jag vill bli fet, hjälp!

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
Trango_B skrev:
No offence men det där är nog det absolut sämsta jag sett.
Din kost är en katastrof, det går nog inte att äta mycket sämre
ens om man verkligen anstränger sig till det yttersta.

Kolla här så kan du läsa en liten guide :)
Den är bra som fan och tar upp det du behöver veta.
Lite jobb får du göra själv, eller så kontaktar du en
kostrådgivare och pröjsar.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Snabb fråga: Där går man ju ner i vikt? Jag vill gå upp, i muskelmassa då..
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
andersbrink skrev:
Ett enkelt sätt att kapa "sockertopparna" och jämna ut energiintaget är att knapra på en bit (storlek efter smak) vitkål medans du gör i ordning maten. Annars kan man äta nästan vad som helst, iaf som ens morsa inte skulle skrika rakt ut över, tills man blir uppemot 35 innan det lägger sig på magen - om man tränar samtidigt. Blodpudding är mums, mer sånt!

Potatismos? Well, skulle nog ersatt det med jasminris varannan gång. Moset går rakt ut i kroppen utan att passera "gå", ta det "kosttillskottet" efter en hård träning istället.

Menar du att fibrerna i kålen sänker upptagshastigheten på efterföljande måltid?

Man kan absolut inte äta vad som helst. Man kan äta exakt så mycket energi som man förbrukar eller mindre utan att bli fet oavsett ålder. Äter man mer än så blir man fet oavsett andra omständigheter.

Potstismos och Jasminris har ungefär lika snabbt upptag. Det är samma näring så vad du väljer spelar ingen roll(om du inte tar pulvermos för det är kass).
Däremot kan du äta mer av pulvermoset innan du fått i dig samma energimängd. Det är bra om man vill hålla nere kalorierna.

Man ska även tänka på att om man tex äter potatismos med lite fett i och köttbullar till så blir GI på hela måltiden lägre än om man hade käkat
pasta med ketchup.
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Trango_B skrev:
Godis är skitbra när man styrketränar, bara man äter det vill rätt tillfälle.

Men det kan ju inte vara nyttigt att käka godis mer än efter träning? Just för peakandets skull. Först och främst ska man hålla insulinnivån jämn, right?

Jag har blivit skolad som så att man ska man pressa i sig mängder av oraffinerade kolhydrater, förrutom efter träning; och pga av detta höjja muskelglykogenet.
Men det finns säkert lika många uppfattningar i ämnet som fruntimmer :D
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Stolten skrev:
Snabb fråga: Där går man ju ner i vikt? Jag vill gå upp, i muskelmassa då..

Du ska göra exakt likadant :)
Du ska bara äta mer mat.
Det står att du ska äta ca 500kcal mindre/dag än din energiförbrukning
på den länken om du vill tappa i fett. Men du som vill öka äter istället
500Kcal MER än din energiförbrukning.

Så räkna ut förbrukningen(står hur man gör i länken)

Får du tex siffran 2700kcal i förbrukning så käka 3200 ungefär istället.
Då får kroppen i sig mer energi än den gör av med och detta är en
förutsättning för att kunna bygga muskler. Ät den maten som står i länken.
Då får du perfekta förutsättningar och kommer må kanon under tiden.

Skippa macka och oboy-dieten nu och kör stenhårt :tummenupp
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
valentinic skrev:
Men det kan ju inte vara nyttigt att käka godis mer än efter träning? Just för peakandets skull. Först och främst ska man hålla insulinnivån jämn, right?

Jag har blivit skolad som så att man ska man pressa i sig mängder av oraffinerade kolhydrater, förrutom efter träning; och pga av detta höjja muskelglykogenet.
Men det finns säkert lika många uppfattningar i ämnet som fruntimmer :D

Exakt, efter träning passar perfekt.

Insulinnivån ska vara jämn under dagen ja, men efter träning högre.

Jepp, när du höjer halten glykogen i blodet så höjer du dessutom insulinnivån
samtidigt :tummenupp
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
Trango_B skrev:
Du ska göra exakt likadant :)
Du ska bara äta mer mat.
Det står att du ska äta ca 500kcal mindre/dag än din energiförbrukning
på den länken om du vill tappa i fett. Men du som vill öka äter istället
500Kcal MER än din energiförbrukning.

Så räkna ut förbrukningen(står hur man gör i länken)

Får du tex siffran 2700kcal i förbrukning så käka 3200 ungefär istället.
Då får kroppen i sig mer energi än den gör av med och detta är en
förutsättning för att kunna bygga muskler. Ät den maten som står i länken.
Då får du perfekta förutsättningar och kommer må kanon under tiden.

Skippa macka och oboy-dieten nu och kör stenhårt :tummenupp


Tackar så mycket, perfect! :tummenupp Ska skriva ut allt och räkna och och dona och sen gå igenom allt med mamma på söndag och hoppas hon förstår mer än mig.. Återkommer ev om det blir problem om det är ok?
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Trango_B skrev:
Exakt, efter träning passar perfekt.

Insulinnivån ska vara jämn under dagen ja, men efter träning högre.

Jepp, när du höjer halten glykogen i blodet så höjer du dessutom insulinnivån
samtidigt :tummenupp

Så innan träning/vilodagar ska jag ge fan i sockret helt enkelt? Eller kan det vara bra med lite för att höja? :tomten Blev lite vilsen nu av allt snack om glykosulin och allt vad det heter.
 
Last edited:

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
valentinic skrev:
Så innan träning/vilodagar ska jag ge fan i sockret helt enkelt? Eller kan det vara bra med lite för att höja? :tomten Blev lite vilsen nu av allt snack om glykosulin och allt vad det heter.

Det handlar mest om mängden kolhydrat du äter. Om du vill undvika insulinutsöndring så är det bättre att äta 50g socker än 150g pasta.

Att äta godis går alltså fint om man inte äter för mkt.
Sen om du tex äter pasta, köttfärs av avslutar med
godis så kommer ändå gi att vara ungefär samma.
Det som spelar roll är den totala energimängden.

Vill du byta ut 50g av pastan mot 50g godis i den
måltiden så är det i praktiken helt skitsamma. Iallafall
om du inte alltid gör så under låång tid.

Totalt GI på måltiden blir typ samma, energimängden blir oxå samma.
Pasta är gjort på vetemjöl och ganska näringsfattigt( på mikronutrienter)
Godis är oxå fattigt på mikronutrienter så som sagt, det existerar ingen skillnad.
 

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
helsingborg
Hoj
yamaha r6 2000
CJ900RR skrev:
... eller kanske fet som i musklig.

jag är 185 cm lång och väger ca 73-75 kilo. mina ben ser ut som stickor och jag är inte så nöjd. försökte ett tag att äta mig fet men eftersom jag har ämnes-omsättning för tre så resulterade detta enbart i en någorlunda större mage.

jag har alltid varit smal men nu har jag bestämt mig. jag måste växa. har nu börjat på ett gym och börjar att se lite resultat över bröstkorgen och på armarna, men det går ju så långsamt. dessutom så behöver jag äta hela tiden vilket;

1, är skettråkigt :huvet
2, jag kan inte laga mat :3freak
3, jag är singel och det gör det ännu tråkigare att laga mat :hej
4, när jag ska handla så slutar det med en limpa bröd, ost och skinka :arsele

så nu behöver jag lite tipps utav er som har tränat er stora, hur ska jag göra effektivast? nu är jag på gymmet 5-6 dagar i veckan, men hur ska mina måltider se ut, hur ofta ska jag äta och, vilka protein-drinkar ska jag ta? märke, mängd osv :va

alla tips uppskattas förutom de som rör olagliga preparat så som anabola mm..


Har hört att man ska äta mycket fågel, kyckling kalkon och sånt eller har jag fel? Är själv 180 och väger 60 :banana
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Trango_B skrev:
Jepp, när du höjer halten glykogen i blodet så höjer du dessutom insulinnivån samtidigt :tummenupp

Det fiffiga är att upptagning av glykogen efter ett hårt träningspass är att det knappt behövs någon insulin alls eftersom musklerna till stor del klarar av det ändå när man är uppe i varv (upp till 1-1/2 timme efter träningen, dvs innan röd-i-fejjan-färgen har fäjdat). Det märker jag väldigt bra med hjälp av blodsockermätaren man är tvungen att ha.
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Tycker det mesta här känns som overkill, iallafall för mig. Käkade som vanligt när jag låg i förut, dvs tänkte inte alls på vad utan åt vad jag var sugen på. Pizza, hamburgare sk onyttig mat men givetvis nyttig mat också om vartannat när det vart så av slumpen bara. Åt aldrig frukost, inget alls från 7-8 fram till lunch. Jag ökade riktigt bra i muskler under de 2 åren jag tränade sist. Men det kanske är från person till person. Hade kanske ökat mer om jag skött kosten till punkt o pricka men tycker inte det är värt det. Hatar tonfisk, kesella o gröt o grejer och älskar sås :banana
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
andersbrink skrev:
Det fiffiga är att upptagning av glykogen efter ett hårt träningspass är att det knappt behövs någon insulin alls eftersom musklerna till stor del klarar av det ändå när man är uppe i varv (upp till 1-1/2 timme efter träningen, dvs innan röd-i-fejjan-färgen har fäjdat). Det märker jag väldigt bra med hjälp av blodsockermätaren man är tvungen att ha.

Hur drar du slutsater om insulinmängd med blodsockermätaren?
Insulin sänker blodsockret, det vet du va?
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Nu har jag inhandlat Gainer :tummenupp Det blev choklad-smak och den är helt klart drickbar. 4.5 kilo...

Ska nu vidare till affären och inhandla:

Mera ägg
Tonfisk
Mera havregryn
Mjölk
Kött
Ris
Pasta

...och en mixer. Det blev j*vligt mycket klumpar i Gainer'n när jag vispade med gaffel :6surkart

Återigen tack för alla tips, nu ska vi bara se om det ger resultat. Väger in mig på 73 kilo ganska exakt efter träningen idag. Nu får vi se hur det utvecklar sig :wiggle
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
CJ900RR skrev:
Nu har jag inhandlat Gainer :tummenupp Det blev choklad-smak och den är helt klart drickbar. 4.5 kilo...

Ska nu vidare till affären och inhandla:

Mera ägg
Tonfisk
Mera havregryn
Mjölk
Kött
Ris
Pasta

...och en mixer. Det blev j*vligt mycket klumpar i Gainer'n när jag vispade med gaffel :6surkart

Återigen tack för alla tips, nu ska vi bara se om det ger resultat. Väger in mig på 73 kilo ganska exakt efter träningen idag. Nu får vi se hur det utvecklar sig :wiggle

Vispa går inte :)
Häll vatten i en shaker eller flaska, häll sedan i pulvret och skaka som fan.
Fixa en flaska med stor öppning eller en shaker. Men det kan ju vara bra att ha mixer till annat, tex om man vill ha glass i gainern eller en banan.
 

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Yamaha R1
Nu väger jag 3kg mer än när jag vaknade. Hur kan jag ha gått upp 3kg fett på så kort tid? :kocko


Gör som trango säger. Köp en shaker. Till dem följer ett litet galler som är till för att det inte ska bildas klumpar då du skakar. De kostar runt 40:-.

Ska du köpa en mixer så köp en stavmixer. Ös sedan ner allt du tänkt att dricka i shakern och mixa. Vips! så var frukosten uppdrucken innan du ens gjort klart den. Havre, ägg, vassle, vatten, mjölk är kanon. Sen en fullkornsmacka med makril vid sidan om = :tummenupp
Dock blir GI:t lite högt på havret men det struntar jag i. Jag är ingen morgonmänniska så jag orkar inte alltid koka gröten. GI:t skiljer sig ändå så lite (typ 15 tror jag). För att sänka GI:t kan du kasta i en näve linfrön i gröten om du så behagar.
 

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Yamaha R1
Trango_B skrev:
Gaah
:skrämd :skrämd :jisses
Hur ska detta sluta thopa. Innan söndag är du en riktig tjockis :lol

Jo, om jag fortsätter svepa i mig cola i den takt jag gör just nu kommer jag nog rulla fram. På så sätt slipper jag ju köpa en hoj och kan lägga alla mina pengar på ett trimkit till mig själv. Måste bara synca det till min kropp på något sätt men det löser sig :3freak

Sen rekommenderar jag alla att inte dricka några glas cola 3 min efter en havre- och vassleshake. Magen mår inte så bra utav det :näsblod
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
går det att vispa ihop gainern om man har en liten elektrisk capuccino (stavning?) visp?
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
hs01jowe skrev:
går det att vispa ihop gainern om man har en liten elektrisk capuccino (stavning?) visp?

Kanske, det beror på vad det är för gainer.
Vissa löser sig bara man häller dom i vätska medan andra inte
löser sig ens om man skakar shakern i flera minuter.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top