dunderhonung
Vill ha en duke nu!!
Nej, du kan HOPPAS att en 12åring tar ansvar och handlar förståndigt. Det är just oförmågan att handla ansvarsfullt som gör att de räknas som barn.
Du kan lära ditt barn så mycket du kan, uppfostra, förmana, tjata och därefter bara hoppas.
Ett barn är ett barn är ett barn.
Barn = omyndig = ej mogen att ta ansvar som en vuxen....
Hur svårt ska det vara att förstå?! Dessutom är det helt meningslöst att ta sig själv som exempel. Du har säkert haft en trygg uppväxt med närvarande föräldrar som deltagit aktivt i din utveckling och uppfostran....
Din föräldrar har gett dig trygghet, självkänsla och självförtroende...
Säg däremot till en sargad 12åring utan vare sig självkänsla eller självförtroende att "vara ansvarsfull" och inte låta sig bli smickrad när en vuxen för en gångs skull ger henne odelad uppmärksamhet och komplimanger.
Absolut! Jag tycker att det är hemsk att "svaga/osäkra" barn utnyttjas av manipulerade äckelgubbar för att lura till sig sex.
Men jag syftar på att man vid denna ålder, alltså 12 år,
borde man, om inte från föräldrarna så av skolan eller av tv (!)
lärt sig att det innebär en risk/fara att traska hem med främmande människor. Jag hade bara 800 m till min skola, och fick höra femtielva ggr att ALDRIG!!! gå hem/prata med främmande människor. Fick det inbankat så den regeln var ganska glasklar, alltså ALDRIG gå/prata med främlingar!
Det visste jag när jag var 7 år och gick till/från skolan varje dag.
Så de flesta 12åringar, speciellt tjejer borde känna till att man inte ska frivilligt gå hem till en äldre man och sälja sig för lite drinkar.
Finns säkert många barn som växt upp i en ohälsosam miljö där de utnyttjas, men jag talar inte om dessa tragiska fall,
utan syftar på genomsnitts 12åringen i som lever under "normala" förhållanden.
Denne bör vid denna ålder ha lärt sig att:
sätta handen på plattan=ont
gå hem men främmande gubbe=fara
nu kommer hatbreven hagla in