Julkalender 2024, Toymans.

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
MC-LIV 1.
Min fjärde motorcykel. En ny Honda CB750 FOUR. K2.
Längsta turen med denna. 1974. Semester, 3 veckor Europa! Å i denna en 2 dagars tur i Marocko.
Tidig vår. Kollar karta och ser att den trippen tangerar 1000 mil! Kanske var det 4 veckor.... minnet sviker. Hemresan vart upp till Salzburg Ring över en helg. Hälsade på Kent Andersson.. Bilder på lite hojar där. Ingen text till bilderna...
img047.jpg
img048.jpg
img049.jpg
img050.jpg
img061.jpg
img062.jpg
img068.jpgimg070.jpg
img071.jpgimg074.jpg
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Underbara bilder. Mera mera. Tack å bock.
MC-LIV 1.
Min fjärde motorcykel. En ny Honda CB750 FOUR. K2.
Längsta turen med denna. 1974. Semester,
Europa, Å i denna en 2 dagars tur i Marocko.
Resan hem vart om till Salzburg Ring över en helg. Hälsade på Kent Andersson..
Bilder. Strand i Marocko. Depån Salzburg Ring.

En väldigt öde strand i Marocko. Min 750!
img036.jpg
Vi kom ej längre, tar en paus!
img038.jpg
Trodde vi var ensamma!? Sjöman som fallit över bord? Spolats upp här?
img041.jpg
Salzburg Ring. Bo Granath. Husqvarna 500!
img053.jpg
En Göteborgare! Leif "GUSTEN" Gustafsson. Vart 8:a i VM tabellen. Hur det gick denna tävling vet jag ej. Kompis med Kent Andersson.
img051.jpg
Min Kompis Håkan provsitter!
img052.jpg
Klart en annan ville posera! NR 6 på hojen. Vill tro att detta är hans 250cc
img054.jpg
Kent har besök, Tror det var någon ifrån Sponsorn Yamaha.
img058.jpg
Kent på hojen. Står jämte? Kents mekaniker!?
Tror Nummer 6 är 250 hojen, nummer ett är 125:an. Vinnarhojen 1973.

img055.jpg
Kent med Krans och Pokal. Flickvän eller hans fru. Var han gift då?
img056.jpg
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
MC-LIV 1.
Min fjärde motorcykel. En ny Honda CB750 FOUR. K2.
Längsta turen med denna. 1974. Semester, 3 veckor Europa! Å i denna en 2 dagars tur i Marocko.
Tidig vår. Kollar karta och ser att den trippen tangerar 1000 mil! Kanske var det 4 veckor.... minnet sviker. Hemresan vart upp till Salzburg Ring över en helg. Hälsade på Kent Andersson.. Bilder på lite hojar där. Ingen text till bilderna...
View attachment 506621
View attachment 506622
View attachment 506623
View attachment 506624
View attachment 506625
View attachment 506626
View attachment 506627View attachment 506628
View attachment 506629View attachment 506630
Tack för att du delar med dig Toyman! Jag är så avundsjuk på er som fick uppleva den här epoken av motorsport på två och fyra hjul när män var män och racing var racing...:yoparty

Om det kan vara till någon glädje delar jag gärna med mig av några gissningar på vad dina foton föreställer för att friska upp ditt minne...
Bild 1: Armando Toraccas Paton i Bimota(?)-chassi.
Bild 2: Agos Yamaha 500cc
Bild 3: ?
Bild 4: Reads MV 500cc
Bild 5: Kents 125:a
Bild 6: Paul Smart med ansiktet hitåt och Barry Sheene med ryggen hitåt
Bild 7: Phil Read
Bild 8 och 10: Sheenes Suzuki 500
Bild 9: ?

/BG

P.S. Göteborgaren du inte minns namnet på i nästa bildserie är Leif Gusten Gustafsson (Falkenbergs MK) på sin Maico. För övrigt den senaste svensk att stå överst på pallen i GP-VM (Brno -75, 125cc) vilket är en prestation vi alla bör hjälpas åt att bevara minnet av.🥇 D.S.
 
