Hur fungerar själva kompassen i 3GS? Hjälper den GPS programmet att veta var man befinner sig. Tänker mig att man promenerar. I bilen rör man sig snabbare så telefonen kanske känner av riktning bättre. Har en 3G nämligen. Fungerar kanske sämre när man promenerar än 3GS? GPS programmet borde märka av vilken riktning man går i ifall man rör sig åt ett visst håll tycker man.
Nej, en kompass visar bara riktning. Vilket är väsentligt i promenadläget då man kan stå still och vända sig om, då roterar alltså kartan med på en 3GS men en 3G utan kompass har ingen aning om att du vänt dig, GPS:en känner bara att du är på samma ställe så kartan uppdateras inte alls.
Om du däremot börjar gå i en riktning så känner den snart av skilladen mellan punkt A och B och räknar ut riktningen mellan de två punkterna och då vrids kartan.
Kompassen är alltså för att hjälpa till med riktning (rotationen) av kartan, GPS:en i både 3G och 3GS vet förstås *var* på kartan du befinner dig.
Jag kör mycket med MotionX friluftsprogrammet på min 3G och den brukar ligga ungefär 10 meter efter hela tiden när man går. Spelar ingen större roll tycker jag men visst skulle kompassen hjälpa i stadsmiljö.