Joakim Stensmo ska köra GP 250 VM!

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
jjag tror såhär!

Jag skrev ett lång fint inlägg om att kvotering aldrig är bra och att om det finns snabbare förare i CEV som tar "dina" Wildcard så får du väl köra till Spanien och slå dem på fingrarna. Klarar du inte av detta, eller tycker det är dyrt och långt att köra till Spanien så har du inte i VM att göra oavsett. Men det inlägget försvann, så jag skrev den långa förkortningen istället...

Jag har svårt att tro att Dorna samt arrangerande förbund ser helgens insatser från Stensmo och Robin som ett incitament för att göra det svårare för framtida aspiranter från Sverige, speciellt i andra serier som Superstock Cup. Visst hade jag hoppats och önskat att det hade gått snabbare/bättre för dem men det är första gången för båda.


Jag lägger ner diskussionen och lämnar återigen sporthoj, ni behöver inte citera mig mer. Jag hoppas att jag fick fram vad jag tycker sakligt och att detta kanske fick er att tänka annorlunda i någon del av resonemanget. Om inte så får vi väl vara glada att varken Ni (beroende på vem som läser, Hej Nordgren hoppas allt är bra!) eller jag har något beslutanderätt.


Mvh, Joakim Pålsson
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Kul att se en svensk på banan, trist att du inte kunde köra på första hojen.
Bättre lycka nästa gång :)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Han blev ju varvad som om han åkte en moppe!!!
Jämfört med racets bästa varv (Bautista: 1'24.552) var Stensmos bästa varv 111 % långsammare. Hur mycket långsammare har Watz varit när han har kört GP?

2'14.260
1'38.343
1'36.003
1'35.122
1'44.661
1'35.869
1'34.832
1'38.191
1'34.314
1'33.964
1'34.042
1'34.296
1'38.569
1'42.308
1'42.633
1'34.336
1'38.117
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Vilket jantelagstjafs. Första svenskarna i MotoGP på länge och så ska det ifrågasättas - man undrar varför? För mig är det fantastiskt mycket intressantare med en svensk på nittonde plats än en italienare på nionde. So what om någon annan i Sverige skulle vara, eller har varit snabbare - jag såg inte dem på startlinjen.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel

Bifogat

  • chemical-structure-dna.gif
    chemical-structure-dna.gif
    12.7 KB · Visningar: 173
  • valentino_rossi_honda.jpg
    valentino_rossi_honda.jpg
    33.4 KB · Visningar: 106
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nog är det så att tidigare 250-förare som Watz, Palle och även Mårtensson/cajback/niko är snabbare även på 250 än stensmo/hålén. Finns ju rätt mycket varvtider som pekar på det från här hemma.
Så visst är det att sikta högt att åka VM redan nu, men å andra sidan ett wildcard är ett wildcard och kvalar man in så kvalar man in, vilket Stensmo gjorde, vilket är riktigt jäkla bra.
Sen vem som är bäst, tja, just nu finns det inga andra 250-förare som är snabbare och villiga och satsa, och rent krasst, från nästa år finns inte ens 250-vm längre tyvärr.
Vad gäller talang och jämföra med de som siktar på superstock-cupen/wss eller wsbk är väl heller inte riktigt rätt, de som vill köra där kan få wildcards oavsett vad som händer i moto-gp.
De får väl bara ta bort trimmet på hojarna först om de ska köra superstock :rolleyes:
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Alla har naturligtvis rätt att tycka vad de vill men jag tycker inte att det handlar om (i detta fall) att skicka Sveriges bästa förare alla kategorier, utan att skicka Sveriges för tillfället bästa 250GP förare med tillhörande hoj och team till 250GP VM. Och det tycker jag man har gjort med Jocke och Team Nordgren.

Under förra årets EM mätte Jocke sitt tempo (på människa och maskin) mot Alvaro Molinas (som har besökt VM och i mina ögon presterat åtminståne respektabla resultat). Därifrån anser jag att Jocke visade att han hade tillräckligt tempo för att åtminståne få tillåtelse till Wild-Card, så jag anser att Svemo har gjort en korrekt bedömning gällande Jocke.

Jag tycker att Jocke, Henrik och Anders skall vara stolta över sin bedrift :tummenupp.

Jag tror även att det har varit mycket lärorikt och teamet kan säkert använda denna nya kunskap för att höja nivån för alla teamets förare. Kanske kan det vara till nytta för inhopp i 125GP VM i framtiden?
 

Ninjarookie

#42 Rookie 600
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Södern
Hoj
ZX6R-07, ZX6R-09
Under förra årets EM mätte Jocke sitt tempo (på människa och maskin) mot Alvaro Molinas (som har besökt VM och i mina ögon presterat åtminståne respektabla resultat). ?

