Jag skäms inte för vad jag har gjort...!

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Hade cheyerna följt med nån ful gubbe som stod och viftade med en slickepinne i ett gatuhörn hade ju t.o.m jag varit benägen att tycka att de fick skylla sig själva.

Hela grejen är ju att de inte sett ut som, betett sig som eller på något sätt agerat som "fula gubbar" utan de snarare har varit de fula gubbarnas motsats. De har på ett utstuderat och manipulativt sätt byggt upp ett förtroende hos unga tjejer/flickor som de sedan missbrukat.

Ja men jag skrev oxå att jag höll mig ifrån honom när jag var nio redan... Då vissa här verkar tro att man överhuvudtaget inte kan tänka själv...
När jag var tolv el tretton hade jag itne följt med någon som hade kunnat vara klädd i skotym och haft en snygg bil el pratat vackert med mig...

Du säger själv att du haft en bra och trygg uppväxt med deltagande föräldrar. Redan där borde du in se att du inte kan ha dig själv som referens när du klankar ner på tjejerna och antyder att de får skylla sig själva.

Hur många minuter tror du det tar att hitta en sargad tjej på en community?! En tjej som är lätt att manipulera, som saknar självkänsla och självförtroende?!

Det är ju knappast de självständiga, självsäkra tjejerna med trygga förhållanden som varit "rovdjurens" (för att försvenska engelskans uttryck för dessa förövare) favoritoffer?! Det som gör just engelskans uttryck lämpligt är ju att de väljer som ett rovdjur, de tar de som är svagast och lättast att fånga.

Jag skrev att jag hade en GANSKA BRA UPPVÄXT!!!!! Läste du mitt inlägg innan du började skriva????
Ja visst jag hade en mamma som var närvarande när hon inte jobbade. Hon var ensam mamma för två små barn... Hon fick mig när hon var 18 och min bror när hon var 19... Sen dog hennes man (min pappa) när vi var små... Lika med hon hade två små barn att ta hand om i SOVJET!!!! Hon jobbade rätt mycket men hann med att ge mig och mina bröder en uppfostran..
Hon lärde oss att tänka själva o ta egna beslut och veta att ens beslut efterföljs av konsekvenser...

Jag var en ganska strulig unge för att jag kände för det (säkert pga att jag int kände att uppväxten var så bra eftersom alla mina vänner hade två föräldrar o mer pengar osv osv). Drack för tidigt o var ute sent alldeles för tidigt...
Trots detta skulle jag aldrig följt med någon okänd för pengar, sprit el vad som helst......

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ja men jag skrev oxå att jag höll mig ifrån honom när jag var nio redan... Då vissa här verkar tro att man överhuvudtaget inte kan tänka själv....

Och du ser fortfarande inte skillnaden på att akta sig för en ful, skum gubbe i kvarteret och lära sig genomskåda en vuxen persons successiva, utstuderade och målmedvetna arbete att bygga upp ett förtroende som de sedan missbrukar för att manipulera sig till något de vill ha?!

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Och du ser fortfarande inte skillnaden på att akta sig för en ful, skum gubbe i kvarteret och lära sig genomskåda en vuxen persons successiva, utstuderade och målmedvetna arbete att bygga upp ett förtroende som de sedan missbrukar för att manipulera sig till något de vill ha?!

självklart är det skillnad...
Nu skrev jag ju bara att skrev helt enkelt att vid nioårsålders visste jag att hålla ifrån en gubbe som int var utstuderad...
Vid 13 årsåldern visste jag att hålla ifrån en utstuderad snubbe som manipulerar...
det var enbart därför jag skrev detta...

Då vissa här verkar tro att barn inte kan tänka innan de blir 18....

förresten så har jag fortfarande inte fått svar på den frågan... går det över en natt när man bli 18 o kan börja tänka själv o vet att ens handlingar har konsekvenser??

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
förresten så har jag fortfarande inte fått svar på den frågan... går det över en natt när man bli 18 o kan börja tänka själv o vet att ens handlingar har konsekvenser??

Enligt mig, nej. Men vid 18 kan de och andra i alla fall inte längre skylla på någon annan, eller ungdomligt oförstånd.

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Enligt mig, nej. Men vid 18 kan de och andra i alla fall inte längre skylla på någon annan, eller ungdomligt oförstånd.

Så då är det skit samma om de inte kan ta rätt beslut eftersom det då är deras eget fel???

Jag menar verkligen inte att barn ska behöva ta ställning till ifall de ska med någon hem eller inte... Som skrivet tidigare... De som manipulerar barn o tonåringar för att de ska kunna utnyttjas ska skjutas på plats..
Men lite vett i huvudet har de flesta barn o långt innan man fyllt 18 kan man förstå konsekvenserna av sina handlingar...

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Så då är det skit samma om de inte kan ta rätt beslut eftersom det då är deras eget fel???

Jag menar verkligen inte att barn ska behöva ta ställning till ifall de ska med någon hem eller inte... Som skrivet tidigare... De som manipulerar barn o tonåringar för att de ska kunna utnyttjas ska skjutas på plats..
Men lite vett i huvudet har de flesta barn o långt innan man fyllt 18 kan man förstå konsekvenserna av sina handlingar...

Rent lagligt sett är det så, när de är 18, att de åtminstone då och framöver verkligen får ta konsekvenser av sina beslut.

Sedan har man förhoppningsvis ändå en familj som kan stötta och hjälpa en genom resten av livet, där man hjälper varandra.

Och självklart kan de flesta under 18 förstå konsekvenser av sitt handlande, men det kanske är lättare att ryckas med och begå dumma saker i grupp? Kanske lättare att bli manipulerad? Lättare att vara godtrogen och lite naiv? På egen hand är man nog trots allt mer eftertänksam innan man hittar på något sattyg.

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jag blir fanimej lite orolig när jag ser så många här med attityden att en
14-åring får "stå sitt kast" och "skylla sig själv".
När man sedan använder sin egen (trygga) uppväxt som referens blir det riktigt trångsynt och dumt.
Det avspeglar en slags egocentrerad kall människosyn som är riktigt otäck.
Visst, en 13-, 14-åring "kan tänka själv" men i den åldern drar man inte alltid de klurigaste slutsatserna.
Det är därför man inte är myndig, straffmyndig, inte får köpa sprit etc.

Skulle man förhålla sig likadant till ens egna barn om de (gud förbjude) gjorde bort sig
ordentligt; "Sorry, du borde vetat bättre.." å så går man vidare i livet...

Ska det vara så svårt att förstå att det finns en hel del utsatta och vilsna ungar därute.
Ungar utan någon som helst trygghet, sund vuxenkontakt eller socialt skyddsnät.
Och vi pratar inte om något socialt velour-flumm, det här är ungar som har det riktigt jävligt.

Vem som helst borde väl för fan förstå att "vanliga" tonårstjejer med någorlunda sunt fotfäste
i verkligheten, inte drömmer om att sälja sig främmande äckel på nätet,
eller att skära sig i armarna på fritiden...

Hur dumt dom här tjejerna än beter sig så är det ändå alltid den inblandade vuxna personen som
bär allt ansvar och all skuld.

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Rent lagligt sett är det så, när de är 18, att de åtminstone då och framöver verkligen får ta konsekvenser av sina beslut.

Sedan har man förhoppningsvis ändå en familj som kan stötta och hjälpa en genom resten av livet, där man hjälper varandra.

Och självklart kan de flesta under 18 förstå konsekvenser av sitt handlande, men det kanske är lättare att ryckas med och begå dumma saker i grupp? Kanske lättare att bli manipulerad? Lättare att vara godtrogen och lite naiv? På egen hand är man nog trots allt mer eftertänksam innan man hittar på något sattyg.

Jag hoppas innerligt att nyblivna 18-åringar inte blir lämnade vind för våg av sina familjer och att de har stöd genom livet oavsett hur unga el gamla de är...

Självklart kan man ryckas med i grupp och ta inte helt smarta beslut..
Ensam är man mer utsatt o mer på sin vakt. Ensam hinner man tänka genom sina beslut några extra gånger oftast..

