jag vill bli fet, hjälp!

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Ka11e skrev:
Och då ska man äta för mat?? Ge enkla och lätta exempel.. hatar stå vid spisen.. säger du.. ät 15 råa ägg efter varje träning så gör jag det! Vill ha det enkelt..

Innan jag köpte kolhydrat/protein-shake så käkade jag alltid ett paket riskakor efter träning, men även en burk tonfisk. Visst tröttnar man på riskakorna, men vilken mat tröttnar man inte på som intas så gott som dagligen? :tungan

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Jag tröttnar inte! Jag är i samma situation som killen som startade tråden.. nästan iaf.. ganska lång o smal.. tränar 3 ggr i veckan och börjar se resultat.. käkar idag SuperGainersFuel + kreatin (twinlab) efter träningen och försöker få i mig lite mat.. det är bara det att det börjar bli dyrt i längden med Gainersfuel.. vad kan jag ersätta det med under dom tre dagarna då jag tränar?? vill max stå vid spisen i 5-10 min.. vad ska jag äta och hur mkt?

Edit... kom på att jag kanska låter lite dryg i mina meddelanden.. tack på förhand för er som lägger enrgi på att förklara för oss mindre vetandes.

valentinic skrev:
Innan jag köpte kolhydrat/protein-shake så käkade jag alltid ett paket riskakor efter träning, men även en burk tonfisk. Visst tröttnar man på riskakorna, men vilken mat tröttnar man inte på som intas så gott som dagligen? :tungan

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
finns och finns det någon speciell ålder rekommenderat för tex gainer?

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Ka11e skrev:
Jag tröttnar inte! Jag är i samma situation som killen som startade tråden.. nästan iaf.. ganska lång o smal.. tränar 3 ggr i veckan och börjar se resultat.. käkar idag SuperGainersFuel + kreatin (twinlab) efter träningen och försöker få i mig lite mat.. det är bara det att det börjar bli dyrt i längden med Gainersfuel.. vad kan jag ersätta det med under dom tre dagarna då jag tränar?? vill max stå vid spisen i 5-10 min.. vad ska jag äta och hur mkt?

Grejjen med kostillskott är ju att det ska vara smidigt och enkelt att häva i sig efter träning. Och det är ju som sagt var ett tillskott och ingen direkt ersättare. Men om du inte vill ta en dyr drink efter träning så finns det en del källor för snabba kolhydrater; Potatismos, vitt ris, vitt brös, riskakor. Det är inte helt fel att trycka i sig lite fettsnåla kakor heller!

Innan träning behöver du långsamma kolhydrater; Havregrynsgröt, rågflingegröt, sötpotatis, röd potatis osv. Sådant som kommer direkt från naturen utan att ha bearbetats kan vara en bra måttstock.

Proteinet kan du få från; Tonfisk, kyckling, ägg, torsk, allt köttigt du kan komma på :)

Angående hur mycket du ska äta kan man lätt (!) räkna ut:

1)
Först måste du ta reda på din energiförbrukning i vila (BMR):
66,47+13,75*(din vikt)+5*(din längd)-6,76*(din ålder)=xxxx kcal

2)
Sen räknar du ut din totala energiförbrukning:
Du gångrar värdet du fick från steg 1, med antingen;
1,9 = Stillasittande jobb, med visst behöv till förflyttning.
2,1 = Huvudsakligen stående arbete typ hushållsarbete eller butiksbiträde.
2,3 = Tungt kroppsarbete.
I detta steg utgår vi från att du tränar 4x 60 min/vecka

Svaret får du i kcal

3)
Ditt matintag ska inehålla fäljande del av näringsämena;
30% Protein
40% Fett
30% Kolhydrater

ex: Totala energiförbrukningen är 3500kcal
3500*0,3= 1050kcal från proteinet
3500*0,4= 1400kcal från fett
3500*0,3= 1050kcal från kolhydrater

Fettet behövs för att det hjälper till att bilda testosteron = bra vid styrketräning. Käka gärna omega 3 :).

Tror det blev riktigt nu :banana

Edit: vassego ka11e :)

Last edited:

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
kan man få i sig för mycket av gain då? annars är det bara att ösa på?

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
hs01jowe skrev:
kan man få i sig för mycket av gain då? annars är det bara att ösa på?

Det som händer är att du blir fet. Men du ska inte inta gainer morgon middag kväll. Det är definitivt inte bra för att bygga muskler. Du behöver äta en massa långsamma kolhydrater för att hålla insulinet på en jämn nivå = bygga muskler.

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
t-rex skrev:
Träna och ät mycket mat först.

Gainer är överkurs.

Absolut. Det är bättre att lära sig äta riktigt mat utan gainer. Sen när man klarar det så kan man bli bekväm och köra med pulver. Men framförallt så ska man inte se det som ett mirakelmedel. Man kan klara sig utan det helt enkelt.

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
ok. vad ska jag ta/ hur mycket varje dag för att styrketräning varannan dag ska bli effektivt? ska man ta tex. whey fx? jag har testat med 309000 olika styrketräningsdieter typ men inget funkar för mig med bara mat.

Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Juha01: Det jag glömde att säga var att vitsen med kosten jag kör så behöver jag eg inge "gainers" eller proteinpulver får i mig ganska vettigt ändå.

Mostwanted: Har en polare som äger en restaurang så jag köper genom honom.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ka11e skrev:
vad kan jag ersätta det med under dom tre dagarna då jag tränar?? vill max stå vid spisen i 5-10 min.. vad ska jag äta och hur mkt?
.

Dom tre dagar du tränar ? Hmm försök äta bra ALLA dagar.
Och 15 min vad har du så bråttom till ? I värsta fall får du ta en dag i veckan och laga massa mat och gör dosor till resten av veckan.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
kan nån förklara det här med insulin å glykemsikt index.. cola å likn ger alltså en riktig insulin peak som förhindrar muskelbyggandet?

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
MostWanted skrev:
kan nån förklara det här med insulin å glykemsikt index.. cola å likn ger alltså en riktig insulin peak som förhindrar muskelbyggandet?

nää, insulin är kroppens mest anabola hormon.
Så det är bara bra med insulin i muskelbyggande syfte.
Men ska man dra nytta av det i ett längre perspektiv så
måste man se till att ha höga insulinnivåer vid rätt tillfällen.

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Acrid skrev:

Tack, jag gjorde en tråd där men fick mest som svar (hitills) att jag käkar massa crap! Men inte vad jag ska äta.. Och det verkar finnas bra med experter här med så hjälp mig gärna, kopierar det jag skrev där på:

Hej! Jag skulle gärna behöva lite hjälp med att kolla så jag äter tillräckligt bra, vilket jag har en misstanke om att jag inte gör.

Mitt läge är följande:

Jag är 180 cm lång och väger 79 kg. Har styrketränat 1 år, men hade ett uppehåll på 6 månader och har nu kommit igång igen. Har nu tränat i 3 månader sen uppehållet. Kör på gymmet 3 ggr i veckan och kondition 2 ggr i veckan, går även 2 st morgonpromenader i veckan. Jag vill gå upp upp i muskelmassa men har absolut ingen bodybuilder målsättning. Allmänt vältränad kropp där det syns att man har muskler, ni förstår säkert vad jag menar..

En vanlig gymdag ser ut ungefär såhär:

Frukost: 0,5 liter Oboy, 3-4 mackor (vanlig skogaholmslimpa)

Lunch: Vanlig skolmat, går inte att ändra så mycket där.

Träning: Eftermiddags-träningen så dricker jag Super mass fuel. (Jag kanske ska ha något annat?)

Mellanmål: 17.00-17.00 (1 timme efter träning) så blir det samma som frukost.

Middag: 18.00-19.00 Middag brukar alltid bestå av tex: Blodpudding med bacon, Pasta med köttbullar/Korv, Pannkaka, Potatismos (hemlagat) och falukorv.

Kvällsmål : runt 22.00-23.00 Kan det bli en "frukost" till, är grymt osäker på om jag ska äta här, har hört så mycket olika!?

Jag har inte tänkt att spendera mer pengar på kosttilskott och det kanska ska tilläggas att jag bara tar kosttillskot efter styrketräning och inte på vilodagar eller konditions dagar. Alla tips och trix tas tacksamt emot. Hoppas det inte var nån dum fråga eller så, alla forum har ju sin egen moral på dumma frågor..

MVH Mattias

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
CJ900RR skrev:
... eller kanske fet som i musklig.

jag är 185 cm lång och väger ca 73-75 kilo. mina ben ser ut som stickor och jag är inte så nöjd. försökte ett tag att äta mig fet men eftersom jag har ämnes-omsättning för tre så resulterade detta enbart i en någorlunda större mage.

Gör som mig klota som fan på moppen!
Ligg hemma o jäs som ett kolli i ett år drick sedan en massa bir på det! :fyllisar
Skaffa kärring med som kan föda dig medans du har gips!
E svårt o göra så mycket med en massa gips o brutna ben!:kryckor
Dumpa henne när du e pigg!
Då borde du vara lite lönnfet o moppen gå lite trögare =)

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Stolten skrev:
Tack, jag gjorde en tråd där men fick mest som svar (hitills) att jag käkar massa crap! Men inte vad jag ska äta.. Och det verkar finnas bra med experter här med så hjälp mig gärna, kopierar det jag skrev där på:

Hej! Jag skulle gärna behöva lite hjälp med att kolla så jag äter tillräckligt bra, vilket jag har en misstanke om att jag inte gör.

