ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Häng med på BG TT Camp 2015!

gruppfoto IoM.jpg
Nu är det äntligen klart!

BAKGRUND
Som bilden ovan visar så anordnade vi en supporterbussresa till Manx GP på Isle of Man i somras. Det var 50 glada bussresenärer som under 10 dagar fick ett av sina mest spektakulära MC-minnen någonsin i egenskap av åskådare på plats. Nu försöker vi oss på att ytterligare förbättra den upplevelsen genom att även anordna en resa till TT 2015 enligt följande koncept:

UPPLÄGG TT-RESA TILL ISLE OF MAN 2015!

*Eget direktchartrat flygplan för 50 BG-fans från Arlanda till Isle of Man utan mellanlandning.

*Avresa tidigt fredag 5 juni och hemkomst sent lördag 13 juni.

*Del i redan uppställda tvåmanstält i eget avgränsat område i närheten av depån med faciliteter som lyse, ström och fri WiFi i tälten samt separat dusch och toa inom campen. Dessutom har campen en egen relaxavdelning med sattelit-tv, soffor, hammocks m.m.

*Transfer i egen buss till och från flyget på Isle of Man.

*Det för flygresenärerna exklusiva "BG-paketet" med bl.a. guidning runt banan under några timmar i turistbuss för att få lära sig allt om idealspår, svårigheter etc., bildvisning och info från träningsveckan, guidning av depån m.m.

*Priset har vi lyckats pressa till 15900 kr varav handpenningen på 5000 kr erläggs genast och är detsamma som en bindande anmälan. Som vanligt är det först till kvarn som gäller. Resterande belopp betalas före mitten på april. Precis som förra gången så upprättar vi dock en reservlista i händelse av att resan skulle bli övertecknad och vi hjälper sen gärna till att förmedla platsen vidare om någon av de 50 ordinarie resenärerna skulle få förhinder under våren.

BRA ATT VETA:
Supporterbussresan 2014 såldes slut på ca. 2 veckor så den som är sugen på att följa med på TT i vår bör inte fundera för länge! För att resan ska kunna genomföras behöver vi dessutom få in tillräckligt stort antal handpenningar inom den närmaste veckan för att kunna betala boendet. Anledningen till att offentliggörandet av resan dragit ut på tiden (tanken var från början att kunna erbjuda resan direkt efter nyårshelgen) är att Peter försökt förhandla ner boendekostnaden. Målet var från början hotellstandard precis som i somras, men resans kostnad skulle då bli över 30000kr per person vilket vi ansåg vara oskäligt dyrt. Tack vare denna lösning med rejäla, permanentresta tält tror vi att vi fått till ett erbjudande som innebär en acceptabel boendestandard till ett oslagbart lågt pris! Allt i hopp om att så många som möjligt ska ha råd att kunna följa med.

Anmälan och frågor hanteras av Peter Karlsson: peterportimao@gmail.com

På återhörande!
/Björn
--------------------
Edit:
OBS! MER INFO OM OLIKA BOENDEALTERNATIV VID TT-RESAN I LÄNKEN NEDAN
http://www.sporthoj.com/forum/showt...racerapport!&p=6125968&viewfull=1#post6125968
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Fifan va fränt:banana:banana:banana:banana:banana.

Självklart ska jag med på denna resa. Manx GP var så jäkla fränt och ett TT måste ju bli så mycket fränare.

Vem vill missa möjligheten att få se en Björn köra mc på ön.:)

Förr kom vikingarna till ön med båt, Nu kommer vi med flyg!!!:fakta:banana:banana:banana:banana:banana

Tack Peter och BG Racing för att ni gör detta möjligt:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Å då man står där i verkligheten IRL (in real life) som dom säger nu för tiden så är upplevelsen att det går ännu fortare. På filmen ovan går det en bit över 250 km/t. Faktum är att om man tittar tvärs över banan så ser man inte vad hojarna har för startnummer. Så här ungefär (bilden tog jag vid Bray Hill för några år sedan, samma plats som för inspelningen av filmen ovan.)
217BrayHill.jpg
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Om man har riktig otur och inte har allt i ordning så kan man råka ut för en tankslapper. Det kan utlösas av hojens geometri, full tank och tung hoj för första gången eller fel lufttryck i däcken t.ex. Då kan det gå så här. Båda förarna överlevde krascherna vid Bray Hill. Redigering: Det är samma förare i olika vinklar.

https://www.youtube.com/watch?v=XiKmPFo6xNA
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om man har riktig otur och inte har allt i ordning så kan man råka ut för en tankslapper. Det kan utlösas av hojens geometri, full tank och tung hoj för första gången eller fel lufttryck i däcken t.ex. Då kan det gå så här. Båda förarna överlevde krascherna vid Bray Hill..

Nu menar jag inte att vara en petimeter, men det är väl samme förares krasch som visas ur två olika vinklar? :va

Den där flaggvakten måste ha nerver av stål. Jisses vad snabbt han reagerar. Han är på väg ut i vägen med gulflaggan innan publiken hunnit fatta att det har hänt något. Och sedan ställer han sig och skyddar föraren med sin kropp (och en flagga...). All heder till honom! :Bugar
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nu menar jag inte att vara en petimeter, men det är väl samme förares krasch som visas ur två olika vinklar? :va

Den där flaggvakten måste ha nerver av stål. Jisses vad snabbt han reagerar. Han är på väg ut i vägen med gulflaggan innan publiken hunnit fatta att det har hänt något. Och sedan ställer han sig och skyddar föraren med sin kropp (och en flagga...). All heder till honom! :Bugar

Jo du har rätt. Det är samma förare i olika vinklar. Samma fenomen uppstår ibland med hjulen på kundvagnar då man kör omkring i en butik. Oftast beror det på att något har fastnat på slitbanan så att hjulet inte är riktigt runt. Tips, om man råkar ut för fenomenet så kan det hjälpa att bromsa lätt med bakbromsen om man har sinnesnärvaro till det. (Tipset gäller motorcyklar, inte kundvagnar).

Här är några något akademiska förklaringar till hur wobble uppstår. På engelska.

http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=18554

Läs mera här om olyckan:
http://www.timeshighereducation.co.uk/news/tank-slappers-and-the-way-to-avoid-them/167234.article
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jaha, då är jag och :kär anmälda till peterportimao@gmail.com för Isle of Man TT resan 2015.
Känns redan häftigt :)

Verkligen jättekul att höra att du ska följa med över till ön i sommar och heja!:tummenupp

Tack för besöket och pratstunden i montern under MC-mässan. Jag har nyss kommit hem efter en fem timmar lång bilresa från Stockholm men återkommer med en liten mässrapport så fort jag får en stund över i veckan...:)

På återhörande!
/Björn
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Det här tillfället får man inte missa!
Ett chartrat plan till Isle of Man. Härligt. Jag hoppas vi blir ett lika trevligt gäng denna gång, som resegänget hösten 2014.
Återträffen i samband med Isle of Man festen på Stora hotellet och Slottet i örebro gav bara mersmak. Den här gången ska jag ta med mig en radio som klarar frekevenserna på ön!
Tobbe
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Var ju jäkla skit att jag missade mc-mässan, men en vecka på Gran Canaria var inte heller fel ;) Och de flesta hojnyheterna såg jag på EICMA i november. Det är den missade pratstunden med dig Björn som var synd. Men jag följer dig såklart för fullt både här i tråden och på Facebook. Det blir en rolig vår! :tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Var ju jäkla skit att jag missade mc-mässan, men en vecka på Gran Canaria var inte heller fel ;) Och de flesta hojnyheterna såg jag på EICMA i november. Det är den missade pratstunden med dig Björn som var synd. Men jag följer dig såklart för fullt både här i tråden och på Facebook. Det blir en rolig vår! :tummenupp

Gran Canaria är säkert en trevlig ö men inte kan den mäta sig med Isle of Man i avseende på ballhetsfaktor...;)
Hoppas att du och farsan gör slag i saken och anmäler er till supporterresan. Jag vet ju att ni drömmer om att komma dit och en mycket enklare och billigare resa till TT blir nog svårt att hitta! :) Ungefär hälften av platserna är redan bokade enligt den informationen jag fått från reseledare Peter. Vi håller tummarna för att kunna fylla planet så snart som möjligt.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Robin Harms till TT 2015!

Jag fick den här informationen innan jul om att det här var på gång, men nu är det officiellt:tummenupp
Jag kommer inte att bli enda skandinav på TT i vår och om allt går som det ska så kommer jag och Robin att ha en del gemensamma beröringspunkter i depån vår.

På återhörande!
/Björn

RobbinHar_800.jpg



Former World Supersport podium finisher Robbin Harms is set to make his debut at the 2015 Isle of Man TT Races, fuelled by Monster Energy.
The Danish rider will ride for the highly respected TC Racing/DP Coldplaning team, run by former racer Mick Charnock, and will contest the RST Superbike, RL360 Superstock, PokerStars Senior and Monster Energy Supersport Races on Honda machinery.

The 33-year old came to prominence in the cut and thrust arena of the World Supersport Championship, contesting the series on a full-time basis from 2005 through to 2011.

His best results came when he rode for the Hannspree Stiggy Motorsport Honda team from 2006 to 2008, finishing fifth, seventh and ninth overall in the Championship, taking four podiums along the way, including a brace of runner-up spots in 2007 at Donington Park and Silverstone.

An ever-present top ten finisher, he then successfully ran his own team in 2010 and 2011, again on Honda machinery, scoring a best Championship position of seventh overall in 2010. In total, the Copenhagen resident’s impressive haul of results in the World Championship saw 20 top five finishes and 41 top ten finishes in seven years of competition.
Harms made his first appearance on the World stage as a teenager in 1999, contesting the 125cc World Championship where he scored points at the season finale in Argentina after finishing 13th. He returned to the series between 2002 and 2004, scoring 13 points in total and recording a best position of 10th at the 2003 Australian Grand Prix.

As well as making his TT debut in 2015, Harms will return to the MCE Insurance British Superbike Championship, riding for the MotoDex Performance First Racing squad aboard a BMW S1000RR. His best result in the series came in 2013 when he placed seventh at Snetterton before injury curtailed his campaign.

Speaking about his planned debut, Robbin commented:

“I didn’t think I would have the chance to race in the world famous Isle of Man TT but thanks to the efforts of the organisers and Mick Charnock and the TC Racing/DP Coldplanning team that dream has become a reality. I made my first visit to the Island to see the circuit for myself in December and I am under no illusions as to how much work there is ahead of me. However I am not fazed by this and I intend to spend as much time as I can on the Island learning the course so I am fully prepared when the races begin.”
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Boendealternativ vid supporterflygresan till TT!

Vår reseledare Peter Karlsson jobbar febrilt för att försöka få till allt så bra som möjligt inför den stundande flygresan till Isle of Man TT i juni. Målet är ju precis som ifjol att ge så många svenska TT-fans som möjligt chansen att uppleva tävlingarna på ett enkelt sätt utan att det ska behöva kosta skjortan.:)

HOMESTAYS
Tack vare våra kontakter på ön har det uppenbarat sig en möjlighet till boende på så kallade "homestays" (allt från rena övernattningsrum till bed & breakfast-varianter). Detta kommer så klart att bli lite dyrare än vårt basalternativ med boende i Metzeler-campen men förhoppningsvis långt ifrån de 2000-3000 pund som hotellrummen kostar under tävlingsveckan. Detaljerna kring homestays-alternativen är inte färdiga ännu men intresserade uppmanas ställa sig i kö genom att kontakta Peter på: peterportimao@gmail.com

METZELER VILLAGE
Det mest prisvärda alternativet och det som de flesta av er potentiella TT-resenärer visar störst intresse för av alla förfrågningar att döma, är vårt grundpaket med flyg och boende i Metzeler Village för 15900kr

Vi har därför nu tagit reda på mer info kring boendet och jag ska försöka beskriva det så bra som möjligt ur ett svensk-perspektiv för er som aldrig varit på ön:

140213-metzeler-metzeler-village_2-13.jpg


BAKGRUND
Metzeler Village är ett koncept som däcktillverkaren Metzeler erbjudit sedan 2013 eftersom publiktrycket under TT-veckorna är enormt tack vare det stora intresset. Hotellrummen på ön hyrs därför ut för 20000-30000 kr under tävlingsveckan om man vill bo någorlunda centralt och ändå är allt bokat ett år i förväg.

LÄGET

I huvudstaden Douglas i direkt anslutning kurvan Quarter Bridge längs med TT-banans sträckning. Platsen är ett populärt ställe att titta från då det även finns en fin PUB i yttersvängen. Det är knappt 2 km promenad bort till depån och man passerar det beryktade Bottom of Bray Hill på vägen där man kan studera kåpskrapen i asfalten efter dagens körningar...;)

CAMPEN
Består av färdigresta tält med lampa och uppblåsta luftmadrasser på fotbollsplanen inne på Isle of Mans nationalarena, National Sports Center (NSC). WiFi finns tillgängligt för alla gäster. Tälten är av tvåmansmodell med sovavdelning och separat förmak där man kan lägga ifrån sig utrustning, skor m.m. MC-åkarna kan t.o.m. hyra sängkläder på plats men eftersom vi anländer med eget plan och har transferbuss upp till campingen så ser jag inga hinder att ta med egna duntäcken för den som vill. Peter svarar gärna på frågor på sin mail kring hur mycket planet lastar och vad var och en kan ta med sig när avresan närmar sig.

DUSCH, TOALETTER och SPA-AVDELNING

Metzeler använder sig av duschar och toaletter inne på NSC för sina gäster vilket innebär självklarheter som varmvatten och riktiga toaletter. Enligt de recensioner jag hittat så verkar folk ha varit mycket nöjda med standard och städning m.m. på dessa faciliteter. Metzelercampens gäster har även tillträde till bad och SPA-anläggningen på NSC till rabatterat pris (ca 5 pund om jag fattat rätt) för den som vill skämma bort kroppen efter en dag som TT-åskådare.
recparksnsc.jpg



CHILL OUT AREA

Metzeler har ett stort tält på plats med soffor, spel och sattelit-TV för att gästerna ska ha en naturlig samlingspunkt och där man kan följa sändningarna från dagens tävlingar under kvällarna.
IMG_8984.jpg



BEMANNING

Metzeler har campingvärdar på plats dygnet runt som sköter städning, security och har till uppgift att hjälpa till med alla frågor, funderingar eller problem som kan uppstå. En service som verkar ha varit mycket uppskattad av tidigare gäster.

MAT
Metzeler har haft avtal med resturangen/caféet inne på NSC där man förutom det vanliga bl.a. kunnat köpa full english breakfast alt. continental breakfast till mycket förmånligt pris.
IMG_8974.jpg


Sammanfattningsvis så hoppas jag att vi ska kunna erbjuda en bra och prisvärd TT-upplevelse till de 50 resenärer som planet rymmer. Vi har lite mer än hälften av platserna bokade i nuläget men har samtidigt fått en hel del förfrågningar från folk som först behöver lösa praktikaliteter med jobb och familj. Vi håller tummarna för att folk ska förstå vilken möjlighet det här är att förverkliga TT-drömmen som åskådare. Det är inte varje år som det går direktchartrade flyg för svenska TT-supporters. Hjälp därför gärna till att sprida chansen genom det här resealternativet bland vänner och bekanta:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

Jaws

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2013
Ort
Varberg
Hoj
cb1000ra/K1300s
Mitt första inlägg.
Jag kan inte stå emot och bokar på mig och tjejen.. vi syns på ön :fyllisar
//Daniel
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Mitt första inlägg.
Jag kan inte stå emot och bokar på mig och tjejen.. vi syns på ön :fyllisar
//Daniel

Gôtt att höra Daniel.:tummenupp

Vi törs nog redan på det här stadiet utlova att det kommer att bli ett semesterminne för livet för er båda två.;)

På återhörande!
/Björn
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top