Jag har ingen komp, kan kamdreven ha vridit sig?

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Det här ska man vara väldigt försiktig med gällande crosshojar. I princip alla har titanventiler på insugssidan och dessa är belagda med någon typ av keram på sätesytorna. Denna beläggning tar man effektivt bort med slippastan, sedan tar det inte lång tid förrän ventilen har gått ner sig.

Är man däremot säker på att titanisarna är utbytta mot rostfria kan man slipa lite försiktigt, men det finns även belagda rostfria ventiler så tänk efter före, det kan spara många sköna slantar.

Jo, men nog lär det vara tillräckligt tjock beläggning för att slipa så att man ser att man har en jämn anläggningsyta, annars lär inte beläggningen sitta särskilt länge när man kör.
Däremot kan man naturligtvis inte slipa ventilerna i en ventilslipmaskin!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jo, men nog lär det vara tillräckligt tjock beläggning för att slipa så att man ser att man har en jämn anläggningsyta, annars lär inte beläggningen sitta särskilt länge när man kör.
Däremot kan man naturligtvis inte slipa ventilerna i en ventilslipmaskin!

Det får stå för dig isåfall, läckagetesta hellre med thinner som nämnts tidigare.
När man monterar nya Ti-ventiler fräser man sätena med mira och behöver inte slipa något.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Det får stå för dig isåfall, läckagetesta hellre med thinner som nämnts tidigare.
När man monterar nya Ti-ventiler fräser man sätena med mira och behöver inte slipa något.

Naturligtvis ska man läcktesta med vätska, men det ger bara resultatet för det läge ventilen befinner sig i för tillfället.
Eftersom ventilen hela tiden roterar är det viktigt att man har en jämn anläggningsyta varvet runt.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
En lite oortodox lösning: Tvätta rent så mycket du kan med bromsrengöring avfettning eller vad du nu har tillhands. Demontera allt löst i toppen. Stoppa in toppen i närmsta diskmaskin! Fungerar finfint! Sen är den ren, maskindiskmedel är starkare än man tror.

Diskmaskinen som låter en god idé, trist nog har jag ingen egen och föräldrarna blir nog inte att alltför glada om jag använder deras. Det som återstår då är alltså att införskaffa en (vilket jag inte har råd med i nuläget) eller köpa en flaskborste och hoppas på att jag kommer åt allt med den.
Nu har jag iaf gjort rent runt omkring motor samt ram, men jag tycker fortfarande att det inte är helt rent. (Och ja, jag har skrubbat i 1½ timme med både tand- och diskborste och använt kallavfettning!) Jag skulle vilja stoppa in hela hojen i ultraljudstvätt, men det alternativet finns tyvärr inte så nu får det fan duga.

Jag återkommer med resultatet lite senare.

Ska även passa på att tacka alla er som tagit er tid att svara, det uppskattas :)
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Väldigt mkt o läsa så jag vet inte riktigt var du står, men du kan ju plocka bort kammarna och ta kompprov. Har du fortf dåligt komp har det ju ingenting med kamdreven att göra

Även om cyl inte får nån luft i sig från insugsventilerna borde de la funka
 
Last edited:

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Hej Spiken (Trådskaparen).
Nu får du ursäkta att jag kanske verkar lite brutal, men då du inte verkar ha altfor mycket koll på att meka, tänkte på din förre tråd där du försökte tvinga på kamkedjan med hjälp av svänghjulet, och även nu med hänsyn till skräp i motorn, då har jag ett par frågor :

Hur honade du cylindern??
För hand, eller i en riktig honingsmaskin, typ Sunnen eller liknande
Och egentligen, Varför?
Är där inte NiCaSil beläggning i en såpass modern motor?
Har du kollat om kolven tätar i cylindern?
Och, som nån föreslog tidigare, du har inte satt avgaskammen på insug och tvärtom?
Frostie.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Är du tvärsäker på att kolvringarna fortfarande är hela? Det är lätt att man bryter av dom vid montering av cylindern, dom är ganska sköra.

Isåfall skulle kompet gå ner i vevhuset och ta sig ut via vevhusventen in i luftburken. (Om det är konstruerat så att vevhusventilationen är dragen dit) Därifrån skulle blåsljudet i förgasaren komma ifrån.

En ide jag hade.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Då det är tentaperiod i skolan nu så har jag inte tid att meka, därav min passivitet här :)

Turbobiker: Det stämmer, jag är ruggigt grön på att meka. Detta är första gången jag river isär en fyrtaktsmotor dessutom.
För att besvara din fråga, cylindern honades på verkstad (EoD MC i solna) och snubben där kollade även så att kolvringar + kolv gick i som de skulle.

PW: Jo, ringarna är fortfarande hela :)
Har nu tagit bort alla delar igen (kolv + cylinder + topp samt tagit isär alla ventilerna) och nästa steg blir att tvätta dom (vilket jag fortfarande inte vet hur jag ska göra, för att tvätta manuellt har inte gett något bra resultat och att köpa en diskmaskin har jag inte råd med nu)
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jag är mest förvånad över att ingen här erbjudit sig att vara med o hjälpa till ,,

hur det än går så lycka till o håll oss gärna uppdaterade.

// jocke
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
jag är mest förvånad över att ingen här erbjudit sig att vara med o hjälpa till ,,

hur det än går så lycka till o håll oss gärna uppdaterade.

