Istråden -10/11

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
ajfan, så man KAN alltså göra illa sig ute på isen med? :näsblod

Åååh ja, fan va man kan slå sig :näsblod
Har råkat ut för några highsiders i vinter o i minsta fall slår de luften ur en så man får ta ett par minuter o återhämta sig :gnissla
 

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
Hur är isen nu? blött var de ju redan förra helgen...
Köpt ny hoj linus? vad hände med 570?
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
Hur är isen nu? blött var de ju redan förra helgen...
Köpt ny hoj linus? vad hände med 570?
Näää, en till! :D
Issi har kompletterat vår vagnpark med en 300 EXC -09
2 fina dagar på Väsjön har det blivit, idag var vi helt själva och toppenfin åkning
//m
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
ajfan, så man KAN alltså göra illa sig ute på isen med? :näsblod

Vi fick kalla på svävare och ambulans i Lördags. Eller rättare sagt vi ringde ambulans och eftersom de inte får åka ut på isen kallade de på svävaren. När svävaren väl var framme hade akutskötarna tagit in honom med en plogbil. Ett par revben och pyspunka på en lunga blev resultatet. Han var rejält medvetslös när jag kom (först) fram.
Viktigt att hålla sig kall och inte göra något förhastat. Det är sällan fara för liv.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Vi fick kalla på svävare och ambulans i Lördags. Eller rättare sagt vi ringde ambulans och eftersom de inte får åka ut på isen kallade de på svävaren. När svävaren väl var framme hade akutskötarna tagit in honom med en plogbil. Ett par revben och pyspunka på en lunga blev resultatet. Han var rejält medvetslös när jag kom (först) fram.
Viktigt att hålla sig kall och inte göra något förhastat. Det är sällan fara för liv.

ja jävlar, hur lyckades han med det? Fick han hojen på sig eller?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
ja jävlar, hur lyckades han med det? Fick han hojen på sig eller?

Ingen som såg sjävla kraschen. Jag var först framme och då var han rejält medvetslös. När han väl kom till sans efter otäckt lång tid frågade han typ fem ggr om nån sett smällen = normalt vid fet smäll mot skallen. Min teori är att han fått en flygtur och landat på hojen (styret kanske) eller att hojen landat på honom.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ingen som såg sjävla kraschen. Jag var först framme och då var han rejält medvetslös. När han väl kom till sans efter otäckt lång tid frågade han typ fem ggr om nån sett smällen = normalt vid fet smäll mot skallen. Min teori är att han fått en flygtur och landat på hojen (styret kanske) eller att hojen landat på honom.

låter fan så! aja hoppas det gick bra med han iaf!

känns som att issäsongen är slut för i år nu, det är bara en enda pöl på isen här nedanför nu. blir väl å byta till vanliga crossdäck i veckan.
 

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Jag vet att det kanske inte är rätt årstid att ställa denna fråga, men jag gör ett försök.

Jag funderar på att införskaffa isdäck, eller dessa kanske kallas dubbdäck till min WR450F.

Se länk:
http://www.24mx.se/motocross/p/21-t...2/-dackset-dubbdack-for-cross,-enduro/ss1243/

Kan någon svara på om dessa endast är lämpade för iskörning eller om det skulle funka även i skog/snö m.m ?

Sen en viktig fråga till, funkar det att köra på asfalt med dessa, alltså inte helt "ren" asfalt utan vintertid, när det ligger lite snö/is på 50-70km/h vägar. Endast för att transportera sig några km ner till sjön? Eller slits de alldeles för mycket då?

Väldigt tacksam för svar.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jag vet att det kanske inte är rätt årstid att ställa denna fråga, men jag gör ett försök.

Jag funderar på att införskaffa isdäck, eller dessa kanske kallas dubbdäck till min WR450F.

Se länk:
http://www.24mx.se/motocross/p/21-t...2/-dackset-dubbdack-for-cross,-enduro/ss1243/

Kan någon svara på om dessa endast är lämpade för iskörning eller om det skulle funka även i skog/snö m.m ?

Sen en viktig fråga till, funkar det att köra på asfalt med dessa, alltså inte helt "ren" asfalt utan vintertid, när det ligger lite snö/is på 50-70km/h vägar. Endast för att transportera sig några km ner till sjön? Eller slits de alldeles för mycket då?

Väldigt tacksam för svar.


Dom fungerar fint i skogen oxå.
Om du vill ha ett fantastiskt grymt däck så rekomendera jag OCS-däck´s endurodubbatde..nästan som finndubb.

Besök hos Oland County Spikers OCS http://www.finndubb.se/
www.youtube.com/watch?v=Iu6mORlaLvk

Köra på asfalt är ingen höjdare för dubben, dessutom är det halt.
Men om det är snö/is ovanpå den så går de ju :):banana
 
Last edited:

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Dom fungerar fint i skogen oxå.
Om du vill ha ett fantastiskt grymt däck så rekomendera jag OCS-däck´s endurodubbatde..nästan som finndubb.

Besök hos Oland County Spikers OCS http://www.finndubb.se/
www.youtube.com/watch?v=Iu6mORlaLvk

Köra på asfalt är ingen höjdare för dubben, dessutom är det halt.
Men om det är snö/is ovanpå den så går de ju :):banana

Tack för bra svar. :tummenupp

Jo, men behöver det vara en decimeter med snö på asfalten för att dubben inte ska slitas eller räcker det liksom med vinterväglag?

Varför jag undrar det är ju inte för att jag ska köra det för fullt, utan endast ta mig till närmsta sjön för att köra på isen ca 0,5-1mil bort. Eller bör man ta den på släpvagn då? Inte så sugen på att behöva införskaffa en släpvagn bara för att kunna köra lite i skogen och på is på vintern..

Det handlar ju inte om några hastigheter uppåt 80km/h på vägen utan snarare rätt lugnt.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tack för bra svar. :tummenupp

Jo, men behöver det vara en decimeter med snö på asfalten för att dubben inte ska slitas eller räcker det liksom med vinterväglag?

Varför jag undrar det är ju inte för att jag ska köra det för fullt, utan endast ta mig till närmsta sjön för att köra på isen ca 0,5-1mil bort. Eller bör man ta den på släpvagn då? Inte så sugen på att behöva införskaffa en släpvagn bara för att kunna köra lite i skogen och på is på vintern..

Det handlar ju inte om några hastigheter uppåt 80km/h på vägen utan snarare rätt lugnt.

Kör lite vid sidan av så går det allt bra.
 

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Kör lite vid sidan av så går det allt bra.

Jo, men om möjligheten inte finns..

Skulle det då funka att köra asfalt eller är det som att elda upp däcken? :rolleyes:
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jo, men om möjligheten inte finns..

Skulle det då funka att köra asfalt eller är det som att elda upp däcken? :rolleyes:

Ju vassare dubb du har ju roligare har du på isen..
asfalt är inte så snällt mot dom.. men ligger det snö å is på vägen så är de inga problem. bara så man inte kör direkt mot asfalten.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jo, men om möjligheten inte finns..

Skulle det då funka att köra asfalt eller är det som att elda upp däcken? :rolleyes:

Dedär däcken är gjorda för att gå i endurospår med lite stock och sten, men att köra en halvmil uppåt en mil som du säger är väl varken trevligt eller sådär jättebra för däcken.
Ett släp kostar 10 papp, de är ett måste om man ska köra offroadare.

Ju vassare dubb du har ju roligare har du på isen..
asfalt är inte så snällt mot dom.. men ligger det snö å is på vägen så är de inga problem. bara så man inte kör direkt mot asfalten.

Äsch, endurodubb är bäst, då släpper de lite lagom o man kan åka tvärs över nån liten ö ute på isen. :D
 
Last edited:

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Ju vassare dubb du har ju roligare har du på isen..
asfalt är inte så snällt mot dom.. men ligger det snö å is på vägen så är de inga problem. bara så man inte kör direkt mot asfalten.

Precis så jag menar. Att eventuellt köra lite försiktigt på asfalt som är snö/istäckt för att ta sig från punkt a till b.

Menar absolut inte att jag tänkt köra på ren asfalt.

Och ett släp är inte att tänka på för mig, delvis pga platsbrist och tror inte det blir så mycket körande i vinter. Tänkte det kunde vara kul att testa med min wr450 utan att behöva införskaffa allt för mycket grejer.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Precis så jag menar. Att eventuellt köra lite försiktigt på asfalt som är snö/istäckt för att ta sig från punkt a till b.

Menar absolut inte att jag tänkt köra på ren asfalt.

Och ett släp är inte att tänka på för mig, delvis pga platsbrist och tror inte det blir så mycket körande i vinter. Tänkte det kunde vara kul att testa med min wr450 utan att behöva införskaffa allt för mycket grejer.

Klart du kan åka försiktigt på snöig asfaltsväg med endurodubb om du vill dra iväg o åka på isen några gånger i vinter.
Men det är som sagt inget man roar sig med på daglig basis om man säger så, men däcken tål sålänge man tar det varligt på de värsta ställena.
 

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Klart du kan åka försiktigt på snöig asfaltsväg med endurodubb om du vill dra iväg o åka på isen några gånger i vinter.
Men det är som sagt inget man roar sig med på daglig basis om man säger så, men däcken tål sålänge man tar det varligt på de värsta ställena.

Just precis så jag tänkt mig att göra :)

För som sagt det blir nog inte så mycket åkning tyvärr.. dels är jag ju rädd om hojen Me :banana

När vi ändå håller på och snackar däck.. är dessa dubbade crossdäck något man kan lägga på fälg själv eller behövs det däckmaskin/däckverkstad till att göra de?
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Just precis så jag tänkt mig att göra :)

För som sagt det blir nog inte så mycket åkning tyvärr.. dels är jag ju rädd om hojen Me :banana

När vi ändå håller på och snackar däck.. är dessa dubbade crossdäck något man kan lägga på fälg själv eller behövs det däckmaskin/däckverkstad till att göra de?

Ska du inte köra så mycket is för du är rädd om hojen?
Vad ska du med en enduro till om du är rädd om den? :confused:

Du lägger på dem själv, däckmaskin går inte lyxa till med på såntdär.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top