Mitt läge är följande:

Jag är 180 cm lång och väger 79 kg. Har styrketränat 1 år, men hade ett uppehåll på 6 månader och har nu kommit igång igen. Har nu tränat i 3 månader sen uppehållet. Kör på gymmet 3 ggr i veckan och kondition 2 ggr i veckan, går även 2 st morgonpromenader i veckan. Jag vill gå upp upp i muskelmassa men har absolut ingen bodybuilder målsättning. Allmänt vältränad kropp där det syns att man har muskler, ni förstår säkert vad jag menar..

En vanlig gymdag ser ut ungefär såhär:

Frukost: 0,5 liter Oboy, 3-4 mackor (vanlig skogaholmslimpa)

Lunch: Vanlig skolmat, går inte att ändra så mycket där.

Träning: Eftermiddags-träningen så dricker jag Super mass fuel. (Jag kanske ska ha något annat?)

Mellanmål: 17.00-17.00 (1 timme efter träning) så blir det samma som frukost.

Middag: 18.00-19.00 Middag brukar alltid bestå av tex: Blodpudding med bacon, Pasta med köttbullar/Korv, Pannkaka, Potatismos (hemlagat) och falukorv.

Kvällsmål : runt 22.00-23.00 Kan det bli en "frukost" till, är grymt osäker på om jag ska äta här, har hört så mycket olika!?

Jag har inte tänkt att spendera mer pengar på kosttilskott och det kanska ska tilläggas att jag bara tar kosttillskot efter styrketräning och inte på vilodagar eller konditions dagar. Alla tips och trix tas tacksamt emot. Hoppas det inte var nån dum fråga eller så, alla forum har ju sin egen moral på dumma frågor..

MVH Mattias

No offence men det där är nog det absolut sämsta jag sett.
Din kost är en katastrof, det går nog inte att äta mycket sämre
ens om man verkligen anstränger sig till det yttersta.

Kolla här så kan du läsa en liten guide :)
Den är bra som fan och tar upp det du behöver veta.
Lite jobb får du göra själv, eller så kontaktar du en
kostrådgivare och pröjsar.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Trango_B skrev:
nää, insulin är kroppens mest anabola hormon.
Så det är bara bra med insulin i muskelbyggande syfte.
Men ska man dra nytta av det i ett längre perspektiv så
måste man se till att ha höga insulinnivåer vid rätt tillfällen.

Du behöver en insulinpeak efter träning för att hindra muskelnedbrytningen.
Är det inte tvärtom; Glukos är det anabola? Insulinnivåerna ska hållas på en JÄMN nivå för att bygga muskler? Av godis får man en insulinkick, och godis(socker) är inte bra när man styrke tränar!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Stolten skrev:
Jag har inte tänkt att spendera mer pengar på kosttilskott och det kanska ska tilläggas att jag bara tar kosttillskot efter styrketräning och inte på vilodagar eller konditions dagar. Alla tips och trix tas tacksamt emot.

Ett enkelt sätt att kapa "sockertopparna" och jämna ut energiintaget är att knapra på en bit (storlek efter smak) vitkål medans du gör i ordning maten. Annars kan man äta nästan vad som helst, iaf som ens morsa inte skulle skrika rakt ut över, tills man blir uppemot 35 innan det lägger sig på magen - om man tränar samtidigt. Blodpudding är mums, mer sånt!

Potatismos? Well, skulle nog ersatt det med jasminris varannan gång. Moset går rakt ut i kroppen utan att passera "gå", ta det "kosttillskottet" efter en hård träning istället.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
valentinic skrev:
Du behöver en insulinpeak efter träning för att hindra muskelnedbrytningen.
Är det inte tvärtom; Glukos är det anabola? Insulinnivåerna ska hållas på en JÄMN nivå för att bygga muskler? Av godis får man en insulinkick, och godis(socker) är inte bra när man styrke tränar!

Glukos är inget hormon :tungan
Det är slutresultatet efter att kolhydrater spjälkats klart och
kroppens primära bränsle.

Insulinnivåerna ska vara så höga som möjligt samtidigt som
du inte ska förstöra din insulinkänslighet om du ska bygga muskler.
I praktiken är det svårt att fixa utan att använda exogent insulin.
Därför så får man peka insulinet efter träning med hjälp av kosten
istället om man i ett längre perspektiv inte ska förstöra sin insulinkänslighet.
Insulin är kroppens transportmedel av näring. Så har du mkt insulin i omlopp
och äter fett så lagras det lättare in i fettreserven än om du inte haft hög nivå av insulin. Därför ska man ge fan i att äta fett när man har höga insulinnivåer(även om fettet iofs sänker lite). Alltså inget fett efter träning utan ät bara protein och snabba kolhydrtaer (tex godis).
Det finns godis som innehåller glukos och utan fett, tex vingummin och skumgodis. Använd inte socker eller godis av socker för socker innehåller 50/50 av glukos/fruktos och därför blir upptaget långsammare(kan ändå vara en fördel med socker om man vill fylla glykogen i levern primärt).

Godis är skitbra när man styrketränar, bara man äter det vill rätt tillfälle.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln