Jag har ingen komp, kan kamdreven ha vridit sig?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Står svänghjulet och kammar så här (bilder från min förra 426:a) står dom i varje fall inte fel (du verkar ha 14 länkar som jag hade mellan punkterna).Min startade direkt

Har du en YZ kam ? kan vara så att dom öppnar lite annorlunda.
Kamarnas position ska ju stå KL 0900 resp 1500 kanske i ditt fall ser det ut att stå 0930 på avgas rotera ett kugg 1/2 läng moturs ?

Har du mätt kompet ?
Inget komp måste då innebära något annat som inte håller tät topplockspackning, ringar, ventiler

Att montera ventilerna fel är lite av trial and horror.:gnissla

Nope, tror jag har WR originalkam + att jag får det till 13 pinnar mellan punkterna (vilket borde betyda att inget är galet där). Jag börjar tro att ventiler + kammar faktiskt är schysta och att felet ligger någon annanstans.
Har rivit ner förgasaren en gång till nu och gjort om rengöringen betydligt grundligare. Men det hjälpte föga. Så då återstår topplockspackningen, vilken såg hel och fräsch ut, som jag då inte har bytt. Det vore väldigt surt om det nu inte är den, för en ny packning går på 500 spänn... argh

//Update
Kan sånhär rökspray från teknikmagsinet fungera att felsöka med: http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=220301
om svaret är nej, vart köper man riktiga grejer på en söndag i Stockholm?
 
Last edited:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Synd att snubben som mekat tabbat sig med fokusen på bilderna, men annars var det en bra sida :)

Jag har nu rivit av kamaxlarna igen och provat att dra runt motorn. Insuget både suger in och trycker ut luft, och det i samband med att jag hade rätt mycket sot på en av ventilerna, tolkar jag som att det fortfarande är otätt (trots läckagetest). Så nu åker toppen av igen.
Är det felaktigt att försöka slipa ventilen igen? Har nämligen fått höra att det är en dödssynd att slipa titanventiler (vilket nu är det mest troliga att jag har) efter min första slipning, så är ganska osäker på hur jag ska göra.

/Uppdatering
Gjorde läcktestet igen och det visade sig vara en av insugsventilerna som läckte, dock inte den som jag trodde. Tog isär böset och det visade sig att det satt en liten tråd, från någon av mina trasor, mellan ventil och säte. När jag tog bort den var problemet med insuget löst, nu varken suger eller blåser den ut något där :)
Tyvär löste inte detta kompproblemen helt och hållet, för det läcker fortfarande någonstans. Mina misstankar riktas nu mot kolvringar och topplockspackning.
 
Last edited:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Jag tror att jag har löst kompressionsproblemet nu. Det var skräpet i insugsventilen som orsakade det, för då jag satte på kamaxlarna igen hade jag fullgod komp i motorn. Desvärre höll det sig inte länge, utan då jag hade satt ihop allt och kickat några rundor så började det att pysa ur luftburken igen. Fick dock igång hojen med varmstarten och lyckades hålla liv i den med gasen (tänkte i mitt stilla sinne att skräpet som satt sig i ventilen skulle försvinna) men det rök och avgaspangade mest, och varje session avslutades med en smäll ur luftburken. Kan den vita röken måhända berott på att jag hällde på en del olja på kamaxlarna innan jag satte på toppkåpan, eller är det måhända så att det läcker in olja cylindern?
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Vit rök?
Det kan vara vatten.

Blå rök!
Det kan vara Olja.

Svart rök!
Det kan vara Bensin.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Vit rök?
Det kan vara vatten.

Blå rök!
Det kan vara Olja.

Svart rök!
Det kan vara Bensin.
Fan, hade du inte kunnat sagt "Jo, men det är oljan som runnit ner genom ventilerna" istället... :huvet

Är det vatten som läcker in vet jag bara en sak det kan bero på, en kass topplockspackning.

Tack för rökguiden :tummenupp
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Så då återstår topplockspackningen, vilken såg hel och fräsch ut, som jag då inte har bytt. Det vore väldigt surt om det nu inte är den, för en ny packning går på 500 spänn... argh

Har du inte bytt topp-packningen så gör det!!
Man monterar aldrig en använd topp-packning, det är som att be om problem.
Packningen är designad för att komprimeras till viss del och har den gjort det en gång så gör den det inte igen.
 

Alfetta

Nybörjare
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Vasa
Hoj
Yamaha Thundercat
Har du inte bytt topp-packningen så gör det!!
Man monterar aldrig en använd topp-packning, det är som att be om problem.
Packningen är designad för att komprimeras till viss del och har den gjort det en gång så gör den det inte igen.