Jag blir fanimej lite orolig när jag ser så många här med attityden att en
14-åring får "stå sitt kast" och "skylla sig själv".
När man sedan använder sin egen (trygga) uppväxt som referens blir det riktigt trångsynt och dumt.
Det avspeglar en slags egocentrerad kall människosyn som är riktigt otäck.
Visst, en 13-, 14-åring "kan tänka själv" men i den åldern drar man inte alltid de klurigaste slutsatserna.
Det är därför man inte är myndig, straffmyndig, inte får köpa sprit etc.

Skulle man förhålla sig likadant till ens egna barn om de (gud förbjude) gjorde bort sig
ordentligt; "Sorry, du borde vetat bättre.." å så går man vidare i livet...

Ska det vara så svårt att förstå att det finns en hel del utsatta och vilsna ungar därute.
Ungar utan någon som helst trygghet, sund vuxenkontakt eller socialt skyddsnät.
Och vi pratar inte om något socialt velour-flumm, det här är ungar som har det riktigt jävligt.

Vem som helst borde väl för fan förstå att "vanliga" tonårstjejer med någorlunda sunt fotfäste
i verkligheten, inte drömmer om att sälja sig främmande äckel på nätet,
eller att skära sig i armarna på fritiden...

Hur dumt dom här tjejerna än beter sig så är det ändå alltid den inblandade vuxna personen som
bär allt ansvar och all skuld.

Vad menas då med trygg uppväxt och sunt fotfäste??

Det är inte enbart tjejer som har det väldigt svårt och som skulle behöva allt stöd i världen som säljer sig.
Det finns nog tyvärr många fler svenska tonåringar som säljer sig än man vill tro. :/ De får inte tillräckligt mycket pengar hemifrån och tycker att det är okej att fixa det på det sättet osv. De kanske anser att deras föräldrar är taskiga som inte ger de hur mycket pengar som helst i veckopeng osv osv...
Sedan att det tyärr finns vuxna män som utnyttjar dessa tjejer är totalt oförsvarbart...

Det är det enda jag sagt... Har aldrig sagt att det är okej för snubben att utnyttja tonårstjejer på något sätt. Oavsett familjebakgrund...

O jag hoppas verkligen att ingen av dessa tjejer nånsin får höra att de borde vetat bättre.
Även om man i ibland när ungar gör dumma saker kan tycka att de borde vetat bättre så ska det adlrig sägas...

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
..Vad menas då med trygg uppväxt och sunt fotfäste??...

Ok, kanske inte helt enkelt att definiera på ett par rader. Men saker som: god kontakt med vuxna i olika åldrar, självförtroende, empati, stabila hemförhållanden kan väl bidra...

Det finns nog tyvärr många fler svenska tonåringar som säljer sig än man vill tro. :/ De får inte tillräckligt mycket pengar hemifrån och tycker att det är okej att fixa det på det sättet osv. De kanske anser att deras föräldrar är taskiga som inte ger de hur mycket pengar som helst i veckopeng osv osv...
...kanske stämmer men då kan jag inte låta bli att undra hur det står till med självkänslan och självförtroendet
hos en 14-15åring som resonerar på det viset.
Jag envisas med att tro att det ligger mer än bara penninghunger bakom ett sånt beteende.

Sedan att det tyärr finns vuxna män som utnyttjar dessa tjejer är totalt oförsvarbart...

Det är det enda jag sagt... Har aldrig sagt att det är okej för snubben att utnyttja tonårstjejer på något sätt. Oavsett familjebakgrund...
...
Jag pekade inte specifikt åt ditt håll men om det såg ut så, så var det inte meningen.:tummenupp
Blir bara lite brydd när det kommer fram en del åsikter som ligger mer i linje
med de resonemang som förs i "hederkulturer" och andra mörka miljöer.

Kanske e lite extra blödig när man själv är farsa till två damer som betyder en hel del för mig...

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Det är lite som det där, att föräldrar alltid ska köra sina barn till precis allt de ska till.

Det kanske är det som är problemet.

Att vissa föräldrar kapslar in sina barn så att dom aldrig får chansen att lära sig se en fara när den visar sig.

Medans andra föräldrar skiter så fullständigt i sina barn, att när en fara närmar sig är barnen bara glada att någon bryr sig.

I dagens samhälle när internet är en sådan källa till brott kanske föräldrar skulle informera sina barn om vad som KAN hända. Och intressera sig lite för vad deras barn har för sig på nätet.

Men sex mot sprit när man är under 15 år tycker i alla fall jag är väldigt tragiskt att det ens förekommer. :näsblod

WhiteGuardian

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Kawasaki z400f -83
Sammanfattning av vad jag villsäga finns längst ned för den som inte orkar läsa mitt luddiga resonemang.

14 åringar ska sjävklart lära sig ta ansvar över sig själva, och det behövs inte så mycket vetenskap om den mänskliga hjärnan för att lägga ett vettigt resonemang.

Från det år ni var 14 år tills nu, hur mycket har ni inte utvecklats personligen i både resonemang och självkänsla? Hur lätt var det att säga nej och stå upp för sig själv, vara stolt över sig själv och inte lägga så mycket vikt i vad andra tyckte när man var 14 bast? Fjorton låter kanske mycket, men man är bara 3 år äldre en 11, och det låter kanske inte fullt så mycket.

Här är en liten teori:
Idag är så många ungdomar överbeskyddade av sina föräldrar, att de inte lär sig vilken konsekvens vissa saker kan få. Och sex har blivit så avtrubbat i medierna att det inte känns så speciellt - internet, bloggandet plus hela kändis jippot suddarut ungdomars intigritets känsla, deras kroppar är inte värt i deras ögon för dehar redan sådan dålig självkänsla i allting - men de mår förmdoligen väldigt dåligt efteråt, vilket de kanske inte hade räknat med så mycket.

När jag gick i höstadiet , och det var inte såå jäkligt länge sedan, skaffa jag mig en äldre pojkvän och plötsligt var jag The talk. Det kändes rejält märkligt eftersom att jag på den tiden var den blyga tjejen som gick bakom alla och höll käft och bara iakttog hela den idiotiska karusellen alla andra ungdomar levde i. Men varje dag fick jag frågan "Har du haft sex ännu?" - Varje dag! Eller "Ska ni inte ha sex snart?" - they were obsessed Jag fick en kondom av en klasskamrat (vilket var ganska kul ) som en vink, och man blev jäkligt less. Jag föll inte för det trycket och min första gång blev en underbar stund, men jag hörde många andras hemska moments , och jag kan tänka mig att om man är uppe i allt det där så kan det nog vara jäkligt svårt.

Tänk individer istället för statistik, varje enskilt nummer har en historia bakom sig, och den historien berättar varken studier/undersökningar eller tidningarna.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
...Att vissa föräldrar kapslar in sina barn så att dom aldrig får chansen att lära sig se en fara när den visar sig.

Medans andra föräldrar skiter så fullständigt i sina barn, att när en fara närmar sig är barnen bara glada att någon bryr sig....
Det där va riktigt lysande formulerat! :tummenupp:klappar

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Ok, kanske inte helt enkelt att definiera på ett par rader. Men saker som: god kontakt med vuxna i olika åldrar, självförtroende, empati, stabila hemförhållanden kan väl bidra...

I så fall har jag ju inte direkt haft en bra eller trygg uppväxt... När jag fyllde 15 hade jag flyttat 15 ggr i mitt liv (Det var svårt med boendet så mamma blev tvungen att flytta från en andrahandslägenhet till en annan konstant)... Ingen pappa från ålder 4 och en psykopatisk styvfar som tog till alla möjliga medel när det var dax för bestraffning (I Sverige kallas sådant barnmisshandel, tex brännässlor att sitta på osv osv.. I forna Sovjet var det vardagsmat)..
Men egentligen så kanske det var tryggt ändå i slutändan då jag hade min mamma o min bror...

...kanske stämmer men då kan jag inte låta bli att undra hur det står till med självkänslan och självförtroendet
hos en 14-15åring som resonerar på det viset.
Jag envisas med att tro att det ligger mer än bara penninghunger bakom ett sånt beteende.

Det ligger säkerligen mycket bakom det. Men det som är grejen är att det är inte de här tjejerna som är de som ser ut att ha det svårast. Det här är vanliga tjejer som man tror har det bra hemma. Många svenska barn har det troligen sämre än vad det ser ut att vara. Föräldrarna har fullt upp med sina karriärer osv...

Jag pekade inte specifikt åt ditt håll men om det såg ut så, så var det inte meningen.:tummenupp
Blir bara lite brydd när det kommer fram en del åsikter som ligger mer i linje
med de resonemang som förs i "hederkulturer" och andra mörka miljöer.

Kanske e lite extra blödig när man själv är farsa till två damer som betyder en hel del för mig...

Hade jag haft syrror istället för bröder (nu säger jag inte att killar är det så mycekt enklare för) hade jag tvingat morsan låsa in de tills de fyller 25... Typ... *Asg*
Förstår verkligen blödigheten i föräldrar. :)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Diskutera nu varför 17åringen gick med honom. Hon måste ju ha varit på gränsen till att kunna tänka själv.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Att vissa föräldrar kapslar in sina barn så att dom aldrig får chansen att lära sig se en fara när den visar sig.

Medans andra föräldrar skiter så fullständigt i sina barn, att när en fara närmar sig är barnen bara glada att någon bryr sig.

Någonstans i mitten mellan de ytterligheterna - lagom är bäst - är väl kanske där man bör försöka hamna. :tummenupp

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Jag blir fanimej lite orolig när jag ser så många här med attityden att en 14-åring får "stå sitt kast" och "skylla sig själv".
Precis. När folk resonerar om andras situation med sin egen tillvaro som utgångspunkt blir det bara en massa spekulativ text till ingen nytta. När man säger att 14-åringar och kvinnor som klär sig för utmanade får skylla sig själva när dom blir våldtagana "för jag skulle aldrig gå med på det" så uppvisar man samma analytiska förmåga som bloggarna på finest.se.

WhiteGuardian

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Kawasaki z400f -83
Precis. När folk resonerar om andras situation med sin egen tillvaro som utgångspunkt blir det bara en massa spekulativ text till ingen nytta. När man säger att 14-åringar och kvinnor som klär sig för utmanade får skylla sig själva när dom blir våldtagana "för jag skulle aldrig gå med på det" så uppvisar man samma analytiska förmåga som bloggarna på finest.se.

Bra formulerat.
Alla har sin egen unika historia.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Skulle någon här vilja att åka på semester med ett flyg som hade en 14 årig pilot?
Skulle någon här rösta på en 14 årig politiker?
Skulle någon här vilja vara tillsamans med en 14 åring?
Svarar ni nej på dom här frågorna, beror det troligtvis på att det är för att ni tycker att en 14 åring är för omogen och oerfaren för att det ansvaret.
Men att lura en 14 åring på nätet genom att låtsas vara någon annan och sen övertala dom att ha sex mot sprit, det är tydligen ok. Klart att dom inte är helt dumma i huvudet, dom vet vad sex är. Men det är inte det det handlar om, dom har inte samma förmåga att se konsekvenserna av sitt agerande som vuxna har.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Skulle någon här vilja att åka på semester med ett flyg som hade en 14 årig pilot?
Skulle någon här rösta på en 14 årig politiker?
Skulle någon här vilja vara tillsamans med en 14 åring?
Svarar ni nej på dom här frågorna, beror det troligtvis på att det är för att ni tycker att en 14 åring är för omogen och oerfaren för att det ansvaret.
Men att lura en 14 åring på nätet genom att låtsas vara någon annan och sen övertala dom att ha sex mot sprit, det är tydligen ok. Klart att dom inte är helt dumma i huvudet, dom vet vad sex är. Men det är inte det det handlar om, dom har inte samma förmåga att se konsekvenserna av sitt agerande som vuxna har.

Skulle någon här välja 14-åringen framför farfar på 89 år, ifall man hade problem med datorn? :tungan

Men visst har du i sak rätt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...