Håller med. Fighten mellan Stensmo och Molina var suverän. Jag satt på läktarn i depåkurvan där Jocke varv på varv höll en tight linje och tog Molina på innern ut på rakan men det var alltid Molina som var först till böjen efter rakan. Ett varv så tänkte Jocke enligt honom själv att nu får det vara nog så då gick han om och höll långt till vänster ut på rakan, på den vita linjen. Vad händer då? jo Alvaro Molina slår inte av en tum på gasen utan går ut i grusen och åker om mitt på rakan, på gräset!!!!! helt sjukt. Fy fan det var en hårig fight.
Den gången hade Jocke vunnit om han hatt mer mos i motorn tror jag i varje fall.
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
wow, nu va de mkt intressanta åsikter, men med tanke på att de är nästan 24,000 visningar på denhär tråden och de är inte en handfull med negativa åsikter så kan ja bara tolka det åt ett håll.

hurvida jag platsar i vm eller inte, bra fråga, men testar man inte får man inte veta.
Mårtensson och gänget är inte mkt snabbare än mig och rocket, visst på anderstorp va varvtiderna att skämmas över de är jag med på, men vi plockade trots allt deras banrekord på falkenberg tex.

sedan under helgen på sachenring så redan under fp1 va jag bara 0,7sek från att kvala och de va första gången på banan, och vi hade elf-soppa i tanken vilket motorn inte är bestyckad för men hojen va ju som sagt över 10km/h långsammare än den näst långsamaste hojen. visst finns alltid saker att skylla på, senare under helgen när vi fick till bestyckningen så va den ca 10km/h långsamare än den snabbaste hojen på banan, vilket är helt okej.

Under lördagen va det regn hela dagen och de nya regndäcken va grymma jämfört med de gamla jag har använt, så de va svårt att ställa om sig för hur mkt mer fäste som fanns, sänkte mig ändå 8 sek från första till andra passet.

sen allt strul på starten på söndagen behöver vi inte ta igen, men ja körde nästan 2 sek snabbare med första hojen på warmupen när ja va ute och mös runt än va ja gjorde med andra hojen som bäst.

jag kan inte på nått sätt säga att ja är nöjd med mina varvtider där nere, men med tanke på att ja hade kört ett pass i torrt innan finalen och va tvungen att gå ut med andra hojen med annan den gammla typen av bakdämpare och gaffel som inte hanns med att justeras in samt att ja hade kalla slicks på. visst finns alltid någon som kör fortare på likvädrigt material, men jag stog på så gott ja kunde hela racet, visst kanske såg ut som att jag torade på tv, men när man får en blåflagg me dehär killarna vill man gärna inte vara ivägen.

men jag kan säga att om de var nått som va begränsingen på hur fort de gick där nere så va de inte materialet det berodde på, iaf inte på min första maskin. då det finns ordinareförare som kör med upphottad showa fjärdring och standrad ramar, så kan jag inte på nått sätt säga att dennes hoj skulle vara värre än min på något sätt. då vi ändå lyckats fått tillgång till riktigt fina block, vevaxlar, tänding, pipor osv. vilket motsvarar ungefär 2006 års fabriks motorer.

kommer en mer utförlig racrapport senare.

sedan måste jag berömma Team Norgren för en grym insats denna helg och tackar för alla fina komentarer som har landat här i tråden.

over and out
 

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
Tycker det är jäkligt roligt att svenskar är med och kör, hoppas det blir någon mer körning det här året.
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
hurvida jag platsar i vm eller inte, bra fråga, men testar man inte får man inte veta.

over and out

Alldeles riktigt:tummenupp Testar man inte..... Du/ni fick vara med och se och lära. Det är mer än vad många övriga i sverige nånsin kommer i närheten av. Att bara få vara i en GP-depå och se hur livet ter sej där är nått helt annat än SM. Jag tycker att både Du och Rocket ska vara dj-t stolta över era WC och det kan ingen ta ifrån er:fakta. Jag är stolt iaf över er och hoppas att se er i fler GP:n.:Bugar Att sen andra ifrågasätter era insatser och tider som inte ska räcka till osv. är bara löjligt.:3freak Var är dom 30 som är så dj-a snabba.Varför var inte dom på Sachsen och körde????:confused:??? I TV-soffan med en bira i handen kan t.om jag vara snabb nog att vara VÄRLDSMÄSTARE.:öl:jisses

Stå på er:yoparty
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
...andra ifrågasätter era insatser och tider som inte ska räcka till osv. är bara löjligt.:3freaky
Men faktum är att varvtiderna från racet inte räckte till enligt kriterierna i FIM-reglementet. Nästan 10 sekunder efter per varv på en kort bana som Sachensring är att vara ljusår efter.

Även om frågan är obekväm så är det relevant: hur påverkas DORNAS villighet att dela ut wild card till svenska förare efter detta?
 
Last edited:

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Men faktum är att varvtiderna från racet inte räckte till enligt kriterierna i FIM-reglementet. Nästan 10 sekunder efter per varv på en kort bana som Sachensring är att vara ljusår efter.

Även om frågan är obekväm så är det relevant: hur påverkas DORNAS villighet att dela ut wild card till svenska förare efter detta?

Det torde väl ändå vara upp till Dorna att bestämma vilka som får och inte får WC, inte vi. Och hur deras uttags process ser ut vet jag inte mycket om.:va Men man kan undra hur dom bedömmer. Tycker inte att vi kan ta oss rätten att dömma JS och RH för att de fick WC. Än mindre hacka ner dom för att dom gjorde "misstaget att äns åka och förnedra Sverige"
Som tidigare skrivet "-Har man inte testat så vet man inte!":tummenupp

Eller är jag helt ute och cyklar:confused:
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Även om frågan är obekväm så är det relevant: hur påverkas DORNAS villighet att dela ut wild card till svenska förare efter detta?
Racingforumets just nu mest lästa tråd, om det kan få vara ett mått på intresse ifrån Sverige så skulle jag tro att Dorna är mycket positiva till fler Wildcards :)
Dorna är inte direkt kända för att se till det absolut sportsligaste eller att se till att enbart världens 18 bästa förare kör i MotoGP. Nationskvotering är väl relativt vanligt förekommande?
Så om inte svenskar inte gör bort sig så att det påverkar någon annan allvarligt så är Svemo högst troligt välkomna att skicka igen.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Men faktum är att varvtiderna från racet inte räckte till enligt kriterierna i FIM-reglementet. Nästan 10 sekunder efter per varv på en kort bana som Sachensring är att vara ljusår efter.

Även om frågan är obekväm så är det relevant: hur påverkas DORNAS villighet att dela ut wild card till svenska förare efter detta?
Tror och hoppas att Dorna inte ger ut wild card för att de på allvar tror att någon skall vara konkurrenskraftig och placera sig topp 10. De ser det nog mer som ett sätt att öka/hålla intresset på en hög nivå i de länder vars förare beviljas wild card. Sen vet jag inte om det i ärlighetens namn spelar någon roll heller med intåget av Moto2. :)

Jag tycker det är riktigt kul att Robin och Jocke fick köra! Självklart skall man ta chansen när man får den och det är väl det som är meningen med racingen?! Att jobba hårt, våga och se möjligheter samt chansa lite. Kul som fan tycker jag!

Att jämföra med Watz fjolårstider från Assen är inte riktigt juste heller. Hans första wild card var på Donington -04 och dessutom körde han 4 race 2005. Bästa placering 17'e. Han har kört 250 några varv mer än vad Joakim har.



Sen har det här varit den mest högkvalitativa tråden på riktigt länge... Bara det liksom. ;)


ps. Lycka till med ansökan om wildcard #2!! :yoparty
 

knallen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
Ducati
Sedan borde ju Dorna varit på plats själva och sett med egna ögon fipplet med däcksbyten start av andrahoj osv..

Det jag undrar över, och vore skoj att veta är hur tänket gick när racet rödflaggades. Gick man bara på meterologens rapport (antar att det finns en sådan där), eller tittar man själv ut och försöker bedöma vädret, eller gör man bara vad alla andra gör? Regnet som kom varade nog inte ens i fem minuter, tror inte ens banan blev blöt? Vi satt och funderade lite, för så långt bort man kunde se så var det inget mer regn i sikte.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Sedan borde ju Dorna varit på plats själva och sett med egna ögon fipplet med däcksbyten start av andrahoj osv..

Det jag undrar över, och vore skoj att veta är hur tänket gick när racet rödflaggades. Gick man bara på meterologens rapport (antar att det finns en sådan där), eller tittar man själv ut och försöker bedöma vädret, eller gör man bara vad alla andra gör? Regnet som kom varade nog inte ens i fem minuter, tror inte ens banan blev blöt? Vi satt och funderade lite, för så långt bort man kunde se så var det inget mer regn i sikte.

Såg inte hur det såg ut just då på banan då det var megastressigt i depån just då. Men normalt så har ledaren av racet eller den som är regerande världsmästare och kanske också den som leder VM detta året rätt att sträcka upp handen och signalera till tävlingsledningen att man vill avbryta racet pga någonting. Så kan ha skett då en hel del kraschade när regnet kom.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top