Jag kuggade första uppkörningen!

Klarade uppkörningen på första försöket?


  • Antal röstningar
    0

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag hade stooora problem med garagevändningen. Manöverdelen gick superbra och trafiken var inte heller några problem alls. Behövde knappt göra dom delarna. DOCK fick jag mala garagesvängen många timmar. Till slut börjar man ge upp hoppet om sig själv och det börjar bli oliidligt tråkigt. Ramla, sätta ner foten, motorstopp och en och annan lyckad sväng. Jag var så dålig att jag tom. fick träna "gratis" med trafikskolan samtidigt som en annan elev fick lära sig grunderna (starta/stanna på en parkering) på en annan cykel.

Snacka om att man var nervös på uppkörningen. Hade rätt svårt att få ledigt från jobbet och det gjorde det inte heller lättare. Sen är det ju rätt dyrt att köra upp med skolans hoj.

Väl på plats på dagen D började det regna. Några före mig vurpade när dom skulle bromsa och fick då inte fortsätta. Min skola hade ABS på sin hoj och det är ju lite bättre.

När jag skulle göra den berömda svängen som inte längre finns kvar var det skakigt vill jag lova. Först svängde jag åt vänster, det gick ok tyckte jag. Men förättaren ville att jag skulle göra om det. FAN tänkte jag då. Nu skiter det sig säkert. Men, det gick bra. Sen var det precis likadant åt andra håller. Fick göra om högersvängen oxå. Det var inte galet nervöst. När jag väl hade klarat mig genom högersvängen två gånger så kände jag mig säker. Bra gick det oxå. Men så nervös har jag nog inte varit sedan dess. En arbertsintervju eller dejt eller vad som helst är ingenting i jämförelse.

Lycka till 2010 alla ni som ska köra upp!
 

Fuuukfiight

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2008
Ort
Värmdö
Hoj
Ktm Rc8
Jag hade inga som helst problem med å fixa själva uppkörningen. Gick galant. Hade inte kört något på skolan heller. Man kan klara sig jävligt bra utan deras hjälp.


Wish you all luck..................
 

Emporio

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER500
Jag kugga på första. Fick samma kontrollant som jag hade när jag skulle köra upp för första gången med B. Tog B kortet på andra... Snacka om att jag var nervös.
Hade bara tagit 2-3 lektioner och ville ha kortet snabbt. Välte en kon på högfartsdelen som tur var fick jag en till chans men välte den igen... han sa också att jag var osäker så det var bara o bita ihop.

Ska köra upp om några dagar och kan bokstavligen inte sova om nätterna..... :)
 

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Gsx-r 1216, Yamaha rd 350
Minns inte så värst mycket av uppkörningen med 125an, några kuggade innan stadskörningen och jag var först ut då, klarade.

Men när jag skulle ta mellankortet var jag förbannat nervös. Efter manöverproven var det bara jag och en äldre dam kvar, av 9 totalt. Hon kuggade stadskörning pga osäker/långsam körning. Så jag var sist ut, enda kvar, alla andra kuggade, tänkte att nu ÄR det kört. Men jag klarade mig trots ett par missar, höll på att krocka en gång till och med, men det var pga skyltar+vägarbetare+massa annat, dom höll på att bygga om en hel gata så man såg i princip ingenting.. Så jag tror uppkörningsgubben tog hänsyn till det för han verkade inte heller se bilen komma, då han och jag båda stog på vägen som några fån :D

Jag hade inga som helst problem med å fixa själva uppkörningen. Gick galant. Hade inte kört något på skolan heller. Man kan klara sig jävligt bra utan deras hjälp.


Wish you all luck..................

Har erfarenhet där jag också. Övningskörde med farsan och han for själv in på körskolan och skulle boka en uppkörning åt mig, genom dom. Dom sa att det går inte utan att dom sett mig köra.. Han tackade för sig och gick. Körde upp privat, enda i gruppen, alla andra kuggade :va
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har erfarenhet där jag också. Övningskörde med farsan och han for själv in på körskolan och skulle boka en uppkörning åt mig, genom dom. Dom sa att det går inte utan att dom sett mig köra.. Han tackade för sig och gick. Körde upp privat, enda i gruppen, alla andra kuggade :va
Det är för att det landar på trafikskolans statistik om de beställer en tid åt en privatist denne sedan kuggar.

