Jag skäms inte för vad jag har gjort...!

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Nej, du kan HOPPAS att en 12åring tar ansvar och handlar förståndigt. Det är just oförmågan att handla ansvarsfullt som gör att de räknas som barn.

Du kan lära ditt barn så mycket du kan, uppfostra, förmana, tjata och därefter bara hoppas.

Ett barn är ett barn är ett barn.
Barn = omyndig = ej mogen att ta ansvar som en vuxen....

Hur svårt ska det vara att förstå?! Dessutom är det helt meningslöst att ta sig själv som exempel. Du har säkert haft en trygg uppväxt med närvarande föräldrar som deltagit aktivt i din utveckling och uppfostran....
Din föräldrar har gett dig trygghet, självkänsla och självförtroende...

Säg däremot till en sargad 12åring utan vare sig självkänsla eller självförtroende att "vara ansvarsfull" och inte låta sig bli smickrad när en vuxen för en gångs skull ger henne odelad uppmärksamhet och komplimanger.

Absolut! Jag tycker att det är hemsk att "svaga/osäkra" barn utnyttjas av manipulerade äckelgubbar för att lura till sig sex.
Men jag syftar på att man vid denna ålder, alltså 12 år,
borde man, om inte från föräldrarna så av skolan eller av tv (!)
lärt sig att det innebär en risk/fara att traska hem med främmande människor. Jag hade bara 800 m till min skola, och fick höra femtielva ggr att ALDRIG!!! gå hem/prata med främmande människor. Fick det inbankat så den regeln var ganska glasklar, alltså ALDRIG gå/prata med främlingar!
Det visste jag när jag var 7 år och gick till/från skolan varje dag.
Så de flesta 12åringar, speciellt tjejer borde känna till att man inte ska frivilligt gå hem till en äldre man och sälja sig för lite drinkar.
Finns säkert många barn som växt upp i en ohälsosam miljö där de utnyttjas, men jag talar inte om dessa tragiska fall,
utan syftar på genomsnitts 12åringen i som lever under "normala" förhållanden.
Denne bör vid denna ålder ha lärt sig att:
sätta handen på plattan=ont
gå hem men främmande gubbe=fara

nu kommer hatbreven hagla in

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
lärt sig att det innebär en risk/fara att traska hem med främmande människor.

Men det handlar ju inte om "främmande" människor eller "fula gubbar"...

Det handlar snarare om smarta, manipulativa vuxna som ser till att vinna barnens förtroende.
Alexandramannen utgav sig ju dessuom för att vara ung tjej själv i början om jag inte förstod fel..

I andra fall så är ju dessa vuxna otrolig snälla i början. Många unga tjejer upplever ju att de för första gången träffat någon som "förstår dem" och som uppskattar dem och ger dem uppmärksamhet och komplimanger o.s.v....

Det är ju knappast så att det dyker upp ett meddelande från någon okänd... typ:
"tjena tjena, ligga?"
...på MSN och att de sedan rusar till vilken ful gubbe som helst...

Snarare män som bygger upp ett förtroende hos tjejerna som de sedan missbrukar...

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Absolut! Jag tycker att det är hemsk att "svaga/osäkra" barn utnyttjas av manipulerade äckelgubbar för att lura till sig sex.
lärt sig att det innebär en risk/fara att traska hem med främmande människor. Jag hade bara 800 m till min skola, och fick höra femtielva ggr att ALDRIG!!! gå hem/prata med främmande människor. Fick det inbankat så den regeln var ganska glasklar, alltså ALDRIG gå/prata med främlingar!
Det visste jag när jag var 7 år och gick till/från skolan varje dag.
Så de flesta 12åringar, speciellt tjejer borde känna till att man inte ska frivilligt gå hem till en äldre man och sälja sig för lite drinkar.
Finns säkert många barn som växt upp i en ohälsosam miljö där de utnyttjas, men jag talar inte om dessa tragiska fall,
utan syftar på genomsnitts 12åringen i som lever under "normala" förhållanden.
Denne bör vid denna ålder ha lärt sig att:
sätta handen på plattan=ont
gå hem men främmande gubbe=fara

nu kommer hatbreven hagla in

Ja, 12åriga barn borde förstå det, men ibland så blir det fel ändå.

