Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Tänk att du köpte en t700 för att du inte kände du hade råd med hojen du ville ha, 890 adventure R...sen när du kört en säsong på T700 och tyckte fan vad trist denna var så tänkte du köpa en sporthoj....men så tittade du lite för mycket på supermofools utan att inse att du är nästan 50....gubbe på motard är inte cool längre så vid service råkade du provköra en 701enduro och wow vilken hoj. Men den där 890 adr var fortfarande kvar där i minnet och så kände jag att vad tusan visst är jag värd en 890adr jag som jobbar o sliter så. Så jag provade lite olika 1290sar, 890adv, men just 890advr fanns inte så jag tänkte alla älskar den....så jag köpte den okörd....dålig ide..så efter 270km kände jag detta går inte, jag står inte ut. Så jag sålde den och köpte ytterligare 701enduro...min tredje hoj på mindre än 10månader...och 5e på 24...
Hade aldrig gått utan covid, den har pressat upp begpriserna så jag har kört i stort sett väldigt billigt.
Underbart, så där har jag alltid hållit på, så fort man är klar med modifieringarna på en hoj så hittar man ett nytt projekt.
Man lever bara en gång och ingen minns en fegis.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Känner igen mig själv där lite, hade en Tuono i fem år och bytte till 1290 SAS men redan efter en säsong så saknade jag känslan av att köra nakenhoj vilket ledde till att det nu står en Katana ute i garaget.
Ser fram emot starten på denna säsongen.
Spännande med katana, GSXS1000 är en jäkligt bra hoj, och jag misstänker att katana är minst lika bra
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Denna fick följa med hem idag:

20220422_145819.JPG
20220422_145825.JPG
20220422_150253.JPG
20220422_145832.JPG
20220422_150305.JPG

2019 Harley FLHTK Ultra Limited, M8 motor med 131ci big bore och SE447 kam, 2.1L, 120 hästar och 208NM vrid :yoparty
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Denna fick följa med hem idag:

2019 Harley FLHTK Ultra Limited, M8 motor med 131ci big bore, 2.1L, 120 hästar och 208NM vrid :yoparty
Hur stor är den motorn?
Som tumregel brukar man få ut runt 100 Nm per liter slagvolym 4t utan turbo eller kompressor dvs om det ska ha med verkligheten att göra bör den vara på åtminstone 2 liter.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur stor är den motorn?
Som tumregel brukar man få ut runt 100 Nm per liter slagvolym 4t utan turbo eller kompressor dvs om det ska ha med verkligheten att göra bör den vara på åtminstone 2 liter.
Ja, som jag skrev: 131ci eller 2.1 L (2146cc) :) 1 tum är 2.54cm. 1 kubiktum (ci) är 2.54^3=16.39cc. 131ci=2146.7cc ;)
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Så, efter 2 års velande blev det äntligen ett beslut taget! ?
(se tråd https://www.sporthoj.com/forum/threads/ducati-panigale-v2.288730/)
Det var många idéer som kom och gick, Panigale V2, Yamaha R1, Aprilia Tuno, Streetfighter V4 och V2, Fireblade samt BMW S1000R stod valen mellan.
Lite spretigt, men efter provkörning av V2 kom jag fram till att fyra cylindrar ska det i alla fall vara ?
Efter 30 år på sporthojar (är nu 60 ++) så jag tänkte att en mindre liggande körställning skulle vara bra… ?
Hur som, det blev en S1000R M, ännu bara 50 mil körda, men det känns bra.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Nu var det ju en månad sedan som jag köpte min 3e 701 men nu är den nästan som en ny hoj igen efter att jag har monterat på ett Rade Garage F5 torn...
 

Bifogat

  • 20220504_165546.jpg
    20220504_165546.jpg
    3.5 MB · Visningar: 47
  • 20220504_165533.jpg
    20220504_165533.jpg
    1.5 MB · Visningar: 46

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
För 2 veckor sedan hämtade jag en Trident 660.
Fjädring och bromsar är klart över förväntan. Motorn är perfekt på gata med ett trevligt mellanregister och alltid kraft när man behöver. Jag skulle säja att det är en perfekt gathoj för hyggligt normala hastigheter.
Även hunnit prova att köra bana lätt. Funkade riktigt bra där med tills jag skrapade i fotpinnen lite oväntat. På bana bör man dock stänga av TC då den begränsade accelerationen tydligt ut ur och i böj.
Har tänkt uppdatera med QS (originaltillbehör) och lite chrashpuckar sedan får den nog duga.
20220428_231237.jpg
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej alla!
Blev med denna skönhet idag, Kungen med halvkåpa som den kallades i Suzukis broschyr från 1983. Vettefan, men det är något med dessa 80-talshojar som jag är väldigt svag för. Jag är glad som en speleman i alla fall. I morgon blir det tvättning och polering. Fick också med en Biketidning från 83 där man testade de Japanska 1100 monstren mot varandra. Mer bilder kommer?.
 

Bifogat

  • B0F23368-F323-4C5F-B992-6EC6AA19FC96.jpeg
    B0F23368-F323-4C5F-B992-6EC6AA19FC96.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 54
  • 278AE355-DBEE-4769-AFDE-923CD9125A46.jpeg
    278AE355-DBEE-4769-AFDE-923CD9125A46.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 54
  • 36D7689B-48C1-4AF6-A4F8-FEF093F2FFEC.jpeg
    36D7689B-48C1-4AF6-A4F8-FEF093F2FFEC.jpeg
    229.2 KB · Visningar: 54
  • 8D5CD8AD-4195-434D-BF9B-96DD0447FA27.jpeg
    8D5CD8AD-4195-434D-BF9B-96DD0447FA27.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 54

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Jag bytte från MT10SP till en T7 Rally. :) Jag fick: sämre acc, sämre komfort, mer vibrationer av däcken, mer vindbrus, klonkigare växellåda, (som en gammal 240), 90hk mindre. :lol

Men jag får såå mkt mer lugn och ro och njutbar körning. :) Nu njuter man när man åker och känner doften av nygödslade åkrar, ser grusvägar som lockar och allt är såå mkt roligare. Sååå nöjd! Och såå snygg sen!! :hjarta
tempImageGywhi1.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det står en Kina-Monkey hos en granne här i byn, den var ute på blocket relativt billigt, men blev ändå inte såld, jag var lite sugen på att ge honom ett skambud för den att ha när jag ska hämta posten eller åka och köpa en liter mjölk.

Jag är fullt medveten om att det är kinakvalitet på den, men sittställningen borde ju vara samma då?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top