Jag har ingen komp, kan kamdreven ha vridit sig?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Sådär, nu har jag varit ute och mätt. Det var lättare sagt än gjort, för helvete vad svårt det var att få kammen precis i det läget där den inte trycker mer utan befinner sig i maxläget. Någon ynka milimeter ändrar ju mätningen med flera grader!

Fick 110, 116, och 120 på utblåset. 143 då jag tyckte nocken stod mitt i centrum. På insuget fick jag 79 och 115. 130 då nocken stod i centrum. Dessa värden är ju helt jävla värdelösa, jag var skitnoga och fipplade fram och tillbaka femtielva gånger, men trots detta diffar värdena med över 30 grader...

PW: Kammarna har 2 resp. 3 nockar och cykeln funkade inte när jag rev den.
 

HenkeJ

MCverkstan i Kungsör
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Kungsör
Hoj
GSXR 750 -04
Fick in en Suzuki RMZ 250 med samma symptom som just kamdrevet vridit sig lite på kammen. Tog en stund att hitta felet kan jag säga, i med en ny kam och den gick som ett urverk. Stoppa i något avlångt i tändstiftshålet och följ kolven rörelse samtidigt som du du tittar på kammarna och hur ventilerna öppnar i förhållande till kolvens rörelser. Man ser om det inte stämmer om det inte är väldigt lite det står fel, men då borde den gå iallafall.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Fick in en Suzuki RMZ 250 med samma symptom som just kamdrevet vridit sig lite på kammen. Tog en stund att hitta felet kan jag säga, i med en ny kam och den gick som ett urverk. Stoppa i något avlångt i tändstiftshålet och följ kolven rörelse samtidigt som du du tittar på kammarna och hur ventilerna öppnar i förhållande till kolvens rörelser. Man ser om det inte stämmer om det inte är väldigt lite det står fel, men då borde den gå iallafall.

Som sagt, den startar ju med choke och/eller varmstart. Med varmstarten går den i några sekunder, med choken en längre stund. Men efter att man fått igång den med choken(då motorn är kall) och dödat den så är varmstarten det enda sättet att väcka den igen.
Men det där med pinnen är helt klart en grej värd att prova. Nu är jag väldigt grön på kammar och ventiler, så jag är inte alls hundra på när ventilerna ska vara öppna resp. stängda, speciellt inte om det rör sig om väldigt små marginaler.
 

HenkeJ

MCverkstan i Kungsör
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Kungsör
Hoj
GSXR 750 -04
Utgå från ÖD och kammarna pekande snett utåt/uppåt (Brett V). Kolven går ner och ventilerna stänga. När kolven vänder öppnar avgas tills koven är uppe i topp och insug skall då öppna och vara öppen tills koven vänder nere igen, insug stänger och båda ventilerna stängda då kolven går upp. På den jag hade problem med öppnade insug när kolven var på väg (halvvägs) upp och stängde efter att kolven vänt och var på väg ner. Man såg även att nockarna inte pekade lika när motorn stog i ÖD. Skall som jag skrev, peka i ett brett V. Men om motorn går när den är kall så kanske inte problemet är samma iallafall. Låter mer som bränsleproblem då...
 

HenkeJ

MCverkstan i Kungsör
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Kungsör
Hoj
GSXR 750 -04
Fast bränsleproblem skulle ju inte ge att kompet försvinner....
Jag antar att du kollat ventilspelet ett antal ggr........
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Är du säker på att kolven och ringarna är täta?, hur mycket har du "honat" ur?
Kanske är så att det läcker neråt:va
Ett enkelt test är att pytsa i lite olja i cyllen och skruva tillbaka stiftet och prova kicka, har du bättre komp då de fösta kickarna så brukar det bero på kolven inte tätar mot väggarna.

Å lagom med olja inte halv burken, en liten liten svätt räcker.

Funkar iaf på tvåtaktare så det borde ju va samma på 4 takt :va
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Som sagt, den startar ju med choke och/eller varmstart. Med varmstarten går den i några sekunder, med choken en längre stund. Men efter att man fått igång den med choken(då motorn är kall) och dödat den så är varmstarten det enda sättet att väcka den igen.

Har du tittat in i förgasaren öht?? Kan det vara så att du huvudmunstycket lossnat? Det funkar ju när du kör med chokekretsen aktiverad och med varmstarten. Varmstarten magrar ju ur blandningen, kanske tillräckligt för att den ska gå med huvudmunstycket liggandes i botten på flottörhuset.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Utgå från ÖD och kammarna pekande snett utåt/uppåt (Brett V). Kolven går ner och ventilerna stänga. När kolven vänder öppnar avgas tills koven är uppe i topp och insug skall då öppna och vara öppen tills koven vänder nere igen, insug stänger och båda ventilerna stängda då kolven går upp. På den jag hade problem med öppnade insug när kolven var på väg (halvvägs) upp och stängde efter att kolven vänt och var på väg ner. Man såg även att nockarna inte pekade lika när motorn stog i ÖD. Skall som jag skrev, peka i ett brett V. Men om motorn går när den är kall så kanske inte problemet är samma iallafall. Låter mer som bränsleproblem då...
Kanon, ska kika på det :tummenupp Trist nog har jag nu lyckats dra på mig feber och en förkylningen, så får lugna mig mekandet någon dag.

