andersbrink
hasenfrasen
Trango_B skrev:Hur drar du slutsater om insulinmängd med blodsockermätaren?
Insulin sänker blodsockret, det vet du va?
Jag är typ 2'a (fast utan mediciner) och har begränsad insulinproduktion (dvs kan inte äta hur mycket som helst eller när som helst, iaf förrut) och när det upptäcktes i Mars -04 mätte jag mig 7 ggr dagligen fram till Augusti -04, dvs förra året. Numera mäter jag högst en gång i månaden, på den tid på dygnet jag vet är mest kritiskt, dvs på kvällen efter middagen, för att hålla koll på min allmänna status. Jag har iaf en rätt hyffsad uppfatting om hur mitt eget blodsocker varierar över dygnet. Mina kalla och varma fingrar är en väldigt bra blodsockermätare.
Efter en hård träning borde mitt blodsocker stiga skyhögt efter att jag ätit rejält, dvs efter träningen, men det ligger helt normalt uppemot 2 timmar för att sen öka lite och sen sjunka. På nåt sätt (jag har inte satt mig in i ämnet till 100) klarar kroppen att ta hand om blodsockret utan insulin (eller begränsad mängd) direkt efter ett hårt och långt träningspass. De två jobbarkompisarna som är typ 1'a (dvs sprutor) märker också väldigt bra av just det fenoment efter ett hårt träningspass.
Ska kanske tilläggas, mitt HbA1C är 5.3, dvs normalt. Jag äter normalt precis som vem som helst och har inga toppar, iaf inte dagtid. Däremot kvällstid är jag lite försiktigare - det bör nog vem som helst vara.
Last edited: