Jag har ingen komp, kan kamdreven ha vridit sig?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Som en liten fortsättning på denna tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=194065
har jag nu stött på ett nytt problem. Jag har under min renovering av hojen fått något som kan liknas vid autodekomp. För att ta en liten snabb summering av vad som gjorts:
* Satt dit ny kolv + honad cylle
* Nytt stift (samt kontrollerat att jag har gnista)
* Mätt ventilspel
* Tagit isär och slipat ventilerna

Symptomen jag har är:
* När förgasaren är i neutralt läge har jag väldigt dålig komp och kan kicka runt utan dekompen.
* Drar jag ut varmstarten/choken får jag komp och måste därmed använda dekompen för att kunna kicka. Motorn startar ibland, men den dör efter en stund.
* När jag plockade isär ventilerna var det en av insugsventilerna som hade väldigt mycket fastbränt/kornigt sot på sig(påminde lite om grus, men det gick att skrapa sönder med nageln)
* När jag kickar låter det lite som att kompression kommer ut bakvägen, dvs. genom förgasaren.

Då jag nu har rivit isär och plockat ihop detta X-antal gånger både med och utan polare så börjar antalet idéer på vad som kan orsaka detta att sina. Min nuvarande teori är att kamdrevet på insugskammen ställt om sig och därmed öppnar/stänger för tidigt. Men hur kollar jag då detta är min fråga?
Jag fick tips om att skriva ut en gradskiva att mäta med, men de värden jag fick fram stämmer inte alls med de jag fick från en kompis (110 grader IN, 119.5 EX) så jag antar jag gör något fel.
Jag provade på eget bevåg att flytta insugskammen ett kugg motsols (så att de borde stänga tidigare) men resultatet är ftf detsamma.

Snälla hjälp mig, hojabstinensen är helt sjuk just nu!

//Martin
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja kamdrev kan vrida sig men det är väldigt ovanligt framförallt om du har original kammar och ventilfjädrar.

Har du mätt kompet?
Kan du koppla bort autodekompen?
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Ja kamdrev kan vrida sig men det är väldigt ovanligt framförallt om du har original kammar och ventilfjädrar.

Har du mätt kompet?
Kan du koppla bort autodekompen?

Autodekompen är lite svår att koppla bort, jag har nämligen ingen.
Har inte mätt kompet då jag inte har rätt verktyg för det, men då det går väldigt lätt att kicka runt motorn utan att använda den manuella dekompen är det något galet. Då jag plockade av toppen kollade jag att ÖD verkligen var ÖD, så där ska inte problemet ligga.

Fler förslag mottages tacksamt :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Eftersom du nydligen bytt kolv och fixat cylindern så får vi förutsätta att där inte är överdrivet läckage ner den vägen. Därmed är det bara ventiler och kammar kvar.
1. Har du läckagetestat ventilerna när du slipade in dem? (iof skall det läcka mycket för att man skall tappa signifikant med komp men ändå)
2. Ställ rätt kammarna. Var noga med att du är i rätt ÖD och ställ sedan kammarna enl fabrikspecen.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Eftersom du nydligen bytt kolv och fixat cylindern så får vi förutsätta att där inte är överdrivet läckage ner den vägen. Därmed är det bara ventiler och kammar kvar.
1. Har du läckagetestat ventilerna när du slipade in dem? (iof skall det läcka mycket för att man skall tappa signifikant med komp men ändå)
2. Ställ rätt kammarna. Var noga med att du är i rätt ÖD och ställ sedan kammarna enl fabrikspecen.

1. Jepp, och det var helt tätt då jag hällde bensin i dom.
2. Kammarna står enligt instruktionsboken med punktmarkeringarna i linje med toppen. Angående rätt ÖD så har jag fått det förklarat för mig att det inte går att sätta i fel ÖD. Innan jag fick reda på detta provade jag dock att vrida veven ett varv och ställde då om kammarna efter det nya ÖD, men med samma resultat tidigare.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
1. Jepp, och det var helt tätt då jag hällde bensin i dom.
2. Kammarna står enligt instruktionsboken med punktmarkeringarna i linje med toppen. Angående rätt ÖD så har jag fått det förklarat för mig att det inte går att sätta i fel ÖD. Innan jag fick reda på detta provade jag dock att vrida veven ett varv och ställde då om kammarna efter det nya ÖD, men med samma resultat tidigare.

Men om kammarna står rätt ventilerna är täta och kolven är tillfredställande tät så finns där inget kvar som kan läcka ut kompet såvida toppackningen inte är ruskigt otät.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Men om kammarna står rätt ventilerna är täta och kolven är tillfredställande tät så finns där inget kvar som kan läcka ut kompet såvida toppackningen inte är ruskigt otät.

Precis, jag hade trott det också om det inte vore för att att det låter som om kompet sticker ut bakvägen, dvs. genom fuggen. Det är troligtvis därför den går att starta när man drar ut choken/varmstarten, iom. att kompet som rymmer den vägen får ta massa omvägar då dessa är aktiva, och därför går motorn igång.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Precis, jag hade trott det också om det inte vore för att att det låter som om kompet sticker ut bakvägen, dvs. genom fuggen. Det är troligtvis därför den går att starta när man drar ut choken/varmstarten, iom. att kompet som rymmer den vägen får ta massa omvägar då dessa är aktiva, och därför går motorn igång.

Kompet kan inte smita ut bakvägen om insugsventilerna är täta och kammen står rätt.

Det mesta av kompet skjuts tillbaka genom förgasaren oavsett om varmstarten är aktiverad eller ej så det spelar ingen roll.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Kompet kan inte smita ut bakvägen om insugsventilerna är täta och kammen står rätt.

Det mesta av kompet skjuts tillbaka genom förgasaren oavsett om varmstarten är aktiverad eller ej så det spelar ingen roll.

Det är ju därför jag misstänker att kamdrevet/dreven rört på sig. Men om det nu är så som du säger, hur kommer det då sig att kompet betér sig som det gör när man pillar på fuggen?
:va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju därför jag misstänker att kamdrevet/dreven rört på sig. Men om det nu är så som du säger, hur kommer det då sig att kompet betér sig som det gör när man pillar på fuggen?
:va

Det är väääldigt ovanligt att kamdreven vrider sig framförallt i en originalcykel. Jag röstar fortfarande på att du gjort fel när du timat in kammarna.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Det är väääldigt ovanligt att kamdreven vrider sig framförallt i en originalcykel. Jag röstar fortfarande på att du gjort fel när du timat in kammarna.

Ett av svaren på min tråd på SOE: http://forum.soe.se/showpost.php?p=357057&postcount=12

Förstår inte jag skulle kunnat gjort fel, jag har satt kammarna EXAKT som denna bilden visar http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=23907&d=1198950585 ? Har verkligen provat att justera en kugg upp/ner på båda sidor, men det är bara i ett läge som de kan se ut sådär.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ett av svaren på min tråd på SOE: http://forum.soe.se/showpost.php?p=357057&postcount=12

Förstår inte jag skulle kunnat gjort fel, jag har satt kammarna EXAKT som denna bilden visar http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=23907&d=1198950585 ? Har verkligen provat att justera en kugg upp/ner på båda sidor, men det är bara i ett läge som de kan se ut sådär.

Ja men skit då i allt vad markeringar på kammarna heter och timea dem efter vilket lobecentrum som Yamaha anger.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Det är det som är problemet, yamaha anger inget. De skriver i servicemanualen att man ska positionera de små punkterna på dreven som de gjorts på bilden.
Och som jag skrev i topic så har jag kollat timingen med gradskiva, men de värden jag fick var helt bortom de jag skulle få. Dessutom känns källan till "tiderna" jag fått väldigt otillräcklig iom. att de tydligen postats i ett inlägg på något forum där användaren bara snabbt jämfört kamtiderna på en wr-kam mot någon annan. Jag hittade som sagt inte dessa själv, utan det var en polare som fiskade fram dem. Och när jag skulle få länken till forumet hade han inte kvar den.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är det som är problemet, yamaha anger inget. De skriver i servicemanualen att man ska positionera de små punkterna på dreven som de gjorts på bilden.
Och som jag skrev i topic så har jag kollat timingen med gradskiva, men de värden jag fick var helt bortom de jag skulle få. Dessutom känns källan till "tiderna" jag fått väldigt otillräcklig iom. att de tydligen postats i ett inlägg på något forum där användaren bara snabbt jämfört kamtiderna på en wr-kam mot någon annan. Jag hittade som sagt inte dessa själv, utan det var en polare som fiskade fram dem. Och när jag skulle få länken till forumet hade han inte kvar den.

Vad får du fram för gradtal när du mäter?

119,5 på avgaskammen låter mycket rent spontant, krin 105-107 grader är mer normalt både in och ut...
 
Last edited:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Vad får du fram för gradtal när du mäter?

119,5 på avgaskammen låter mycket rent spontant...

I och med att jag var väldigt osäker på om jag mätt rätt så skrev jag aldrig ner graderna. Jag har fått det förklarat för mig att gradläget anges då ventilen är helt nedtryckt, men detta kan ju diffa på flera grader iom. att ventilen är helt nedtryck under en längre tid. Så vad är det som gäller?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
I och med att jag var väldigt osäker på om jag mätt rätt så skrev jag aldrig ner graderna. Jag har fått det förklarat för mig att gradläget anges då ventilen är helt nedtryckt, men detta kan ju diffa på flera grader iom. att ventilen är helt nedtryck under en längre tid. Så vad är det som gäller?

Du har helt rätt för dig. Det gradtal då kammen når maxlyft är det intressanta och är man lite smidig så går det att få på någon grad när.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Har du förväxlat insug och avgaskam? Alltså satt kammarna på fel plats?

Jag antar att cykeln fungerade när du rev ner den, kamdrevet har högst troligt inte vridit sig liggandes på arbetsbänken.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top