iPhone-tråden

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Geotaggning och EXIF-info fungerar utmärkt.

Bifogat

• Screen shot 2010-02-22 at 20.51.06.png
    Screen shot 2010-02-22 at 20.51.06.png
    56.9 KB · Visningar: 71

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Tja, förutom att det är lite svårt att hitta den exakta platsen på kartan.

Jag antar att kortet är taget vid huset och inte inne i skogen, men 15.616667E är en något underlig angivelse.

Eller är det Gråbrödragatan 15?

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Tja, förutom att det är lite svårt att hitta den exakta platsen på kartan.

Jag antar att kortet är taget vid huset och inte inne i skogen, men 15.616667E är en något underlig angivelse.

Eller är det Gråbrödragatan 15?

Bilden är tagen inne på en restaurang på alla hjärtans dag så koordinaterna är väl resultatet från mobilnätets angivelse, iPhonen har ju A-GPS. Restaurangen ligger ett kvarter ifrån den angivelsen, ungefär 150-200 meter.

Fast det har ju knappast med juha01's problem att göra. Här är info från en annan bild, den är tagen utomhus och ungefär fem meter fel. Notera också altituden vilket stöder att det egentligen inte var GPS:en på förra bilden (streck på den infon).

Bifogat

• Screen shot 2010-02-22 at 21.26.30.png
    Screen shot 2010-02-22 at 21.26.30.png
    71.7 KB · Visningar: 49
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Ja allvarligt, varför bytar du inte till någon annan lur? Så mkt problem som du haft o hittar med din hela tiden.

Och sen var mitt förra inlägg skrivet med lätt ironi, men du var väl för irriterad över att du råka ringa upp nån när du skrev inlägget så du missa det. :huvet

Ok. Vi kan köra det race som mac-ägare brukar göra, nämligen villkorslöst hylla sina produkter utan att se vilka problem de egentligen har. Iphone e best för de e en fin tatchskerm!!!

Exakt den infon skulle jag också vilja se. Helst på en karta dessutom. Just ja, i telefonen såklart, inte på en dator.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ok. Vi kan köra det race som mac-ägare brukar göra, nämligen villkorslöst hylla sina produkter utan att se vilka problem de egentligen har. Iphone e best för de e en fin tatchskerm!!!

Exakt den infon skulle jag också vilja se. Helst på en karta dessutom. Just ja, i telefonen såklart, inte på en dator.

Seriöst, mot bakgrund av allt du är missnöjd med kanske det inte är en iPhone du ska ha?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

Eller så har de faktiskt koll på att produkten de valt passar dem och deras behov. Du däremot...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Eller så har de faktiskt koll på att produkten de valt passar dem och deras behov. Du däremot...

Seriöst, mot bakgrund av allt du är missnöjd med kanske det inte är en iPhone du ska ha?

Men allvarligt. Rannsaka er själva.

Är inte ett knapplås ett lås för att man inte ska råka trycka på en knapp? Funkar inte.

Bilder man tar i med en mobilkamera med den kvalitén som det medför så borde användningsområdet vara just i en mobil. Där kan man inte se info om bilden. Inte ens vilken dag den är tagen. Inte bra.

Borde inte en telefon för 6000:- ha en fungerande bluetooth? Standarden har ju funnits i tio år. Kasst.

När man skickar och tar emot sms så borde man kunna se när man skickat respektive tagit emot ett sms. Fungerar inte.

Vore det inte skönt om man kunde flytta en bild från "kamerarulle" till en annan mapp i telefonen så att man kunde separera ex privata bilder från de mer allmänna? Går inte.

Om man har två telefoner i ett hushåll (ganska vanligt) och en dator (ännu vanligare) så borde ju Itunes funka utan att man för den skull ska ha två användarkonton på hela datorn? Bättre med två användarkonton i Itunes? Funkar inte.

Detta är några irritationsmoment som ingen riktigt orkar nämna när man hyllar Iphone. Det är en mycket bra produkt i många avseenden men faller å andra sidan igenom ordentligt där även gamla stenålderstelefoner klarat av saker i årtionden.

Visst är marknaden fri för mig att välja en annan lur, men man ska inte stå och ropa hyllningsfraser åt en produkt som har ganska stora brister. Om Apple kommer att missköta sig så här i fortsättningen så kommer någon att springa förbi de inom en snar framtid.

Appstore ska vi inte tala om. Vilket värdelöst upplägg! Man skulle ex kunna sortera efter rating, popularitet, senaste, antal betyg etc men nu är det bara de senaste samt "top 25". Det gör att man inte kan leta ordentligt bland alla appar och då plockar folk givetvis från "top 25"-listan, vilket gör att de alltid kommer att finnas kvar där...

Jag begär inte ens nymodigheter utan saker som funnits i andra lurar sedan länge och som knappast skulle försämra telefonen och dess funktioner.

Neutral och Pelle. Vore inte det bättre om dessa funktioner fanns eller skulle något försämras per automatik då?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Är inte ett knapplås ett lås för att man inte ska råka trycka på en knapp? Funkar inte.

Bilder man tar i med en mobilkamera med den kvalitén som det medför så borde användningsområdet vara just i en mobil. Där kan man inte se info om bilden. Inte ens vilken dag den är tagen. Inte bra.

Borde inte en telefon för 6000:- ha en fungerande bluetooth? Standarden har ju funnits i tio år. Kasst.

När man skickar och tar emot sms så borde man kunna se när man skickat respektive tagit emot ett sms. Fungerar inte.

Vore det inte skönt om man kunde flytta en bild från "kamerarulle" till en annan mapp i telefonen så att man kunde separera ex privata bilder från de mer allmänna? Går inte.

Om man har två telefoner i ett hushåll (ganska vanligt) och en dator (ännu vanligare) så borde ju Itunes funka utan att man för den skull ska ha två användarkonton på hela datorn? Bättre med två användarkonton i Itunes? Funkar inte.

Detta är några irritationsmoment som ingen riktigt orkar nämna när man hyllar Iphone. Det är en mycket bra produkt i många avseenden men faller å andra sidan igenom ordentligt där även gamla stenålderstelefoner klarat av saker i årtionden.

Visst är marknaden fri för mig att välja en annan lur, men man ska inte stå och ropa hyllningsfraser åt en produkt som har ganska stora brister. Om Apple kommer att missköta sig så här i fortsättningen så kommer någon att springa förbi de inom en snar framtid.

Appstore ska vi inte tala om. Vilket värdelöst upplägg! Man skulle ex kunna sortera efter rating, popularitet, senaste, antal betyg etc men nu är det bara de senaste samt "top 25". Det gör att man inte kan leta ordentligt bland alla appar och då plockar folk givetvis från "top 25"-listan, vilket gör att de alltid kommer att finnas kvar där...

Jag begär inte ens nymodigheter utan saker som funnits i andra lurar sedan länge och som knappast skulle försämra telefonen och dess funktioner.

Neutral och Pelle. Vore inte det bättre om dessa funktioner fanns eller skulle något försämras per automatik då?

Jag har inga problem med knapplåset, har inget behov av att se bildinfo i telefonen, använder inte blåtand, hade inte ens tänkt på SMS-tidsproblemet innan du nämnde det vilket betyder att jag inte saknat det (än iaf) och jag tömmer telefonen på bilder i datorn och sorterar saker där.

Det du kallar för brister, med motivering att andra lurar haft funktionen länge, stör inte mig. Skulle funktionen införas så har jag inga synpunkter på det, men så länge jag inte saknar dom kommer jag inte skrika mig hes för att få de tillagda. Som den eviga multitasking-frågan - vem kan använda mer än ett program samtidigt i en iPhone? Enda behovet jag kan se är då att kunna köra Spotify i bakgrunden när man spelar Hold'em. iPoden funkar alltid att köra i bakgrunden.

Vad gäller itunes och olika användare är Windows (liksom Mac) designat för att alla som använder datorn ska ha egna användarkonton, så där följer Apple "design guidelines".

App store har jag ingen kommentar till riktigt då jag hittills bara hämtat program på rekommendation från någon annan.

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

...massa text...

Du kan väl slå av röstuppringningen om du inte använder den? Att den går över knapplåset är väl för att andra skulle bli irriterade om de var tvungna att först låsa upp telefonen innan de kunde röstuppringa. Samtidigt undrar man hur länge din telefon kommer att hålla om du lyckas trycka på en nedsänkt knapp så ofta? :va

Bluetooth fungerar utmärkt för mig. Har parat den med min Ericsson handsfree, en företagsbils fasta installation och ett par datorer. Har du provat med mer än en sak? Är du säker på att den saken fungerar med alla telefonen utom iPhone?

Du får ju en utmärkt tidslinje på sms:en. När jag såg det första gången så tänkte jag bara, varför har ingen gjort detta tidigare? Inbox, skickat, m m, vem behöver den skiten? Allt sorteras ju rätt i tid, visst slår den ihop tidsangivelsen för närliggande sms men varför behöver man veta på sekunden när varje sms kom? Halva listan skulle ju vara tidsangivelser då?

Finns appar för att greja med bilder och mappar om man är intresserad av det i telefonen. Jag använder iPhoto och den sorterar bilder som event (tidsbaserat) och på faces (ansiktsigenkänning) m m så jag får mer mappar än kamerarullen redan så jag har inte det problemet heller.

Angående användarkonton, har du något exempel på en applikation som fungerar annorlunda än iTunes? Jag menar, alla använder ju konton på os:et för att skilja användardata åt. När du frångår det så får du problem, inte direkt oväntat.

Det handlar inte om att försvara iPhone/Apple, det handlar om att köpa det man vill ha/behöver. Du har uppenbarligen inte kollat något så varför köper du inte bara en Ericsson igen så blir du väl nöjd igen.

Det mesta av det du gnäller på är medvetna val från Apple så du lär inte se några ändringar på det.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Du får ju en utmärkt tidslinje på sms:en. När jag såg det första gången så tänkte jag bara, varför har ingen gjort detta tidigare? Inbox, skickat, m m, vem behöver den skiten? Allt sorteras ju rätt i tid, visst slår den ihop tidsangivelsen för närliggande sms men varför behöver man veta på sekunden när varje sms kom? Halva listan skulle ju vara tidsangivelser då?

här har bitesms en fin lösning som apple kan lära sig av, om man dubbetouchar på ett sms så visas en exakt tidsangivelse bredvid pratbubblan.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
här har bitesms en fin lösning som apple kan lära sig av, om man dubbetouchar på ett sms så visas en exakt tidsangivelse bredvid pratbubblan.

Ok, så någonstans sparas metadata och bitesms kan visa det, det verkar vara en bra lösning eftersom den inte klottrar ner i onödan.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Ok, så någonstans sparas metadata och bitesms kan visa det, det verkar vara en bra lösning eftersom den inte klottrar ner i onödan.

är osäker på om iphonens eget meddelande program sparar så mycket (om den gjort det borde de själva kommit på samma lösning), däremot ersätter bite orginalappen i mycket så den sparar nog sin egen data. och lösningen är som sagt väldigt snygg.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Done, jag är nöjd.

Inte när det gäller för att aktivera röstuppringning.
Det gäller fler telefoner. Stäng av röstuppringning så funkar det som du vill.

Jag ser tidsstämplar på mina SMS.

De andra mapparna du ser kommer från iPhoto... de synkas dit och inget du skapat på telefonen.
Visst, man kan tycka att man borde kunna skapa mappar i telefonen också men det är inte så som Mac funkar... inte ens tänkt så på datorerna.

Det går att synca två lurar med samma itunes... men än bättre är det att ha två konton på datorn men som jobbar mot samma iTunes och då synka till den på varsit konto, vips så har ni olika profiler men behöver inte köpa grejerna två ggr... gör så själv med frugans och då får vi med automatik varsitt mailkonto osv i luren synkat.

Jag har inga problem att nämna brister med luren, men jag har förstått hur den funkar och vad jag har att vänta... och för mig är det här en lur som passar mig (och frun) alldeles utmärkt.
Sen skulle jag dock vilja ha trådlös sync, fullt BT-stöd osv... men jag är överlag mycket mer nöjd med den här luren än jag varit med någon annan lur.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag ser tidsstämplar på mina SMS.

... men jag är överlag mycket mer nöjd med den här luren än jag varit med någon annan lur.

Jag tror han menar att när du skickar många sms inom kort tid, alltså fram och tillbaka inom några minuter, så får de bara en tidsangivelse. De grupperas alltså men de är fortfarande sorterade rätt tidsmässigt även om du inte kan se att ett kom 10.01 och ett annat 10.02, det står bara 10.01 på det första. Jag ser inte problemet men bitesms kan tydligen visa det om man jailbreakar.

Samma här, visst finns det saker man vill ha som iPhone saknar och det finns också saker som man tycker borde fungera annorlunda men totalt sett så är den helt överlägsen allt jag sett och provat.

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung
Tänkte skriva en massa text, men insåg att det inte är lönt.
Men ja jag e väl hjärntvättad av Steve Jobs, men jag är nöjd med produkten han gjort.

sportbike

Guest
Appen "Svenska almanackan" är gratis ett par dagar till.
Om man vill.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...