Jocke: Jepp, det är min WR.

PW: Förgasaren ser ut som den ska, har både rengjort och genomsökt den utan att hitta något. Fler förslag?
 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Som Henke J skrev,,
kolla kammarna !
lyft ventilkåpa o kolla så att en nock i taget påverkar ventilerna,, gör dom det så borde det ju vara tätt iaf,, timingen är självklart viktig som tusan,försök o få fatt i någon som kan mera/är säker på hur allt fungerar,det är lätt med tankevurpor när man kört fast,
det måste ju finnas någon hygglig motadråkare som kan hjälpa dig,,(dom brukar ja vara van vid skruva *ler*)

hur som, lycka till
Jocke

eller vänd dig till detta forum .http://www.enduromx.com/forum/forumtopics.asp
// Jocke
 
Last edited:

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Om nu kolven,ringar och cylinder är schysst. Då återstår ju ventiler om de är täta efter slipning ,kamläge och ventilspel. Kammarna ska ju stå i ett V, som någon tidigare sa. När nockarna står rätt ut så är den övre "plattsidan" nästan vågrätt med cylindern på min -05a. Men nått jag tänkt på. Är kamkedjan helt spänd på "avgas"-sidan dvs motsatta sidan kamkedjespännarn. Om den ligger nån kugg "slak" och när kamkedjespännarn sätts i så kommer båda kammarna att vridas, right?

Hoppas det fixar sig för dig:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du kollat att ventilspelet är rätt?

Yamahan har olika längd lyftarna till insugsvetilerna så dom går att flytta om fel och då kommer en ventil ha negativt spel och kommer inte att stänga helt.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Har du kollat att ventilspelet är rätt?

Yamahan har olika längd lyftarna till insugsvetilerna så dom går att flytta om fel och då kommer en ventil ha negativt spel och kommer inte att stänga helt.

Jag fick dom uppmätta på en verkstad, och då hade jag 12 - 15 - 15 i spel. I manualen anges det att insuget ska ligga mellan 10 -15, så det var schyst (måtten är alltså angivna i mikrometer)

Jocke och Simmpsi: Tack för tipsen och lovorden. :) Kamkedjan är dock spänd på alla håll, så där bör inte problemet ligga.
 
Last edited:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Utgå från ÖD och kammarna pekande snett utåt/uppåt (Brett V). Kolven går ner och ventilerna stänga. När kolven vänder öppnar avgas tills koven är uppe i topp och insug skall då öppna och vara öppen tills koven vänder nere igen, insug stänger och båda ventilerna stängda då kolven går upp. På den jag hade problem med öppnade insug när kolven var på väg (halvvägs) upp och stängde efter att kolven vänt och var på väg ner. Man såg även att nockarna inte pekade lika när motorn stog i ÖD. Skall som jag skrev, peka i ett brett V. Men om motorn går när den är kall så kanske inte problemet är samma iallafall. Låter mer som bränsleproblem då...

Nu har jag varit ute och snurrat på motorn, och jag kan ju säga såhär:
1. Utblås öppnar lite längre ner en halvvägs på första cykeln. Den stängs halvvägs upp på den andra.
2. Insugsventilen börjar tryckas ner någon/några millimeter innan kolven nått ÖD och hunnit vända.

Så när man går efter det du säger är ju allt mer eller mindre galet. :/
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Nu har jag varit ute och snurrat på motorn, och jag kan ju säga såhär:
1. Utblås öppnar lite längre ner en halvvägs på första cykeln. Den stängs halvvägs upp på den andra.
2. Insugsventilen börjar tryckas ner någon/några millimeter innan kolven nått ÖD och hunnit vända.

Så när man går efter det du säger är ju allt mer eller mindre galet. :/

Nu vet jag ju inte hur det _ska_ vara på din hoj men lite snabbt så låter det som att utblås ligger typ ett kvarts varv för tidigt?

Animering som visar hur det funkar

Vad var det för fel på hojen från början?
 

MC Doktorn

Guest
Sådär, dessa är tagna i ÖD

Står svänghjulet och kammar så här (bilder från min förra 426:a) står dom i varje fall inte fel (du verkar ha 14 länkar som jag hade mellan punkterna).Min startade direkt

Har du en YZ kam ? kan vara så att dom öppnar lite annorlunda.
Kamarnas position ska ju stå KL 0900 resp 1500 kanske i ditt fall ser det ut att stå 0930 på avgas rotera ett kugg 1/2 läng moturs ?

Har du mätt kompet ?
Inget komp måste då innebära något annat som inte håller tät topplockspackning, ringar, ventiler

Att montera ventilerna fel är lite av trial and horror.:gnissla
 

Bifogat

  • DSC00429.JPG
    DSC00429.JPG
    107.4 KB · Visningar: 150
  • DSC00428.JPG
    DSC00428.JPG
    120.6 KB · Visningar: 194
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top