Jobbigt däcksslitage

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
...Angående första frågan så ökar väl tryck linjärt med temperaturen va? Så ett däck som har 1.4 kilo i sig vid 20 grader celsius = 293 kelvin och ökar till 90 grader celsius = 363 kelvin öka till:

(363/293) * 1.4 = 1,73

Så 1.4 kallt blir ungefär 1.7 varmt om man inte kör som en kärring o inte kommer upp i temp :)

Enligt allmänna gaslagen höjs (eller sänks) trycket i det här temp spannet med ca 0,08 bar per 10°C ändring. Det innebär väl ett varmtryck på ~2 bar


Angående trådrubriken så kan liknande slitage uppstå även med för mjuk inställning bak. En medlem här på forat fick samma fel bak efter byte från 60-70 profil fram, så hojens hela balans påverkar. Inte helt lätt att hitta exakt rätt...
 

sandstream

Guest
Tackar för alla tipsen men som DQ skrev rätt tidigt verkar det vara däckstrycket som ska justeras i första hand på dessa 07-däck.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Enligt allmänna gaslagen höjs (eller sänks) trycket i det här temp spannet med ca 0,08 bar per 10°C ändring. Det innebär väl ett varmtryck på ~2 bar

ja men borde inte det va ungefär samma för kväve/nitrogen? Kan någon förklara skillanden mellan vanlig luft och endast kväve för mig?!
Jag tycker det mest verkar va något marknadsföringstrick som en smart däckhandlare/gasleverantör har hittat på.

skulle va trevligt om man kunde få reda på hur det ligger till med säkerhet..
 

sandstream

Guest
Jag tycker det mest verkar va något marknadsföringstrick som en smart däckhandlare/gasleverantör har hittat på.
Tror man har använt gas i däcken inom F1 ett tag just för att däckstrycker inte förändras beroende av värmen. Neutral eller Valmers vet säkert om det stämmer eller inte.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
ja men borde inte det va ungefär samma för kväve/nitrogen? Kan någon förklara skillanden mellan vanlig luft och endast kväve för mig?!
Jag tycker det mest verkar va något marknadsföringstrick som en smart däckhandlare/gasleverantör har hittat på.

skulle va trevligt om man kunde få reda på hur det ligger till med säkerhet..

Hmm, med säkerhet :rolleyes: I vilket fall som helst så beter sig gaser oavsett namn lika, förutom när man närmar sig kondenseringstemperatur och tryck. Och vanlig luft består vad jag vet om ca 78% kväve.
Det som kan göra skillnad är vatteninnehållet, man ligger nog och pendlar runt daggpunkten i däck med obehandlad luft. Om man nu anser att någon del av ett hg spelar roll så går det säkert lika bra med torkad luft, eller kanske rent av selleri?

En annan fråga i sammanhanget hur nogranna är era lufttrycksmätare, bättre än ±10%? skulle inte tro det...

Så mitt svar på din fråga: Allt går att sälja med mördande reklam, upprepar man den tillräkligt många gånger blir det en sanning. Kom och köp konserverad gröt!
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
det är INTE ett marknadsföringstrick.
skillnaden är väl just det att det inte är någon fukt i som kan expandera.
Här är en tråd från rejsa.nu:http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1864&highlight=kv%E4ve+d%E4ck

Jo jag vet att det är därför, men hur mycket mindre expanderar kvävgas jämfört med vanlig fuktig luft?
I andra forum där folk har räknat på det så verkar det ju va försvinnande liten skillnad.

Att det är smidigare att ha gas på flaska med högt tryck ute i depåerna än att släpa på komperssor som kräver massa el är ju en annan fördel med kvävet
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern

En annan fråga i sammanhanget hur nogranna är era lufttrycksmätare, bättre än ±10%? skulle inte tro det...

Jag har undersökt den saken närmare då jag kontrollerar däcktryck mycket och ofta i jobbet. Det kan helt klart variera mer än 10% mellan olika mätare.
Men det spelar ju inte så stor roll om man bara använder samma varje gång.

Dom tryckmätarna vi har på jobbet går på ett antal tusen kr tydligen är det den prisklassen som krävs för att det ska bli någolunda bra.
 

MC Doktorn

Guest
Enligt allmänna gaslagen höjs (eller sänks) trycket i det här temp spannet med ca 0,08 bar per 10°C ändring. Det innebär väl ett varmtryck på ~2 bar


Angående trådrubriken så kan liknande slitage uppstå även med för mjuk inställning bak. En medlem här på forat fick samma fel bak efter byte från 60-70 profil fram, så hojens hela balans påverkar. Inte helt lätt att hitta exakt rätt...

Hej på dig gubbe!!

Men Allmänna gaslagen är väl pV = nRT och enl mina gamla matematiska kunskaper och trycket linjärt med tempen förutsatt att allt annat är konstant?

Hur räknar du?
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
...kontrollerar däcktryck mycket och ofta i jobbet. Det kan helt klart variera mer än 10% mellan olika mätare.
Men det spelar ju inte så stor roll om man bara använder samma varje gång...
Det är väl ungefär det jag menade, att något hg hit eller dit i kalltryck inte spelar någon roll då det är så många andra faktorer med i leken.




Hej på dig gubbe!!

Men Allmänna gaslagen är väl pV = nRT och enl mina gamla matematiska kunskaper och trycket linjärt med tempen förutsatt att allt annat är konstant?

Hur räknar du?
Gubbe kan du va själv :mad:

Substansmängden och gaskonstanten är konstanta, volymen är nästan konstant ändrar sig säkert något beroende på däckets elasticetet men försumbart i sammanhanget.
T vet vi genom mätning-antagande. Återstår då att lösa ut p, lite enkel räkning voilà får vi trycket.

Detta är förenklat och ingen hänsyn har tagits till ångbildning-kondensering etc. får du ett annat värde (förutom 0,07nnnn) kan du gärna redovisa.

By the way, syns vi på Gotland 1-3/6?
 

MC Doktorn

Guest
Gubbe kan du va själv :mad:

Substansmängden och gaskonstanten är konstanta, volymen är nästan konstant ändrar sig säkert något beroende på däckets elasticetet men försumbart i sammanhanget.
T vet vi genom mätning-antagande. Återstår då att lösa ut p, lite enkel räkning voilà får vi trycket.

Detta är förenklat och ingen hänsyn har tagits till ångbildning-kondensering etc. får du ett annat värde (förutom 0,07nnnn) kan du gärna redovisa.

FONT][/QUOTE]

Tänkte på DQ ex tempen ökar från (20C)293K till (80C)353K och trycket 1,5 bar ökar väl till 1,8 bar.:va


By the way, syns vi på Gotland 1-3/6?
Nej tyvärr kommer gubben leka RR hjälte på annat håll :tummenupp
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Tänkte på DQ ex tempen ökar från (20C)293K till (80C)353K och trycket 1,5 bar ökar väl till 1,8 bar.:va

Nej tyvärr kommer gubben leka RR hjälte på annat håll :tummenupp
DQ:s beräkning var 1,4bar 70°K ökning = 1,7bar
Enligt mig 1,4bar >70° = 1,96bar

Jassåå, vill hon inte med i år?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top