fortpelle
Fortpelle
Ett gammalt streetbike-adelsmärke från den tiden var även "sotig högerdoja".
På den tiden hade de flesta potenta hojar ett 4:1 megafonsystem från V&H.
Det lät....
På den tiden hade polisen fortfarande lagrum att utför bullermätninger med en bullermätutrustning.
Polisen mätte... Som regel stod de vid Handelshögskolan, dit vart alla hojar invinkade som konstaplarna tyckte lät. (Alla lät som fan)
Så därför brukade de hårda killarna som körde med helt öppen megafon vara snabba att stoppa in deras adidasprydda högerfot i megafontratten när de rullade in på svea vid Wennergren Center för att sedan glida tyst in mot Donken från ett nattligt rejs på Kymlingelänken.
Ibland pyrde det i skosnörena när de tultade in på Donken.
Både Dimax (Hade Make My Day-Katanan) samt Fursten har jag tex sett göra den manövern
Själv åkte jag 750 cc tvåtakt, hela jag var oljig. Vi H2 -killar hade ett stridsrop till fyrtaktsmupparna när det var dags att dra till Kymlingelänken/Kistarakan: "Värm upp svamparna så kommer vi sen"
(Svampar=fyrtaktsventiler)
http://www.youtube.com/watch?v=gPGhuepihmc
(Observera ryggsäcken. Alla trimmarkillar har verktygsryggsäck )
Jag knäpper mina lortiga händer för att några ägare av Z1300, Honda CBX , Laverda 1200 samt Kawa H2 anmäler sig, dessa maskiner krävs nämligen för att ljudmattan ska ge ett trovärdigt 80-tals vrål över roslagsnedjen.
he-he, och i Västeråsområdet på 80-talet fanns det ett antal överambigösa herr "kling & klang" som jagade oss "musikutövare" av Vasse-hasse-trumpeter som oftast matades av nå vasst 4-cylindrigt. Vasse-hasse-trumpeterna fanns med std insats & race insats, til båda fixade vi ett motsvarande spjäll som var fjärdrande å med ett länkage som gjorde att man bara rycke ur en print så klarade man sig ifrån bötesblocket. Till historien hör att en av dom mest nitiska "kling & klang" farbröderna heter Julle vilket gjorde att anordningen kallades "Julle-lucka"
Ja tror "Speeden" sålde julle-lucks-insatser oxå
En anna sak är frågan om "kling & klangs" begåvningsnivå med att uppfatta vad som avger ljud från enhoj med både öppet 4-1 system & RS36r med trattar