Jag kuggade första uppkörningen!

Klarade uppkörningen på första försöket?


  • Antal röstningar
    0

YEEEAAAHHH

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
No hoj
Missade oxå första :mad:

Jag blev underkänd på 70-bromsningen, men godkänd på 90-bromsningen :confused:

Min körlärare var där, och var asförbannad på handledaren. Han tyckte att klarar man 90, borde handledaren förstå att man klarar 70 också.
Jag kan iofs förstå att jag inte blev godkänd på 70, det vinglade alldeles förmycket innan jag stoppade helt. Surt bara att det inte räckte med 90.

Men, ny tid 2 veckor senare, och då gick allt som smort.

Så, det blir nog inga problem för dig, lycka till :tummenupp

Undrar om det ibland kan ha nåt att göra med personkemin med handledaren. Om han inte "känner" för dig så underkänner hand dig lättare.
 

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Jag körde 70 på en 50 väg då vv-killen sa åt mig i luren "Du vet att det 50 här va?" detta va efter 5 minuters trafikkörning. då tänkte jag, jaha det va det. Men det gick vägen iaf.

Fick förklara mig varför jag körde för fort...
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
@PippiT Ah javisst fan, jag träffade ju dig den 29e på lördagen när jag kom tillbaka till Håga innan du drog, så var det..Själv hade jag en äldre man med skägg, skön som fan. Nåja det är history, nu är det ju klart så att säga!

Han med skägget, HD åkaren är ju asrolig. Han och jag stod och jävlades med varandra efter uppkörningen när hans handdator la av och han va oteknisk så in i h-vete. :) Jag frågade om han inte klarade av det för att han va van vid mejsel och stentavla. Mohahhaha. ;)

Aha, så du körde oxå ute hos Anders och Lasse. :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag var hypernervös för teknikdelen.
Nötte satan.

Klarade den och får köra trafikdelen.

Efter 100meter kör jag rakt ut i en korsning, bilen som kommer på högersidan får nita. Bajs! :D
 

Fr_DeBoef

Front row scum..
Gick med
29 Aug 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
2002, GSX-R, 750
Han med skägget, HD åkaren är ju asrolig. Han och jag stod och jävlades med varandra efter uppkörningen när hans handdator la av och han va oteknisk så in i h-vete. :) Jag frågade om han inte klarade av det för att han va van vid mejsel och stentavla. Mohahhaha. ;)

Aha, så du körde oxå ute hos Anders och Lasse. :)

Prescis! Yes, jag och min polare, rakade på skann båda två, jag den mörke av de två. Du och jag snackade som snabbast när jag kom tillbaka från uppkörningen, då fick jag ditt nick. Ska faktiskt ner och bråka med Anders imorgon då en annan polare ska ha lektion då...

Ha det!

/c
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Prescis! Yes, jag och min polare, rakade på skann båda två, jag den mörke av de två. Du och jag snackade som snabbast när jag kom tillbaka från uppkörningen, då fick jag ditt nick. Ska faktiskt ner och bråka med Anders imorgon då en annan polare ska ha lektion då...

Ha det!

/c

JAmen hallå...då vet jag ju för fanken vem du e. Vi har ju träffats två eller tre ggr därute. Ja du sa ju att du skulle regga dig här ja. :)
Skönt att ni klara er bägge två, vet en kille som körde upp innan mig som inte klarade sig, han kommer nog ALDRIG klara kortet så jävla illa som han körde. USch o blä...han låg framför mig när jag satt i bil bakom honom och när han skulle svänga höger vinglade han först över på vänster körbana..med mötande trafik och sen en stor båge över till höger. JAG BLEV RÄDD!!!.
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Jag körde privat och när jag övade på inbromsning hade jag utgått från att jag skall kunna behärska låsning av framhjulet utan att få panik. Jag hade övat först på grus sen på låg till hög hastighet på asfalt. På uppkörningen spöregnade och jag fick reda på att om man låser nåt av hjulen blir man kuggad *gulp*... jag fegbromsade o det gick bra det med :D
 

sobeman

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ8-S 2011
jag är handledare för min son som ska ta A-begr.

Upkörningen började med att vi upptäcker en stor skruv som sitter i bakdäcket! :confused:
Min son blir helt stirrig och missar vid säkerhetskotroll av bromsar att kolla: bromsbelägg och bromsvätskenivå, lågfarten går bra, vid högfartstestet slår han ned yttre kona vid hindret ned vid två försök = godnatt du 'är kuggad. :gnissla
Nytt försök bokad till onsdag, imorgon. hoppas det går bättre med nylagat bakdäck.
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
jag är handledare för min son som ska ta A-begr.

Upkörningen började med att vi upptäcker en stor skruv som sitter i bakdäcket! :confused:
Min son blir helt stirrig och missar vid säkerhetskotroll av bromsar att kolla: bromsbelägg och bromsvätskenivå, lågfarten går bra, vid högfartstestet slår han ned yttre kona vid hindret ned vid två försök = godnatt du 'är kuggad. :gnissla
Nytt försök bokad till onsdag, imorgon. hoppas det går bättre med nylagat bakdäck.

Jag vet hur det känns, kör mitt andra försök imorgon jag med.
Men det klart det går bra, för oss båda.:banana
 

sobeman

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ8-S 2011
jag är handledare för min son som ska ta A-begr.

Upkörningen började med att vi upptäcker en stor skruv som sitter i bakdäcket! :confused:
Min son blir helt stirrig och missar vid säkerhetskotroll av bromsar att kolla: bromsbelägg och bromsvätskenivå, lågfarten går bra, vid högfartstestet slår han ned yttre kona vid hindret ned vid två försök = godnatt du 'är kuggad. :gnissla
Nytt försök bokad till onsdag, imorgon. hoppas det går bättre med nylagat bakdäck.

Igår lyckades uppkörningen.

Måste också kommentera lite ang val av uppkörningort:
Första gången gjordes uppkörningen i Örebro, samling vid Täby motorstadion för manöverprov, det gavs ingen möjlighet att öva på banorna innan prov, missades ett delprov gjordes omprov på den delen direkt, klarades inte omprovet avbröts uppkörningen=kuggad.

Vid den andra uppkörningen som gjordes i Göteborg(Säve) fick man öva på manöverproven 1 timme för samlingen. Själva manöverprovet gjordes helt klart innan eventuella omprov.

Kan verkligen rekommendera framtida uppkörare att kolla upp rutinerna vid själva manöverproven.
 

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Igår lyckades uppkörningen.

Måste också kommentera lite ang val av uppkörningort:
Första gången gjordes uppkörningen i Örebro, samling vid Täby motorstadion för manöverprov, det gavs ingen möjlighet att öva på banorna innan prov, missades ett delprov gjordes omprov på den delen direkt, klarades inte omprovet avbröts uppkörningen=kuggad.

Vid den andra uppkörningen som gjordes i Göteborg(Säve) fick man öva på manöverproven 1 timme för samlingen. Själva manöverprovet gjordes helt klart innan eventuella omprov.

Kan verkligen rekommendera framtida uppkörare att kolla upp rutinerna vid själva manöverproven.

Fast jag tror det beror mer på provförrättaren än orten..
På min första fick vi inte värma på banorna, däremot på den andra. (Annan förrättare)
Vi fick oxå välja själva om vi ville ta "omproven sen eller ge oss på ett nytt försök på en gång.
Verkar vara väldigt skiftande....
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Jag kuggade också zwei gånger :gnissla

Första gången i ett villaområde på trafikdelen. Hade dålig flyt i körningen och hade lite dålig koll (aka körde lite för fort) vid blinda korsningar. Vilket inte var så konstigt, hade knappt övat på att köra i villaområden.

