Jag har ingen komp, kan kamdreven ha vridit sig?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Enligt amerikanska forum så har det hänt, jo. Så om du enbart går på mina iaktagelser av HI-läget, skulle det då kunna vara här felet ligger?

Det beror helt på... står det 30 grader fel så kanske men inom rimlighetens gränser NEJ.

När du har mätt in dina kamtider gjorde du det mot high markeringen eller mot verkligt uppmätt TDC?
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Det beror helt på... står det 30 grader fel så kanske men inom rimlighetens gränser NEJ.

När du har mätt in dina kamtider gjorde du det mot high markeringen eller mot verkligt uppmätt TDC?

Mot HI-markeringen. Men mina inmätningar kan inte tas som valida då varken jag eller kompisen som var med hade den blekaste om hur man skulle göra. Vi utgick från hur vi trodde det skulle göras, och drog slutsatser utifrån resultaten vi fick.

//Edit
Att säga att vi inte hade den blekaste är fel, men de sätten vi trodde det skulle göras på (sätta plattan i mitten, vrida X antal grader medsols för att få insug och X antal grader motsols för att få utblås, visade sig inte stämma)
 
Last edited:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Då var det dags att uppdatera tråden.
Har varit över med toppen till Dr. Bike som konstaterade att den var helt tät och att ventilerna var så gott som nya. Så där ligger inte felet.
Mätte upp ventilspelet igen och sammanställde resultade i en chart.
Nu till min fråga, bör jag shimsa om den? Motorn är kall, men hojen står i ett varmgarage med +8-10C. Alla ventilspel känns som att de ligger precis och väger på gränsen, men det är ju även där man får ut som mest effekt har jag förstått, så det känns ju dumt att byta i sådana fall. (sen att shimsen är rätt dyra är också en tung faktor). Om jag nu ska byta, vilka shims ska jag köpa? Ska jag lägga mig i mitten av det rekommenderade spelet (12.5 insug och 22.5 avgas) eller ska jag se till att ha 15 och 25?

Provade att dra igång hojen, och den startade med choken och gick bra. Den dog dock då jag tryckte in den, varpå det gamla "autodekomp"-läget återinfann sig när jag började kicka igen.

Sedan har jag en till fråga, vilket rör oljan. När hojen väl gick så läckte det ut olja där jag har satt i helicoil, och den var färgad som baileys. Är det vatten som orsakar den missfärgningen?
Jag passade nämligen på att byta olja + filter då jag för ett tag sedan var säker på att jag hade fixat hojen, så det känns lite småpissigt om man skulle behöva kasta helt ny olja.

Edit
Woho, det går framåt :)
Lyckades fixa läckan vid helicoilgängan, sedan pillade jag lite på fuggen och fick igång hojen flera gånger utan att använda mig av varesig varmstart eller choke. :D Dock dog den efter ett tag, men den baktände inte alls nu. Nu tömde jag även ur all den nya oljan som såg ut som någon sliskig mjölkdrink.
De här jävla ventilspelen blir jag dock inte klok på, jag mäter och mäter och mäter men hela tiden tycks de variera en aning. Nu efter att jag fått igång den så mätte jag igen, och då hade Ventil B (insug mitten) fått ett spel på 0,13mm och ventil D (avgas vänster) 0,21mm. Båda två gick dessutom lätt, men storleken som var 0.01 mm större gick inte in. Alla övriga ventiler hade nu ett spel som motsvarade den lägsta toleransen, och då gick bladmåttet hyffsat lätt på alla.

Går det att köra på olika ventilspel så länge de håller sig inom toleransnivån, eller ska alla vara samma?

Edit 2
YEHES! Nu går hojen igen, FYFAN VAD UNDERBART DET ÄR :D Fick skruva fram och tillbaks på tomgången samt justera pilotskruven för blandningen på fuggen för att råda bot på avgassmällarna, och nu lever hon igen :fyllisar
Det enda som jag reagerar på nu är att det troligtivis är någon packning som inte riktigt tätar, då det droppar olja från motorn någonstans(inte några större kvantiteter dock).
Nu till helgen ska det gasas järnet, måste bara komma ihåg att ta det lugnt första halvtimman med tanke på den nya kolven (vilket kommer vara sjukt svårt...)

Så tack till alla som kommit med tips och förslag, alla uppskattas väldigt mycket även om jag inte specifikt citerat eller svarat just ditt inlägg :)

Over and out!
 

Bifogat

  • Ventilspel_2009_01_18.jpg
    Ventilspel_2009_01_18.jpg
    50.7 KB · Visningar: 55
  • Ventilspel_2009_01_18_NEW.jpg
    Ventilspel_2009_01_18_NEW.jpg
    56.5 KB · Visningar: 40
Last edited:

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skälby
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Köpte en rasad YZ426a där detta hae hänt oxå.Det är inte så ovanligt som man kan tro. Om man söker på nätet så finns det hur mycket info som helst.
Lyckades kugga om 6kugg:eek: då hamnade den på 110grader på insug,113grader skall va optimalt enl olika trimfirmor :)

Lycka till
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top