Dessutom så brukar de inte gärna släppa iväg sin hoj åt någon privatist på en uppkörning när de inte vet hur bra den är på att köra på grund av ekonomiska orsaker. Om t.ex. hojhyran är på en tusenlapp och det skulle gå sönder en blinkers på uppkörningen så är större delen av de pengar som trafikskolan skulle ha tjänat uppätna av den trasiga blinkersen som de måste ersätta. Skulle du hyra ut din hoj för en uppkörning till någon du aldrig har sett köra en enda meter?

Jag har inte bommat på någon uppkörning. Varken på A1, Abegr, B eller BE. Men fasen vad nervös jag har varit på uppkörningarna för mc-behörigheterna. :gnissla
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
ja klara mitt på fjärde försöket =)) bommade två gånger om på bromsprovet :mad:
 

Littlelen

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Lidköping
Hoj
Honda Hornet 600 -03, Svart
hade turen att klara de på första jag med trots en miss i lågfartsbanan som jag fick göra om...

Men som pappa alltid säger, vadå ta MC-kort? Sånt får man ju på köpet :D
Kort sagt, man skulle varit född före sommaren 1958 =P hehe
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Första gången gick banan perfekt, inte en enda anmärkning, men jag kuggade trafiken. Sen planering i korsningar (körfälten delade sig sent) och jag valde att inte köra om en lastbil på motorvägen i tron att vi skulle av näst avfart.

Andra gången välte jag samma kon två gånger på högfarten. Hade kört en timme uppvärmning innan då jag inte ens var i närheten av att putta om nån kon varken på hög- eller lågfarten.

Nytt försök om 10 dagar och jag VET ju att jag kan köra ordentligt, måste bara ge fan i att klanta mig.
 

xaitek

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
Letar..
Chansade rejält och bokade uppkörning så snart som möjligt efter ja gjort riskutbildningarna och klarat teorin, hade då bara övningskört privat cirka 3 timmar i trafik och en del manöverering på en parkeringsplats, hela proceduren tog 1 månad.. Tog det väldigt lugnt och försökte göra som ja gjorde när ja körde upp i bil. Det gick bra :)
 

freakboy89

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki GSX550E
Jag ska köra upp nu på tisdag och jag är så sjukt nervös. När jag har övningskört så har allt gått bra tycker jag. Ska ha en körlektion imorgon så jag kan finputsa på det sista. Jag är nog mest rädd för inbromsningarna, att de inte ska vara tillräckligt bra eller att jag tar i för mycket. Nån som har några sista-minuten-tips eller bara lite pepptalk? ;)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag ska köra upp nu på tisdag och jag är så sjukt nervös. När jag har övningskört så har allt gått bra tycker jag. Ska ha en körlektion imorgon så jag kan finputsa på det sista. Jag är nog mest rädd för inbromsningarna, att de inte ska vara tillräckligt bra eller att jag tar i för mycket. Nån som har några sista-minuten-tips eller bara lite pepptalk? ;)

Bromsa inte så hårt med bakbromsen.. De är bättre att de säger åt dig att köra om, än att du låser och blir kuggad!

Jag lyckades på nåt vänster klara alla 3 uppkörningar på första försöket utan körskolehjälp, men då hade jag nog en del tur med snälla instruktörer

lycka till!
 

freakboy89

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Eslöv
Hoj
1983 Suzuki GSX550E
Bromsa inte så hårt med bakbromsen.. De är bättre att de säger åt dig att köra om, än att du låser och blir kuggad!

Jag lyckades på nåt vänster klara alla 3 uppkörningar på första försöket utan körskolehjälp, men då hade jag nog en del tur med snälla instruktörer

lycka till!

Jag tackar för det tipset! Jag hoppas och tror att det kommer gå bra. Ni kommer utan tvekan att få veta hur det gick på tisdag. :p
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Körde upp för A1 då jag var 17, fick vänta 3-4 timmar i spöregn innan det var min tur, klarade låg&högfartsbanan men på stadskörningen failade jag hårt, han tyckte inte jag anpassade min fart tillräckligt vid tätbebyggt område, samt att jag missade 2-3st väjningsplikt (var dock för att bilarna inte åkte fast dom hade företräde, och jag var så sjukt nervös), det är tillräckligt jobbigt att höra vad dom säger när man har dom där kassa hörlurarna på sig och blir halvt döv då han pratade.

Hade f.ö samma uppkörningsman på alla 3 uppkörningar A1, B, A(begränsad) tog B kort då jag var 18 för 2 år sedan (april) och A(begränsad) i augusti för 2 år sedan.

Gick mycket bättre på A(begränsad) uppkörningen, var nog inte mogen nog för att köra hoj i överhuvudtaget då jag var 17 heller. Inbromsningarna tyckte jag var svårast att lära sig, så sjukt lätt att låsa bakbromsen, känns inte som att den gör någon nytta alls nästan.

Jag satt ner mitt ben typ 3-4 gånger vid lågfartsbanan för jag var så sjukt nervös och inte hade fått värma upp med hojen, uppkörningskillen sa åt mig att ta det lugnt och köra högfartsbanan först, så jag gjorde det, klarade den, och fick köra igen, klarade galant, och resten gick kanon.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kuggade A1 första gångerna (dock inte helt rättvist då det mer berodde på den jävla provhitlern som kuggade mig för att han kände för det, enligt min handledare. Bokade min nästa uppkörning på annan ort med annan examinator och blev godkänd direkt), men både A och B gick som en dans:)
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Jag kom till körskolan på fm, läraren berättade att en söt tjej som hade kört upp denna morgon hade låst framhjulet på bromsprovet och lagt hojen, fick åka ambulans... :brinnerup
Jag vart hyfsat nervös när det var min tur att bromsprova. Uppköraren ville ha hårdare inbromsning, men jag fegade för mycket även andra gången och kuggade.... :huvet
Vid nästa försök gled jag igenom alla moment utan problem, kortet var mitt!! :)

(Tungt hojkort, ingen ABS på hojen.)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kuggade A första gången (
Samma här..:tummenupp
Får väl ses som gudomlig rättvisa..:rolleyes:
Det var nämligen körförbud på min uppkörningshoj vilket man på den tiden inte kollade.
Javissttja, det utspelades år 1963....tror jag...:D
 

Ninjette

At full tilt
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Trivsamma Tyresö
Hoj
2009, Kawasaki Ninja 250r
Oooh, hua, känner min egen nervositet från uppkörningen komma krypandes tillbaka när jag läser om er som kör upp inom en snar framtid!

Vill bara önska ett stort lycka till, det är verkligen en underbar känsla när du stapplar av hojen efter stadskörningen och med skakande knän inser att om examinatorn ler och dessutom gratulerar dig; då jäääklar börjar livet på riktigt!:krama:banana
 

R5+1

Guest
Kuggade också uppkörning A första gången. Länge sen nu men jag tror det var garagesvängen som var den utlösande faktorn. Men uppkörningsledaren måste sett att jag inte var redo. Hade nån vecka tidigare råkat köra en perfekt lektion med läraren som då på stört rekommenderade uppkörning.
Andra försöket var jag sjukt nervös men han jag körde upp för förstod det och lät mig komma ut i trafiken ändå. Efteråt sa han "jag trodde väl det" och gav mig lappen direkt. Lättnaden och lyckan var total!! :) :yoparty
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Kuggade också uppkörning A första gången. Länge sen nu men jag tror det var garagesvängen som var den utlösande faktorn. Men uppkörningsledaren måste sett att jag inte var redo. Hade nån vecka tidigare råkat köra en perfekt lektion med läraren som då på stört rekommenderade uppkörning.
Andra försöket var jag sjukt nervös men han jag körde upp för förstod det och lät mig komma ut i trafiken ändå. Efteråt sa han "jag trodde väl det" och gav mig lappen direkt. Lättnaden och lyckan var total!! :) :yoparty


Ett litet tips på uppkörningen iom bromsprovet: Använd inte bakbromsen alls. Lägg bara upp foten på bromsen och "låtsas" använda den. Många verkar vara klumpfötter med noll känsla i fötterna, så dom lyckats låsa bakhjulet.

Så då är det bättre att endast använda frambromsen och köra en fake med bakbromsen.

Ett litet tips som ni kan använda.
 

R5+1

Guest
Ett litet tips på uppkörningen iom bromsprovet: Använd inte bakbromsen alls. Lägg bara upp foten på bromsen och "låtsas" använda den. Många verkar vara klumpfötter med noll känsla i fötterna, så dom lyckats låsa bakhjulet.

Jag bromsade alltid som läraren sa åt mig. Funkade skitbra! Förutom när man råkade låsa bak nån gång och blev tillsagd men ändå bara satt och log lite stolt där inne i hjälmen. :D

På en lektion på bromsövningen med undanmanöver låste jag framhjulet och drog omkull för första gången. Bra erfarenhet när det händer i så låg fart och med en lärare precis bredvid. Efter det var jag inte lika rädd att nåt skulle hända och lärde mig häva framhjulsvobbel. :yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top