Andra gången kuggade jag manöverbanan. Jag vet än idag inte varför jag körde så dåligt. Jag tror aldrig jag haft en så dålig dag på motorcykel i hela mitt liv. Jag var inte särskilt nervös heller.
Varvade för mycket på lågfarten, låste däck vid inbromsning, bromsade för sen på konbanan m.m

Tredje gången klarade jag det (nästan) helt utan anmärkningar. Råkade få en liten sladd vid vändningen på konbanan. Men förättaren tyckte det såg så pass kontrollerat ut att det var godkänt.
 

rotax793

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
2004, XL650V
Första försöket: 4/6 (inkl mig) blir kuggade redan på manöverdelen. Vet inte om någon klarade sig helt.
Andra försöket: 7/7 blir godkända på både manöver och trafik.

Skillnaden? Jo, första gången var det bara "privata" bokningar. Andra gången var det bara jag som hade bokat privat. Kan inte annat än tänka att de hjälper trafikskolorna få bra statistik samtidigt som de utnyttjar privatbokarna till att dra ner medlet. :-/
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
låste bromsarna i 90 två gånger, fick ändå godkänt, släppte upp andra gången för att kunna bromsa mer effektivt, det dög tydligen. Hade världens trevligaste och rättvisaste uppkörningskontrolant =)

Låste 1 meter precis innan jag fick stopp på 90. Jag tänkte att det var kört när jag tittade på kontrollanten, han var väl 155 hög ungefär och såg vääldigt sammanbiten/allvarlig ut hela tiden men fick kommentaren att det inte kunde bli bättre :) . Han utgick från Ume och kom upp till Lycksele. Kanske samma? Han körde en bmw som var sänkt på alla möjliga sätt och vis, så när han inte satt på den så såg den ut som en svan..

Jag kuggade också zwei gånger :gnissla

Första gången i ett villaområde på trafikdelen. Hade dålig flyt i körningen och hade lite dålig koll (aka körde lite för fort) vid blinda korsningar. Vilket inte var så konstigt, hade knappt övat på att köra i villaområden.

Jag körde ifrån min kontrollant. Han var tvungen att stanna för högerregeln x2 så jag saktade ner och tittade i speglarna och han var inte där, men när han kom tror jag han höll 70-80 innan han bromsade in bakom mig hehe. Han sa inget på radion heller.

Jag körde 70 på en 50 väg då vv-killen sa åt mig i luren "Du vet att det 50 här va?" detta va efter 5 minuters trafikkörning. då tänkte jag, jaha det va det. Men det gick vägen iaf.

Fick förklara mig varför jag körde för fort...

Räknades kissnödig? :D
 
Last edited:

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Körde upp i Juni förra året. Innan jag skulle göra undanmanövern i 50km/h tyckte gubben att jag lättade på gasen (han hade förmodligen rätt. Men vem vill plöjja rätt genom en påhittad älg liksom?) så jag fick göra om den delen igen. Fy satan va nervös jag va under andra försöket. Jag menar, misslyckas man då blir man kuggad och får inte ny tid förens sommaren är slut. Klarar det dock och teknikdelen var avklarad.

Själva körningen gick skitbra. Råkade komma åt tutan nån gång när jag fipplade med blinkersknappen men inget allvarligt. Inte förens jag fått i uppdrag att köra tillbaka till trafikskolan. Svänger vänster i en rondell och missar att en tjej med barnvagn håller på att korsa vägen i andra körfältet. Tänker instinktivt att "fan nu är det kört". Slutar med att jag får vänta på att gubben ska komma ikapp mig (han stannade ju självklart).

Klarade mig tillslut i alla fall. Sa "tack så mycket" med myndig dialekt, gick till parkeringen, satte mej i bilen och skrek för fulla muggar :tummenupp
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag körde upp på en tjuvkopplad dåvarande pojkväns hoj för mellan. :D Nyckeln försvann kvällen innan min uppkörning. Den är inte hittad än idag, och detta var 4 år sedan. Vi tror att den tappats på garageuppfarten och att en skata eller något tagit den, men jag låter det vara osagt.

I vilket fall kommer jag alltså dit med en tjuvkopplad hoj, och när jag ska göra säkerhetskontrollen funkade inte blinkersen, de blinkade hejvilt i vilken ordning de ville vare sig jag försökte blinka höger eller vänster. Pojkvännen, som var mekaniker, var med. Killen som egentligen skulle köra efter mig var redan på plats, så han fick köra före i stället medan vi försökte få ordning på hojen. Pojkvännen fick ordning på blinkandet och jag kunde köra upp. Helt ärligt minns jag ingenting av den uppkörningen alls nu i efterhand. Men den enda kommentaren jag fick när vi kom tillbaka var "Klockren runda". Så uppenbarligen körde jag okej. På vägen hem började hojen strula. Gick i 5 min, dog sen, fick stå i 10, gick i 5 osv. Det tog mig långt över en timme att köra 3 mil, och min glädje över det avklarade kortet blev inte långvarig.... Jag var dock jävligt glad över att soppan inte tog slut! :D
 

phatbastard

Lindblad
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Lycksele
Hoj
SukiSuki Tusen Nolltre
Låste 1 meter precis innan jag fick stopp på 90. Jag tänkte att det var kört när jag tittade på kontrollanten, han var väl 155 hög ungefär och såg vääldigt sammanbiten/allvarlig ut hela tiden men fick kommentaren att det inte kunde bli bättre :) . Han utgick från Ume och kom upp till Lycksele. Kanske samma? Han körde en bmw som var sänkt på alla möjliga sätt och vis, så när han inte satt på den så såg den ut som en svan..

Ja, det är den snubben, kort och kör bmwcykel :). Jag hade han då jag tog bilkortet för 1000 år sedan och även på senare år för mc. Tyckte han va välda trevlig och avspänd måste jag säga å dessutom fortfarande igång hörde jag =)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
a fy *** vad nervös jag var. jag hade iförsig gett mig på att jag skulle råplugga hårt det gick o kört körskola så mycket att jag kände mig så hyffsat trygg det går att känna sig på körskola.(har inte suttit på hoj förut"dock scooter o cykel i flera år) tycker det är onödigt att lämna något åt ödet. då jag märkt att många snålar för mycket o satsar på chansning till uppkörningen. den dagen blåste det också nåt så in i ******* ,det var så det flög saker genom luften. när jag skulle köra manöver banan satte jag ner foten åtta gånger. mer än när jag prövade banan första gången, , mitt självförtroende rasade tio meter under marken.:( men men,bara behålla fokus. hastighetsprovet var en baggis. hade körskolans hoj en cb1000r med ABS :)
ja,, gasa och bromsa.
sen ut på vägarna gick okaj,inga stora tabbar.men jag var så nervös när vi kom tillbaks till kontoret på säve att mina händer skakade som asplöv i vinden. men när papprena skulle skrivas på, så titta han på mig som att det fanns vissa grejer som jag kunde bli bättre på. men han godkände mig då han tyckte att jag körde med säkerheten i fokus.
under omständigheterna att det var storm, men att jag hade en kontrollant som var på något sätt förtroende-ingivande gjorde att jag ändå fixade det .o fy *** vad glad jag fortfarande är att jag fixade det :) :banana:banana:banana
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ja, det är den snubben, kort och kör bmwcykel :). Jag hade han då jag tog bilkortet för 1000 år sedan och även på senare år för mc. Tyckte han va välda trevlig och avspänd måste jag säga å dessutom fortfarande igång hörde jag =)

Han var jättebra och trevlig, men varje gång man tittade på han såg det ut som man hade kuggat. hehe Jag körde först från manöverbanorna på flygfältet, så jag fick köra tillbaka till skolan. Med en liten omväg genom Lyckseles "villaförort" tog ca 15min(kan vart närmare 10).
Han hade haft min körlärare en gång i tiden både för A och B :) Ångrar inte att jag passade på och tog kortet när jag bodde däruppe! billigare timpris och "lagom" stadskörning :D

Det bästa var när man kom fram till skolan och såg alla dom andra sitta där darrandes med stora ögon skitnervösa och frågade hur det gått.. Leendet satt klistrat

2008-09-24 8 grader varmt. Första snöflingorna sågs kort därefter.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top