Ka11e skrev:
Jag tröttnar inte! Jag är i samma situation som killen som startade tråden.. nästan iaf.. ganska lång o smal.. tränar 3 ggr i veckan och börjar se resultat.. käkar idag SuperGainersFuel + kreatin (twinlab) efter träningen och försöker få i mig lite mat.. det är bara det att det börjar bli dyrt i längden med Gainersfuel.. vad kan jag ersätta det med under dom tre dagarna då jag tränar?? vill max stå vid spisen i 5-10 min.. vad ska jag äta och hur mkt?
Grejjen med kostillskott är ju att det ska vara smidigt och enkelt att häva i sig efter träning. Och det är ju som sagt var ett tillskott och ingen direkt ersättare. Men om du inte vill ta en dyr drink efter träning så finns det en del källor för snabba kolhydrater; Potatismos, vitt ris, vitt brös, riskakor. Det är inte helt fel att trycka i sig lite fettsnåla kakor heller!
Innan träning behöver du långsamma kolhydrater; Havregrynsgröt, rågflingegröt, sötpotatis, röd potatis osv. Sådant som kommer direkt från naturen utan att ha bearbetats kan vara en bra måttstock.
Proteinet kan du få från; Tonfisk, kyckling, ägg, torsk, allt köttigt du kan komma på
Angående hur mycket du ska äta kan man lätt (!) räkna ut:
1)
Först måste du ta reda på din energiförbrukning i vila (BMR):
66,47+13,75*(din vikt)+5*(din längd)-6,76*(din ålder)=xxxx kcal
2)
Sen räknar du ut din totala energiförbrukning:
Du gångrar värdet du fick från steg 1, med antingen;
1,9 = Stillasittande jobb, med visst behöv till förflyttning.
2,1 = Huvudsakligen stående arbete typ hushållsarbete eller butiksbiträde.
2,3 = Tungt kroppsarbete.
I detta steg utgår vi från att du tränar 4x 60 min/vecka
Svaret får du i kcal
3)
Ditt matintag ska inehålla fäljande del av näringsämena;
30% Protein
40% Fett
30% Kolhydrater
ex: Totala energiförbrukningen är 3500kcal
3500*0,3= 1050kcal från proteinet
3500*0,4= 1400kcal från fett
3500*0,3= 1050kcal från kolhydrater
Fettet behövs för att det hjälper till att bilda testosteron = bra vid styrketräning. Käka gärna omega 3
.
Tror det blev riktigt nu
Edit: vassego ka11e