För att vidga perspektivet lite så sker de flesta övergrepp på minderåriga av bekanta, släktingar eller andra kända personer till barnet. Inte av okända nätpeddosar eller nåon ful gubbe i parken.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Så mycket snack om just 12åringar. De flesta var väl runt 14/15 va?

Borde inte en 15åring ha mer utvecklad hjärna än att traska bort till hotellrummet och knulla en apa som Alexandramannen.

Sen att utge sig för att heta Alexandra OCH FRÅGA OM TJEJERNA VILL SÄLJA SIG kanske var första stora varningssignalen.

De som sålde sig till honom gjorde det med egen vilja och nu kommer de må dåligt i resten av deras liv, eller medverka i Aschberg för att böla om det 20 år senare, när Aschber är 76 år gammal....

Normala barn utsätts inte för sånt här om de inte blir bortrövade.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Så mycket snack om just 12åringar. De flesta var väl runt 14/15 va?

Borde inte en 15åring ha mer utvecklad hjärna än att traska bort till hotellrummet och knulla en apa som Alexandramannen.

Sen att utge sig för att heta Alexandra OCH FRÅGA OM TJEJERNA VILL SÄLJA SIG kanske var första stora varningssignalen.

De som sålde sig till honom gjorde det med egen vilja och nu kommer de må dåligt i resten av deras liv, eller medverka i Aschberg för att böla om det 20 år senare, när Aschber är 76 år gammal....

Normala barn utsätts inte för sånt här om de inte blir bortrövade.

Det är väl fortfarande sexuellt utnytjande av minderårig. En vuxen person som är någolunda skicklig, kan manupilera yngre personer som mår dåligt, även sk. Normala barn. Alexandramannen är ett stort svin som inte har förmåga att inte förstå att han gjort något fel. Jag förstår inte hur någon överhuvudtaget ens kan tänka tanken att det skulle vara tjejernas fel

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej en 12 åring vet faktiskt inte bättre.

Och i det kan jag konstatera att vi tycker annorlunda. :)
Jag visste bättre när jag var 12 och dagligen ser jag 12-åringar få förtroendet att t.ex. gå runt med kamrater på Stockholms gator, så antagligen finns det fler än mig som tycker att man kan ge dem någon typ av frihet under ansvar på grund av viss mognadsgrad och förstånd.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Och i det kan jag konstatera att vi tycker annorlunda. :)
Jag visste bättre när jag var 12 och dagligen ser jag 12-åringar få förtroendet att t.ex. gå runt med kamrater på Stockholms gator, så antagligen finns det fler än mig som tycker att man kan ge dem någon typ av frihet under ansvar på grund av viss mognadsgrad och förstånd.

Vi tycker nog samma lika du och jag i botten:tummenupp . Självklart kan man sätta krav och ansvar på en 12 åring. Men dom kan inte, bör inte, ska inte behöva ta sexuella beslut. Deras hjärna är inte tillräckligt utvecklad för att förstå konsekvenserna att bli påsatta av en vuxen man. Lika lite som deras hjärna är tillräckligt utvecklad för att klara sig själva i trafiken, eller hushållsekonomi mm. mm.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
så det är offrets fel att råka ut för ett peddo:va

Knasig inställning

Tycker jag.

hally

Guest
Det är rätt svårt att idag 2008 snart 2009 att ens kunna gänföra med hur det var när vi var små..jag då som föddes på 70 talet, våra ungdomar har det fan så mkt svårare på måmga vis, vi hade inte internet alla lockekser som finns, alltså fanns inte chansen LIKA mkt som nu att bli manupulerade av svin. Då var det mera att inte följa med nån hem osv...
nu har peddona först internet på sig att hinna forma o locka o prata omkull våra tonåringar.
Och det är ALDRIG deras fel OAVSETT vad som hänt. en minderåring är just det pga deras fas i utveckligen mm.

