iPhone-tråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är ju IOFS inte en optimal lösning när man håller i telefonen då RF energin går förlorad i handen som håller i den.

Är du säker på att ramen inte bara agerar extra jordplan åt antennen?

Då fungerar även kroppen som ett jordplan när man håller i telefonen och även det ger förbättrad mottagning/sändning.

Det var så de sa på presentationen. Vi får helt enkelt se när den släpps.

Bifogat

• Bild 5.png
    Bild 5.png
    111.6 KB · Visningar: 29

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Uhm humor?

Den 1 år gamla 3gs´en kostar ju 6000kr+ nu.. Och den nya kommer kosta 8000+. Rätt dyrt för en telefon?

Mjo, men mina SE lurar har legat på mellan 6-8tusen de senaste 5 åren, det är ju inte så att någon köper en Iphone utan abbonemang? :tungan

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Mjo, men mina SE lurar har legat på mellan 6-8tusen de senaste 5 åren, det är ju inte så att någon köper en Iphone utan abbonemang? :tungan

Edit:
Trodde faktiskt Iphonen kostade 6.000kr, men där ser man :)

Med tanke på att man får konkurerande telefoner för 4500kr så är iphonen dyr ..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Jag besitter inte rätt kompetens för att avgöra om det här kommer att leda till att bl a GPS fungerar bättre. Får helt enkelt vänta tills någon testar den och talar om ifall det är en förbättring eller ej. Vet inte om jag skrev det i något tidigare inlägg, men borde man inte kunna ha möjlighet till att sätta fast en extern antenn likt en äldre Ericsson 688? Minns att vissa satte dit betydligt längre antenner för bättre mottagning om de befann sig längre upp i landet där mottagningen inte var den bästa på den tiden.

Jag hoppas verkligen att Apple förbättrat GPS mottagningen och möjliggjort för GPS programmen att lokalisera sig utan datatrafik som kostar mycket att använda utomlands. Innan dess är ju IPhone inte annat än en gimmick produkt. På pappret lovande, men håller tunt i realiteten.

Även program som Harrys Laptimer där man kan ta tid på bana borde ju också vara rätt dåliga av samma anledning. De använder väl sig också av GPS funktionen bland annat?

Med facit i hand borde nog TomTom och Navigon inte släppt sin programvara till IPhone 3G och 3GS. TomTom släppte ju en GPS förstärkare i sin hållare. Uppenbarligen ansåg de att telefonen inte höll måttet. Jag vet inte hur pass stor skillnaden blir med TomToms hållare. Apple borde själva ha släppt en hållare men det vore ju att erkänna att deras produkt inte höll vad den utlovade. När det gäller just GPS är jag rätt besviken på Iphone. Förväntade mig inte att den skulle ersätta en extern GPS, men nära på.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Angående GPS i iphonen anser jag det vara skitsnack att det inte funkar utomlands om man har datatrafiken avstängd.
Visst, det kanske tar lite längre tid innan den får låsning på satelliterna men nog fan funkar det!
Har testat den med Navigonprogramvaran i lastbil och då är det inte ens fri sikt rakt upp, utan plåttaket, och nog har det funkat utan att ha datatrafiken påslagen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Om du läser kommentarerna efter den artikeln så var det fler än jag som ställde mig frågande, men okej, jag hade inte uppfattat att "ramen" var delad, det gör det till en bättre lösning än jag först trodde.

Bästa mobiltelefonantennen genom tiderna satt på en gammal Ericsson / Bang Olufsen (den såldes under båda namnen), samt konstigt nog satt samma antenn på en Sony, samtidigt, långt innan dom gick samman med Ericsson.

Det var en J formad antenn som faktiskt gav antennförstärkning, en så kallad J-pole-antenna.

