Jag mätte hastigheten med gps igår..

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Mas
Hoj
Honda CBR 1000RR
Mätte en gång och fick 259 km/h på GPS,n och mätaren visade 278 km/h men jag fick bromsa så jag var bara upp i kort stund i 278 km/h .

Vet ej om GPS,n behöver en viss tid för att kunna mäta hastigheten bättre men sen tror jag att alla hastighetsmätarna har lite ++++ glädje :D
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Mätte en gång och fick 259 km/h på GPS,n och mätaren visade 278 km/h men jag fick bromsa så jag var bara upp i kort stund i 278 km/h .

Vet ej om GPS,n behöver en viss tid för att kunna mäta hastigheten bättre men sen tror jag att alla hastighetsmätarna har lite ++++ glädje :D

Det handlar inte om glädjemätare, det är för att ge fabrikanterna (bil och MC)lite marginal mot fortkörning, tänk tanken att det i USA skulle finnas en hastighetsmätare som visade för lite och föraren åkte på fortkörning? Du fattar..

Både min hoj och min bil visar ungefär 5 km/h för mycket, jämfört med GPS. GPS är väldigt nogranna.

Min syster har en Hyundai Atos, den visar runt 15 km/h för mycket!!!
Jag körde 108 med min bil när hennes bil visade 125...
Så det är inte bara fördomar att sådana små bilar alltid kör sakta, hastighetsmätarna är åt h-e.
Hon ville ha den lagad på garantin med de var helt kallsinniga till det.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vad spelar det för roll då????????

Fan vilket dumt inlägg. Det har ingenting med någonting alls att göra att snuten, brandkåren, ambulanspersonal, städare, truckförare, piloter eller kassapersonal hänger här.

Jag har kört i 300km/h uppmätt fart. Jag erkänner och står för det. Det var rätt pirrigt första gången och klart nånting som ska provas igen när lusten faller på. Jag erkänner skrev jag väl?

Så, vad händer nu då?
Med allra största sannolikhet kommer det bara ett par mongokommentarer som vanligt här och sen är tråden sist igen om ett par veckor.

... eller får jag nu dagsböter och tar de alla mina körkort kanske?? :gnissla
Så gott jag ska sova nu :)

Vem mätte? Med vad för fordon? Det är VÄDLIGT få männsikor med i 300 klubben även om det finns mätare som stannar och står på 299.:fakta Är det enbart mätarfart du pratar om nu så är ju 270 mer närmare sanningen..
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Problemet är ju då att din GPS har en felmarginal som ibland kan vara ganska saftig.

felmarginalen är på latitud och longitud postioner, inte gastighet.

om den skulle plocka hastighet med 5m differans så skulle hastigheten i loggen hoppa röra på sig rejält trotts att bilen håller samma hastighet.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
felmarginalen är på latitud och longitud postioner, inte gastighet.

om den skulle plocka hastighet med 5m differans så skulle hastigheten i loggen hoppa röra på sig rejält trotts att bilen håller samma hastighet.

Är det inte via lat och long den får informationen "sträcka":va
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Är det inte via lat och long den får informationen "sträcka":va
Som jag har förstått det så finns klockan som referens i signalen från sateliterna, extremt exakt tidsreferens från atomur. Man kopplar upp sig mot ett antal sateliter, 12st är väl inte ovanligt. Tiden som sänds ut är kopplad till identiteten på varje satelit. Så signalerna från sateliterna innehåller egentligen inte sakligt sett någon position. Det är trianguleringsteknik i din egen GPS som beräknar fram positionen, utifrån de små differenserna du får i tid från de olika signalerna. Samt givetvis att positionen på varifrån signalen kommer är inlagda i en matris. Från denna beräkning är det ju sen lätt att göra en hastighetsberäkning, men denna blir ju egentligen oftast en extrapolering av medlet mellan två punkter, aldrig momentan hastighet.

Jag tror just denna teknik gör att du ska se hastigheten du får på gps-en som uppdaterade medelfarter. Beroende på modell och fabrikat så uppdateras farten med olika intervaller. Får du upp siffran 300 på gps-en kan du nog vara rätt så säker på att det har gått någonstans mellan 295-305 under en tidsperiod föregående mätningen. Står noggrannheten 1km/h så anger den nog felmarginalen inom varje beräkning, inte mellan två mätningar.

Teoretiskt sett kan du dock ha haft dippar och toppar inom perioden för medelfartsberäkningen, men dessa kan knappast i praktiken vara stora?
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Min mätare går bara till 299 så jag kunde inte se hur mycket fel den visade.:rolleyes:
 

Bifogat

  • DSC05395.JPG
    DSC05395.JPG
    84.7 KB · Visningar: 57

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Då tar vi en lite snabba krejer..

hastigheten skiljer även beroende på hur slitna däcken är. minskar däckens omkrets med 1 cm så rullar ju däcket 1 cm mindre för varje varv. dvs du kommer en cm mindre /däcksvarv som snurras.

hastighetsmätarna som sätts in i ett fordon är alltid fel, det är någon förordning som säger att de måste vara det. vill minnas att det var 5-8 % för hög hastighet och det är för att man inte skall riskera att köra för fort (vadå riskera ? )

Gps mäter mellan två punkter.
ställ en gps på balkongen så kommer du se att den tror att den rör sig iaf.
om du nollar maxhastighet osv så kommer du ändå att få några km/h som max hastighet. detta är för att den mäter mellan två punkter och när den räknar om signalen så får den inte samma positionering beroende på atmosfäriska störningar signalstuds och en massa andra faktorer som gör att den tycker att den har flyttat sig en sisådär 5-6 meter.
detta ger en hastighet, jag var här nyss och nu är jag här. samma sak händer givetvis när man kör med GPSen.
Till detta så har alla GPS er en samplingfrekvens, dvs så här många gånger per tidsenhet sparar gpsén ner informationen om var den är, från detta kan den sedan räkna ut spår medelhastigheter osv.

så även om GPS en är väldigt säker så är den aldrig helt riktigt rätt och därmed kan det ju skilja i maxhastighet både popsitivt och negativt beroende på sampling och var den tror att du var..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Gps mäter mellan två punkter.
ställ en gps på balkongen så kommer du se att den tror att den rör sig iaf.
om du nollar maxhastighet osv så kommer du ändå att få några km/h som max hastighet. .

Men du är helt med på att en GPS som står stilla visar 0 km/h i displayen eller hur? Och inget annat.
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Om jag ser att polisen står och mäter med sin laser så kommer jag antagligen inte att köra fortare förbi dem nu även om jag vet hur mycket min mätare diffar.. tror jag :D

jag litar alltid mer på mätaren i bilen, min GPS och svärfars å farsans å polarens visar alla typ 7km/h under det som står på mätaren....
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Men du är helt med på att en GPS som står stilla visar 0 km/h i displayen eller hur? Och inget annat.

en gps som står helt stilla en stund kommer INTE visa 0 Km som max hastighet.
detta för att den tror att den rör på sig.
ta din GPS och ställ den ute på balkongen eller lägg den i bilen (som du inte kör iväg)
GPSen kommer inte att röra på sig trots det så kommer den visa att den har rört på sig iaf. detta beror på att när den räknar ut var den är så får den inte exakt samma position som gången före, detta ger en felvisning på några meter.
GPSen tror att den rört på sig och då räknar den ut hur lång tid det tog att röra sig de meter som felvisningen är.
det brukar hamna på några km/h typ 4-5 men har den haft ett jättehopp med taskig mottagning så kan den mycket väl hamna riktigt helt fel. och man kan få många Km/h fel.
så en gps är aldrig tilllitlig just nu, men den är tillförlitlig över tiden.
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
jag litar alltid mer på mätaren i bilen, min GPS och svärfars å farsans å polarens visar alla typ 7km/h under det som står på mätaren....

GPSen är pålitligare.

en gps som står helt stilla en stund kommer INTE visa 0 Km som max hastighet.
detta för att den tror att den rör på sig.
ta din GPS och ställ den ute på balkongen eller lägg den i bilen (som du inte kör iväg)
GPSen kommer inte att röra på sig trots det så kommer den visa att den har rört på sig iaf. detta beror på att när den räknar ut var den är så får den inte exakt samma position som gången före, detta ger en felvisning på några meter.
GPSen tror att den rört på sig och då räknar den ut hur lång tid det tog att röra sig de meter som felvisningen är.
det brukar hamna på några km/h typ 4-5 men har den haft ett jättehopp med taskig mottagning så kan den mycket väl hamna riktigt helt fel. och man kan få många Km/h fel.
så en gps är aldrig tilllitlig just nu, men den är tillförlitlig över tiden.

Kan bara bekräfta, jag har spårfunktion på min, när man står stilla viasar inte spåret en prick utan det blir en "svärm" prickar runt den punkt där man stod.
 
Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
jag litar alltid mer på mätaren i bilen, min GPS och svärfars å farsans å polarens visar alla typ 7km/h under det som står på mätaren....

Det är för att ALLA mätare visar för mycket, fråga mig inte varför men alla gör det. BMW är värst, visar uppemot 20% för mycket, va artikel i nån tidning om det och BMWs svar: "så att det ska ge en sportigare känsla"

Så GPS visar rätt, har även mätt med Coralba-tripp och bekräftat :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
en gps som står helt stilla en stund kommer INTE visa 0 Km som max hastighet.
detta för att den tror att den rör på sig.
ta din GPS och ställ den ute på balkongen eller lägg den i bilen (som du inte kör iväg)
GPSen kommer inte att röra på sig trots det så kommer den visa att den har rört på sig iaf. detta beror på att när den räknar ut var den är så får den inte exakt samma position som gången före, detta ger en felvisning på några meter.
GPSen tror att den rört på sig och då räknar den ut hur lång tid det tog att röra sig de meter som felvisningen är.
det brukar hamna på några km/h typ 4-5 men har den haft ett jättehopp med taskig mottagning så kan den mycket väl hamna riktigt helt fel. och man kan få många Km/h fel.
så en gps är aldrig tilllitlig just nu, men den är tillförlitlig över tiden.

Du förstår inte min fråga, vad GPS´n visar i undermenyerna, som tex lagrad toppfart ( om man nollar den ) är ointressant. DISPLAYEN visar ju 0 km/h om man står stilla punkt slut.

Dessutom förstår jag inte riktigt att din förklaring skulle påvisa hur en GPS skulle visa fel hastighet.

Din info skulle sådeles bara vara intressant för den som vill ställa sin GPS på balkongen med nollad maxhastighetsangivelse för att sedan se den visa 3km/h i menyn, trots att det stod noll precis hela tiden den stod stilla på balkongen.

För övrigt, står jag stilla i en kö står det 0km/h på displayen, börjar jag rulla så sakteligen så står det 1 km/h sedan 2 km/h osv du fattar nog.

En GPS som står stilla visar 0km/h, är väl min sammanfattning antar jag.
 

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Ort
Kalmar (Trekanten)
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
Ungefär lika mycket felvisning som min då..

Någon som vet varför hojar visar så mycket fel, om man jämför med bilar så brukar de oftast visa bättre även i högre farter.

Min v70 visar 3-4 km/h för fort hela tiden, även i lite högre farter.
Att hojar över lag har större fel marginal kan väll bero på att bakhjulet snurrar snabbare än vad de driver. (spinner).. minns inte siffrorna men i 200kmh är det mycket hjulspinn man kör med på mc.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Att hojar över lag har större fel marginal kan väll bero på att bakhjulet snurrar snabbare än vad de driver. (spinner).. minns inte siffrorna men i 200kmh är det mycket hjulspinn man kör med på mc.

Öhh, ok:va Mycket vet jag inte, men o andra sidan blir i så fall däcket större och borde snurra långsammare / färre varv av den anledningen.
 

MC Doktorn

Guest
Vad spelar det för roll då????????

Fan vilket dumt inlägg. 300km/h :)


Kanske nivån på kommentarerna speglar innehållet i vad trådskapern vill återge.

Detta forum har blivit sämre och massa spam har gjort att man inte orkar eller vill kommentera alla inlägg, men ibland gör man undantag.
 

stoffe69

Y2J
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
utan
Det är för att ALLA mätare visar för mycket, fråga mig inte varför men alla gör det. BMW är värst, visar uppemot 20% för mycket, va artikel i nån tidning om det och BMWs svar: "så att det ska ge en sportigare känsla"

Så GPS visar rätt, har även mätt med Coralba-tripp och bekräftat :)

Det där tror jag inte ett jävl a dugg på om jag ska vara ärlig. knappast 20%
Alla ska väl visa för mycket eftersom biltillverkaren inte vill få det hett om öronen om du hävdar att du körde i 110 på mätaren och bilen gick i 115 vid ev kontroll.

Angående mupparna i artikeln så måste dom ju haft fel hjul på.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top