Invandrare/Utlänningar

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag förstår och håller till viss del med men tänk på att de flesta av dessa människor är mentalt rätt så terroriserade. Dessutom så tycker vi att bara efter som de ser ungefär likatana ut så placerar vi dessa i en och samma betonggråa huslänga en bit utanför staden men då dessa människor har 1000 åriga dispyter sinsimellan så brakar så klart helvetet löst.

Problemet är som i de flesta andra fall RELIGION. Jag anser att religion är vansinne och att ett arbete för att få bort skiten är bra. Att blanda människor och låta dessa få öppna ögonen är ett steg i rätt riktning för hela planeten. Inte bara sverigie. Men då är jag å andra sidan inte specielt patriotisk :hatasystemet

Absolut, men det är ingen som säger att de absolut måste bo i Rinkeby. Vad är det för fel på Nora tex? En liten trevlig kommun. Bara för att staten placerar nån i en betonghuslänga så måste man ju inte stanna där. Det är lite det jag syftar på, folk måste ta mer ansvar för sig själva.
Jag känner en jädra massa invandrare och de av dem som har varit i närheten av krig är ganska lätträknade.

Jag håller med om religionen. Finns det nånting gott som nånsin kommit av religion? :)
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Nu kommer problemet. Här kommer Gurgut Mahmed in genom dörren. Han har inte bidragit till ett förbannade skit i det här landet.

Men tänk om Gurguts farfar stred mot Hitler, och indirekt säkrade ditt inavlade släktträds fortlevnad?

Adeln brukade också roa sig med att dela ut privilegier baserat på blodslinjer istället för prestation. Men nu är adelssystemet borta. Fortsätt du vifta med kyrkboken, men jag tror i ärlighetens namn inte att så många moderna människor blir imponerade. Kanske får du gå före i kön på konsum någon gång, vem vet?
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det mest roliga i sammanhanget är alla pensionärer som flyttar till Spaniens guldkust. De klumpar ihop sig i små "svenskbyar", umgås nästan uteslutande bara med varandra, kräver att läkarna ska vara svensktalande och att skyltar i butiker ska stå på svenska. :)
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Men tänk om Gurguts farfar stred mot Hitler, och indirekt säkrade ditt inavlade släktträds fortlevnad?

Adeln brukade också roa sig med att dela ut privilegier baserat på blodslinjer istället för prestation. Men nu är adelssystemet borta. Fortsätt du vifta med kyrkboken, men jag tror i ärlighetens namn inte att så många moderna människor blir imponerade. Kanske får du gå före i kön på konsum någon gång, vem vet?

Och du ville bidra med...? Ja annat än personangrepp då?
Nils var inte från värmland.
Vem viftar med en kyrkbok och vem bryr sig om nån blir imponerad? Jag förklarade att jag var svensk till 100% så långt tillbaka som man kan visa för att slippa argument som "du är säkert invandrad genom släkt bla bla".
Men som vanligt så när inte de enkla argumenten funkar så måste man börja sikta under bältet.
Du kanske inte ska vara med i den här diskussionen?
 
Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag förklarade att jag var svensk till 100% så långt tillbaka som man kan visa för att slippa argument som "du är säkert invandrad genom släkt bla bla".

Precis. För gud förbjude att du haft invandrarblod i dig. Då hade ju inte din åsikt varit lika mycket värd.

Jag håller i övrigt inte med om ditt resonemang att helsvenska bör kunna unna sig fler rättigheter än invandrare. En helsvensk våldtäktsman är inte mer värd än en irakisk barnkirurg i mina ögon. Det är vad man gör som borde räknas, inte vem man är.

Men där går våra åsikter isär, och eftersom jag hade lite långtråkigt tänkte jag jävlas lite med dig! :)
 

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Ort
Emmaboda
Hoj
1000RR -08
Om man nu kommer från en massa krig och jävligheter så borde man ju faktiskt vara grymt glad över att man har kommit till ett sådant fantastiskt land som Sverige faktiskt är.
Lite att ta seden dit man kommer och försöka göra rätt för sig.
Inte börja kalla dom som bor där för jäkla svennar och börjar begå massa jäkla massa brott av olika slag.

