Irriterande saker i trafiken

seveneleven

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Monster 900 + snömoppe SXR700
något av det mest irriterande är trots allt folk som i moderna bilar och vid bra väglag sitter och kör under hastighetsbegränsningarna! Vilket pucko har en bil som är nyare än säg 1985? sitter och kör 85 på 110 väg!?!?
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag irriterar mig lite på folk som kör med dimljus på helt i onödan. Givetvis bara i de fall där de bländar, men ofta gör dom ju det. Känns som att det var ballt med tända dimljus på 80-talet när det var extrautrustning eller något, men idag?

Något annat som är ännu mer irriterande är de som inte blinkar höger i rondell. Hur ofta som helst får man ju stanna för att blien som kommer från vänster i rondell skall rakt fram (blinkar inte), sen svänger han/hon höger i alla fall. :huvet

Vore inte så farligt om det här hände ibland, men det är ju hur många som helst som inte verkar veta hur man skall köra/blinka i en rondell.

/SSB
 

Kia

Guest
FeeBee skrev:
2064222 Visst, men är det inte bättre att använda dem när det är dimmigt och inte använda dem annars eftersom du själv sa att det finns folk som "tokblinkar" på dig..? Det KAN ju va så att de faktiskt blir bländade och inte bara jävlas med dig och leker poliser...

Som flera redan har sagt så blir ju folk bländade av olika saker..


Men om man har såna problem med ögonen att mina dimljus bländar... (Har testat och jag vet att de är inte bländande ens om man står väldigt nära...) Då kanske man ska ta och gå till en optiker innan man kör bil nästa gång... Vad vet jag...
 

_teSSan_

Guest
Kia skrev:
2064244 Men om man har såna problem med ögonen att mina dimljus bländar... (Har testat och jag vet att de är inte bländande ens om man står väldigt nära...) Då kanske man ska ta och gå till en optiker innan man kör bil nästa gång... Vad vet jag...
Tror inte att en optiker kan göra så mycket åt mörkerséendet, eller fixa så att man inte blir bländad.. Och dina dimljus bländar inte dig, men uppenbarligen dem som blinkar på dig.. Kanske lite smartare att bry sig om huruvida man bländar andra i trafiken än om man har en snygg front på bilen, som man ju ändå inte ser när man kör....
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
FeeBee skrev:
2064237 Det bor en gubbe i mitt område som nog är ca 1,20 lång, puckelryggad dessutom och har därför svårt att strcka sig uppåt/framåt, han kör en 240... ser knppt honom när han sitter i bilen, totalt livsfarlig! :skrämd
Det där får mig att tänka på en gubbe vi hade i närheten när jag var liten. Han hade ca 200 meter till affären och brukade ta bilen, men han körde alltid en omväg på en kilometer därför att han inte vågade köra nerför den lilla backen som var på 200 meterssträckan.
Det hela slutade en dag när han körde in i en bil på parkeringen utanför affären, fick panik, stod på gasen och sidoskrapade tre till. :3freak
Som tur var blev det bara plåtskador, men han körde inge mer bil.
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
Kia dags att läsa på trafikreglerna lite.
Vad som man får å inte får...sedan om det ser snyggt ut/är ballt osv. eller inte.
Det bryr sig nog bara du om....
Jaja, nu får jag får jag väl stryk för jag är elak men sanningsenlig.
 

Kia

Guest
FeeBee skrev:
2064250 Tror inte att en optiker kan göra så mycket åt mörkerséendet, eller fixa så att man inte blir bländad.. Och dina dimljus bländar inte dig, men uppenbarligen dem som blinkar på dig.. Kanske lite smartare att bry sig om huruvida man bländar andra i trafiken än om man har en snygg front på bilen, som man ju ändå inte ser när man kör....


Men många blinkar ju bara för att de "måste" lära en annan trafikant att man får inte ha dem påslagna.... Det är helt omöjligt att dimljusen bländar någon mitt på dagen i fullt dagsljus...?
Kan förstå de flesta argument i den här disskussionen (även om en del är rätt tveksamma) men de jag inte tar är när en vanlig svensson tror att han har nån makt att lära sina medtrafikanter att köra bil... Tycker att man ska lämna över trafikövervakningen och allt vad det innebär till polisen... Å jag lovar när jag blir stannad pg a dimljusen nästa gång så ska jag aldrig nånsin mer tända dem... :tummenupp

kortstubina skrev:
2064255 Kia dags att läsa på trafikreglerna lite.
Vad som man får å inte får...sedan om det ser snyggt ut/är ballt osv. eller inte.
Det bryr sig nog bara du om....
Jaja, nu får jag får jag väl stryk för jag är elak men sanningsenlig.


Ina, du vet ju att jag tycker om dig i alla fall, trots allt... Skulle aaaaldrig slå dig... ;) :7peta
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
* Folk som kör under hastighetsgränsen och inte fattar att de ska flytta på sig.
*Buss/Lastbil/Bil med släpvagn som inte går åt sidan
*Lastbilar utan ljusramp eller dyl. "på taket på hytten". (när man möter dem och det är mörkt,så ser man dem inte förrän deras lysen kommer upp över ex. bakkrön och då är de redan förbannade på att jag har helljuset på).
*Folk som ligger i mittfilen när det är trefiligt, för att de tycker det är lagom. (både v. och h. filerna kör fortare...)
* Folk som svänger utan att blinka
*Folk som prompt ska om en för att sedan kasta sig in framför och köra 10km/h långsammare än vad jag gjorde innan jag blev omkörd :va
* Morgontrötta bilförare med x-antal extraljus... (inklusive mig själv:rodnar)
*Folk som inte varnar varandra vid hastighetskontroller...


Vad jag däremot älskar är folk som går åt sidan och sedan blinkar "varsågod" efter att man kört om dem och blinkat "tack".
Speeders som man kan ligga och köra efter, för är det snutkontroll så åker de dit på den först :hihi
Folk som ligger i högerfilen för att de vet att de hör hemma där....
 

_teSSan_

Guest
Kia skrev:
2064263 Men många blinkar ju bara för att de "måste" lära en annan trafikant att man får inte ha dem påslagna.... Det är helt omöjligt att dimljusen bländar någon mitt på dagen i fullt dagsljus...?
Kan förstå de flesta argument i den här disskussionen (även om en del är rätt tveksamma) men de jag inte tar är när en vanlig svensson tror att han har nån makt att lära sina medtrafikanter att köra bil... Tycker att man ska lämna över trafikövervakningen och allt vad det innebär till polisen... Å jag lovar när jag blir stannad pg a dimljusen nästa gång så ska jag aldrig nånsin mer tända dem... :tummenupp
En vanlig Svensson kanske vill va snäll och varna dig för att du har dem på ifall de var glömda på eller du helt enkelt inte visste om det.. ALLA är inte ute efter att jävlas med andra, det Finns faktiskt snälla människor också..!
 

Paradoxy

Guest
Kia, hur fan kan du vara så jävla enveten och barnslig?
Du vägrar verkligen stänga av dimljusen för att du stog framför din bil en gång och då blev du inte bländad?

Herregud.

Har polisen aldrig stannat dig? Konstigt.

Men när jag får körkort ska jag ha samma inställning som du.

"Jag trivs med vänstertrafik. Om det stör någon annan kan dom väl skita i att köra bil eller iaf köra på vänster sida. :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp "
 

_teSSan_

Guest
TinaTjejen skrev:
2064271
*Folk som inte varnar varandra vid hastighetskontroller...
Anledningen till att jag ALDRIG varnar mötande trafik är att risken finns att nån av dem jag möter är fulla eller påverkade av nåt annat, och jag vill inte ha på mitt smavete att jag varnade så att de vände, slapp kontrollen och fortsatte köra....!

Paradoxy skrev:
2064277 Kia, hur fan kan du vara så jävla enveten och barnslig?

Men när jag får körkort ska jag ha samma inställning som du.

"Jag trivs med vänstertrafik. Om det stör någon annan kan dom väl skita i att köra bil eller iaf köra på vänster sida. :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp "
:rofl
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Hatar alla som har samma filosofi som jag, dvs att aldrig blända av först... speciellt när man möter en lastbil med 2243 extraljus och ingen av oss ger sig. :brinnerup
 

_teSSan_

Guest
Suomalainen skrev:
2064297 Hatar alla som har samma filosofi som jag, dvs att aldrig blända av först... speciellt när man möter en lastbil med 2243 extraljus och ingen av oss ger sig. :brinnerup
:lol Du har inte funderat på att släppa liiiite grann på dina principer...?! :7peta
 

seveneleven

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Monster 900 + snömoppe SXR700
Suomalainen skrev:
2064297 Hatar alla som har samma filosofi som jag, dvs att aldrig blända av först... speciellt när man möter en lastbil med 2243 extraljus och ingen av oss ger sig. :brinnerup

haha den var bra :p
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Kia skrev:
2064263 Men många blinkar ju bara för att de "måste" lära en annan trafikant att man får inte ha dem påslagna.... Det är helt omöjligt att dimljusen bländar någon mitt på dagen i fullt dagsljus...?
Kan förstå de flesta argument i den här disskussionen (även om en del är rätt tveksamma) men de jag inte tar är när en vanlig svensson tror att han har nån makt att lära sina medtrafikanter att köra bil... Tycker att man ska lämna över trafikövervakningen och allt vad det innebär till polisen... Å jag lovar när jag blir stannad pg a dimljusen nästa gång så ska jag aldrig nånsin mer tända dem... :tummenupp

Herregud.

Allting handlar inte om just dina coola dimljus utan om dimljus överhuvudtaget.
En del bländar som 50 personer innan har sagt, om dom som möter dessa bländande dimljus vill uppmärksamma bilisten på just detta så kan dom väl få göra det?

Säg nu inte för 100:e gången att dina dimljus minsann inte bländar.
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
FeeBee skrev:
2064283 Anledningen till att jag ALDRIG varnar mötande trafik är att risken finns att nån av dem jag möter är fulla eller påverkade av nåt annat, och jag vill inte ha på mitt smavete att jag varnade så att de vände, slapp kontrollen och fortsatte köra....!


:rofl
Jag varnar inte när jag sett att debara tar in folk som blåser.
Står de med lasern så är det skillnad.
Skulle va kul att se nån vända om på den väg jag åker på dagligen, poliserna skulle nog bli misstänksamma och följa efter tippar jag på.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top