jag vill bli fet, hjälp!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Trango_B skrev:
Hur drar du slutsater om insulinmängd med blodsockermätaren?
Insulin sänker blodsockret, det vet du va?

Jag är typ 2'a (fast utan mediciner) och har begränsad insulinproduktion (dvs kan inte äta hur mycket som helst eller när som helst, iaf förrut) och när det upptäcktes i Mars -04 mätte jag mig 7 ggr dagligen fram till Augusti -04, dvs förra året. Numera mäter jag högst en gång i månaden, på den tid på dygnet jag vet är mest kritiskt, dvs på kvällen efter middagen, för att hålla koll på min allmänna status. Jag har iaf en rätt hyffsad uppfatting om hur mitt eget blodsocker varierar över dygnet. Mina kalla och varma fingrar är en väldigt bra blodsockermätare.

Efter en hård träning borde mitt blodsocker stiga skyhögt efter att jag ätit rejält, dvs efter träningen, men det ligger helt normalt uppemot 2 timmar för att sen öka lite och sen sjunka. På nåt sätt (jag har inte satt mig in i ämnet till 100) klarar kroppen att ta hand om blodsockret utan insulin (eller begränsad mängd) direkt efter ett hårt och långt träningspass. De två jobbarkompisarna som är typ 1'a (dvs sprutor) märker också väldigt bra av just det fenoment efter ett hårt träningspass.

Ska kanske tilläggas, mitt HbA1C är 5.3, dvs normalt. Jag äter normalt precis som vem som helst och har inga toppar, iaf inte dagtid. Däremot kvällstid är jag lite försiktigare - det bör nog vem som helst vara.
 
Last edited:

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
hs01jowe skrev:
har inte fått hem gainern än. kommer väl bli under nästa vecka så det var mest att jag undrade om jag behöver köpa en mixer.

jag köpte gainer igår och gjorde ett försök med att blanda det med en gaffel :kocko

jag gav upp och åkte och köpte mig en stav-mixer. funkar kanon så det kan jag rekommendera :tummenupp
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
CJ900RR skrev:
jag köpte gainer igår och gjorde ett försök med att blanda det med en gaffel :kocko

jag gav upp och åkte och köpte mig en stav-mixer. funkar kanon så det kan jag rekommendera :tummenupp

Det finns "cans" att köpa på gymmet..med såkallade 'filter' i, som blandar om pulvret när du skakar på burken!
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Ni ska ha shakers. Det är fan ett måste. Man orkar inte fixa med
en mixer varje gång det är dags för näring.
 

Bifogat

  • shaker.jpg
    shaker.jpg
    52.1 KB · Visningar: 34

drängen

CATCH ME IF YOU CAN
Gick med
15 Jul 2003
Ort
kristianstad
Hoj
954rr crf 450 HM
CJ900RR skrev:
... eller kanske fet som i musklig.

jag är 185 cm lång och väger ca 73-75 kilo. mina ben ser ut som stickor och jag är inte så nöjd. försökte ett tag att äta mig fet men eftersom jag har ämnes-omsättning för tre så resulterade detta enbart i en någorlunda större mage.

jag har alltid varit smal men nu har jag bestämt mig. jag måste växa. har nu börjat på ett gym och börjar att se lite resultat över bröstkorgen och på armarna, men det går ju så långsamt. dessutom så behöver jag äta hela tiden vilket;

1, är skettråkigt :huvet
2, jag kan inte laga mat :3freak
3, jag är singel och det gör det ännu tråkigare att laga mat :hej
4, när jag ska handla så slutar det med en limpa bröd, ost och skinka :arsele

så nu behöver jag lite tipps utav er som har tränat er stora, hur ska jag göra effektivast? nu är jag på gymmet 5-6 dagar i veckan, men hur ska mina måltider se ut, hur ofta ska jag äta och, vilka protein-drinkar ska jag ta? märke, mängd osv :va

alla tips uppskattas förutom de som rör olagliga preparat så som anabola mm..
Kör mkt ben om du vill gå upp i vikt. Käka kreatin å proteinpulver MYCKET MAT. Sen kör du tungt helst ska ni vara två när ni kör, du ska orka typ tre ggr själv sen hjälp med tre. Sen kör dufyra reps, fyra set per muskel grupp. Typ mån ben,mage tis bröst,biceps ons vila tors rygg,axlar fre triceps,mage lör ben.
Funkar för mig gick upp från 88-97kg på en månad utan att käka djungeljuice.
Lycka till :tummenupp Ps har vunnit u-sm j-sm i brottning sveriges starkaste dräng två ggr :banana
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Är det som polarna säger, att det går skitsnabbt att gå upp i vikt (muskler) i början när man startar träna på gym och sedan går det slöare än en pegueot?
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
hs01jowe skrev:
Är det som polarna säger, att det går skitsnabbt att gå upp i vikt (muskler) i början när man startar träna på gym och sedan går det slöare än en pegueot?

Det ligger lite i det, men att som ovan öka 9kg muskler på 4v är en fysiologisk omöjlighet oavsett vilka förutsättningar men ger kroppen (doping).
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
hs01jowe skrev:
Är det som polarna säger, att det går skitsnabbt att gå upp i vikt (muskler) i början när man startar träna på gym och sedan går det slöare än en pegueot?

Skitfort o skitfort...... Första månaden eller så går du antagligen ner lite grann. Sedan brukar man märka rätt bra utveckling under 3-5 månader för att sedan stagnera lite. Erfarenhetsmässigt, jag är övertygad om att Trango kommer med en väl underbyggd kurva över muskeltillväxt!

Men om det då är så att du ännu inte börjat, och fortfarande är inne på proteinpulver och grejjor? Asså, pulver och annat är kost *tillskott*, inget annat. Det första du skal lära dig är att äta skitmycket, sedan, när det inte räcker, så kan du handla pulver. Du kommer att ha full upp med träninsvärk och att tvätta träningskläder i början ändå. Spara de pengarna och lägg på vanlig mat istället. Eller en matlagningskurs, det är en osannolikt mycket bättre investering.
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
t-rex skrev:
Skitfort o skitfort...... Första månaden eller så går du antagligen ner lite grann. Sedan brukar man märka rätt bra utveckling under 3-5 månader för att sedan stagnera lite. Erfarenhetsmässigt, jag är övertygad om att Trango kommer med en väl underbyggd kurva över muskeltillväxt!

Men om det då är så att du ännu inte börjat, och fortfarande är inne på proteinpulver och grejjor? Asså, pulver och annat är kost *tillskott*, inget annat. Det första du skal lära dig är att äta skitmycket, sedan, när det inte räcker, så kan du handla pulver. Du kommer att ha full upp med träninsvärk och att tvätta träningskläder i början ändå. Spara de pengarna och lägg på vanlig mat istället. Eller en matlagningskurs, det är en osannolikt mycket bättre investering.

Exakt :tummenupp
Hur bra det går den första tiden beror såklart på om man gör rätt men även
åldern när man börjar träna spelar stor roll.

Är man 16-21 så har man lika bra hormonvärden i kroppen som en dopad 30-åring. Med dopad menar jag steroider i ganska liten dos. Men det gör en jävla skillnad om man tränar i den åldern eller senare. Sedan finns det ju individuella skillnader i genuppsättning osv som påverkar men rent generellt så
funkar det som ovanstående.

Har man alltså aldrig tränat innan och startar när man är tex 17 och gör allt rätt med träningen och kosten så kommer det gå jävligt bra första åren.

Den absolut bästa investeringen för en nybörjare är en bok som handlar om träning. Den boken kan innebära att man slipper göra fel dom första åren och få uteblivna träningsresultat. Ser man till den tid man lägger på träning och dom pengar man lägger på gymkort/mat när man ändå gör fel och inte får resultat så är en bra bok JÄVLIGT billig.
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Någon rekommenderad bok? Jag har funderat på att skaffa gymkort och billigast är på friskis & svettis. kostar ca 1200 kr per år är det dyrt eller billigt? har inget annat val, förutom fyrishov som kostar ca 380

BTW, tack för alla svar.
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
I början ökar man mycket pga av att man får till bio-mekaniken. Dvs att i början kan det gå vingligt som satan, men när man kommer in i det så kan man lasta på åtskilliga kilo!

Kanske redan är nämnt, men det är klart tänkvärt.
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
hs01jowe skrev:
Någon rekommenderad bok? Jag har funderat på att skaffa gymkort och billigast är på friskis & svettis. kostar ca 1200 kr per år är det dyrt eller billigt? har inget annat val, förutom fyrishov som kostar ca 380

BTW, tack för alla svar.

Kim Justin (Var med i gladiatorerna) har gjort en bra bok som heter Fitness för honom.. Den har jag och den är jäkligt bra...
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Trango_B skrev:
Glukos är inget hormon :tungan
Det är slutresultatet efter att kolhydrater spjälkats klart och
kroppens primära bränsle.

Insulinnivåerna ska vara så höga som möjligt samtidigt som
du inte ska förstöra din insulinkänslighet om du ska bygga muskler.
I praktiken är det svårt att fixa utan att använda exogent insulin.
Därför så får man peka insulinet efter träning med hjälp av kosten
istället om man i ett längre perspektiv inte ska förstöra sin insulinkänslighet.
Insulin är kroppens transportmedel av näring. Så har du mkt insulin i omlopp
och äter fett så lagras det lättare in i fettreserven än om du inte haft hög nivå av insulin. Därför ska man ge fan i att äta fett när man har höga insulinnivåer(även om fettet iofs sänker lite). Alltså inget fett efter träning utan ät bara protein och snabba kolhydrtaer (tex godis).
Det finns godis som innehåller glukos och utan fett, tex vingummin och skumgodis. Använd inte socker eller godis av socker för socker innehåller 50/50 av glukos/fruktos och därför blir upptaget långsammare(kan ändå vara en fördel med socker om man vill fylla glykogen i levern primärt).

Godis är skitbra när man styrketränar, bara man äter det vill rätt tillfälle.
Njae, för oss vanliga ska insulinet vara lågt och jämt. Det ena undantaget, som du påpekar, är under träning då insulinet samverkar med effekten av det nedtryckta glucagonet och glut-4 för att skapa tvångsinmatning i muskelmassan. Stora doser hyperglykemiska kolhydrater i from av Rapid Hydro Blend, Vitargo, dextros eller maltodextrin är att föredra tillsammans med höggradigt vassle i småportioner.
Det andra tillfället är vid frukost fast då är ett lågt GI men kraftig insulinutsöndring det eftersträvansvärda. Det åstadkoms bäst genom att äta insulinprovocerande mat (vassle, mjölk, keso, fil, etc) men bastanta kolhydrater i form av gröt, allbran, mörkt surt bröd och liknande.
I övrig tid bör insulinet inte svänga för kraftigt.
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
MostWanted skrev:
Njae, för oss vanliga ska insulinet vara lågt och jämt. Det ena undantaget, som du påpekar, är under träning då insulinet samverkar med effekten av det nedtryckta glucagonet och glut-4 för att skapa tvångsinmatning i muskelmassan. Stora doser hyperglykemiska kolhydrater i from av Rapid Hydro Blend, Vitargo, dextros eller maltodextrin är att föredra tillsammans med höggradigt vassle i småportioner.
Det andra tillfället är vid frukost fast då är ett lågt GI men kraftig insulinutsöndring det eftersträvansvärda. Det åstadkoms bäst genom att äta insulinprovocerande mat (vassle, mjölk, keso, fil, etc) men bastanta kolhydrater i form av gröt, allbran, mörkt surt bröd och liknande.
I övrig tid bör insulinet inte svänga för kraftigt.

Jo, om du ska lägga på dig max med muskler ska det vara högt hela tiden.
Men då är problemet att efter några veckor så har du sabbat insulinkänsligheten
och det är ingen bra idé. Du ska alltså ha så högt insulin som möjligt utan att sabba känsligheten. Och det gör man genom att bara boosta det efter träning och eventuellt på morgonen. Det blir den bästa mixen i ett längre perspektiv.
 