Lika bra att skriva det med, jag är ej rasist, vi har invandrare i släkten.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Och du ville bidra med...? Ja annat än personangrepp då?
Nils var inte från värmland.
Vem viftar med en kyrkbok och vem bryr sig om nån blir imponerad? Jag förklarade att jag var svensk till 100% så långt tillbaka som man kan visa för att slippa argument som "du är säkert invandrad genom släkt bla bla".
Men som vanligt så när inte de enkla argumenten funkar så måste man börja sikta under bältet.
Du kanske inte ska vara med i den här diskussionen?

100% svensk:lol
Det gör dig till Übermensch :lol
Det där med ursprung var ju sånt där trams som nassarna under kriget höll på med när de bevisade sin ariska härkomst, och därav var bättre människa.

Sicket larv...
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Det mest roliga i sammanhanget är alla pensionärer som flyttar till Spaniens guldkust. De klumpar ihop sig i små "svenskbyar", umgås nästan uteslutande bara med varandra, kräver att läkarna ska vara svensktalande och att skyltar i butiker ska stå på svenska. :)

Förstår inte alls vad som är så komiskt med det? Pensionärerna har ju eget kapital med sig till guldkusten & spanjorerna är nog rätt glada att de spenderar stålars där. Skulle inte du, om du var näringsidkare, se till att få kunder på alla tänkbara sätt, d.v.s. anpassa dig efter vilken klientel som bor och handlar hos dig?
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Förstår inte alls vad som är så komiskt med det? Pensionärerna har ju eget kapital med sig till guldkusten & spanjorerna är nog rätt glada att de spenderar stålars där. Skulle inte du, om du var näringsidkare, se till att få kunder på alla tänkbara sätt, d.v.s. anpassa dig efter vilken klientel som bor och handlar hos dig?

Jag förstår faktiskt det komiska. Det handlar om att svenska pensionärer inte "lär sig språket" eller "tar seden dit de kommer" eller "försöker passa in i samhället".
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Herregud
Det e alltid roligt å läsa såna här trådar.
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Jag förstår faktiskt det komiska. Det handlar om att svenska pensionärer inte "lär sig språket" eller "tar seden dit de kommer" eller "försöker passa in i samhället".

Varför ska de göra det? De spenderar ju pengar i Spanien. Spanien = vinnare, pensionärerna = vinnare.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Förstår inte alls vad som är så komiskt med det? Pensionärerna har ju eget kapital med sig till guldkusten & spanjorerna är nog rätt glada att de spenderar stålars där. Skulle inte du, om du var näringsidkare, se till att få kunder på alla tänkbara sätt, d.v.s. anpassa dig efter vilken klientel som bor och handlar hos dig?
Så om jag förstår dig rätt tycker du att näringsidkare i Sverige borde lära sig lite arabiska då??

Förivrrad...:va
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Varför ska de göra det? De spenderar ju pengar i Spanien. Spanien = vinnare, pensionärerna = vinnare.

Tja, humor är svårt att förklara ibland. Vi får nöja oss med att du helt enkelt inte förstår. :)

En annan rolig grej är att om man köper en fullutrustad BMW och hänger en CD i backspegeln i Sverige är man en samhällsparasit, men köper man lite torkad skinka i Spanien är man en välgörare.
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Så om jag förstår dig rätt tycker du att näringsidkare i Sverige borde lära sig lite arabiska då??

Förivrrad...:va

Nu finns det väl inte "svenska kolonier" över hela Spanien utan just runt solkusten (Fungerola m.fl. mindre orter) men visst är det väl bra om näringsidkare där kan göra sig förstådda med pensionärerna. Vilket de troligtvis kan, annars skulle det väl inte vara så populära områden gissar jag.
Och visst, kan du arabiska är det väl rätt lätt att öppna en kiosk i Rosengård eller Rinkeby för att få en hyggligare omsättning.
 

ultimate_TF

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Kalmar
Hoj
...
Invadrare och invadring är ett svårt ämne och det går aldrig att peka på någon enstaka anledning till varför många som kommer till Sverige kommer utanför systemet.

Men en sak som jag tror kan vara bidragande ganska ofta är ovilja. Både min farbror och faster har plockat upp varsin utlänning och jag har således "invandrarkusiner". Min farbror var för ca 14-15 år sedan nere i Thailand och plockade med sig en fru hit, tillsammans med hennes dotter. Efter det har de två ytterligare barn som av naturliga skäl ser thailändska ut. Frun i familjen ville (vill väl knappt fortfarande) jobba om jag har fattat det rätt. Hon stannade hemma väldigt länge innan hon tillslut fick ta tag i det och försökte lära sig språket på riktigt och söka jobb. Varifrån hennes ovilja kommer har jag ingen aning om men jag gissar att det kan bero på kulturen i hennes land. Rätta mig om jag har fel, men jag har fått för mig att kvinnans primära uppgift i typ Thailand oftast är att uppfostra ungar och vara hemmafru. I Sverige där kulturen och traditionen (de senaste 20? åren) är att båda föräldrarna jobbar så kan det såklart vara svårt att anpassa sig. Men man kan ju försöka.

Med min ingifta farbror är det samma sak. Han flydde från Grekland och militärjuntan 1973 i och med studentupproret. Han träffade min faster och de gifte sig och har en son. Han jobbade tills han numera är (förtids)pensionär. So far so good. Men det känns ändå som han inte kommit in i det svenska samhället helt ändå. För han pratar svenska som om han skulle varit här i 1 år, inte över 30. Han umgås uteslutande med grekiska vänner och hemma har de nästan alltid pratat grekiska, iaf han och hans son. Jag vet att ett språk inte är lätt att lära sig, särskillt när man är äldre. Men med lite ansträngning så kan nog den största idioten lära sig prata ett språk flytande på 30 år.

Sen vet jag inget om hur svenska samhället tar hand om invandrare och i vilken mån det erbjuds utbildning i svenska. Felet kan lika gärna ligga där. Men som sagt lite ansträngning när man kommer till ett nytt land skadar ju inte.

Kan även tillägga att min näst yngsta kusin säkert ses som de dåliga invandrarna. Sen att grabben har damp kanske inte tas med i beräkningarna.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Nu finns det väl inte "svenska kolonier" över hela Spanien utan just runt solkusten (Fungerola m.fl. mindre orter) men visst är det väl bra om näringsidkare där kan göra sig förstådda med pensionärerna. Vilket de troligtvis kan, annars skulle det väl inte vara så populära områden gissar jag.
Och visst, kan du arabiska är det väl rätt lätt att öppna en kiosk i Rosengård eller Rinkeby för att få en hyggligare omsättning.

Så det är fortfarande så att en svensk som flyttar utomlands behöver inte anpassa sig utan det kan de lokala göra, men det fungerar tvärtom i Sverige?

Varför ska inte en svenska pensionär anpassa sig till den spanska kulturen? Varför är de ok att svenskar bildar kolonier?

Är du helt säker på att spanjorerna älskar svenskarna och håller med om ditt resonemang??
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
En annan rolig grej är att om man köper en fullutrustad BMW och hänger en CD i backspegeln i Sverige är man en samhällsparasit, men köper man lite torkad skinka i Spanien är man en välgörare.

men jag tror inte pensionärsgänget snor canadian goose-jackor på fester de inte är bjudna till på lördagskvällarna, eller kommer hem till fransisca -14 för att berätta för svärfar att de ska konvertera henne till protestantism.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Nu finns det väl inte "svenska kolonier" över hela Spanien utan just runt solkusten (Fungerola m.fl. mindre orter) men visst är det väl bra om näringsidkare där kan göra sig förstådda med pensionärerna. Vilket de troligtvis kan, annars skulle det väl inte vara så populära områden gissar jag.
Och visst, kan du arabiska är det väl rätt lätt att öppna en kiosk i Rosengård eller Rinkeby för att få en hyggligare omsättning.

Hehe för att få en omsättning måste man ha kunder som betalar!!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
men jag tror inte pensionärsgänget snor canadian goose-jackor på fester de inte är bjudna till på lördagskvällarna, eller kommer hem till fransisca -14 för att berätta för svärfar att de ska konvertera henne till protestantism.

... så slapp jag skriva det :rolleyes:
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top