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Tack för att du delar med dig Toyman! Jag är så avundsjuk på er som fick uppleva den här epoken av motorsport på två och fyra hjul när män var män och racing var racing...:yoparty

Om det kan vara till någon glädje delar jag gärna med mig av några gissningar på vad dina foton föreställer för att friska upp ditt minne...
Bild 1: Armando Toraccas Paton i Bimota(?)-chassi.
Bild 2: Agos Yamaha 500cc
Bild 3: ?
Bild 4: Reads MV 500cc
Bild 5: Kents 125:a
Bild 6: Paul Smart med ansiktet hitåt och Barry Sheene med ryggen hitåt
Bild 7: Phil Read
Bild 8 och 10: Sheenes Suzuki 500
Bild 9: ?

/BG

P.S. Göteborgaren du inte minns namnet på i nästa bildserie är Leif Gusten Gustafsson (Falkenbergs MK) på sin Maico. För övrigt den senaste svensk att stå överst på pallen i GP-VM (Brno -75, 125cc) vilket är en prestation vi alla bör hjälpas åt att bevara minnet av.🥇 D.S.
nr 3 YB1, Yamaha Bimota, märkligt nog svarta skyltar, borde vara en 250 eller 350
nr 9 Sonauto Yamaha, aluminiummonoqoqueram

tackar även Toyman för dessa bilder, fina
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Kollat. Hittade ett program på nätet. Salzburg Ring 1974. Året då Kent Andersson tog sin andra VM-titel i 125cc klassen.

salzburgring740505.jpg
Prisceremonin är över. Känt på väg till sin bil. 10 deltävlingar i Roadracing VM 1974. Detta var den tredje. Roadracing VM innehöll 50cc, 125cc, 250cc, 350cc, 500cc och sidvagn.
img057.jpg
Vi vart ju på banan 5 maj en söndag. Tänker att vi då reste iväg i början på April. Ner och vände i Marocko. Resdeltagare 3, Håkans lumparkompis hade hemlängtan och vart inte med till Österrike. Bild jag, resdagen vi lämnar Kungsbacka. Nakna buskar, sen vår.
img066.jpg
Paris, Kollade Eiffeltornet, Notre Dame, Mona Lisa och Louvren palatset. Rundade Triumpfbågen. Vart vilse i Paris. Ingen GPS då, .... ;-) Franska? Inget vi kunde.
img021.jpg
Fick rattat, styrt en sådan här. Marocko.
img040.jpg
Några hojar på parkering där, Salzburg Ring.
img072.jpgimg073.jpg
MV-depån....
img075.jpg
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
1966. FMCK hojen på Kvibergs regemente. Monark Jawa vill jag tro att det var.
Kanske var det en sådan som bilden visar.
000 Monark-Jawa-01.jpg
Blå Kawan 750. Sista hojen. Det kom in några jänkebilar. Mustang och Firebird.
Så vart jag med garage. Byggde en liten bensindragster..... Tog Licens våren 1975.
001 Tonys Silverpil (325x200) 1966 1980.jpg
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Mycket fina bilder, du verkar vara väldigt duktig på att dokumentera! Tack för att du delar med dig.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag nu 24 år... Hösten 1974. Ett nytt motor-liv. Den där blå 750 Kawan hade jag nog bara några månader. Intresset för fart och 428 Mustangen gjorde att jag kom i kontakt med Bröderna Johansson i Anneberg/Kungsbacka. Där vart väl en 7/8 stycken som höll på med dragracing. Lite olika klasser. MS Modifierad Standard, SA Street Altered, CA Competition Altered och D Dragster. Fastnade för klassen D. Blev peppad utav Bröderna Johansson.
Hittade ett dubbelgarage i Kungsbacka. Jänkebil och 750 Kawan såldes. Och det inhandlades "ramrör" en begagnad gammal V8:a med växellåda. Bakaxel som skulle kortas. Framhjul, Styrspindlar och styrsnäcka. Bromssystem till bakaxeln, osv. Vart ju lovad hjälp med ramrören, svetsa ihop dem. Det var ju regler för hur en ram skulle se ut. Jag kapade och filade ut alla rören. Men hjälpen att svetsa uteblev. "KAN SJÄLV VART DET"
Licens för att få köra behövdes. Gjorde teori kursen hos SHRA, Swedish Hot Rod Association i Stockholm. SHRA bildades runt 1968 och dess första tävling var på Anderstorp. Lokala avdelningar bildades runt om i landet. Stockholmsavdelningen var störst, men det fanns större klubbar runt om i landet så som i Lidköping, Göteborg, Malmö, Luleå, Borås, Jönköping med flera. De flesta har numera försvunnit eller gått ihop med andra klubbar.
Körde upp våren 1975 på Mantorp Park, i min Audi 100. !!! Körde sedan min första tävling på Vårgårda flygfält. då 25 år ung! Dragracing i Sverige var ju rätt nytt.