Så är det, fråga inte hur jag vet det....:näsblod
/Kaj
 

MC Doktorn

Guest
Jag tror att jag har löst kompressionsproblemet nu. ?

Men jag är ingen motorexpert men m det läcker i en ventil måste du söka orsaken till det antar jag.
Har du mätt ventilspelet? ventilen kanske är skadad ?

SKulle jag vara dig skulle jag lämna in skiten till någon som kan se vart problemet eg ligger
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Men jag är ingen motorexpert men m det läcker i en ventil måste du söka orsaken till det antar jag.
Har du mätt ventilspelet? ventilen kanske är skadad ?

SKulle jag vara dig skulle jag lämna in skiten till någon som kan se vart problemet eg ligger

Som sagt, den välinoljade tråd som satt sig emellan ventil och säte är borttagen. Men, då jag hade en hel del grus och skit i toppen vet jag att jag inte fick bort allt när jag rengjorde. Så nu tror jag att det är något sådant som åkt ner och satt sig emellan. Jag funderar på att prova en sneaklösning innan jag river ner allt igen. Hade tänkt att med tryckluft försöka blåsa rent runt om ventilerna då de är nertryckta, och på så vis kommer eventuell skit förhoppningsvis att försvinna ner i cylindern (sen att det inte heller är speciellt bra vet jag redan, men då märker jag iaf om det är tätt)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Som sagt, den välinoljade tråd som satt sig emellan ventil och säte är borttagen. Men, då jag hade en hel del grus och skit i toppen vet jag att jag inte fick bort allt när jag rengjorde. Så nu tror jag att det är något sådant som åkt ner och satt sig emellan. Jag funderar på att prova en sneaklösning innan jag river ner allt igen. Hade tänkt att med tryckluft försöka blåsa rent runt om ventilerna då de är nertryckta, och på så vis kommer eventuell skit förhoppningsvis att försvinna ner i cylindern (sen att det inte heller är speciellt bra vet jag redan, men då märker jag iaf om det är tätt)

Seriöst inse att du hastat för mycket/klantmeckat och gör om och gör det rätt. Bort med topplocket, rengör från GRUS och annan smuts. Rengör cylinder, kolv etc från grus och annan smuts.

Topplockets täthet kan du kontrollera med att hälla lite förtunning i insugs- respektive avgaskanal och se att det är ok.
Montera tillbaka med en ny topplockspackning.

Ventiler, kolvar och cylindrar kostar mer pengar.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jo det är jag helt införstådd med men letandet går ju ut på att hitta felet o var packningen hel så var det ju inte det som var problemet,klart man byter packning om man rivit :huvet

Jo, packningen var troligen tät innan motorn revs isär och såg därför OK ut.
Men en beg. topp-packning är i princip förbrukad och tätar aldrig riktigt igen.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Seriöst inse att du hastat för mycket/klantmeckat och gör om och gör det rätt. Bort med topplocket, rengör från GRUS och annan smuts. Rengör cylinder, kolv etc från grus och annan smuts.

Topplockets täthet kan du kontrollera med att hälla lite förtunning i insugs- respektive avgaskanal och se att det är ok.
Montera tillbaka med en ny topplockspackning.

Ventiler, kolvar och cylindrar kostar mer pengar.
Saken är den att såfort jag kommer ut med grejerna i garaget så tycks det alltid vara några gruskorn som lyckas att leta sig fram till delarna jag ska sätta ihop. :/
Men ok... Hur tusan gör jag med topplocket, för jag gjorde verkligen mitt yttersta för att få det rent, men det är ju stört omöjligt att komma åt hålrummet ovanför insugskanalerna där ventilstyrningen sitter.
Om jag häller tinner i insugs/avgaskanalerna så är det väl ändå ventilerna jag testar, eller hur menar du? Hur ser jag om det är otätt? Förklara som om du hade förklarat för en treåring, för just nu utelämnar du för mig viktig information.
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
jo det är jag helt införstådd med men letandet går ju ut på att hitta felet o var packningen hel så var det ju inte det som var problemet,klart man byter packning om man rivit :huvet

Som jag förstått det i tråden så uppstog komp-problemet efter att toppen varit demonterad och sedan blivit monterad igen med gmla packningen!
Men jag kan ha fått det om bakarslet:va
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Saken är den att såfort jag kommer ut med grejerna i garaget så tycks det alltid vara några gruskorn som lyckas att leta sig fram till delarna jag ska sätta ihop. :/
Men ok... Hur tusan gör jag med topplocket, för jag gjorde verkligen mitt yttersta för att få det rent, men det är ju stört omöjligt att komma åt hålrummet ovanför insugskanalerna där ventilstyrningen sitter.
Om jag häller tinner i insugs/avgaskanalerna så är det väl ändå ventilerna jag testar, eller hur menar du? Hur ser jag om det är otätt? Förklara som om du hade förklarat för en treåring, för just nu utelämnar du för mig viktig information.

En lite oortodox lösning: Tvätta rent så mycket du kan med bromsrengöring avfettning eller vad du nu har tillhands. Demontera allt löst i toppen. Stoppa in toppen i närmsta diskmaskin! Fungerar finfint! Sen är den ren, maskindiskmedel är starkare än man tror.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Saken är den att såfort jag kommer ut med grejerna i garaget så tycks det alltid vara några gruskorn som lyckas att leta sig fram till delarna jag ska sätta ihop. :/
Men ok... Hur tusan gör jag med topplocket, för jag gjorde verkligen mitt yttersta för att få det rent, men det är ju stört omöjligt att komma åt hålrummet ovanför insugskanalerna där ventilstyrningen sitter.
Om jag häller tinner i insugs/avgaskanalerna så är det väl ändå ventilerna jag testar, eller hur menar du? Hur ser jag om det är otätt? Förklara som om du hade förklarat för en treåring, för just nu utelämnar du för mig viktig information.

Renlighet är viktigt!!
Ta gärna in toppen och alla ingående lösa detaljer o skölj/diska dom i diskhon, en rund flaskborste brukar vara bra till kanalerna.
Blås rent med tryckluft och anolja alla känsliga delar.
Ventilerna "slipar" eller gnuggar du lite försiktigt med ventilslippasta mot sätet så att du ser att du har en jämn fin grå kant runt hela ventilen och sätet.
När du sedan går ut till garaget sätter du på dig en vit skjorta och tar med dig ditt finaste vita lakan och lägger upp alla delarna på:tummenupp
Med ventilerna monterade så häller du någon vätska (t-röd, lacknafta, diesel eller whatever med bra krypande egenskaper) ner i kanalerna och tittar om det kommer någon fukt ut i förbränningsrummet, gör det inte det så är ventilerna täta.
Montera därefter toppen med ny packning och dra allla bultar (skruvar) till föreskrivet moment, nu vet du att allt är rätt så långt.
Då fortsätter du med lyftare, kammar o kamkedja.
Monteras allt detta rätt och med rätt ventilspel så ska du ha komp, om inte så bör felet ligga i felmonterade kammar.
Enda sättet att jobba på är att vara så noggran att man aldrig ska behöva fundera på om man slarvat i ett tidigare steg i monteringen.

Lycka till:)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Saken är den att såfort jag kommer ut med grejerna i garaget så tycks det alltid vara några gruskorn som lyckas att leta sig fram till delarna jag ska sätta ihop. :/
Men ok... Hur tusan gör jag med topplocket, för jag gjorde verkligen mitt yttersta för att få det rent, men det är ju stört omöjligt att komma åt hålrummet ovanför insugskanalerna där ventilstyrningen sitter.
Om jag häller tinner i insugs/avgaskanalerna så är det väl ändå ventilerna jag testar, eller hur menar du? Hur ser jag om det är otätt? Förklara som om du hade förklarat för en treåring, för just nu utelämnar du för mig viktig information.

Börja då med en ordentligt städning av garaget. Tvätta hojen om du har motorn kvar, lyft bort tex tank om det inte är gjort och rengör ram etc från grus och annan smuts som kan tänkas lossna när du far fram med dina armar.

Har du garagepolare som inte är tillräckligt rena, täck över hojen även när du tar lunch etc med ett hojkapell eller lakan, delarna på mekbänken etc lägger du ett rent lakan över också.

Angående förtunning i insugs/avgaskanaler så är det just att ventilerna tätar du kontrollerar på det sättet.
Om det stämmer att du har gruskorn i topplocket (någonstans) nu så är det bara demontering och rengöring som gäller. När du sedan sätter ihop igen kan du kontrollera att ventilerna är ok innan du monterar på hojen för att utesluta tänkbara mekfel :tummenupp

Det har ju skrivits något mer inlägg hur du gör :yoparty
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ventilerna "slipar" eller gnuggar du lite försiktigt med ventilslippasta mot sätet så att du ser att du har en jämn fin grå kant runt hela ventilen och sätet.

Det här ska man vara väldigt försiktig med gällande crosshojar. I princip alla har titanventiler på insugssidan och dessa är belagda med någon typ av keram på sätesytorna. Denna beläggning tar man effektivt bort med slippastan, sedan tar det inte lång tid förrän ventilen har gått ner sig.

Är man däremot säker på att titanisarna är utbytta mot rostfria kan man slipa lite försiktigt, men det finns även belagda rostfria ventiler så tänk efter före, det kan spara många sköna slantar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top