Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

Tänk att du köpte en t700 för att du inte kände du hade råd med hojen du ville ha, 890 adventure R...sen när du kört en säsong på T700 och tyckte fan vad trist denna var så tänkte du köpa en sporthoj....men så tittade du lite för mycket på supermofools utan att inse att du är nästan 50....gubbe på motard är inte cool längre så vid service råkade du provköra en 701enduro och wow vilken hoj. Men den där 890 adr var fortfarande kvar där i minnet och så kände jag att vad tusan visst är jag värd en 890adr jag som jobbar o sliter så. Så jag provade lite olika 1290sar, 890adv, men just 890advr fanns inte så jag tänkte alla älskar den....så jag köpte den okörd....dålig ide..så efter 270km kände jag detta går inte, jag står inte ut. Så jag sålde den och köpte ytterligare 701enduro...min tredje hoj på mindre än 10månader...och 5e på 24...
Hade aldrig gått utan covid, den har pressat upp begpriserna så jag har kört i stort sett väldigt billigt.
Underbart, så där har jag alltid hållit på, så fort man är klar med modifieringarna på en hoj så hittar man ett nytt projekt.
Man lever bara en gång och ingen minns en fegis.
 
Känner igen mig själv där lite, hade en Tuono i fem år och bytte till 1290 SAS men redan efter en säsong så saknade jag känslan av att köra nakenhoj vilket ledde till att det nu står en Katana ute i garaget.
Ser fram emot starten på denna säsongen.
Spännande med katana, GSXS1000 är en jäkligt bra hoj, och jag misstänker att katana är minst lika bra
 
Last edited:
Denna fick följa med hem idag:

2019 Harley FLHTK Ultra Limited, M8 motor med 131ci big bore, 2.1L, 120 hästar och 208NM vrid :yoparty
Hur stor är den motorn?
Som tumregel brukar man få ut runt 100 Nm per liter slagvolym 4t utan turbo eller kompressor dvs om det ska ha med verkligheten att göra bör den vara på åtminstone 2 liter.
 
Hur stor är den motorn?
Som tumregel brukar man få ut runt 100 Nm per liter slagvolym 4t utan turbo eller kompressor dvs om det ska ha med verkligheten att göra bör den vara på åtminstone 2 liter.
Ja, som jag skrev: 131ci eller 2.1 L (2146cc) :) 1 tum är 2.54cm. 1 kubiktum (ci) är 2.54^3=16.39cc. 131ci=2146.7cc ;)
 
Så, efter 2 års velande blev det äntligen ett beslut taget! ?
(se tråd https://www.sporthoj.com/forum/threads/ducati-panigale-v2.288730/)
Det var många idéer som kom och gick, Panigale V2, Yamaha R1, Aprilia Tuno, Streetfighter V4 och V2, Fireblade samt BMW S1000R stod valen mellan.
Lite spretigt, men efter provkörning av V2 kom jag fram till att fyra cylindrar ska det i alla fall vara ?
Efter 30 år på sporthojar (är nu 60 ++) så jag tänkte att en mindre liggande körställning skulle vara bra… ?
Hur som, det blev en S1000R M, ännu bara 50 mil körda, men det känns bra.
 
För 2 veckor sedan hämtade jag en Trident 660.
Fjädring och bromsar är klart över förväntan. Motorn är perfekt på gata med ett trevligt mellanregister och alltid kraft när man behöver. Jag skulle säja att det är en perfekt gathoj för hyggligt normala hastigheter.
Även hunnit prova att köra bana lätt. Funkade riktigt bra där med tills jag skrapade i fotpinnen lite oväntat. På bana bör man dock stänga av TC då den begränsade accelerationen tydligt ut ur och i böj.
Har tänkt uppdatera med QS (originaltillbehör) och lite chrashpuckar sedan får den nog duga.
20220428_231237.jpg
 
Hej alla!
Blev med denna skönhet idag, Kungen med halvkåpa som den kallades i Suzukis broschyr från 1983. Vettefan, men det är något med dessa 80-talshojar som jag är väldigt svag för. Jag är glad som en speleman i alla fall. I morgon blir det tvättning och polering. Fick också med en Biketidning från 83 där man testade de Japanska 1100 monstren mot varandra. Mer bilder kommer?.
 

Bifogat

  • B0F23368-F323-4C5F-B992-6EC6AA19FC96.jpeg
    B0F23368-F323-4C5F-B992-6EC6AA19FC96.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 54
  • 278AE355-DBEE-4769-AFDE-923CD9125A46.jpeg
    278AE355-DBEE-4769-AFDE-923CD9125A46.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 54
  • 36D7689B-48C1-4AF6-A4F8-FEF093F2FFEC.jpeg
    36D7689B-48C1-4AF6-A4F8-FEF093F2FFEC.jpeg
    229.2 KB · Visningar: 54
  • 8D5CD8AD-4195-434D-BF9B-96DD0447FA27.jpeg
    8D5CD8AD-4195-434D-BF9B-96DD0447FA27.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 54
Jag bytte från MT10SP till en T7 Rally. :) Jag fick: sämre acc, sämre komfort, mer vibrationer av däcken, mer vindbrus, klonkigare växellåda, (som en gammal 240), 90hk mindre. :lol

Men jag får såå mkt mer lugn och ro och njutbar körning. :) Nu njuter man när man åker och känner doften av nygödslade åkrar, ser grusvägar som lockar och allt är såå mkt roligare. Sååå nöjd! Och såå snygg sen!! :hjarta
tempImageGywhi1.jpg
 
Det står en Kina-Monkey hos en granne här i byn, den var ute på blocket relativt billigt, men blev ändå inte såld, jag var lite sugen på att ge honom ett skambud för den att ha när jag ska hämta posten eller åka och köpa en liter mjölk.

Jag är fullt medveten om att det är kinakvalitet på den, men sittställningen borde ju vara samma då?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top