drängen

CATCH ME IF YOU CAN
Gick med
15 Jul 2003
Ort
kristianstad
Hoj
954rr crf 450 HM
Trango_B skrev:
Det ligger lite i det, men att som ovan öka 9kg muskler på 4v är en fysiologisk omöjlighet oavsett vilka förutsättningar men ger kroppen (doping).
:mad: Kan tillägga att jag blivit testad två ggr inför ett sm å klarat mig båda ggr. Kan bara garantera att jag ALDRIG testat steorider å kommer aldrig å göra. Ska kanske tillägga att jag var 18 år gammal,bodde hemma å käkade 4 lagade mål mat om dan+ brottningsträning å matcher utöver styrketräningen. :tummenupp
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
drängen skrev:
:mad: Kan tillägga att jag blivit testad två ggr inför ett sm å klarat mig båda ggr. Kan bara garantera att jag ALDRIG testat steorider å kommer aldrig å göra. Ska kanske tillägga att jag var 18 år gammal,bodde hemma å käkade 4 lagade mål mat om dan+ brottningsträning å matcher utöver styrketräningen. :tummenupp

Jag vet med 100% säkerhet att du inte ökat 9kg muskler på en månad.
Helt garanterat så ljuger du eller så har du fel uppfattning om vad som är
9kg muskler. Man KAN inte öka 9kg muskler på en månad oavsett om man är dopad eller ej.

Hade du sagt att du ökat 9kg på ett ÅR alltså 12ggr längre tid så hade jag
tvivlat riktigt starkt fortfarande. Men då skulle det iallafall ha varit fysiologiskt
möjligt i teorin men ändå en bedrift för guiness rekordbok :tummenupp
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Trango_B skrev:
Jo, om du ska lägga på dig max med muskler ska det vara högt hela tiden.
Men då är problemet att efter några veckor så har du sabbat insulinkänsligheten
och det är ingen bra idé. Du ska alltså ha så högt insulin som möjligt utan att sabba känsligheten. Och det gör man genom att bara boosta det efter träning och eventuellt på morgonen. Det blir den bästa mixen i ett längre perspektiv.
Ja men har du hög känslighet kan du med lite kolhydrater få ett stort påslag av verkande insulin. Tänk på att insulin även transporerar energi till fettcellerna, därför vill man inte ha det dygnet runt för då kommer du bli fet

Alltså, höga insulinnivåer utan inverkan från glut-4 innebär med största sannolikhet ingen markant muskelökning. Däremot så ger det en viktökning, men till största delen i fettmassan.
Nu sjunker ju insulinkänsligheten efter en tid och man kan, om man som jag är road av att gå till botten med allt, undra varför? Gissningsvis har försämrad insulinkänslighet en historisk funktion då människan levat under perioder av både svält och överflöd och det har kanske varit ett sätt att hålla för stor övervikt i schack..? Pågår det för länge får vi som bekant diabetes typII, men det har säkerligen inte varit särdeles vanligt och det har i alla fall inte drabbat fertila människor vilket därmed inte haft så stor betydelse för överlevnad.

I övrigt skrev du väl samma sak som jag...?


DRÄNGEN: INTE ENS BROTTNINGEN KAN GE DIG SÅ MKT MUSKLER :)
 

drängen

CATCH ME IF YOU CAN
Gick med
15 Jul 2003
Ort
kristianstad
Hoj
954rr crf 450 HM
Trango_B skrev:
Jag vet med 100% säkerhet att du inte ökat 9kg muskler på en månad.
Helt garanterat så ljuger du eller så har du fel uppfattning om vad som är
9kg muskler. Man KAN inte öka 9kg muskler på en månad oavsett om man är dopad eller ej.

Hade du sagt att du ökat 9kg på ett ÅR alltså 12ggr längre tid så hade jag
tvivlat riktigt starkt fortfarande. Men då skulle det iallafall ha varit fysiologiskt
möjligt i teorin men ändå en bedrift för guiness rekordbok :tummenupp
Har nog blivit lite missuppfattningar här :huvet de va väl viktökning de handlade om??? Hade jag gått upp dom kilona i rena muskler så får man väl ha gener som dom här belgian blue :D Kan bara intyga att jag gick upp dom kilona... Sen att de va muskler eller inte vet ja inte men stark blev ja i alla fall. Men nu när man passerat 30 sträcket e de inte lika kul längre :D
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top