I am the swedish moto3-champion 2020…
…ELLER HUR MAN VINNER SM-TITLEN GENOM ATT KOMMA SIST!
Inför finalhelgen på Anderstorp var utgången i högsta grad oviss. Jag hade visserligen varit i tabell-ledning hela säsongen med segrar i 5 av de dittills 8 körda tävlingarna, men min fadäs under söndagen på Falkenberg senast gjorde att mitt försprång krympt till 16 poäng. Eftersom jag visste att min huvudkonkurrent Johanna Innerfors mycket väl skulle kunna vinna båda dagarna på Anderstorp betydde det att jag då skulle bli tvungen att vara sämst 2:a respektive 3:a under finalhelgens båda race.
LÖRDAGSRACET
Fredagsträningen gick helt och hållet i torrt väder och jag satte där klassens snabbaste tid. Lördagen bjöd istället på heldagsregn och under förmiddagen kvalade jag in på andra plats bakom årets regnspecialist Daniel Persson. Efter en defensiv start för att inte bli inblandad i någon startkrasch i de första kurvorna, som alltid är riskabla när fältet är samlat, kom jag ut som fyra bakom Daniel, Mattias och Johanna. Efter något varv började Johanna tappa på täten och jag bestämde mig då för att gå om henne och hänga på grabbarna. Förutsättningarna var dock lömska med ett regn som tilltog i styrka och ganska mycket vind som påverkade stabiliteten i de lätta motorcyklarna.
TAKTISK TREDJEPLATS
Vi tre i täten låg relativt samlat under den första tredjedelen av de 14 varven som skulle köras men så småningom började Daniel dra ifrån. Jag gick då upp och stötte på Mattias för att se om jag kunde stressa honom till ett misstag. Han körde emellertid klippstabilt och jag kände att jag inte var så mycket snabbare att jag enkelt skulle kunna gå förbi och dra ifrån. Det sista jag ville i det här läget var att bli inblandad i en duell där jag skulle riskera att göra ett eget misstag eller bli omkullkörd av min konkurrent i en överentusiastisk bromsattack. En nolla i mitt poängprotokoll skulle lämna utgången vidöppen inför söndagen. Eftersom jag byggt upp ett försprång på 10 sekunder till Johanna på fjärde plats slog jag istället av på takten och rullade in på en säker tredjeplats vilket nu betydde att jag drygat ut differensen till henne med ytterligare tre poäng. Lördagskvällen ägnade jag sedan åt att kalkylera på olika racescenarion inför söndagen och lägga upp min strategi efter dessa. Helt klart var dock att om Johanna blev etta var jag tvungen att ta minst sex poäng under söndagen.
AVGÖRANDE RACET
På söndagskvalet som skedde i upptorkande tog jag det väldigt lugnt och lämnade banan i halvtid för att spara på materialet. Det resulterade i en femte startruta men det bekymrade mig föga eftersom layouten på Anderstorps bansträckning är sådan att det spelar mindre roll att starta i andra led. Min grundplan var att starta försiktigt för att inte bli inblandad i någon incident. Eftersom det var lika blött som under lördagen utgick jag sedan ifrån att inledningen av racet skulle utveckla sig på samma sätt med Daniel och Mattias i topp följt av Johanna. Min tanke var därför att skugga Johanna genom hela racet och försöka sätta in en attack mot tredjeplatsen på sista varvet när jag mer eller mindre visste att de båda övrigas resultat förhindrat henne från att nå mig i tabellen. På så sätt hoppades jag kunna nå pallen med minsta möjliga risk.
OMKULLKASTADE PLANER
Redan på första varvet omkullkastades dock den strategin när Daniel rullade in till kanten med någon form av maskinproblem. Plötsligt insåg jag att det nu var högst troligt att Johanna skulle bli etta eller tvåa vilket i så fall betydde att jag var tvungen att till varje pris hålla mig på hjulen och undvika maskinproblem för att säkra titeln. Alltså slog jag omgående av på tempot och vinkade dessutom förbi Emil Kollgren som låg i rygg på mig de första varven för att inte riskera att bli fälld av honom på det hala underlaget. Därefter vidtog mitt livs tråkigaste race där jag bara rullade runt med knappt styrfart i syfte att undvika att fresta på materialet, undvika tjärlagningar, plötsliga oljespill och allt annat som skulle kunna riskera att fälla mig.
GLAD ÖVER ATT BLI VARVAD
Efter halva racet skymtade jag Johanna i ledning på flygrakan när jag var på bakrakan mellan Opel-kurvan och Hansen och räknade snabbt ut att om jag slog av på tempot ytterligare skulle jag kunna ha en chans att bli varvad innan målgång. Det skulle nämligen betyda att jag ändå säkrade tillräckligt många poäng utan att behöva köra de sista 4 kilometerna med risk för ett plötsligt maskinfel i form av vatten i elsystemet, en hoppad kedja eller något annat helt oväntat fel på sista varvet. Vi vet väl alla hur Murphys lag fungerar? Sagt och gjort, äckligt disciplinerat rullade jag vidare och ansträngde mig till det yttersta för att inte tappa koncentrationen i det låga tempot. Efter en evighet i blötan och kylan nådde jag till sist mållinjen som siste förare av dem som inte brutit loppet och kunde under stor lättnad sträcka båda armarna i skyn i trygg förvissning om att jag säkrat SM-guldet 2020.
SM-TITELN I PERSPEKTIV
Ska jag sätta min SM-titel i perspektiv så rankar jag självklart fortfarande min niondeplats i Isle of Man TT 2016 som en många gånger större bedrift. Att äntligen få bli svensk mästare i Moto3 under min första säsong i klassen känns ändå otroligt stort. Visserligen har alla tävlingar detta Corona-år körts publikfria, startfälten har varit mindre och det utländska deltagandet har försvårats i SM som av tradition annars är ett internationellt öppet mästerskap. Men det blev åtminstone en full SM-säsong med 10 deltävlingar efter en försenad start i våras. Dessutom finns det bara tre klasser i Road Racing som uppbär status från Riksidrottsförbundet av att vara SM-värdiga och dessa är Moto3, Superstock och Superbike. För en racinghistorisk fantast som mig så värmer det dessutom hjärtat lite extra att vinna just Moto3 eftersom det är den enda kvarvarande klassen med SM-status där reglementet är skrivet för rena racingmaskiner.
Att kunna titulera mig Svensk Mästare betyder dessutom lite extra för mig med anledning av att jag varit så otroligt nära SM-guld vid två tidigare tillfällen där jag dock stupat på mållinjen och tvingats nöja mig med SM-silver. Närmast var det 2001 när jag slutade på samma totalpoäng som segraren "Perra" Johannesson i Sportproduktion efter att jag lett serien större delen av säsongen. Perra avdömdes som segare eftersom han hade en seger mer än mig under säsongen. Mästerskapets bronsmedaljör, samme Daniel Persson som jag tävlat mot i år i Moto3, slutade en (1) poäng bakom oss. Jag om någon vet alltså att det inte är klart innan man når mållinjen i sista racet. Att vara den eviga tvåan är dessutom inte bra för en racerförares självbild, men nu är det alltså äntligen tillfixat så här nitton år senare!
TACK!
Avslutningsvis vill jag passa på att tacka alla som gjort Moto3-säsongen möjlig för mig i form av Ingmar Olsson, min familj och mina sponsorer, mina medtävlare samt inte minst Henrik Nordgren som gjort ett fantastiskt jobb med att hålla mina och mina teamkamraters cyklar i Nordgren racing rullande.
På återhörande!
/Björn ”BG” Gunnarsson, Svensk Mästare 2020 och uppenbarligen ett levande bevis på att det går att tjata sig till en SM-titel om man tycker att det är tillräckligt roligt att köra motorcykel, säsong efter säsong. ????
#BG-racing #bgracing #björngunnarsson #nordgrenracing #alltommc #alltommcmagazine #svenskmästare #swedishchampion #1 #moto3 #oldguysrule #trägenvinner #JIPPIE!