Farsan hade en sån telefon och den spöade våra nokia med hästlängder i mottagning, den telefonen blev väldigt populär bland folk som jobbade i skogen, så farsan fick bra betalt för den när han bytte den till en modernare telefon många år senare.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Med facit i hand borde nog TomTom och Navigon inte släppt sin programvara till IPhone 3G och 3GS. TomTom släppte ju en GPS förstärkare i sin hållare. Uppenbarligen ansåg de att telefonen inte höll måttet. Jag vet inte hur pass stor skillnaden blir med TomToms hållare. Apple borde själva ha släppt en hållare men det vore ju att erkänna att deras produkt inte höll vad den utlovade. När det gäller just GPS är jag rätt besviken på Iphone. Förväntade mig inte att den skulle ersätta en extern GPS, men nära på.

TomTom's hållare är till för att nå marknaden med iPod Touch som saknar GPS. Vem med en iPhone som skulle betala för den svindyra hållaren vet jag inte. Jag har själv använt min iPhone med Navigon mycket utan några problem.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Bästa mobiltelefonantennen genom tiderna satt på en gammal Ericsson / Bang Olufsen (den såldes under båda namnen), samt konstigt nog satt samma antenn på en Sony, samtidigt, långt innan dom gick samman med Ericsson.

OT (ännu mer):
Men är det inte strålningshysterin som förstört för bra täckning nu för tiden? :va

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Av en händelse träffade jag en person på flyget som utvecklar GPS chipen till mobiltelefoner och han sa att det kan ta upp emot 1 timme innan telefonen fattar var den befinner sig. Jag har haft min Iphone påslagen minst den tiden med Navigon och TomTom påslaget i bland annat Paris och London utan att det fungerat. Fick samma respons av fler användare. Därav drog jag slutsatsen att det inte gick att slå på Iphone utomlands utan datatrafik. Någon föreslog att man skulle aktivera den.

Kör du lastbil från Sverige ut i Europa där telefonen är på vet ju telefonen var den befinner sig. Jag testade att köra från Sverige till Danmark nyligen och lät telefonen navigationsprogrammet vara påslaget. Fungerade perfekt fram till destinationen. Där stängde jag av programmet. Satte på det på något annat ställe också i Danmark och telefonen helt borta igen.

Angående GPS i iphonen anser jag det vara skitsnack att det inte funkar utomlands om man har datatrafiken avstängd.
Visst, det kanske tar lite längre tid innan den får låsning på satelliterna men nog fan funkar det!
Har testat den med Navigonprogramvaran i lastbil och då är det inte ens fri sikt rakt upp, utan plåttaket, och nog har det funkat utan att ha datatrafiken påslagen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
OT (ännu mer):
Men är det inte strålningshysterin som förstört för bra täckning nu för tiden? :va

Nja, det är snarare att telefonerna inte längre har utanpåliggande antenner, dom tidiga var utdragbara, eller som J antennen fastsatt på sidan så man vek upp den.

Numera är dom oftast så inbyggda att mycket av strålningen blockeras av handen som håller telefonen och då skruvar telefonen upp uteffekten för att "räcka fram" till bas vilket gör att det går in mer i skallen också.

Handsfree år inte alls dumt, men klart bäst är hållare i bilen med yttre antenn, då kan telefonen jobba med låg uteffekt och batteriet räcker längre på köpet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vi tänker nog på samma telefon i grund och botten. BeoCom 9500 hette en av modellerna. Förlagan var nog i princip en Ericsson 688. En morbror till mig hade en antenn som var vikbar längst sidan på telefonen. Ungefär lika lång som telefonen. Fantastiskt mottagning. Han hade även ett jättebatteri monterat på sin telefon för bättre batteritid. En annan köpte en ännu kortare antenn för att den skulle vara smidigare att ha i fickan samt ett slim batteri. Många vänner köpte senare Nokia telefoner som avskaffade antenn rätt tidigt på en del av sina modeller. Det var det marknaden krävde. Vi har nog fått vad vi förtjänar. Tyckte nog att mottagningen på många av de äldre mobilerna var bättre under lång tid. Kanske en renässans på gång där antennen gör ett återtåg? Sent ska folk vakna.

Det var en J formad antenn som faktiskt gav antennförstärkning, en så kallad J-pole-antenna.

Farsan hade en sån telefon och den spöade våra nokia med hästlängder i mottagning, den telefonen blev väldigt populär bland folk som jobbade i skogen, så farsan fick bra betalt för den när han bytte den till en modernare telefon många år senare.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Av en händelse träffade jag en person på flyget som utvecklar GPS chipen till mobiltelefoner och han sa att det kan ta upp emot 1 timme innan telefonen fattar var den befinner sig. Jag har haft min Iphone påslagen minst den tiden med Navigon och TomTom påslaget i bland annat Paris och London utan att det fungerat. Fick samma respons av fler användare. Därav drog jag slutsatsen att det inte gick att slå på Iphone utomlands utan datatrafik. Någon föreslog att man skulle aktivera den.

Kör du lastbil från Sverige ut i Europa där telefonen är på vet ju telefonen var den befinner sig. Jag testade att köra från Sverige till Danmark nyligen och lät telefonen navigationsprogrammet vara påslaget. Fungerade perfekt fram till destinationen. Där stängde jag av programmet. Satte på det på något annat ställe också i Danmark och telefonen helt borta igen.

Fast jag hade inte på GPSen i iphonen konstant.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi tänker nog på samma telefon i grund och botten. BeoCom 9500 hette en av modellerna. Förlagan var nog i princip en Ericsson 688. En morbror till mig hade en antenn som var vikbar längst sidan på telefonen. Ungefär lika lång som telefonen. Fantastiskt mottagning. Han hade även ett jättebatteri monterat på sin telefon för bättre batteritid. En annan köpte en ännu kortare antenn för att den skulle vara smidigare att ha i fickan samt ett slim batteri. Många vänner köpte senare Nokia telefoner som avskaffade antenn rätt tidigt på en del av sina modeller. Det var det marknaden krävde. Vi har nog fått vad vi förtjänar. Tyckte nog att mottagningen på många av de äldre mobilerna var bättre under lång tid. Kanske en renässans på gång där antennen gör ett återtåg? Sent ska folk vakna.

Det är den telefonen ja.

Jag gick motsatt väg, jag satte en utdragbar antenn på min Nokia som bara hade en "knopp" orginal, den fungerade lika bra som "knoppen" instyrd, men hade man dålig mottagning kunde man dra ut den och tjäna ett par S enheter.

Jag är dock lite konstig, jag gillar antenner och har läst mycket antennteori :D

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag är dock lite konstig, jag gillar antenner och har läst mycket antennteori :D

Hahaha.. Vad tror du, är detta en bra antenn? ;)

Ja vi får hoppas att den här telefonen blir bättre! GPS´en updaterades lite långsamt för mig ibland, och ibland tog det en stund innan den hittade ens position..

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Mottagningen har konstigt nog med abonnemangen att göra också, eller simkortet. Jag har haft röta och har haft samma simkort sedan -97. alltid täckning, även i ytterskärgården där jag är en del, i Abisko, mm. Polaren har även han Telenor, fd Vodafone, fd Europolitan men han har problem lite här och där.

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Weird.. Jag har nyligen skaffat ett jäkligt fint telenorabonemang, så jag funderar på att pre ordra en olåst ifån från england .. Telenor uppger max 6mbit i luren och telia 7mbit.. Är de nån som vet om de finns nån praktisk skillnad? Har man en übertelefon vill man ju ha de snabbaste nätet

Jag har inte hunnit ta mig ut på bushen än så jag vet inte hur täckningen funkar för mig ..

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Standup-karriären är säkrad du :rolleyes:

Det finns två färger på luren, vit och svart... jag skulle inte påstå att man är mer gay bara för att man väljer en vit före en svart.
Om du frågar om det på ett forum får du ju räkna med korkade svar... för det är i min värld en korkad fråga. Köp den variant du tycker är snyggast/passar dig bäst... själv skulle jag helst vilja ha en med vit baksida och svart framsida, men hey... det är jag det.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC