Jag/min frus bemötande hos Yamaha Store Västerås

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tackar så mkt för all respons! :)

Givetvis vet jag inte vad som kommer hända om hojen går sönder men såklart jag kontaktar den butiken jag köpte hojen i 1:a hand. Det är lite synd att denna tråd spårade ur lite pga andras åsikter om själva Yamaha i Sverige & inte enskilda handlare. Det jag ville få fram är viljan hos denna säljare att va med av köpet av en ny hoj även om den bara kostade 65" & skötta allt från början till slut utan en massa: nä det går inte eller nä nu har jag sålt hojen till er så nu skiter jag i er mm.

Av de hojar jag har köpt så har ingen säljare haft den glöden som denne. Hur många säljare har ni andra haft som har kontakta er efter en mässa? Kan dra ett exempel om den KTM 625 -04 jag köpte ifrån Be*iks hur man INTE ska göra som handlare. Köpte hojen & skulle strax efter åka på bröllopssemester. Kollade noga med handlaren att presentkortet på 9000:- verkligen skulle följa med. Ja såklart den följer med sade säljaren. Efter semestern så tar jag kontakt med säljaren som säger nää du får inget för då måste jag ta fullt betalt för hojen. Jag fick kämpa hårt både med denna skithandlare & KTM Sverige som inte kunde göra nåt. Till slut går chefen med på 3900:- men fortfarande så blev jag blåst på resterande som säkert någon annan hade utnyttjat helt säkert. Varför inte svälja stoltheten & försöka behålla en kund men icke tyvärr.

Visst kan jag fråga om garantier men fortfarande kan jag ju inte veta vad som händer om nu något går sönder på hojen. Hon har bara kört 17mil så vi får hoppas att det fortsätter lika bra efter 30mil. Är själv i sådant yrke där kunderna är väldigt viktiga även om företaget jag jobbar för har lite monopol på det de gör. Det känns extra roligt när en del kunder känner igen en även om det har gått 1 eller 2 år sen senaste mötet & påtalar att de har haft nytta av de tips de har fått av mig.

Så i slutändan så är jag mkt postiv till denna butik & är glad att tänka outside of the box & inte bli bekväm med den lokala mcbutiken som inte behöver göra så mkt för att sälja en hoj. Givetvis ska jag meddela hans chef så även han får ta del av detta.

Vänligen med bestämt håll gärna denna tråd på en normal nivå. :)
 
Last edited:

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
Man skulle ju nästan kunna tro att din fru och säljaren K**** har något ihop. :krama
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Man skulle ju nästan kunna tro att din fru och säljaren K**** har något ihop. :krama

Ha ha ha nja man vet aldrig i dagens samhälle. Skämt åsido så blev K***** överraskad att hennes man tyckte det var hennes tur att välja hoj, så jag kanske ligger lite + hos frugan.
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Uppfriskande att höra lite positiva tongångar ang ÅF:s i Sverige. Ungefär detta var det jag försökte säga i den där andra Yamahatråden o killen som blev bemött som skit av ÅF, GA och hela Yamaha Sweden. ÅF:s skiljer sig säkert markant åt beroende på vare individuell ÅF:s sätt att behandla kunderna.

En del ÅF/personer ska egenligen aldrig träffa kunder utan hålla sig så långt ifrån allt som har med kundrelaterade arbetsuppgifter. Medborgarbidrag kan vara ett alternativ för jobba med mäniskor är dom oduliga till.

Önskar TS och hans fru lycka till med sin nya leksak.
 

Rahan

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
R1 ´09
Jag köpte själv min hoj där och säljaren var mycket trevlig och mycket tillmötesgående.Det enda jag har anmärkningar på är att innan jag åkte för att hämta hojen så skulle det sitta leo-vinces helsystem på och när jag väl kommit så var det halvsystem istället för hel.
När jag väl tittat upp det så satt det ju varken hel eller halvsystem utan det satt vanlig slipon.
Men annars mycket trevlig kille.
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
gissar på att du köpt din yamaha hos dem eller inte kommit in med några jobbiga garanti ärenden.

Nej, du har gissat helt fel. Köpte min förra Yamaha på annan ort men lämnade in den på ett garantiärende där.

Yamaha e skit!!


Just fan, jag kör en själv:gnissla Kanske ska klistra på lite Honda-dekaler:D

Det har hänt lite sen -93 också...
 
Last edited:

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Fantastiskt kul att se någon som tar sig tid och skriver ett positivt inlägg om en handlare som man är nöjd med! :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Min fröken fastnade också för XJ6an när vi letade hoj till henne. Och ärligt talat gjorde jag också det, 80 häst räcker för gatåka och med det chassiet kan jag tänka mig att den är riktigt rolig.

Kan inte du "låna" den, köra en riktig svinvända och återkomma med lite kommentarer.

Jag kan nästan tänka mig att byta in SuperDuken mot en sån när de kommer som fjolårs-beggade :).
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
He he he jo jag får väl städa en hel vecka & laga middag så kanske. Jo det verkar som motorn härstammar ifrån FZ6. Ja Hk räcker dock är fjädringen kanske inte den bästa om man har varit bekväm med KTM dito.

Gillade inte XJ6 med kåpan men nu tycker jag den ser helt ok ut!
 

Lillvego

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR1000f
Kan inte hålla med TS om att Yamaha Store Västerås är så fantastiskt. Har varit in där flera gånger och kolla på motorcyklar, både till mig själv och till andra. Hittade en flera år begagnad hoj där för några månader sen som jag fastnade för. När jag frågade lite om hojen, mest över dess låga miltal fick jag till svar att den bara hade en ägare vilket var en äldre gubbe. Åkte hem och kollade upp reg.nr. Den hade 3 st privata ägare. Den senast nämnda "gubben" hade inte ägt den äns hälften av åren den varit ute!

En kompis var intresserad av en MT-01a. Han hittade en där som han fick provköra. Det var skrapmärken lite här och var men inget som sänkte den i marknadsvärde :confused: När han kommer tillbaka från provkörningen är han lyrisk. Underbar motorcykeln säger han och början kolla lite närmare på hojen. Då ser vi att kedjan är väldigt rostig och SNUStorr. Vi påpekar det när säljaren kommer ut. Han skulle ta tag i det. Polaren ville fundera och sa att han skulle återkomma. Säljaren sa att vi skulle skynda oss eftersom den var så poppis att den nästan redan var såld. Polaren tyckte att det var lite för mycket skavanker så han avstod från att göra affär. Många veckor senare kommer jag tillbaka och ser MT-01an står längst bort i mc-hallen. Kedjan är fortfarande rostig och lite SNUStorr!

Efter detta och flertalet problem med att få fram rätt reservdelar och tillbehör i tid har jag slutat gå dit. Varför orka bry sig när man i samma sta har Funbike som ALDRIG har gjort mig besviken?

Min åsikt :)

//Martin
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Ska se om jag förstått detta rätt!

-En säljare ringer upp dig för att få sälja en hoj.... imponerande!

-Säljaren tillsammans med generalagenten kan inte, vet inte hur man får fram sänkningssatsen... skitproffsigt!

-Du själv letar fram den genom en annan leverantör...

-Du är glad för att säljaren betalar satsen som ingick i affären och som han inte kunde plocka fram på egen hand... jättegeneröst!

Jag förstår inte....:va

Är det inte säljares jobb att sälja?
Eller ska man vara tacksam för att få köpa MC?:va

Men jag kanske bara missat något, lycka till med hojen och be till gud att den inte går sönder!
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
idris jag tycker du ska ta och tagga ner lite. Jättetråkigt att din R1a strulade men världen kretsar inte kring dig. Jag kör själv yamaha och har fått ut grejjer på garantin utan problem. Hade du orkat besvära dig med att åka dit du köpte den hade detta kanske löst sig snabbare och smidigare. Som jag förstog det köpte du hojjen på ett ställe som det finns otaliga klagomåls trådar här på SH. Nästan så man tycker att du får skylla dig lite själv trots att vi är märkes bröder.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
idris jag tycker du ska ta och tagga ner lite. Jättetråkigt att din R1a strulade men världen kretsar inte kring dig. Jag kör själv yamaha och har fått ut grejjer på garantin utan problem. Hade du orkat besvära dig med att åka dit du köpte den hade detta kanske löst sig snabbare och smidigare. Som jag förstog det köpte du hojjen på ett ställe som det finns otaliga klagomåls trådar här på SH. Nästan så man tycker att du får skylla dig lite själv trots att vi är märkes bröder.

Inte min poäng att vara dryg, undrade vad det var som himla bra?
lite märkligt svar från dig...
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Inte alls konstigt du startar en jag hatar yamaha tråd och när någon startar en positiv tråd om en firma dissar du den.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Lillvego & Idris:

Givetvis har ni rätt att framföra er åsikt, men detta är min syn på hur jag/vi har behandlats av en handlare, så hur ni har behandlats tycker jag är synd men som med alla branscher så går det inte alltid att mätta alla vilket är synd.

Du Idris undrar vad det är som är så speciellt i mitt fall. Vet ej hur du tog kontakt med din säljare mm. Som jag har beskrivit tidigare så väger det tungt att en säljare kommer ihåg att ta kontakt med en speciellt efter en mcmässa som har ett antal besökare. Att sen säljaren håller en uppdaterad även om denne har mkt att göra hur det ligger till med leverans tyder på ett intresse även om denna hoj inte kostar så mkt. Visst det är olyckligt att detta med sänkningssats ställde till det lite men även om jag inte tagit med allt som jag skrivit så har säljaren verkligen försökt, det finns ett antal mcbutiker & alla säljer inte sänkningssatser bara sådär.

Att leverera en hoj ifrån Västerås till Stockholms kostnadsfritt tycker jag också låter som bra service även om jag inte köpte en 150" hoj. Visst det kan tänkas låta i dina öron att jag bara skulle ha legat i en solstol vilket kan ev stämma men eftersom det är en helt ny modell & jag förstod att det var inte så lätt att fixa detta så lade jag själv ner lite tid att leta just för att skynda på saker & ting bara för att min fru ska få börja åka sin hoj så snart som möjligt. I samband med köpet så fick vi inga rabatter eller dyligt då vi redan hade allt såsom kläder-lås mm utan det var just bemötande från början till slut som imponerade på oss & hoppas på fortsatt bra kontakt om nu hojen skulle börja krångla. :)
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Lillvego & Idris:

Givetvis har ni rätt att framföra er åsikt, men detta är min syn på hur jag/vi har behandlats av en handlare, så hur ni har behandlats tycker jag är synd men som med alla branscher så går det inte alltid att mätta alla vilket är synd.

Du Idris undrar vad det är som är så speciellt i mitt fall. Vet ej hur du tog kontakt med din säljare mm. Som jag har beskrivit tidigare så väger det tungt att en säljare kommer ihåg att ta kontakt med en speciellt efter en mcmässa som har ett antal besökare. Att sen säljaren håller en uppdaterad även om denne har mkt att göra hur det ligger till med leverans tyder på ett intresse även om denna hoj inte kostar så mkt. Visst det är olyckligt att detta med sänkningssats ställde till det lite men även om jag inte tagit med allt som jag skrivit så har säljaren verkligen försökt, det finns ett antal mcbutiker & alla säljer inte sänkningssatser bara sådär.

Att leverera en hoj ifrån Västerås till Stockholms kostnadsfritt tycker jag också låter som bra service även om jag inte köpte en 150" hoj. Visst det kan tänkas låta i dina öron att jag bara skulle ha legat i en solstol vilket kan ev stämma men eftersom det är en helt ny modell & jag förstod att det var inte så lätt att fixa detta så lade jag själv ner lite tid att leta just för att skynda på saker & ting bara för att min fru ska få börja åka sin hoj så snart som möjligt. I samband med köpet så fick vi inga rabatter eller dyligt då vi redan hade allt såsom kläder-lås mm utan det var just bemötande från början till slut som imponerade på oss & hoppas på fortsatt bra kontakt om nu hojen skulle börja krångla. :)

Sorry! Ska inte ta glädjen ifrån dig, misstänkte bara att någon från yamaha startat denna tråd, och retat mig ett tag på att man ska vara så glad åt normalt beteende från handlare. Lycka till med hojen!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
BullySmile: Har du själv blivit illa behandlad i en affär med en Yamaha ÅF? Nej, jag misstänkte det utan du förpestar bara den här tråden med något du läst om i en annan tråd. Steg ett i värdigt beteende är att inte föra någon annans talan!

Idris: Tycker personligen att säljaren på YC i V-ås skötte sig ypperligt, han lovade dock saker som inte fanns men när det hittades på annat ställe så stog han för det som var lovat och tog kostnaden. Sen att säljaren i det här läget har tagit kontakt med kunden hela tiden är även det ett jätteplus mot vad många andra upplever och även du själv. Däremot visade Yamaha Scandinavia även här sin nonchalans med att svara nej på det som efterfrågades... tycker annars att det är dem som borde ha jagat rätt på sänksatsen.

Gnutten: Härligt att läsa om en affär som går bra och där ni som kunder är nöjda. :tummenupp
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
BullySmile: Har du själv blivit illa behandlad i en affär med en Yamaha ÅF? Nej, jag misstänkte det utan du förpestar bara den här tråden med något du läst om i en annan tråd. Steg ett i värdigt beteende är att inte föra någon annans talan!

Idris: Tycker personligen att säljaren på YC i V-ås skötte sig ypperligt, han lovade dock saker som inte fanns men när det hittades på annat ställe så stog han för det som var lovat och tog kostnaden. Sen att säljaren i det här läget har tagit kontakt med kunden hela tiden är även det ett jätteplus mot vad många andra upplever och även du själv. Däremot visade Yamaha Scandinavia även här sin nonchalans med att svara nej på det som efterfrågades... tycker annars att det är dem som borde ha jagat rätt på sänksatsen.

Gnutten: Härligt att läsa om en affär som går bra och där ni som kunder är nöjda. :tummenupp

Inte meningen att föra Bullysmiles talan, men det han pekade på var att man inte ska glömma att de missköter sig, och komma undan så lätt som de alltid gör.

Sättet som TS bemöttes av Yamaha är ju en självklarhet, han fick det som han blev lovad att få, trots lite missöden runtomkring. Men allvarligt, ska vi vara så glada och tacksamma för att vi erhåller det som vi blivit lovade och som vi betalat för? Det handlar om ett köp av en vara, inget som man fått som gåva eller välgörenhet! Dessutom är det väl a och o inom försäljning att man bemöter sina kunder professionellt och med respekt, utan oss kunder som spenderar våra pengar så finns inte återförsäljarna.

Som Goffen skrev till mig, skyll dig själv för att du inte orkade masa dig till din återförsäljare. Den attityden är just det som är problemet och som gör att det är åt helvete med servicen (men såg att Goffen jobbar åt VAG och det kanske förklarar hans syn på service).

Som sagt, glöm inte att vi betalar för prylarna, utan oss har de ingen verksamhet! Självklart ska vi kunna förvänta oss smärtfria reklamationer och trevligt bemötande vid köp! Aldrig i livet att jag ska vara tacksam för säljaren har varit normal i huvudet och gjort sitt jobb. NÄR de gör något utöver det vanliga och kostar på sig några extra minuter eller löser problem smärtfritt ska de ha beröm.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top