// jocke
Tack :)

Jag har faktiskt fått lite hjälp ute i garaget av några kompisar som är duktiga på att meka, men ingen tycks kunna lista ut vad felet kan bero på iaf... :huvet

Ska ta och återgå till meket efter att tentan är skriven på måndag.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Har du gjort som jag skrev, kompprov utan kammar?

Kört sprit i insug och avgas för att kolla om ventilerna läcker?

Det finns ju bara 3 faktorer... Kolv/cyl, ventilernas täthet och felande kammar

Ingen autodekomp som kan spöka?

edit, öh det blir ju 4 faktorer :)
 
Last edited:

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Tjoo

PÅ min KXF 250 06:a hade org kamreven vridit sig någon mm. Ägaren innan fick helt plötsligt inte igång den och det visade sig vara vridet kamdrev. Så låna någons kammar eller köp på öppet köp och testa.

Annars om du inte har kollat över ventilerna så gör det först, Lite billigare :)


///Micke
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Inte alls. Ledsnade efter att bara ha stått och trampat på samma ställe, så jag la skiten helt på is och gick och köpte mig WoW: WOTLK istället :)

Jo, om du tittar under mektrådarna på soe så har jag redan 2 trådar där. Tyvärr var det dock ingen som kom på vad felet kan bero på där heller...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag snabbläste igenom tråden nu och en sak slår mig.. När ventilspelet ställdes in på firma så lär det ju varit skräp imellan ventil och säte säkerligen!! grus trastrådar sot, Ja så vetilspelet blev nog tokfel så fort den startades då skräpet for bort DVS insugarna ligger på.. Har du verkligen själv nu på senare tid kollat att du får dit ett bladmått ?? Många harr frågat denna fråga ser jag men inget direkt svar på detta har jag läst.. Jag fixade just en kxf mojivane 250 med dubbla kam kontruktion på kammar med exakt samma typ av betende,,,kollade insugarna och dom låg på en aning 0 spel, fixade spel och kompet och maskinen går klockrent. För på bilder jag sett på markeringar så står kammarna tillräckligt bra för att den ska starta och gå hyffsat åtminstonde. kolvringar måste vara hellvet.s slut ja man behöver inte ens kolvringar den ska starta ändå fast tokryka blått då. Och skulle det vara vatten in i cyllen så skulle du bara få högre komp faktist farligt högt komp om det är mycket vatten som far in.. Risk för kröka vevstake om den startar med vatten i!!
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Sådär, nu har jag för första gången på en månad varit ute i garaget igen :D
En polare kom med tipset om att svänghjulet kunde ha vridit sig, och enligt det jag nu sett så tycker jag inte den teorin kan vara helt orimlig. (som alla andra förslag :D)
Det jag är osäker på är hur TDC ska kännas? För som det är nu, när I:et i HI sitter i skåran i motorhalvan, så är det inte så att den vill stanna där. Utan den vill antingen fortsätta framåt eller bakåt, som om den befinner sig i något mellanläge. Låter man den gå framåt så höjs kolven någon millimeter innan den stannar.
I den nya positionen ser man att den rör sig nedåt oavsett i vilken riktning svänghjulet dras.

Ska det vara så här, eller är det här felet ligger?

Boost3: Ofasen :> Det som slagit mig också är att det är viktigt att dra kamaxlarna med moment (vilket flera polare sagt inte spelar någon roll för ventilspelet, utan det gjorde man "bara" för att inte dra av skruvarna.) För sist jag satte ihop den så drog jag åt lite hårdare än jag brukar, och blev då varse om att utsugskammen gick väldigt trögt. Provade sedan med bladmått, vilket inte gick in, så jag lossade lite på skruvarna vilket ledde till att spelet ökades. När jag lämnade in grejerna på verkstaden hade jag INTE momentdragit skruvarna heller, så jag vet inte hur riktigt det spelet är...
Så är det nu någon i stockholmsområdet som har en momentnyckel att dra 18N med och kan tänka sig avvara den i någon dag, blir jag oerhört tacksam om ni kunde höra av er :)

En annan sak, hojen gick ju igång med choke/varmstart, men gick kasst och baktände som fan.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sådär, nu har jag för första gången på en månad varit ute i garaget igen :D
En polare kom med tipset om att svänghjulet kunde ha vridit sig, och enligt det jag nu sett så tycker jag inte den teorin kan vara helt orimlig. (som alla andra förslag :D)
Det jag är osäker på är hur TDC ska kännas? För som det är nu, när I:et i HI sitter i skåran i motorhalvan, så är det inte så att den vill stanna där. Utan den vill antingen fortsätta framåt eller bakåt, som om den befinner sig i något mellanläge. Låter man den gå framåt så höjs kolven någon millimeter innan den stannar.
I den nya positionen ser man att den rör sig nedåt oavsett i vilken riktning svänghjulet dras.

Ska det vara så här, eller är det här felet ligger?

Svänghjulet kan väl rent fysiskt inte vrida sig då det sitter direkt på veven med en kona+kil.....
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Svänghjulet kan väl rent fysiskt inte vrida sig då det sitter direkt på veven med en kona+kil.....

Enligt amerikanska forum så har det hänt, jo. Så om du enbart går på mina iaktagelser av HI-läget, skulle det då kunna vara här felet ligger?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top