img311 sh.jpg

Vårgårda Flygfält. Kanske min första körning! "repa". Det gick inte fort. Men vi ändrade flertal bitar så till slut orkade den med 1/4 milen på 11,3 sekunder. Slutfart 190 km/t.
Det var jag, min lillebror Stefan och en jobbarkompis. Många ifrån KMCK, mc-klubben var där och kikade.
Dragster 1975 Peos Bild.jpg
Vill tro att vi här är på Feringe flygfält i Småland. Ingen kyl å så! Bara vatten i blocket.
1975 Tony Dönges på Vårgårda 2.jpg
Bytt topplock.... "röda" till ifrån en 350 kubiktum motor . Där vart from en 327 innan.
276135287_3180782062165908_2688559964738157886_n.jpg
Vår dragbil, "puschcar" Släp hyrde vi vid behov. typ biltransport. Några jeepdunkar med bensin. 1 verktygslåda. det var väl det man hade.
271857355_4845442058835221_9200145715663331583_n.jpg

Dragster 1975.jpg
Tidningen Power skrev några rader om hur det började.

Dragster 1975 POWER Magasin.jpg
1976. Mitt andra år, Vi var 10 stycken hemmavid. Med gemensam Sponsor. Bilhuset.
P5310040.JPG

1997, tog denna motorperiod slut. 1998 kom det åter en motorcykel in i mott MC-LIV 2.
1 a Dragster 1975 sh.jpg

Har kört i 8 länder. Längst bort är USA. Under dessa år fanns 3 mc med i bilden.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Verkligen kul och intressant att läsa och se alla bilder tack för att du delar med dig.

En fråga. Vad är den snabbaste tiden du kört med dragracing bil?
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ser på dragstern från -75 att du körde med den legendariska "Spola kröken"-dekalen som även verkar ha varit vanlig i samtida RR-depåer i en tid när det där med synlig sponsring var ganska nytt i idrotts-Sverige. Jag känner till till det övergripande syftet (typ det som står på Wikipedia), men är lite nyfiken på om du minns hur sponsorupplägget såg ut på den tiden? Var det någon central statlig fond man sökte pengar ifrån eller var det den lokale systembolagsdirektören som letade talanger på bygden och stack några hundringar i näven på dig? Förband man sig att leva efter kampanjens motto om man mottog sponsorpengar etc? Har du någon aning om ersättningarna varierade mellan förarna (bl.a. Granath åkte ju i 500cc-VM på framskjutna placeringar med dekalen på kåpan), och i dag hade det förmodligen renderat i mer pengar än för en rookie på Vårgåda-strippen. Men det här var ju en annan tid och förarna hade säkert inte samma koll på sitt marknadsvärde, jantelagen var stark i sosse-Sverige etc. Berätta gärna lite för oss Tony om du orkar och har lust hur det gick till på den tiden med sponsor-uppläggen. Du gick ju från debutant till etablerad i Europa/USA under en epok (1970-90-talen) när mycket förändrades i svenskarnas inställning till de här sakerna. Jag har för övrigt ett par spola kröken-klibbor som jag övertagit från äldre släktningar och som jag vårdar ömt som de tidsdokument de är.:fyllisar /BG
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Verkligen kul och intressant att läsa och se alla bilder tack för att du delar med dig.

En fråga. Vad är den snabbaste tiden du kört med dragracing bil?
SM-vinst 1995. Finalkörningen. 5,957 371km/t. Mitt tredje SM. guld

Tidkort. *** Midnight Sun Internationals 95 ***

Arrangör:SHRA-LULEÅ PITE DRAGWAY Status:INT/NM/SM/DM
Tidtagning och Resultat: SHRA - LULEÅ 2005 07 19:25

TAD 223 TONY DÖNGES FJÄRSÅS MK

Tid: 5,957 6,041 6,070 6,122 8,416
Hast: 371 355 369 362 218
VsIndex: 0,357 0,441 0,470 0,522 2,816
R-Tid: 0,245 0,145 0,092 0,158 0,393
60-Fot: 0,974 0,980 0,989 0,989 1,500
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ser på dragstern från -75 att du körde med den legendariska "Spola kröken"-dekalen som även verkar ha varit vanlig i samtida RR-depåer i en tid när det där med synlig sponsring var ganska nytt i idrotts-Sverige. Jag känner till till det övergripande syftet (typ det som står på Wikipedia), men är lite nyfiken på om du minns hur sponsorupplägget såg ut på den tiden? Var det någon central statlig fond man sökte pengar ifrån eller var det den lokale systembolagsdirektören som letade talanger på bygden och stack några hundringar i näven på dig? Förband man sig att leva efter kampanjens motto om man mottog sponsorpengar etc? Har du någon aning om ersättningarna varierade mellan förarna (bl.a. Granath åkte ju i 500cc-VM på framskjutna placeringar med dekalen på kåpan), och i dag hade det förmodligen renderat i mer pengar än för en rookie på Vårgåda-strippen. Men det här var ju en annan tid och förarna hade säkert inte samma koll på sitt marknadsvärde, jantelagen var stark i sosse-Sverige etc. Berätta gärna lite för oss Tony om du orkar och har lust hur det gick till på den tiden med sponsor-uppläggen. Du gick ju från debutant till etablerad i Europa/USA under en epok (1970-90-talen) när mycket förändrades i svenskarnas inställning till de här sakerna. Jag har för övrigt ett par spola kröken-klibbor som jag övertagit från äldre släktningar och som jag vårdar ömt som de tidsdokument de är.:fyllisar /BG

Vad det gällde Spola Kröken dekalen och vissa andra loggor som kom på. Så hade dessa sponsorer en del med arrangören att göra, En deal de hade : Pris! Rundaersättning varierade då beroende på om du deltog i denna deal... om jag minns rätt. Ingen som grubblade på om man levde efter förslaget. Men, som var ett bra förslag. En del dekaler, tillverkare utav motordelar osv, inbringade inga pengar, däremot så framgick det ju att man brukade bra delar. Och då var det ju reklam för oss själva. Dekaler motorolja och tändstifts företag var ju deras produkter utan kostnad. Varje vintersäsong vart det ju till att söka personlig sponsor. För vår del sökte vi sponsorer i de aktuella yrkena vi hade, våra leverantörer. Livsmedelshandeln. Hönseri äggproduktion och sedan Lek och Hobbybranschen. Inte var det lätt.
Man sökte ek bidrag. Lovade massor, och på så sätt vart det alltid för lite för en hel racesäsong. Lackering fordon. Teamkläder. Å så skulle ju dragstern uppdateras. Å då var det mesta av bidraget utnyttjat. Så skulle man köra en säsong. Händer ju grejer hela tiden, kör sönder. Konkurrenterna finner vassare prylar. ............. Ingen hemsida. Inget facebook. Inget instagram osv. Visa upp sig. ....................... så som sker här och nu... Med vänlig hälsning Tony
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Vad det gällde Spola Kröken dekalen och vissa andra loggor som kom på. Så hade dessa sponsorer en del med arrangören att göra, En deal de hade : Pris! Rundaersättning varierade då beroende på om du deltog i denna deal... om jag minns rätt. Ingen som grubblade på om man levde efter förslaget. Men, som var ett bra förslag. En del dekaler, tillverkare utav motordelar osv, inbringade inga pengar, däremot så framgick det ju att man brukade bra delar. Och då var det ju reklam för oss själva. Dekaler motorolja och tändstifts företag var ju deras produkter utan kostnad. Varje vintersäsong vart det ju till att söka personlig sponsor. För vår del sökte vi sponsorer i de aktuella yrkena vi hade, våra leverantörer. Livsmedelshandeln. Hönseri äggproduktion och sedan Lek och Hobbybranschen. Inte var det lätt.
Man sökte ek bidrag. Lovade massor, och på så sätt vart det alltid för lite för en hel racesäsong. Lackering fordon. Teamkläder. Å så skulle ju dragstern uppdateras. Å då var det mesta av bidraget utnyttjat. Så skulle man köra en säsong. Händer ju grejer hela tiden, kör sönder. Konkurrenterna finner vassare prylar. ............. Ingen hemsida. Inget facebook. Inget instagram osv. Visa upp sig. ....................... så som sker här och nu... Med vänlig hälsning Tony
Tack Tony! Låter som att många av villkoren var liknande för er som för de killar och tjejer som ska slå sig in i motorsporten idag(frånsett det där med sociala medier så klart). Intressant info om att "spola kröken"-kampanjen gjorde avtal med promotorn/arrangören av dragracing-tävlingarna. Det skulle ju i så fall kunna förklara varför man sett så många av dessa dekaler på svenska RR-åkare under 70-talet. Någon som kan bringa klarhet i kopplingen mellan spola kröken och den svenska RR-depån under den här epoken? /BG
Bo_Granath__Seeley-Husqvarna_500-2.jpg
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
1975-1997. Under de 22 år som det fanns en dragster i garaget, fuskades det lite. Jo jag vart med hoj.
1981. Vi skulle till USA och hälsa på vår kontakt i Long Beach. Mr Tom Ridings. Det var till honom vi hörde utav oss när vi behövde delar. Vi jobbade i vårt Hönseri i Åskloster, 30,000 värphöns. Pendlade dit. Ofta fikade vi på väg ner i Åsa på stora tappen där. Köpte tidningar. Såg vid tillfälle reportage om Yamaha 1100 Midnight Special. Endast för USA marknaden. Vi hörde av oss till han. Bad han köpa hem 2 stycken. Så när vi kom dit, öppnade vi lådorna och gjorde hojarna körklara. Fick löst en form utav registrering och försäkring. Tror den var ämnad för resa till östkusten för vidare färd till Europa... Men vi skulle åka runt lite och sedan skulle Tom få se till att de skeppades hem till oss. Vi gjorde det vi skulle för dragstern... nya delar. Resan med hoj. Coastway one, Hearst Castle, Monterey Clintans stad, Alcatraz, San Fransisco, Sasulito och red Forestskogen. över till Fremont och kollade dragracing. Vidare över Yosemity nationalpark. Le Vining Mono Lake. Sedan söder ner till Death Valley. Las Vegas. Hoover dammen och åter till Long Beach. Väl hemma såldes hojarna till 2 bröder. Förtjänsten räckte till att betala hela resan.
Vi körde några över 300 mil på semestern där.
008 Tonys Midnight Special.jpg
Resan norrut utmed kusten. Tror ej det går att köra hela vägen nu. är ju över 43 år sedan. Rasrisk på sina ställen, rätt ut i havet.
Carlifornien 1-4 1980.jpg
Dragracing Fremont Dragway, Baylands Raceway. Stängde 1988. Vi var där 1983 med vår dragster och körde!
Carlifornien 2-4.jpg
På väg österut. Över Klippiga Bergen. Yosemite National park.
Carlifornien 3-4.jpg
Vi styr nu söderut. Man kan skönja lite snö på bergstopparna. Death Valley, satans varmt där. Vidare ner till spelstaden. Väldigt annorlunda jämfört med nu.
Carlifornien 4-4.jpg
 

Bifogat

  • Carlifornien 2-4.jpg
    Carlifornien 2-4.jpg
    419.2 KB · Visningar: 19
Last edited:
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top