Jävla AS !

Status
Ej öppen för fler svar.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag tycker det är en jättebra idé att först lägga tid, pengar och allehanda resurser på att vårda en psyksjuk person så att han kan fungera någorlunda normalt ihop med andra människor och leva ett normalt liv, och sen förstöra allting genom att kasta honom fängelse det första man gör när man uppnått sitt mål.

Som jag har tänkt till här!:rolleyes:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tidigare var han dömd för mordbrand vad jag läst, men den som är det minsta insatt i juridik vet att det straffet delas ut till höger och vänster så fort man eldat.

Ja, men de flesta döms definitivt inte till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Man ska vara mer rädd för sina anhöriga och vänner än för psykiskt sjuka, för det är tex pojkvänner som begår flest våldtäkter och pappor som stoppar dicken i deras ungar...

Ett bra exempel på hur statistik missbrukas om du frågar mig, för den som inte har en dick-stoppande pappa eller våldtäktande pojkvän så blir knappast risken mindre för att utsättas av ett psykfall på gatan på grund av statistiken.

Jag tycker det är en jättebra idé att först lägga tid, pengar och allehanda resurser på att vårda en psyksjuk person så att han kan fungera någorlunda normalt ihop med andra människor och leva ett normalt liv, och sen förstöra allting genom att kasta honom fängelse det första man gör när man uppnått sitt mål.

Som jag har tänkt till här!:rolleyes:

Du har missat något fundamentalt:
Trots de satsade resurserna så kunde ju inte de här personerna leva i sin omgivning. Det är liksom det hela debatten handlar om. ;)

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Du har missat något fundamentalt:
Trots de satsade resurserna så kunde ju inte de här personerna leva i sin omgivning. Det är liksom det hela debatten handlar om. ;)

Så är det alltid, man kan aldrig vara 100% när det gäller människor. Det blir liksom en pseudo- eller ickedebatt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så är det alltid, man kan aldrig vara 100% när det gäller människor. Det blir liksom en pseudo- eller ickedebatt.

Jag tycker du missar målet, vad gäller ostraffade och okända människor som plötsligt visar sig livsfarliga så kan man så klart inte förutse det, än mindre önska att vi hade en statsapparat som försökte identifiera dem. Vad gäller de som faktiskt tidigare dömts för allvarliga brott och nyligen släppts ut eller fortfarande är i kontakt med psykiatrin eller kriminalvården borde vi kunna ställa högre krav.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag tycker du missar målet, vad gäller ostraffade och okända människor som plötsligt visar sig livsfarliga så kan man så klart inte förutse det, än mindre önska att vi hade en statsapparat som försökte identifiera dem. Vad gäller de som faktiskt tidigare dömts för allvarliga brott och nyligen släppts ut eller fortfarande är i kontakt med psykiatrin eller kriminalvården borde vi kunna ställa högre krav.

Javisst, det håller jag med om. Men vi kommer aldrig att nå 0 % återfallsfrekvens. Även en fullt frisk och återanpassad människa som kommer ut från psyket är ju inte mer än människa, och även normala människor ballar ur ibland.

Vi ska kunna ställa höga krav på psykvården,och det står ställt bortom allt tvivel att det råder brister där, men ibland är det lite häxjakt över det. Folk klagar sällan på att personer döms till fängelse trots att återfallsfrekvensen är betydligt högre där.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Om man nu ska tro dom tidningsuppgifter så har vi här en kille som blev våldtagen när han var 5 år.
Man kan tänka sig att för 22 år sedan så fanns kanske inte kunskapen av hur viktigt det är att få bearbeta sina traumatiska upplevelser och kunskapen av pedofili var nog ganska begränsad.
Man kan även tänka sig att man inte alls prata om sådana saker då som sagt kunskapen kanske inte fanns.
Utan skam och skuldkänslor sopar man under mattan för pratar man inte om det så har det aldrig skett?

Bearbeta man inte sina traumatiska upplevelser oavsett vad det handlar om så slår det tillbaka förr eller senare.

För 30 år sedan vart en vän till mej våldtagen av sin morfar, För drygt 2 år sedan slog denna upplevelse tillbaka.... den upplevelse hon aldrig fick prata om då... och denna person har allt annat än ett normalt liv just nu.

Så saker och ting som händer just nu kan ha ett mycket långt händelseförlopp och har man levt i en självförnekelse under många år så blir det för en person ett normalt tänkade och liv.

Naturligtvis tycker jag att detta som hänt är för jävligt men man måste oxå försöka förstå på något sätt vad orsakerna kan bero på för att orka med.

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Sånnadär människor borde inte få leva,lika bra att göra sig av med skiten.Tycker dödstraff borde införas och användas på psykopater som inte kan bättra sig och annat löst folk!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Ja, men de flesta döms definitivt inte till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Brottets allvarlighetsgrad är inte det som avgör SUP utan skicket på snubben och risken för återfall i brott.

Vad gäller de som faktiskt tidigare dömts för allvarliga brott och nyligen släppts ut eller fortfarande är i kontakt med psykiatrin eller kriminalvården borde vi kunna ställa högre krav.

:fakta :fakta Helt rätt.

Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Sånnadär människor borde inte få leva,lika bra att göra sig av med skiten.Tycker dödstraff borde införas och användas på psykopater som inte kan bättra sig och annat löst folk!
En liten fundering bara .. Om det handlar om ditt barn som i vuxen ålder begår ett sådant brott pga av händelser som hänt just under barndommen resonerar du likadant då?
Gång efter annan så kan man läsa om nödropshjälpen som kommer från annhöriga och drabbade
där man sökt hjälp men ingen fått av olika orsaker. Är då berättigat att ta livet av en människa som sökt men inte fått hjälp?

Man måste vara medveten om att varje dag far många av våra barn illa och vad blir konskekvenserna av det om låt säga 10-20 år?
Vi måste börja ta hand om våra barn och andras barn ställa upp och lyssna på dom, finnas till för dom, Vara tillsamans med dom, och inte ha så förbannat bråttom att införskaffa sig en fasad och statusprylar.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn

Sådärja, skönt att någon plockade ner tråden till den vanliga nivån igen. Det var alldeles för sansat och genomtänkt där ett tag, fy fan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Brottets allvarlighetsgrad är inte det som avgör SUP utan skicket på snubben och risken för återfall i brott.

Ja, det förstår jag men du påtalade att mordbrand kunde man dömas till för flera olika gärningar och i synnerhet olika grad av allvarliga gärningar. Där av menade jag att "SUP" förmodligen inte tillämpas på genomsnittssnorungen som eldat tidningar i tunnelbanan. Rätta mig om jag har fel.

Sådärja, skönt att någon plockade ner tråden till den vanliga nivån igen. Det var alldeles för sansat och genomtänkt där ett tag, fy fan.

Ja, när både juha01 och Chris Ash slängt sig med uttryck som "Helt rätt" och "Det håller jag med om" som svar på mina inlägg så var nivån helt upp och ner.

Someone, fix this. Aktivera ah17's konto eller ring benrangel eller vad som helst.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Javisst, det håller jag med om. Men vi kommer aldrig att nå 0 % återfallsfrekvens. Även en fullt frisk och återanpassad människa som kommer ut från psyket är ju inte mer än människa, och även normala människor ballar ur ibland.

Vi ska kunna ställa höga krav på psykvården,och det står ställt bortom allt tvivel att det råder brister där, men ibland är det lite häxjakt över det. Folk klagar sällan på att personer döms till fängelse trots att återfallsfrekvensen är betydligt högre där.

Det där med häxjakt är förvisso sant, det är väl samma tidningar som nu ondgör sig mest som var de som sågade den gamla institutionaliseringen* närmst fotknölarna kan jag tänka mig. Det är en annan debatt dock.

Jag tycker inte det handlar om att nå 0%, det handlar t.ex. om att jag tror inte någon som är helt "rubbad" och definitivt våldsam i september är mogen att vistas ute ensam bland folk i april. Tryck på mig hur många rapporter som helst, jag kommer ändå inte tro det. Tänker då på borr-/knivmannen i Stockholms tunnelbana.

En annan sak, och här passar det att citera Reinfeldt: "Vi har ingen ansvarskultur i Sverige", är att de nu ansvariga läkarna inte verkar anses ens kunna misstänkas för att begått ett allvarligt tjänstefel, vad gör de i tjänst? Eventuellt är de ju direkt olämpliga för sin proffession, om sådan misstanke föreligger ska man inte arbeta tills saken är utredd.

*=fett ord. :yoparty

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Där av menade jag att "SUP" förmodligen inte tillämpas på genomsnittssnorungen som eldat tidningar i tunnelbanan. Rätta mig om jag har fel.

Sant. Men dom är sällan sjuka.

Dom sjuka som eldar gör det ofta i självdestruktivt syfte men blir dömda för mordbrand. Ofta med SUP.

Ja, när både juha01 och Chris Ash slängt sig med uttryck som "Helt rätt" och "Det håller jag med om" som svar på mina inlägg så var nivån helt upp och ner.

Someone, fix this. Aktivera ah17's konto eller ring benrangel eller vad som helst.

Kanske håller på att bli folk av dig med! :tungan

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
En annan sak, och här passar det att citera Reinfeldt: "Vi har ingen ansvarskultur i Sverige", är att de nu ansvariga läkarna inte verkar anses ens kunna misstänkas för att begått ett allvarligt tjänstefel, vad gör de i tjänst? Eventuellt är de ju direkt olämpliga för sin proffession, om sådan misstanke föreligger ska man inte arbeta tills saken är utredd.

*=fett ord. :yoparty

Kass kompetens verkar de ha på psyk på Ryhov i jönköping. 3 mord senaste året från patienter...

Lås in, släng nyckeln och samhället går vidare:gnissla

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Tydligen så kan man inte tvinga nån att ta sin medicin.

"– I dag går det ju att förskriva medicin, men du kan inte tvinga någon att ta den och du kollar inte upp det. Där kan man tänka sig förändringar, sade justitieminister Beatrice Ask till Svenska Dagbladet."

Ok, jag har haft nätverksproblem så de som vill spotta på mig har chansen fr. o.m. nu!

Hennes uttalande är bara politskt! Det är ingen konst att tvångmedicinera mot psykos, det gör vi varje dag. Bara till att använda sprutor, sitter normalt i ca. 14 dagar. Om de istället tar tabletter är det enkelt att kolla med ett blodprov.

Sedan finns det MASSOR inom psykiatrin, speciellt rättspsyk, som borde förändras och det handlar inte först och främst om resurser utan organsiering, kunskap och arbetsmetoder.

Sedan tycker jag personligen att det är värre när en frisk person utsätter andra för våld än när en sjuk gör det.

Mackan

LÄNGTAR EFTER GOTLAND
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Kawasaki ultra 250X / Warrior -03
Jag är sjukt dålig på hemarbete, typ snickra, skruva och sådant där men hur går det att hålla två hammare i var hand? Låter knepigt. :brynad

:hammra

jo men jag e istället jävligt bra på att hammra o har stora händer !:tummenupp men jag visste att det skulle komma en sådan liten smart kommentar men du kunde ju snacka med dina kompisar om det på nästa symöte

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille

Faktum är att du är inne på ett viktigt tema här, och att jag, givetvis ytterst motvilligt, måste ge dig rätt i en del av detta. Men vi måste samtidigt komma ihåg att det är länstätten, inte läkarna, som tar beslutet och i länsrätten sitter jurister och lekmän som inte kan psykiatri.

Om det sker som vanligt kommer incidenten att leda till en kortare utredning där en läkare kommer att utvärdera vad en annan läkare har gjort och komma fram till att inget fel har begåtts. Jag är väl medveten om att det är omöjligt att få 100% säkerhet i bedömningar, men det är fullt möjligt att fråga exakt VAD läkaren har baserat sin bedömning på och vilka metoder han har använt. Det lite sorgliga är att de flesta bedömningar görs "mellan tummen och pekfingret", detta trots att man vet att träffsäkerhten då ligger under 50%. :dummer För mig är det helt sjukt att det får gå till på det viset!

Så jag gissar att detta kommer att sluta med att läkaren på sin höjd får en liten smäll på fingrarna och resten av våra klienter kommer att nekas permissioner.

Kia

Guest
Jaaaa, släpp ut aset... eller jag menar "stackaren" bland oss andra...

Ber en bön till "the man above" att det inte är min dotter han mördar nästa gång... han eller nån annan pskykiskt sjuk "stackare"... :yoparty

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jaaaa, släpp ut aset... eller jag menar "stackaren" bland oss andra...

Ber en bön till "the man above" att det inte är min dotter han mördar nästa gång... han eller nån annan pskykiskt sjuk "stackare"... :yoparty
Vad glad jag blir när du uttalar dig, detta trots att vi har helt motsatta åsikter! Ärligt talat tror jag inte att jag kan göra mer för min ståndpunkt än vad du gör, så jag hoppas att du fortsätter att sprida dina åsikter på SH!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha