iPhone-tråden

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
När jag promenerade här hemma innan Paris resan förstod inte telefonen fatta exakt var jag befann mig eller i vilken riktning jag gick. Föga förtroende ingivande. Funderar på om jag har gjort något fel eller om det är någon inställning man kan göra?

Du skriver inte om du har en 3G eller 3GS. De senare versionerna av Navigon (från 1.3) har stöd för kompassen i 3GS så att det fungerar bättre i promenadläget. Annars tar det längre tid för den att förstå riktning då den måste få ut en vektor först. I bil är det ingen direkt skillnad då man rör sig snabbare där och sällan snurrar. :D

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
är mjukvara i luren av senaste version? min fungerar mkt bra att promenera med.

Har den näst sista mjukvaran i telefonen. Har valt att inte uppdatera telefonen till den sista. I övrigt fungerar telefonen utmärkt. Funderade på om det kunde påverkas av att man inte har aktiverat datatjänsterna utomlands, men programvaran ska väl inte påverkas av det? Ska prova Navigon lite mer närmsta dagarna här hemma. Tyckte det var jäkligt skumt att jag inte fick någon signal i Paris i huvudtaget. Telefonen utgick från att jag befann mig på senaste kända adressen i närheten av mitt hem. Föga intressant i sammanhanget.

Hur fungerar själva kompassen i 3GS? Hjälper den GPS programmet att veta var man befinner sig. Tänker mig att man promenerar. I bilen rör man sig snabbare så telefonen kanske känner av riktning bättre. Har en 3G nämligen. Fungerar kanske sämre när man promenerar än 3GS? GPS programmet borde märka av vilken riktning man går i ifall man rör sig åt ett visst håll tycker man.

Du skriver inte om du har en 3G eller 3GS. De senare versionerna av Navigon (från 1.3) har stöd för kompassen i 3GS så att det fungerar bättre i promenadläget. Annars tar det längre tid för den att förstå riktning då den måste få ut en vektor först. I bil är det ingen direkt skillnad då man rör sig snabbare där och sällan snurrar. :D

Har en 3G. Se övrig text ovan.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om kartorna är lagrade i telefonen borde det ju funka, men annars laddar den väl hem de kartor som krävs? Då behövs datatjänsterna.

Kartorna finns i telefonen, men jag läste någonstans att de ändå använde datatrafik i vissa sammanhang. Tänkte om det kunde vara någon form av inställning.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Var i Paris i helgen och lyckades inte få Navigon att fungera på min Iphone. Den hittade ingen GPS signal. ......

Hade liknande problem med 3gs och Navigon i London, den verkade tappa signalen i bilen, såg ut att man stod still och plötsligt startade den igen men då var man redan på fel gata, kan lägga till att jag körde 18t lastbil och det var mindre kul att köra på smala bostadsområden jag irrade runt i.

När jag gick ville den inte koppla upp alls!!!

Fungerar kanon i Sverige!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Hur fungerar själva kompassen i 3GS? Hjälper den GPS programmet att veta var man befinner sig. Tänker mig att man promenerar. I bilen rör man sig snabbare så telefonen kanske känner av riktning bättre. Har en 3G nämligen. Fungerar kanske sämre när man promenerar än 3GS? GPS programmet borde märka av vilken riktning man går i ifall man rör sig åt ett visst håll tycker man.

Nej, en kompass visar bara riktning. Vilket är väsentligt i promenadläget då man kan stå still och vända sig om, då roterar alltså kartan med på en 3GS men en 3G utan kompass har ingen aning om att du vänt dig, GPS:en känner bara att du är på samma ställe så kartan uppdateras inte alls.

Om du däremot börjar gå i en riktning så känner den snart av skilladen mellan punkt A och B och räknar ut riktningen mellan de två punkterna och då vrids kartan.

Kompassen är alltså för att hjälpa till med riktning (rotationen) av kartan, GPS:en i både 3G och 3GS vet förstås *var* på kartan du befinner dig.

Jag kör mycket med MotionX friluftsprogrammet på min 3G och den brukar ligga ungefär 10 meter efter hela tiden när man går. Spelar ingen större roll tycker jag men visst skulle kompassen hjälpa i stadsmiljö.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Någon som har bra spel att rekomendera?

Gärna lätta spel man lätt kommer in i. Hade varit perfekt med ett spel man kan ha på röker, väntar på nån eller sitter toa o skiter.

Själv kan jag starkt rekomendera Tower Madness. Ett vansinnigt kul pang-spel.

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung
Någon som har bra spel att rekomendera?

Gärna lätta spel man lätt kommer in i. Hade varit perfekt med ett spel man kan ha på röker, väntar på nån eller sitter toa o skiter.

Själv kan jag starkt rekomendera Tower Madness. Ett vansinnigt kul pang-spel.

Finns många såna ju :)

Flightcontrol, Towerbloxx, tetris, peggle, geo defense mfl.
Fast det finns en risk för att benen somnar när man sitter o skiter..:D

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Alla andra hade svarta därför ville jag ha en vit :banana:banana

man kan ju tjööpa en case-mate, så spelar färgen inte så stor roll, kan man byta lite efter humör. Men i höstas köpte jag en lur av mumien.se som hade varit deras demotelefon, den var helt i rosa. Sen var högtalaren helt kass så jag fick lämna tillbaka den. Nu har jag en svart med en grön case mate i samma färg som min snorgröna triple... :näsblod

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är det någon som vet om det går att få tag i Navigon eller TomTom till Iphone över Sydafrika? Åker till Kapstaden på torsdag. Med tanke på mina erfarenheter från Paris känner jag mig inte helt 100% på GPS programmen. Testade Navigon i bilen nu på kvällen och den verkade fungera rätt bra. Kanske en tillfällighet i Paris. Ska testa och se om jag får kontakt med satelliterna under promenad i morgon.

Skall snart köpa en 3GS & tänkte kolla med er om bra eller anus mellan svart & vit modell.

En iakttagelse jag gjort är att de vita har en tendens att se rätt tråkiga ut. Jeans och annat färjar av sig på plasten. Om jag fått välja hade jag antagligen köpt en vit ändå.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Dagens frågor:

• Hur mycket datatrafik använder man per timmer om man lyssnar på radio med Iphone, tex Bandit?
  • Vad är taket om man har telenor/ fri surf?

jtds

Yamaha
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2008 Yamaha R6 Blå
vid urplockning från nytt i kartong säger en del att man måste koppla upp sig mot itunes innan man kan börja ringa å latjja medans andra säger att dom bara laddat,satt i simkort å sen börjat använda direkt,

någon som vet mer konkret hehe
om jag nu hinner iväg på lunchen & handla så vill jag ju ha igång den med engång å inte vänta tills jag kommer hem inatt.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping