iPhone-tråden

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har inte testat min TomTom carkit hållare till min 4S. Fick skickat adaptern från TomTom i förberedande syfte när 4S introducerades. Men den lär vara avsedd för iPhone 4. Har inte hunnit montera den. Såg när jag nu sökte att TomTom slutat att sälja carkitet och att den inte är avsedd för 4S. Lite taskigt av TomTom att överge sin produkt nu. Anser de inte längre att den behövs? Någon ny på G?

Var sjukt nöjd med mitt TomTom carkit när jag använde den till min 3G. Bättre GPS mottagning och hörbart ljud i och med den inbyggda högtalaren. Dessutom alltid en fullt laddad mobil när man kom fram till sin destination.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har inte testat min TomTom carkit hållare till min 4S. Fick skickat adaptern från TomTom i förberedande syfte när 4S introducerades. Men den lär vara avsedd för iPhone 4. Har inte hunnit montera den. Såg när jag nu sökte att TomTom slutat att sälja carkitet och att den inte är avsedd för 4S. Lite taskigt av TomTom att överge sin produkt nu. Anser de inte längre att den behövs? Någon ny på G?

Var sjukt nöjd med mitt TomTom carkit när jag använde den till min 3G. Bättre GPS mottagning och hörbart ljud i och med den inbyggda högtalaren. Dessutom alltid en fullt laddad mobil när man kom fram till sin destination.

Lite papper bakom luren löser problemet som uppstått, så förmodligen är det uppdatering av designen så att den funkar med alla modeller.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lite papper bakom luren löser problemet som uppstått, så förmodligen är det uppdatering av designen så att den funkar med alla modeller.

Det finns guider på nätet hur man ska tejpa med eltejp också.

Den nya telefonen kanske har en fungerande GPS från början så att man inte behöver en hållare med inbyggd GPS

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det finns guider på nätet hur man ska tejpa med eltejp också.

Den nya telefonen kanske har en fungerande GPS från början så att man inte behöver en hållare med inbyggd GPS

GPSen har inget med det att göra då den pairas via BT och inte via dock-connectorn.
Det är laddningen som påverkas som jag förstår det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
GPSen har inget med det att göra då den pairas via BT och inte via dock-connectorn.
Det är laddningen som påverkas som jag förstår det.

Jo, men det kanske är därför dom lägger ner produkten menar jag, det finns ingen marknad för hållare med inbyggd GPS om telefonens GPS fungerar som den ska på 4an (vilket den inte gjorde på tidigare modeller)

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken

jag kör med lite papper men det är drygt att hålla på med.

Jag brukar ju också min tom tom hållare för att köra musik till bilens högtalare via AUX anslutningen ( har ingen Ipad anslutning )

hoppas dom kommer med ngt vettigt som passar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag brukar ju också min tom tom hållare för att köra musik till bilens högtalare via AUX anslutningen ( har ingen Ipad anslutning )

Det kommer ju säkert nya hållare så småning om, utan inbyggd GPS men med laddning och ljudanslutning.

Jag tyckte orginalhållaren till min telefon var för dyr så jag köpte biltemas universal för 49:- och kör med lösa sladdat för laddning och ljud.

När man har kopplat i och ur dom sladdarna och plockat loss/satt fast telefonen hundra gånger börjar orginalhållaren kännas prisvärd :D

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Jag har fortfarande inte testat min TomTom hållare, mer än att jag provat om den tog emot laddning i bilen som den var utan adaptern. Det gjorde den inte. Har tidigare testat en IPhone 4 i TomTom hållaren när den introducerades och den är inte alls lika lätt att sätta i. Framför allt är den krånglig att ta ur. Den rundare designen på 3G/GS versionen var smidigare i det avseendet. Detta var jag medveten om när jag köpte min 4S. Hade dock inte räknat med att få sitta och experimentera med ett vikt papper.

Jag hoppas inte att 4S blir en parantes. Kanske väntar man och ser hur nya iPhone ser ut innan man släpper en ny hållare? Skulle mycket väl kunna vara så.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hoppas inte att 4S blir en parantes. Kanske väntar man och ser hur nya iPhone ser ut innan man släpper en ny hållare? Skulle mycket väl kunna vara så.

Jo, och det vore ju djupt olyckligt, en av sakerna man brukar framhålla med Apple är ju just kompabiliteten med tillbehör (ÅAS får ingen annan göra tillbehör heller) och att det eftersom det är dom själva som tar fram tillbehören oftast finns grejor färdigt när en telefon lanseras.

Struntar dom i tillbehören till den här och satsar på 5an som ska komma så är det nog många som känner sig lurade/tvugna att byta igen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jo, och det vore ju djupt olyckligt, en av sakerna man brukar framhålla med Apple är ju just kompabiliteten med tillbehör (ÅAS får ingen annan göra tillbehör heller) och att det eftersom det är dom själva som tar fram tillbehören oftast finns grejor färdigt när en telefon lanseras.

Struntar dom i tillbehören till den här och satsar på 5an som ska komma så är det nog många som känner sig lurade/tvugna att byta igen.

iPhone 4 och 4S är i princip identiska, men tydligen skiljer det något mått mellan dem som gör att adaptern som togs fram för iPhone 4 inte riktigt fungerar till 4S. Man får vika papper, vilket jag tycker känns lite korkat. TomTom tog fram hållaren för att man ansåg att GPS funktionen som fanns inbyggd i iPhone 3G var för dålig, men jag tycker nog man borde kunna stå fast vid sin produkt så pass att man skulle kunna mäta ut en ny adapter som passar exakt till den senaste iPhonen. Åtminstone så länge telefonerna är så pass lika som de är. I princip är det bara en liten plastbit som man klistrar på hållaren. Skiljer sig t ex nya iPhone 5 eller vad man nu kommer att kalla den för något mycket från de tidigare generationerna är det ju förståeligt. Jag tror många som köpt Apple produkter genom åren varit tacksam för att de sett rätt identiska ut länge. De förväntar sig kunna använda sin mobilhållare ett tag. I synnerhet en så pass dyr en som TomTom släppte. Som service till de kunderna som nu köpt TomTom carkit borde man kunna ge lite service. Kan inte kosta så mycket. Det är ju ren goodwill för företaget. Det finns säkert en och annan snopen 4S användare där ute som upptäcker att TomTom övergav sin produkt för tidigt. Även om telefonen förbättrats, fanns det ju andra funktioner i hållaren som uppskattades. T ex högtalaren och att man kunde koppla vidare ljud till AUX. Med hållaren har man kunnat hoppa in i en gammal 60- tals bil och få del av 2000- talets teknologiska framsteg så länge det fanns ett cigarettuttag i bilen.

Tycker det ser rätt fattigt ut i Apple butiken när man letar efter en vettig hållare till telefonen. Navigon hade en enklare hållare tidigare, jag vet inte om den finns kvar. Såg den inte på hyllan i alla fall. Det fanns laddfunktion i den, men inget GPS chip eller högtalare och den kostade mer än hälften så mycket som TomTom.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Storage allmost full
fast du har flera GB fritt får du som störigt meddelande om du har iCloud igång och inte kopplat dig mot ett WiFi nät på *många* veckor.

- Stäng av iCloud Backup och starta om telefonen så rensas backupcachen.
Sedan är det bara att gå slå på backupen igen och se till att du använder WiFi lite oftare ;)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Måste bara fråga. Är det någon som använt sin iPhone 4S med navigationsprogram antingen TomTom eller Navigon utomlands. Kopplar programmet upp utan att man måste aktivera datatjänsterna som på 3G och 3GS?

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
2001, Honda VTR 1000
De har kartor som man installerar en gång och de kräver inte datatjänsterna om du ska inte använda någon live funktion, typ trafikinformationer, väder, osv.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Den krävde inte datatrafik på 3GS heller, bara tanka hem kartor.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Måste bara fråga. Är det någon som använt sin iPhone 4S med navigationsprogram antingen TomTom eller Navigon utomlands. Kopplar programmet upp utan att man måste aktivera datatjänsterna som på 3G och 3GS?

Första gången måste du ladda ner kartorna och de är rätt stora. Men sen ska det inte behövas data.

sportbike

Guest
Hur blockar man ett nummer så att det alltid kommer direkt till röstbrevlåda?
På en 4:a s.

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
2001, Honda VTR 1000
inte lätt utan jb, med jb det finns iBlacklist som kan blocka samtal/sms/mms/iMessage

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka