iPhone-tråden

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
SV650s
nu har man jailbreakat.

Fattar inte mycket dock.
Cydia... installous... vilket används till vad :S nu tror att den håller på å fixar nå gps...

Är installous segt på era med?

Nån insatt får gärna förklara vad de olika är till för. Nån nämnde Appsync också, vad är det:va

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
nu har man jailbreakat.

Fattar inte mycket dock.
Cydia... installous... vilket används till vad :S nu tror att den håller på å fixar nå gps...

Är installous segt på era med?

Nån insatt får gärna förklara vad de olika är till för. Nån nämnde Appsync också, vad är det:va

Det är rätt rörigt i början, jag är ingen expert men Cydia är som appstore kan man säga, det finns både gratis program och dom som kostar. Installous som man installerar vis cydia är som appstore fast alla program är gratis, och ja installous kan ibland vara skitsegt. Appsync hittar du i cydia och det är ett program som verkar i bakgrunden för att du ska kunna synka appar som du tankar från ex TPB och sen lägger in via itunes. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel....

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
SV650s
Det är rätt rörigt i början, jag är ingen expert men Cydia är som appstore kan man säga, det finns både gratis program och dom som kostar. Installous som man installerar vis cydia är som appstore fast alla program är gratis, och ja installous kan ibland vara skitsegt. Appsync hittar du i cydia och det är ett program som verkar i bakgrunden för att du ska kunna synka appar som du tankar från ex TPB och sen lägger in via itunes. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel....

Hmm ok. Tack för ditt svar. Får pilla runt lite. Skicka mig gärna länken till tomtom :)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag är också ny på jailbreaking och tycker att det är förvirrande, man uppskattar Apples sätt att göra saker på ännu mer efter att ha provat jailbreaking.

Som jag har förstått det så använder man Cydia för att installera saker som förändrar telefonen, t ex AppSync som gör att man kan köra in piratprogram via iTunes. Installous installeras via Cydia och sedan kan man installera det som finns i AppStore gratis från den. Ja, Installous är supersegt.

Som sagt, om det inte vore för att man kunde få tag på saker gratis via detta så skulle jag aldrig bry mig, tycker inte alls det håller samma klass som iPhonen i övrigt. Dock är jag intresserad av att få in jobbets Telenor-SIM i min Telia-iPhone och för att göra det måste den först jailbreakas. Har inte provat att byta operatör ännu.

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
SV650s
pillat en stund nu. Funderar på om det är värt alla felmeddelanden, omstart av installous/cydia å skit för att få skiten gratis.
Man ser ju ingen rating eller nåt. Fortfarande inte lyckats få in varken navman eller tomtom:mad:

Fattar ingenting när det gäller att lägga in massa konstiga adresser. Läser på andra forum, där skriver man: lägg in "repo.xxx.com" först så hittar du den där... hu f-n ska man veta det? :gnissla

Känns som att tekniken har sprungit förbi mig.... börjar jag bli gammal?:fyllisar

EDIT: Nu har det stått "reloding data" i 5 minuter.... detta efter att jag försökt lägga in MYWI. :näsblod

Dark_Messenger

Guest
Verkar stabilt det där. :hihi

EDIT: Vill ha nya ring/sms-signaler!! Måste man strula med jailbreak då??

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
EDIT: Vill ha nya ring/sms-signaler!! Måste man strula med jailbreak då??

Inte för ringsignaler, finns massor gratis, kolla i AppStore, går även att göra själv i iTunes från vad som helst eller webtjänster som audiko.net.

SMS-signalen däremot tror jag inte går att ändra utan att jailbreaka, vet dock inte säkert då det inte spelar någon roll för egen del.

Ingen aning. Men tips till er som ska jailbreaka. Ladda ner apparna och synka över via Itunes. Sjukt mycket smidigare.

Precis, länkarna i Installous är halvbra som bäst. Bättre att hämta på "vanliga stället".

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Alltså, jailbreaka gör man primärt för att få tillgång till program som inte finns på vanliga Appstore. Ofta på grund av att programmen gör saker som apple inte gillar eller som av andra anledningar inte blivit godkända till appstore.
Sen att man kan få vissa grejer gratis är ett extra plus ;)

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Någon som kan tipsa om andra appar typ installous, tycker det är så sjukt segt. Måste väl finnas fler ställen att hämta ifrån..

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Alltså, jailbreaka gör man primärt för att få tillgång till program som inte finns på vanliga Appstore. Ofta på grund av att programmen gör saker som apple inte gillar eller som av andra anledningar inte blivit godkända till appstore.
Sen att man kan få vissa grejer gratis är ett extra plus ;)

Tips på bra program ??

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Fria

Convertbot - snygg enhetskonverterare
Shazam - identifierar låtar, otroligt imponerande
TUAW - The Unofficial Apple Weblog, Apple skvaller
Fakecaller - bli utringd från astråkiga möten
MotionX GPS Lite - motions/friluftsprogram som spårar din rutt med massor av roligt
DrinkSpiration by Absolut - snygg och genomtänkt drinkguide (ej bara vodka)
Drunkalizer - spela in en röst och lyssna på den med olika "fyllnadsgrad"
iTreblid - dagens Dilbert, ett måste i IT-världen

Kostar (eller Installous)

WifiFofum - Wifi scanner
iStat - all statistik om iPhonen, batteri, minne, m m

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
SV650s
OK, nu har jag pillat runt lite, looooooove jailbreak! Verkligen!! Nu när man fått grepp om det.

Kort: Cydia: Där finns massa program å annat shit
Installous; som appstore, fast gratis.
Är väl det jag upptäckt, men ibland har jag svårt att veta om man ska in i cydia och leta eller installous.

Här kommer en lista på mina apps som jag rekommenderar

EDIT: Kostar= kostar i appstore, Gratis: Gratis i appstore, Jailbreak = Du måste jailbreaka. Med viss reservation.

Sleep Cycle - väcker dig när du sover som lättast (tro det eller ej, det funkar rätt bra!) Kostar

ColorSplash - du fotar, bilden blir svartvit, du "målar" fram de objekt du vill ska vara färgade. GRYMT BRA APP!!!! Ladda ner NU!!!! Riktigt snygga bilder BUSENKELT! Rekommenderas verkligen. Kostar

TiltShift - du fotar, bilden blir oskarp på lite olika ställen så objektet du fotat ser ut som en miniatyr. Funkar väl ok... kostar

MakeItMine - du kan ändra texten uppe till vänster (där din OP står) samt ersätta klockan högst upp med en text. jailbreak

Morontest - riktigt roligt "iq-test" rekommenderas verkligen. Jailbreak

PokerTimer - för dig som spelar poker med polarna. Slipp äggklockan för att hålla koll på blindshöjningar. gratis

HeyWhereAreYou - ladda ner, lägg till dina vänner. Sedan kan ni requesta och skicka er position till varandra. Viss felmarginal men funkar ändå tillfredsställande. Gratis har jag för mig

Backgrounder - Grymt! Gör så att du kan köra program i bakgrunden. Du lyssnar på poddradio, vill surfa, "minimera" då poddradion så kan du fortsätta lyssna. T.ex. Jailbreak

Statusnotifier - Du får upp ikoner högst upp vid klockan när du har missat samtal, nytt sms, nytt mail. Jailbreak

OK, det var mina bidrag. Har en mängd apps, men ovan är de jag tycker är värda att ladda ner!

Fortsätt tipsa om bra apps! :yoparty

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hur gör ni när ni hittar bra program som kostar 7-50:-?
Själv köper jag de med glädje och hoppas att utvecklaren får in cash så han känner sig motiverad att göra fler program... eller ni kanske jailbreakar och tar allt gratis och skiter i vilket?

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
SV650s
Inget av de proggen du skrev kostar bakom, kostar..alla finns på installous.

Jag räknar inte med att alla har jailbreakat. Men det du skriver stämmer.

Hur gör ni när ni hittar bra program som kostar 7-50:-?
Själv köper jag de med glädje och hoppas att utvecklaren får in cash så han känner sig motiverad att göra fler program... eller ni kanske jailbreakar och tar allt gratis och skiter i vilket?

Precis så.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...