iPhone-tråden

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Borderlinx tror jag inte funkar. Apple vägrar nog skicka till deras adress.. Apple har bannat borderlinx i usa iallafall, så de vore förvånande om UK funkar

Vet flera som köpt på apple uk och tagit det genom borderlinx så det ska inte vara några problem.
Att ta från usa är nog ingen vits efter som dom är låsta till AT&T.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vet flera som köpt på apple uk och tagit det genom borderlinx så det ska inte vara några problem.
Att ta från usa är nog ingen vits efter som dom är låsta till AT&T.

Sweet!

De har inte kommit unlock för usa-modellerna?
Nån som hört nåt om den vita?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Sweet!

De har inte kommit unlock för usa-modellerna?
Nån som hört nåt om den vita?

Nackdelen med att köpa utomlands är ju att pajjar den måste du skicka nallen på reparation till det landet du köpte den.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hur mycket sparade man på att köpa en 3gs med abonemang när den släpptes? De totala telefonpriset dårå..

Klurar på om jag ska binda mig till telia på ip4, eller behålla mitt telenorabonemang och köpa en utan abonemang hos telenor. Man kanske inte får köpa en utan abonemang i början dock?
Enligt teliakompisen kommer dom sälja cashtelefoner direkt, men all info känns ju lite osäker såhär innan släppning

Den vita kommer visst "later this year", så man får nog räkna med några månader

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Darth Vader har också problem med sin iPhone 4.
http://www.youtube.com/watch?v=Q7BbEkgujzk&feature=youtube_gdata

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk.jpg
    ImageUploadedByTapatalk.jpg
    20.1 KB · Visningar: 50

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Funderar på att JB:a ifånen.
Men jag undrar lite vad det är för risker med det?
Finns det nån risk att man får nått problem så det bara är att skrota den eller är det värsta som kan hända att man får köra återställning?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Köp inte Iphone4. Vansinnigare klåparmisstag har jag aldrig sett i mobiltelefonbranschen!
Den har en antenn som inte fungerar som en antenn när man håller i telefonen. Tydligen ska deras utvecklingsavdelning vetat om problemet (konstigt vore det annars eftersom det är typ grundläggande antennlära), men blivit motarbetade och tvingats köra igenom luren ändå för att den blev snygg. Nu måste man använda en gummistrumpa som skyddar sidorna på telefonen från att få kontakt med fingrar om det ska fungera. Detta problem går inte att designa bort eller få några mjukvarofixar till eftersom det är själva antennkonceptet som är knas.

Jag hade hört att det bara var ett problem när man överbryggar de små skarvarna i nederdelen av telefonen, men detta klipp visar annorlunda.
http://www.youtube.com/watch?v=-ixIHyEPO5g

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag hade hört att det bara var ett problem när man överbryggar de små skarvarna i nederdelen av telefonen, men detta klipp visar annorlunda.

Om du nu har läst på så har du kanske också läst att problemet är ganska litet och att iPhone 4 generellt har bättre täckning än 3GS—även med s.k. deathgrip. Fortsätt läsa tycker jag så kommer du snart till de riktiga, vetenskapliga rapporterna. :tummenupp

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Nej problemet är inte ganska litet. Jag jobbar som projektledare på ett företag som utvecklar mobiltelefonantenner. Att telefonen beter sig såhär tyder på en helt förkastlig design som borde ha stoppats redan på konceptstudiestadiet.

Det går att använda den här typen av koncept, men det är sjukt viktigt att man ser till att ta hänsyn till hur folk håller händerna för att det ska fungera. Men de kanske kommer att göra en jätterokad och ändra antenndesignen i nyare utgåvor. Något som är extremt resurskrävande och måste godkännas i Type Approvals pånytt.

Jag snackade med chefen på vår RF-avdelning om detta imorse och han var helt chockad över att de kunnat släppa en sådan telefon på marknaden.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Köp inte Iphone4...

Pust...läs lite mer så ser du att detta "drabbar" alla telefoner utom militärens ryggsäcksmodell.

Även de tidigare iPhone-modellerna samt alla moderna konkurrenter kan fås att droppa täckning beroende på hur man håller dem. Det går inte att undvika med en antenn i handen, du måste ha en extern antenn annars. Köp en Ericsson Hotline från -93 då. :)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag snackade med chefen på vår RF-avdelning om detta imorse och han var helt chockad över att de kunnat släppa en sådan telefon på marknaden.

... och trots att den har bättre mottagning än den gamla iPhone-modellen, även när någon håller den i s.k. deathgrip, så tycker du att det är "en förkastlig design"? Den är fortfarande i paritet med andra tillverkare. Hade det varit något annat märke än Apple skulle ingen ha skrivit om det.

http://www.antennasys.com/antennasys-blog/2010/7/14/iphone-4-meets-the-gripofdeathinator.html

http://www.apple.com/antenna/

Om du nu är projektledare inom antennbranchen borde du veta att alla gånger man täcker över en antenn tappar man mottagning. Det gäller alla prylar. Och med de enormt mycket starkare mobilnäten vi har i Sverige jämfört med USA eller t.ex. Australien (där jag är nu) så är det verkligen ett litet problem.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Pust och stön i all ära...
Läs på lite själv om jag får be!
Som sagt jag jobbar med antennutveckling på heltid så jag tror att jag har lite bättre koll än 99% av befolkningen på hur detta fungerar.

Iphone 3G har inte heller någon jättebra antennprestanda, men det beror helt enkelt på att den antennen är lite halvdant (vilket tex kan bero på utrymmesskäl). Men den har en inbyggd antenn som ligger under skalet på telefonen.

Problemet med Iphone4 är att man kan ta på själva antennerna med fingrarna. De gråa metallpartierna på telefonens sidor är själva antennerna. När man sätter lite fuktiga fingrar på dem så får man ström att gå mellan dem och totalt haverera prestandan. Det är olika känsligt beroende på hur man placerar fingarna skulle jag tro.

I en normal telefon med inbyggd antenn så kommer man aldrig åt den med fingrarna. Man kan ändå försämra prestandan genom att man täcker antennen med handen, men man dödar inte antennen helt som man gör på en Iphone4.

När man utvecklar nya mobiler så testar man prestandan i både vänster och högerhänder (dockor gjorda av material som simulerar människokroppen). Det har man säkert gjort med Iphone4 också. På det viset kan man avgöra ifall antenprestandan är tillräckligt bra när en människa håller telefonen i handen eller inte. Om den inte är tillräckligt bra så får inte modellen säljas för ingen operatör kommer att ta in den. Dessa tester har säkert Iphone4 passerat.
Vad man inte simulerar i det testet är just den fukt som en människa har i handen och som leder ström. För normalt sett så kommer man som sagt aldrig åt antennen direkt med handen vilket man gör i fallet Iphone4.

Uppenbarligen så funkar ju Iphone4 bra när man sätter på ett gummiskal på den, och således är problemet att man helt enkelt kortsluter antennen med handen.
Som jag skrev innan. Ett helt otroligt misstag som med stor sannolikhet bara kan rättas till med omdesign av antennen vilket är ett hästjobb.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Som jag skrev innan. Ett helt otroligt misstag som med stor sannolikhet bara kan rättas till med omdesign av antennen vilket är ett hästjobb.

Jo, allt du skriver har redan tagits upp, blötts och stötts hundratals gånger. Jag är väl medveten om att stålbandet är antennerna och testerna som gjorts på senare är gjorda med människohänder. Fukt eller ej, faktum kvarstår att även när en människohand har full kontakt och kortsluter antennerna så har den fortfarande tillräckligt bra mottagning.

Som sagt, problemet är minimalt i Sverige. Här i Australien tappar jag samtal om jag håller min Samsung F480 fel, även när jag har full täckning. Det hände aldrig i Sverige. Är det telefonen det är fel på då? Ja, man kan minska signalstyrkan men när man vet om det borde man ju också kunna undvika att röra på just de punkter där det påverkar som mest, eller? Jag tycker hursomhelst att den här fjädern har blivit en hel hönsgård men om du inte tycker det får det stå för dig.

EDIT:

Steve Jobs skrev:
Again you have to build these rooms, because if you don’t shield what you’re testing from all the outside interference, you don’t get accurate tests. And you can’t put your equipment in the room either. The equipment’s all got to be remoted outside the room. Now this is a state of the art antenna test facility. We have 17 anechoic chambers. These things are not cheap. We have invested over $100 million in antenna testing facilities over the past 5 years. We have 18 PhD scientists and engineers on our staff.

And so the iPhone antenna went through all of this. We tested it. We knew that if you gripped it in a certain way, the bars are going to go down a little bit, just like every smartphone. We didn’t think it’d be a big problem, because every smartphone has this issue.

ref: http://daringfireball.net/2010/07/antennagate_addendum

Det enda som Apple egentligen inte var beredda på i frågan var att folk faktiskt skulle göra så stor sak av det hela. Det bevisar egentligen bara att folk faktiskt inte tror att sättet de håller en mobil—vilken som helst—spelar någon roll.

Last edited:

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Att telefonen skulle ha bättre prestanda än 3G-luren trots såkallat death grip tycker jag verkar orimligt eftersom prestandan försvinner helt (från att ha varit riktigt skaplig) på de klipp på Youtube som jag kikat på. Jag har själv en 3GS och den har klart sämre prestanda än många andra lurar jag haft, men den funkar ju iallafall.

Jag har en kompis som köpte en Iphone4 och han har inte märkt av det här problemet på samma sätt som i klippen, så det kan hända att fenomenet visar sig kraftigare i USA. Men antenndesignen är fortfarande helt förkastlig. Jag ger mig inte :)

Sedan är det ju faktiskt så att ingen skulle ha reagerat om jag skrivit samma sak tex om Nokia E72. Det blir ju jämt ett herrans liv när man kritiserar just Apple.
Jag står inte på någon sida. Jag köper det som jag tycker verkar bra och har som sagt en 3GS som jag är mäkta nöjd med (utom just att den har lite racklig antennprestanda då förstås).

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Att telefonen skulle ha bättre prestanda än 3G-luren trots såkallat death grip tycker jag verkar orimligt eftersom prestandan försvinner helt (från att ha varit riktigt skaplig) på de klipp på Youtube som jag kikat på. Jag har själv en 3GS och den har klart sämre prestanda än många andra lurar jag haft, men den funkar ju iallafall.

Har man redan dålig täckning så är det klart att signalen försvinner helt men så stor är inte prestandaförlusten om du kollar på faktiska siffror. YouTube består av 100 000 000 hemmaexperter—som jag—och inte proffs—som du—vilket gör att jag har lite svårt att ta argumenten på allvar. Du, som kunnig på området borde givetvis vara mer kritisk till YouTube.

Kolla på länken till AntennaSys jag postade där uppe, där ser du faktiska mätningar med faktiska siffror och faktiska grepp. Visst tappar man prestanda men har man skaplig täckning så tappar man inte signal.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Pust och stön i all ära...
Läs på lite själv om jag får be!
Som sagt jag jobbar med antennutveckling på heltid så jag tror att jag har lite bättre koll än 99% av befolkningen på hur detta fungerar.

Haha, två saker:

1. Du är projektledare, dvs icke-tekniker som bokar möten och stör riktiga tekniker med eviga telefonsamtal/mail om när de är klara med det riktiga jobbet, precis vem som helst kan göra ditt jobb. Att du skulle ha koll för att du är anställd på ett företag som jobbar med antenner är ju uppenbarligen inte sant då...

2. Du är upprörd över detta åtskilliga veckor efter hela världen blev varse om det.

Sorry, men du bad om det. :tungan

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
"We tested it. We knew that if you gripped it in a certain way, the bars are going to go down a little bit, just like every smartphone. We didn’t think it’d be a big problem, because every smartphone has this issue."

Alla Smartphones har inte alls detta problem. Han slingrar sig den gode Steve tycker jag.
Det är på frammarch med utanpåliggande antenner som integreras i skalet, men än så länge så är det inte speciellt vanligt alls. Jag vet faktiskt bara om en enda telefon som släppts med den typen av antenn och det är just Iphone4.

Andra Smartphones har konventionella lösningar på antenner som är gömda innanför ett plastskal. Som sagt, även de påverkas av hur man håller handen så där har han rätt. Men han låter ju bli att nämna att hela grejen beror på att det är utanpåliggande antenner som man når med handen.

Jaja, hur som helst. Lite barnsjukdomar finns alltid, och de kan nog få bukt med detta också och som sagts tidigare så är detta inte ett lika stort problem i Sverige.

Haha, två saker:

1. Du är projektledare, dvs icke-tekniker som bokar möten och stör riktiga tekniker med eviga telefonsamtal/mail om när de är klara med det riktiga jobbet, precis vem som helst kan göra ditt jobb. Att du skulle ha koll för att du är anställd på ett företag som jobbar med antenner är ju uppenbarligen inte sant då...

2. Du är upprörd över detta åtskilliga veckor efter hela världen blev varse om det.

Sorry, men du bad om det. :tungan

Jag fick reda på det imorse eftersom jag inte hänger på Iphone-forum hela dagarna.
Du har rätt i att jag mest bokar möten och inte jobbar som tekniker. Men jag har ändå en ingenjörsexamen från KTH inom telekom och har jobbat med antennutvecklingsprojekt i 5-6 år så jag är inte helt väck.

Hur kommer det sig att du vet så mycket om antenner?

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...