iPhone-tråden

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag kan leva med att Itunes suger eftersom jag försöker att köra en mac-produkt i en pc-värld. Jag har heller inga problem med att telefonen inte klarar av multitask eftersom det skulle sega ned luren.

Däremot finns det några stora irritationsmoment som jag tidigare nämnt.

Jag tycker verkligen man borde kunna se datumet när ett foto är taget. Det skulle knappast få några nackdelar. Även möjlighet att se mer info om sms. Det händer ju trots allt att man får sms på konstiga tider men går man då in och kollar detaljer så ser man att avsändaren skickade smset fyra timmar tidigare. Det skulle heller inte ge några nackdelar för telefonen. I övrigt är strukturen genialisk när allt samlas som en konversation.

Synd att man ska behöva stänga av röststyrningen helt bara för att knapplåset inte fungerar på den enda knappen på telefonen... Skärmens knappar är ju inga problem egentligen i fickan eftersom du måste vidröra den med kroppen, så till vida att du inte har ett hål i fickan.

Iphonen är idag marknadens överlägsnaste telefon och den bästa lur jag ägt. Dock kommer den att bli snabbt omsprungen av sina konkurrenter om deras konstruktörer är lika bakåtsträvande som sina entusiastiska mac-fans. Bara de facto att Flash vägrar att lanseras är ju skandal, men det kan vi ta en annan gång.

Jag får väl helt enkelt anpassa mig till bristerna och byta telefon när konkurrenterna snart börjar att släppa sina lurar.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Håller med om att man borde kunna se exifdatat i luren.

Tidsstämpeln på SMS ser du ju... jag gör det i alla fall. Det är om det kommit flera samtidigt som du inte ser tidsstämpeln på alla inom några minuter.

Håller med om att man borde kunna ställa att röststyrning bara skall funka med headset eller dylikt så att det då låser alla(?) knappar förutom knappen på headsetet. För grejen med röststyrning är ju att även slippa låsa upp tgblåset.

Sen skulle jag gärna ha vissa API som får multitaska, som t.ex. ljud (webradio/spotify).

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag tycker verkligen man borde kunna se datumet när ett foto är taget.

Även möjlighet att se mer info om sms. Det händer ju trots allt att man får sms på konstiga tider men går man då in och kollar detaljer så ser man att avsändaren skickade smset fyra timmar tidigare.

Ja, fotoappen är verkligen enkelt gjord, i iPhoto (på Macen) så har varje bild i tumnagelformat ett litet "i" i ena hörnet, klickar man på den får man mer info. Det är ju en lösning som inte skulle göra appen mer komplicerad för det är nog det Apple hela tiden balanserar. Features ger möjligheter men tillför också komplexitet.

Angående sms, jag fattar fortfarande inte problemet, är det notifieringen på låsskärmen du pratar om? Där är det ju ingen info oavsett var notifieringen kom ifrån (Facebook, SMS, ...). I själva sms-appen är det som sagt tidsstämplat. Det skulle det ju kunna vara även på notifieringarna förstås. Förmodligen samma sak där med "renhet" men jag har också stört mig på att jag inte vet om en notifiering från Facebook är från 1 minut sedan eller 2 timmar om telefonen legat oanvänd.

Att Mac-ägare skulle vara bakåtsträvande håller jag inte med om. Vilket företag är överlägset mest kopierat egentligen, tyder det på att de är bakåtsträvande? Då skulle väl ingen försöka efterlikna deras framgångar om och om igen. Att epigonerna kan förbättra en och annan sak i efterhand är helt naturligt.

När det gäller flash så pushar Apple för HTML5 som gör oss mindre beroende av dåligt fungerande (på annat än Windows) pluginer som flash . Så det är knappast bakåtsträvande utan raka motsatsen. Ungefär som när man 1998 tog bort floppyn, var säkert folk som klagade då också.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
När det gäller flash så pushar Apple för HTML5 som gör oss mindre beroende av dåligt fungerande (på annat än Windows) pluginer som flash . Så det är knappast bakåtsträvande utan raka motsatsen. Ungefär som när man 1998 tog bort floppyn, var säkert folk som klagade då också.

Flash funkar inte bra på Windows heller...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Kalla det vad du vill, men att inte kunna surfa på en väldigt stor del av nätet pga avsaknad av flash, känns inte modernt på en i övrigt nyskapande mobil. Om det är för att man vill ändra nåt format till att bli standard skiter liksom jag i. Jag vill ju surfa idag.

SMS. Jo jag ser att kalle och jag smsat med varandra typ sex sms i rad. Jag kan även se när konversationen påbörjades men inget mer. Sen när jag får ett sms av kalle fyra timmar senare typ mitt i natten så undrar jag givetvis om han skickat det nyss eller om den varit ute i cyberspace i några timmar innan den anlände till min telefon. Då skulle jag vilja se den gamla fliken "detaljer" där det står när han skickade det och till vilka.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
En av anledningarna att iPhone inte stöder flash kan vara att det är så CPU-krävande. Det i sin tur gör telefonen varm, något jag märkt när jag använder telefonen som 3G-modem och streamar under en längre stund.

Använder jag Flash på macen äter det >70% propp...

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
gsxr 1000 k6
Re: iPhone 3G/3Gs ägare se hit!

juha01 skrev:
Jag kan leva med att Itunes suger eftersom jag försöker att köra en mac-produkt i en pc-värld. Jag har heller inga problem med att telefonen inte klarar av multitask eftersom det skulle sega ned luren.

Jag kör min iPhone i min övriga pc värld. Och det fungerar utmärkt. Och multitask är inga problem med en jailbreakad lur. Iaf inte 3gs. Once u go jailbreak u never go back ;)
Men kan förstå de som sitter på 3Gn. Har en polare som har den. Hjälpte han att jailbreaka och shit vad seg den blev.

Ett jävligt bra multitask program i cydia är PRO switcher. Då kan man bläddra bland sina öppnade appar ungefär som flera öppnade sidor i safari. Klockrent.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Jag kör min iPhone i min övriga pc värld. Och det fungerar utmärkt. Och multitask är inga problem med en jailbreakad lur. Iaf inte 3gs. Once u go jailbreak u never go back ;)
Men kan förstå de som sitter på 3Gn. Har en polare som har den. Hjälpte han att jailbreaka och shit vad seg den blev.

Ett jävligt bra multitask program i cydia är PRO switcher. Då kan man bläddra bland sina öppnade appar ungefär som flera öppnade sidor i safari. Klockrent.

jag tycker att pro switcher tar för lång tid att byta program med (måste väl bläddra en massa om man har flertalet program öppna?), så jag kör med kirikae, inte lika snyggt men man får upp en listvy med öppna program istället.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Nu måste jag klaga på Apple.

Här i Sverige tar de inte emot min telefon eftersom jag köpt den i England, även om jag är villig att betala för servicen själv.

Efter kontakt med Apple Support UK vill de byta ut telefonen men det finns inget sätt alls att göra detta på så länge jag inte har en adress där. Jag har inte några släktingar kvar där längre och har därför inte heller någon där de kan hämta den eller dit de kan skicka den nya.

Det är totalt omöjligt att få skicka telefonen direkt till dem och ännu omöjligare att få sin utbytestelefon skickad hit, eller att lösa det på något annat sätt heller överhuvudtaget.

Hur kan det vara så på ett globalt företag som Apple? Ge fan i att flytta om du vill ha någon garanti på dina produkter verkar vara deras policy.
Jag uppdaterar detta för att ge Apple lite cred istället.

Jag mailade Steve Jobs mina synpunkter kring detta och dagen efter blev jag uppringd av en person på Apple Sales International som fått mailet vidarebefodrat till sig.

Det verkar fortfarande omöjligt att skicka telefonen men om jag har vägarna förbi England skulle hon boka en tid åt mig hos en Apple store för att få telefonen lagad medan jag väntar eller i annat fall få en ny på plats.

Hon förlängde även garantin så om jag vill få den åtgärdad efter att garantitiden gått ut behöver jag bara kontakta henne först så löser hon det.

Jag är tveksam till om jag eller någon jag känner kommer ha vägarna förbi England så att jag kan utnyttja detta, men det är riktigt starkt jobbat av Apple att visa att de är måna om att hitta en lösning. Så ska det gå till!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag uppdaterar detta för att ge Apple lite cred istället.

Jag mailade Steve Jobs mina synpunkter kring detta och dagen efter blev jag uppringd av en person på Apple Sales International som fått mailet vidarebefodrat till sig.

Det verkar fortfarande omöjligt att skicka telefonen men om jag har vägarna förbi England skulle hon boka en tid åt mig hos en Apple store för att få telefonen lagad medan jag väntar eller i annat fall få en ny på plats.

Hon förlängde även garantin så om jag vill få den åtgärdad efter att garantitiden gått ut behöver jag bara kontakta henne först så löser hon det.

Jag är tveksam till om jag eller någon jag känner kommer ha vägarna förbi England så att jag kan utnyttja detta, men det är riktigt starkt jobbat av Apple att visa att de är måna om att hitta en lösning. Så ska det gå till!

Starta en tråd i OT och be någon som bor i UK att hjälpa dig. Som tack för hjälpen kan du skicka med en femhunka. Eller måste du personligen lämna in telefonen?

grozny

Gick med
3 Jun 2008
Hoj
gsxr 1000 k6
Re: iPhone 3G/3Gs ägare se hit!

-Rosen- skrev:
jag tycker att pro switcher tar för lång tid att byta program med (måste väl bläddra en massa om man har flertalet program öppna?), så jag kör med kirikae, inte lika snyggt men man får upp en listvy med öppna program istället.

Säger du det? Har du 3G eller 3gs? Har ioförsig inte hört talas om kirikae så det ska testas nu :)
Alla sätt är bra utom de dåliga.

Såg ett grymt snyggt tema inatt. Dulce
Måste ses!

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Säger du det? Har du 3G eller 3gs? Har ioförsig inte hört talas om kirikae så det ska testas nu :)
Alla sätt är bra utom de dåliga.

Såg ett grymt snyggt tema inatt. Dulce
Måste ses!

har 3GS, men jag menade att det tar lång tid att byta eftersom man måste bläddra fram till programet man ska ha, med kirikae trycker du bara på namnet i listan direkt :)

grozny

Gick med
3 Jun 2008
Hoj
gsxr 1000 k6
har 3GS, men jag menade att det tar lång tid att byta eftersom man måste bläddra fram till programet man ska ha, med kirikae trycker du bara på namnet i listan direkt :)

Japp. Testade det nu. Grymt smidig faktiskt. Men förstog inte hur man lägger en app i bakgrunden. I proSwitcher var det bara att trycka på hemknappen. Men gör jag det i K så stängs den av. Hur gör man?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Japp. Testade det nu. Grymt smidig faktiskt. Men förstog inte hur man lägger en app i bakgrunden. I proSwitcher var det bara att trycka på hemknappen. Men gör jag det i K så stängs den av. Hur gör man?

antingen kan du använda dig av backgrounders vanliga med hålla in home några sek, eller om du är inne i ett program så dubbelklickar du för att få upp kirikae, så länge som du inte väljer ditt aktiva program i listan så resulterar det i att ditt aktiva program backgroundas.

om man använder hålla inne metoden så får man dock tänka på om programet redan körs i backgrunden då det i såfall innebär att det avslutas.

grozny

Gick med
3 Jun 2008
Hoj
gsxr 1000 k6
antingen kan du använda dig av backgrounders vanliga med hålla in home några sek, eller om du är inne i ett program så dubbelklickar du för att få upp kirikae, så länge som du inte väljer ditt aktiva program i listan så resulterar det i att ditt aktiva program backgroundas.

om man använder hålla inne metoden så får man dock tänka på om programet redan körs i backgrunden då det i såfall innebär att det avslutas.

nice!

sportbike

Guest
Inte för att jag ska, utan för att jag inte hittar en enda notis om det i iTunes?
Ingen?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...