Som en liten fortsättning på denna tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=194065
har jag nu stött på ett nytt problem. Jag har under min renovering av hojen fått något som kan liknas vid autodekomp. För att ta en liten snabb summering av vad som gjorts:
* Satt dit ny kolv + honad cylle
* Nytt stift (samt kontrollerat att jag har gnista)
* Mätt ventilspel
* Tagit isär och slipat ventilerna
Symptomen jag har är:
* När förgasaren är i neutralt läge har jag väldigt dålig komp och kan kicka runt utan dekompen.
* Drar jag ut varmstarten/choken får jag komp och måste därmed använda dekompen för att kunna kicka. Motorn startar ibland, men den dör efter en stund.
* När jag plockade isär ventilerna var det en av insugsventilerna som hade väldigt mycket fastbränt/kornigt sot på sig(påminde lite om grus, men det gick att skrapa sönder med nageln)
* När jag kickar låter det lite som att kompression kommer ut bakvägen, dvs. genom förgasaren.
Då jag nu har rivit isär och plockat ihop detta X-antal gånger både med och utan polare så börjar antalet idéer på vad som kan orsaka detta att sina. Min nuvarande teori är att kamdrevet på insugskammen ställt om sig och därmed öppnar/stänger för tidigt. Men hur kollar jag då detta är min fråga?
Jag fick tips om att skriva ut en gradskiva att mäta med, men de värden jag fick fram stämmer inte alls med de jag fick från en kompis (110 grader IN, 119.5 EX) så jag antar jag gör något fel.
Jag provade på eget bevåg att flytta insugskammen ett kugg motsols (så att de borde stänga tidigare) men resultatet är ftf detsamma.
Snälla hjälp mig, hojabstinensen är helt sjuk just nu!
//Martin
har jag nu stött på ett nytt problem. Jag har under min renovering av hojen fått något som kan liknas vid autodekomp. För att ta en liten snabb summering av vad som gjorts:
* Satt dit ny kolv + honad cylle
* Nytt stift (samt kontrollerat att jag har gnista)
* Mätt ventilspel
* Tagit isär och slipat ventilerna
Symptomen jag har är:
* När förgasaren är i neutralt läge har jag väldigt dålig komp och kan kicka runt utan dekompen.
* Drar jag ut varmstarten/choken får jag komp och måste därmed använda dekompen för att kunna kicka. Motorn startar ibland, men den dör efter en stund.
* När jag plockade isär ventilerna var det en av insugsventilerna som hade väldigt mycket fastbränt/kornigt sot på sig(påminde lite om grus, men det gick att skrapa sönder med nageln)
* När jag kickar låter det lite som att kompression kommer ut bakvägen, dvs. genom förgasaren.
Då jag nu har rivit isär och plockat ihop detta X-antal gånger både med och utan polare så börjar antalet idéer på vad som kan orsaka detta att sina. Min nuvarande teori är att kamdrevet på insugskammen ställt om sig och därmed öppnar/stänger för tidigt. Men hur kollar jag då detta är min fråga?
Jag fick tips om att skriva ut en gradskiva att mäta med, men de värden jag fick fram stämmer inte alls med de jag fick från en kompis (110 grader IN, 119.5 EX) så jag antar jag gör något fel.
Jag provade på eget bevåg att flytta insugskammen ett kugg motsols (så att de borde stänga tidigare) men resultatet är ftf detsamma.
Snälla hjälp mig, hojabstinensen är helt sjuk just nu!
//Martin