Queen

Guest
Ett barn är lätt att manipulera, då det lätt får förtroende för vuxna människor.
Tyvärr så utnyttjar vuxna människor barn och deras osäkerhet Barnen är nog mkt väl medvetna om att det som händer är fel, men man är inte fysiskt stark att klara av att slå sig bort. Och många ggr så anklagar man sig själv och vågar inte berätta för ngn vuxen.
Att ett fåtal personer här inne anser att ett barn själv kan fatta rätt beslut tycker jag är oresonligt då vi vuxna människor många ggr fattar fel beslut och det upprepade ggr. Att klandra ett barn för att en vuxen människa utnyttjar dem anser jag inte som ett moget resonemang.
Och jag håller med Hally här, barnen idag har det svårare än vad vi hade det, det finns så mkt runtomkring dem idag som inte existerade då vi växte upp. Påtryckningar från alla håll och kanter, media, skola, vänner, föräldrar som ställer höga krav, då kanske det är lätt att luras av en vuxen person och få ngn typ av bekräftelse som man saknar i sin tillvaro. Men tyvärr så är det fel typ av bekräftelse barnen får som sätter djupa spår.
Nu har jag inga egna barn, men jag har småsystrar och jag vet att det är oerhört viktigt att visa dem kärlek, uppskattning, värme och framförallt uppmuntran. Får dom det inte av människor som dom älskar klart dom vänder sig till ngn annan. Men de facto det innebär inte att det är rätt beslut.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
I sådana här sammanhang har en 12-13-åring inget ansvar överhuvudtaget, punkt!
Det är också skälet till att lagstiftningen ser ut som den gör.
Föräldrarna har förvisso ett generellt ansvar när det gäller omhändertagande och uppforstran
men i det specifika fall där ett äckel som Alexandramannen gör sin grej så är det han
som bär allt ansvar...100%. Ingen annan!
Det är därför han blir dömd till 10 år plus livstidutvisning utvisning men inga av de
inblandade föräldrarna får något som helst straff.
Däremot bör dom och framför allt de inblandade barnen få allt stöd de behöver från
samhället (dvs vi andra) för att komma över de övergrepp de utsatts för.

Jag tycker det känns lite otäckt om man ens antyder att de berörda barnen
skull ha något som helst ansvar för det skedda.
En 12-åring får banne mig göra bort sig hur mycket som helst utan att behöva
"skylla sig skälv" och bli utsatt för någon form av sexuellt övergrepp.
Och visst kan man tycka att föräldrarna har ett "ansvar" men även barn till
värdelösa/obefintliga föräldrar har rätt till samma juridiska skydd som vi andra mer lyckligt lottade.

Som sagt, den enda "skuld" som finns i ett sån't här fall är äcklets...

Glassen

Förbjud förbud!
Gick med
22 May 2006
Hoj
En cross
Och det är ALDRIG deras fel OAVSETT vad som hänt.

Menar du specifikt i de fall där barnen blivit sexuellt utnyttjade eller rent allmänt? För med min ringa erfarenhet i ämnet måste jag säga att de barn som har blivit itutade av sina föräldrar att ingenting är deras fel är oftast dumma i huvudet.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det var även en 17årig flicka inblandad som mådde mycket dåligt - är inte hon heller kapabel att fatta ett sexuellt beslut?

Jag vet att det kan bli förförelse av ungdom då hon var under 18 år men klart att hon kan fatta ett eget beslut om att följa med in på hotellrummet. Väl där om hon nu ångrade sig efteråt att hon klev in i rummet och han ber henne klä av sig MÅSTE hon inte göra det heller om det känns obekvämt.
Strävar man emot uppstår till sist våld och sådant förekom ju inte så de korkade idiotungarna ville säkert ha en fylla att skryta om nästa helg.

Går man ut en kväll känner man sig ju som en raketforskare om man nu skulle få för sig att tala med en sån nykläckt 18åring.
Ja vart är världen på väg? :hihi
Barnen är vår framtid :lol

För med min ringa erfarenhet i ämnet måste jag säga att de barn som har blivit itutade av sina föräldrar att ingenting är deras fel är oftast dumma i huvudet.

:tummenupp
Exakt!

Den matematiken gymnasieelever läser(A- och Bkursen) är redan avklarad i grundskolan i Iran. I deras gymnasie läser de C, D och Ekursen som vi läser A och Bkurserna.
Vissa läser tydligen bara Akursen.
Själv läste jag A, B, C och Dkurserna på 2 år. Det var för 10 år sen :rolleyes:

Jag antar att det är mycket värre idag i skolan. Sveriges skolgång är sämst - Sämst!

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den matematiken gymnasieelever läser(A- och Bkursen) är redan avklarad i grundskolan i Iran.

Jag antar att det är mycket värre idag i skolan. Sveriges skolgång är sämst - Sämst!

Ja och för att inte tala om hur mycket bättre dom är på koranen!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...