Det kan du ge dig fan på att det är!
Saken är den att måttet av våld för att stanna en kriminell ska vara i nivå med brottet! Alltså är det ok att skjuta på beväpnade bankrånare men inte 14åriga snattare.
Att köra på, vad som verkar av det man läst (!), vara en motorcyklist som saktat ned, verkar extremt j-ä onödigt. Om jag blir avsiktigt påkörd, om det så är kungen, då kommer det klockrent en stämmningsansökan till länsstyrelsen
(på något mindre än ett halvt basbelopp förstås, så jag inte kan lastas för rättegångskostnaderna om jag förlorar)
Summering: Polisen hämtar in bovarna, försvarsadvokaterna försöker bevisa oskulden, domaren dömer och fängelset verkställer straffet. Inte: Polisen kör på för att verkställa straffet... Har ni kollat för mycket på Judge Dredd eller?
(får man strafflindring om man får stryk när man hämtas in?)
Ok kom ihåg att vi talar om en kille som åkt dit på hoj för vaddå, fel skylt, åkt på fel ställe och inte sett snuten när dom ville prata med honom (?), inte, och jag citerar "...pappan vars 4-5-årige son blev skjuten till döds av en biltjuv ..."
exiteme skrev:
Så om jag begår ett brott och snuten skjuter mig i benet för att stoppa mig, är det dråpförsök? Intressant....