Nu kan jag ju bara tala för mig själv, men jag tror att många tycker som jag gör.
Först och främst ska vi klargöra några saker. Jag är så svensk man kan bli. På min fars sida har ingen släktforskat men så länge vi kan kolla utan kyrkböcker så är det värmländska bönder jag kommer ifrån, och har man lite koll på historia så vet man att ingen invandrad person blev bonde i värmland förr.
På min morsas sida har jag ett släktträd som sträcker sig bak till år 1614 (man kommer inte längre bak om man inte är adel för det var då kyrkböckerna startade). Mannen som jag härstammar ifrån på den sidan hette Nils och hans efternamn var oläsligt i kyrkboken.
Tittar man i det släktträdet så hittar man alla möjliga typer av yrken. Det är allt från bönder till Karoliner, kronofogdar, torpägare och drängar.
Inget att skryta med, men det är "the salt of the earth" så att säga.
Nu är det så att dessa herrar och damer som finns i mitt släktträd har slitit, svultit, frusit och dött för de jordplättar de ägde och brukade. De slogs för det här landet i de krig vi var inblandade i och det var de som lade grunden för det här samhället.
Vad har nu det här med mig att göra? Inte så mycket mer än att jag är en produkt av vad de kämpade för. Och ja, jag är jävligt patriotisk när det kommer till kritan. Även trots att man brukar retas med svenskar om att vi är mesiga och knyter handen i fickan, så finns det ett jävlaranamma i en svensk, det ser man historiskt sett. Det är bara att det jävlarannammat ligger djupt inne nu för tiden, för vi har det ju trots allt jävligt bra idag.
Jag tror ärligt talat inte att det finns många riktiga rasister bland svenskarna. De som klassas som rasister idag har nog egentligen inte nånting emot raser, de har helt enkelt, av någon anledning blivit provocerade av en främling av utländsk härkomst. Och med provocerad så menar jag utsatt för våld, utsatt för brott, farsan torskade jobbet till fördel för en billigare chilenare, etc.
Jag tror inte ens att vi är speciellt främlingsfientliga. Hur kan vi vara det, med marginal världens största insläpp av invandrare per capita?
Ok, vad är då problemet?
Först och främst kan vi titta på det här med svensk lag. De flesta av oss som lever idag tänker aldrig på vad svensk lag egentligen är. Hur kom den till och varför finns den? Vad grundar den sig på?
Svensk lag är egentligen ett regelverk för att se till att svenska folket ska rätta sig i leden, och dessa regler är i grund och botten baserade på traditioner och sunt förnuft (senare i viss mån ersatt av forskning). Sen har ju naturligtvis många lagar och regler kommit till för att passa in i nutiden, men likväl är de baserade på sunt förnuft.
En del lagar är baserade på ekonomisk kontroll av folket. T.ex tjuvjakt och hembränning.
Jag personligen är en hyfsat laglydig medborgare. Japp, jag bryter vissa av dessa lagar på en mer eller mindre reguljär basis, men jag anser mig ha rätt att göra det, i egenskap av att vara produkten av ovan nämda släktträd. Jag anser inte att nån kan tala om för mig att jag inte får köpa hembränt eller köra för fort t.ex. Javisst, jag bryter mot lagen och jag betalar mina böter och tar konsekvenserna, men innerst inne tycker jag inte att jag gör nåt fel.
Nu kommer problemet. Här kommer Gurgut Mahmed in genom dörren. Han har inte bidragit till ett förbannade skit i det här landet. Han har inte lyft ett finger för det här samhället och han har absolut 0 rättigheter i det här landet, i mina ögon. Jag hatar honom inte, men jag känner inte för honom heller.
Det kanske låter hårt, men det är egentligen inget konstigt med det. Gurgut kan mycket väl vara en av världens absolut snällaste människor. Han kan mycket väl vara en väldigt flitig person.
MEN, i mina ögon ska han visa framfötterna innan han vinner min respekt.
Jag är ledsen, men jag är lite för patriotisk för att sitta och titta på invandrare som vi släpper in, oftast i all välvilja, som sedan fullständigt utnyttjar de system och den välfärd som mina förfäder slet och dog för att få till. Inte nog med det, utan det börjas med att begås brott det första som händer, och då snackar vi inte småbrott som fortkörning och hembränning heller, såna brott som jag som 100% svensk gör för att jag tycker att jag har lite rätt att böja på reglerna (trots att jag VET att det är fel innerst inne), utan vi snackar våldtäker, rån och mord.
Jag tycker alla ska tänka sig in i scenariot att man bjuder in en person i sitt hem. Om det första den personen gör är att sätta sig och bajsa på mitt hallgolv då kommer han att åka ut så det viner om öronen på honom. Är han dessutom grek så kommer helt naturligt nästa grek att få det lite svårt att övertyga mig om att släppa in honom. Bajsar han oxå på hallgolvet ja...då förstår ni nog vad som händer? Jag kan ju garantera att det är ju inte respekt han får.
Sen har vi det här argumentet med att "det är lika många svenskar som begår brott". Det finns 2 saker med det argumentet som är helt skevt.
1. Vi bor i Sverige. Vore det inte konstigt om merparten av brottslingarna är svenskar? Är det LIKA MÅNGA invandrare som begår brott så tycker iaf jag att nånting är åthelvete fel.
2. Brottslighet är ett direkt resultat av ett samhälles brister. Svenska brottslingar är ett resultat av svenska samhällets brister och det är också svenska samhällets ansvar att ta hand om det. Som det ser ut idag så får svenska samhället dessutom ta hand om andra länders samhälles brister. Vårat samhälle är inte byggt/optimerat för det. PunGt.
Ett annat problem är Sveriges fullständiga inkompetens att ta emot flyktingar. Eller ja, vi är bra på att ta emot dom men usla på att ta hand om dom. Men även här har den enskilde flyktingen ett eget ansvar.
Personligen så är det första jag skulle göra om jag var tvungen att fly till t.ex Ryssland (av nån anledning) att skaffa mig ryska vänner. Det finns många anledningar till det. Först och främst för att lära mig språket på ett bra sätt, sedan för att lära mig traditioner, lagar och regler, och för att kunna smälta in i det ryska samhället utan att trampa nån på tårna. Skulle någon placera mig i nåt "svenskläger" så skulle jag dra direkt. Själv är bäste dräng.
Såga gärna det jag skriver, men det är så här jag ser på det.
En annan sak som verkar vara ett stort problem mellan svenskar och invandrare är det här med respekt. Respekt i en svensks ögon är något man förtjänar. Jag repsekterar inte ens andra svenskar per default så varför skulle jag respektera en invandrare rakt upp och ner? Visa att du är en vettig människa så får du min respekt oavsett hur fan du ser ut eller vart du kommer ifrån.