iPhone-tråden

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hela principen är ju att telefonen i slutändan blir billigare då man binder sig till en operatör en viss längd ..

Så resonerar inte operatörerna längre. När jag hade Telia som operatör i början av 2000 talet fick man i princip en ny telefon bara man förlängde abonnemangstiden. Då var samtalstaxan också helt annorlunda. Idag betalar man telefonen via den förhöjda månadsavgiften under bindningstiden. Inte bara är man bunden till operatören i 24 månader, man får betala av telefonen också. Finns inget som lång och trogen tjänst.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Om du i vilket fall som helst ska ha abonnemanget och betala det månadsvis så kan du väl lika bra "låsa" det 24 månader framåt och på det viset "köpa" din telefon för 0kr.

Låter det bättre? :rolleyes:
Beror helt på månadsavgiften och kostnader för olika tjänster. Samt att det är ett Telia-abonnemang; TeleNor eller några andra skitoperatörer kan lova både "gratis" telefon och låg månadsavgift om de vill, eftersom skiten inte fungerar är det ointressant.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Beror helt på månadsavgiften och kostnader för olika tjänster. Samt att det är ett Telia-abonnemang; TeleNor eller några andra skitoperatörer kan lova både "gratis" telefon och låg månadsavgift om de vill, eftersom skiten inte fungerar är det ointressant.

Jag förmodar att täckningskartan skiljer en hel del beroende på var man bor. Så du har säkert helt rätt där.
Själv har jag Telenor och här nere har det fungerat kanon för mig i alla fall.

Kan tillägga att jag även lyckades snacka till mig ett tvillingskort samt "USB-dongel" för samma pris vilket ju gör att man dessutom fick mobilt bredband till laptoppen (Då det är fri surf på abbonnemanget)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Om du i vilket fall som helst ska ha abonnemanget och betala det månadsvis så kan du väl lika bra "låsa" det 24 månader framåt och på det viset "köpa" din telefon för 0kr.

Låter det bättre? :rolleyes:

Gör du det med iPhone 4 så blir jag imponerad... och det då alltså utan "förhöjd månadsavgift" vilket bara är ett annat ord för avbetalning.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Kan tillägga att jag även lyckades snacka till mig ett tvillingskort samt "USB-dongel" för samma pris vilket ju gör att man dessutom fick mobilt bredband till laptoppen (Då det är fri surf på abbonnemanget)

Eller så kan man antingen via sladd alt. blåtand köra tethered internet via iphonen till laptopen och på så vis komma åt nätet och slippa donglar o liknande. :tummenupp

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Eller så kan man antingen via sladd alt. blåtand köra tethered internet via iphonen till laptopen och på så vis komma åt nätet och slippa donglar o liknande. :tummenupp

Jo, men det går ju sjukt långsamt då. Plus att jag inte kollat upp hur man får det att funka ihop med Linux :huvet

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Exakt. 300 kr / mån * 24 mån = 7200 kr. Eller något i den stilen.

iPhonen kostar kontant 8375:-

Förhöjd avgift (standard) är 160kr/24mån
Jag fick föhöjd avgift på 120kr/24mån efter en massa diskussioner.

Standrad blir priset i sluändan alltså 3840kr och min prutade summa 2880kr.

Avgör själva vilket som blir billigast.:tummenupp

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
iPhonen kostar kontant 8375:-

Förhöjd avgift (standard) är 160kr/24mån
Jag fick föhöjd avgift på 120kr/24mån efter en massa diskussioner.

Standrad blir priset i sluändan alltså 3840kr och min prutade summa 2880kr.

Avgör själva vilket som blir billigast.:tummenupp

Var får du 8375:- ifrån?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Aaah... det säger allt... du litar på säljare. :gnissla

Absolut. Det är en gammal barndomsvän till mig. Han säljer dessutom inte till privatpersoner vanligtvis utan löser olika lösningar till företag.
Inte den sortens säljare du har i tanke...men jag förstår vad du menar.

EDIT: Prisuppgiften är INTE på iPhone4 förresten om det var det jag fick dig att tro.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Absolut. Det är en gammal barndomsvän till mig. Han säljer dessutom inte till privatpersoner vanligtvis utan löser olika lösningar till företag.
Inte den sortens säljare du har i tanke...men jag förstår vad du menar.

EDIT: Prisuppgiften är INTE på iPhone4 förresten om det var det jag fick dig att tro.
Just din formulering om "lösningar" gör att jag får en tydlig bild av vilken sorts säljare det handlar om. :arsele

Inte ens en äppelbög betalar över 8000 kr för en telefon som i bästa fall är värd hälften. Det där är bara skitsnack (eller "lösning", som det heter).

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Just din formulering om "lösningar" gör att jag får en tydlig bild av vilken sorts säljare det handlar om. :arsele

Inte ens en äppelbög betalar över 8000 kr för en telefon som i bästa fall är värd hälften. Det där är bara skitsnack (eller "lösning", som det heter).

Inte var det väl jag som ville köpa den kontant. Det är ju därför jag argumenterar EMOT ett kontant iPhone-köp. :rolleyes:

Får väl påminna dig om att det var du som argumenterade för kontantköpet:

Vad är skillnaden på att hosta upp hela summan för Ajfånen direkt eller att betala den månadsvis? Det är väl ingen som är så naiv att de tror att de "får" telefonen?[/QUOT

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Inte var det väl jag som ville köpa den kontant. Det är ju därför jag argumenterar EMOT ett kontant iPhone-köp. :rolleyes:

Vart kostar den så mycket kontant, och har någonsin någon betalat det?

Gå in på valfri prisjämförelsesite och kolla själv.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Vart kostar den så mycket kontant, och har någonsin någon betalat det?

Gå in på valfri prisjämförelsesite och kolla själv.

Talade vi inte om en kontant, olåst telefon?
Samtliga jag hittar under 7k på prisjakt och pricerunner är låsta till någon operatör och/eller med kontantkort.

Jämför nu inte päron och äpplen. 8 och 16 gig-modellerna kan man hitta för runt 7k helt "cash".

Ganska mycket mer än de 3500:- som det kostade med abbonemang ändå. Och frågan var väl vilket som lönade sig mer?

Last edited:

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Kul att folk är villiga att betala 8K för en telefon som har videosamtal (hahahaha sååååå 2004) som största försäljnings-argument.. och det bara genom WiFI, vilket dessutom inte fungerade på mässan för "att annat folk använde WiFi"...

Ta hur illa upp ni vill, men Iphone måste vara världens mest lyckade experiment i hurvida folk är dumma nog att betala för ett upp-hypat märke, och inte för varans värde?

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...