Julkalender 2024, Toymans.

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Helt fantastiska berättelser och bilder! Jag kan inget annat än att bli lite avis 😁
Var kommer du ställa ut dina hojar nästa gång?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Lucka 12 Toymans Julkalender 2024. MC-året 2012 i några bilder.
Klubbsamarbete. CBX och CB1100R,

MC-mässan "På Två Hjul" Göteborg 2012. Jag. Icke betalande utav monterhyra. Då! Får alltid vänta till sista stund, slutet december/början januari. Hade någon hyrt ytan hade jag blivit utan. De lade även in en matta. Utan min Kompis Anders Höjner hade detta inte varit möjligt. Min dotter Maria och son Christian hjälpte till på söndag kväll.
IMG_7278 sh special.jpg
Schema...mc mässa...Tonys Superbikecolletion. Toyman.
8 snabba dygn.
Måndag 23 jan: Fram med grejer, hämta släp och lasta en omgång.
Tisdag 24 jan: 2 bilar med släp, 5 hojar och kört 3 vändor. 15 hojar på plats. Grovuppställning.
Onsdag 25 jan: 1 bil och släp. 2 hojar till och övrigt kördes in. Påklädning skyltdockor och uppsättning lite infoskyltar.

Torsdag 26 januari: Mässtider 10.00 till 20.00. ca 5000 besökare, lugnt och fint alltså. Mitt schema, hemifrån 08,15 tillbaka hem 21,30.
Fredag 27 januari: Som ovan fast ca 12000 besökare:
Lördag 28 januari: Mässtider 09,00 till 20,00. ca 22,000 besökare, bra tryck och att betänka det var lördag så efter 18,00 vart det stonedead!
Söndag 29 Januari: Mässtider 09,00 till 17,00. ca 6500 besökare. Tömmning monter börjar 17,00 pågår till midnatt. Flyttning 15 hojar till Gothias garage. 1 lass diverse och 1 lass med 2 hojar. Mitt schema, hemifrån 07,30 åter hemmet måndag morgon 00,30

Måndag 30 januari: Samling 08,00 utan för garaget. 5 körningar, in och urlastning * 3 hojar. Lite över 30 mil, detta tog 13 timmar. Avslut 21,00.................
Antal mil med bil, ca 110. Hyra släp 2 dygn plus 1 dygn, 1000 pix. P-husavgifter 500 pix. Minus 7 LÅNGA dagar på semesterkontot! Kanarieöarna!? Näääe!
Grymmt skoj, aktiv semester. Skulle lätt göra om det..... men kanske inte i morgon.
mc mässa 2012 205.JPG
2012. Våra Honda CB1100R 1982 är nu 30 år gamla, alltså får vi deltaga i Kungsrallyt ! ;-) DEt var jag, min kompis Stig också Kungsbacka och kompis Gunnar ifrån Borås deltog. Liten grå mulen dag. Men vi var glada ändå.

IMG_8127 mix.jpg
Tjolöholm Classic. CBX klubben är där men ingen CB1100R utställd.
IMG_8225 mix.jpg
MC-handlarna provar på. Stora Holm i Göteborg. Provkörning utav nya MC-Modeller. Vi träffs några vänner där.
IMG_8521 mix.jpg
CB1100R träff i Skåne. De har sytt ihop en träffdag. Vi åker ner några ifrån västkusten.
IMG_9827 (mix.jpg
Samling på Götaplatsen för vidare färd ner till motor-träffen vid Operan/Maritiman.
IMG_9174 mix.jpg
2008, 2011 och nu 2012. Öppet HUS/garage hos mig, Alltid i september. Blir då inte varje år! Vid skitväder rullar jag inte ut hojarna. Blött på marken, natten har varit blöt!
2012 IMG_0253 1280.jpg
Juli månad. Till samlingen. 2002 GSX-R 750. Fining. Vart? I Luleå. Flög dit och körde den hem. E45:an = Inlandsvägen. Det vart 150 mil... Dock vart det med alldeles för stor tankväska och ryggsäck. Grejer som följde med hojen. Totalt 3 dygn, 2 hotellnätter.
IMG_9032.JPG

Sept/oktober, åkt ner till Italien. Skulle köpa en Bimota YB4IE. Det vart ingen affär. Ej överens. På väg hem genom Tyskland.
Nästa dag får jag kontakt med säljaren Mr Pumpler, vi hade haft kontakt innan resan så bilder på hojen Bimota SB7 hade jag sett.
Hemma hos Mr Pumpler nära Köln. Kör till honom och kollar Bimotan... vi gör affär.
Min tröste-hoj när det inte vart någon hoj med ifrån Italien.
Mr Pumpler, lätt trött på Bimotan SB7:an som inte kördes så mycket, och då ofta trilskades när den skulle användas....
Han hade en Porsche också! Porschen var mycket bättre.... Hans hobby-bil!
Min "SöndagsBimota" SB7 1994.
2012. Borta över 1 vecka, Mission Completed, landat 1 Bimota SB7 1994, Byggd utav fabrik på SB6 chassie (1000cc) men med Suzukis GSX-R750 SP 1994 motor, hojen som Suzuki klassat in till SuperBike VM. Bimota klassade in denna SB7 model också, men nu med Bimotas insprutning och diverse annat i trimväg.
IMG_2406.JPG
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är väldigt imponerad av din samling och väldigt glad och tacksam att läsa din historier och alla bilder.

En liten nyfiken fråga. Har du någon favorit ibland dina motorcyklar? Någon som hjärtat klappar lite extra för?
Känns som du har haft mycket kul tillsammans med CB1100R är det favoriten?

Tack för att du delar med dig och låter oss se.
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Är väldigt imponerad av din samling och väldigt glad och tacksam att läsa din historier och alla bilder.

En liten nyfiken fråga. Har du någon favorit ibland dina motorcyklar? Någon som hjärtat klappar lite extra för?
Känns som du har haft mycket kul tillsammans med CB1100R är det favoriten?

Tack för att du delar med dig och låter oss se.
Hej Fleece. CB1100R hojen är ju vardagshojen, brukas mest. Utav ensitshojarna, så har jag kört mest med RC45:an. Gillar den starkt. Så även En Aprillia Colin Edwards replica jag hade ett tag. Men jag! Försöker inte favorisera någon. Utan blir det sporthoj. Så är den turen en glädjestund. Men det blir mindre och mindre hojåka. Glömde ------ Tvåtakt RD500 var jättekul. Å så den där On/Off road hojen 1977 Honda XL250
Att bara köra hoj en tur är toppen.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hmmm Fredag den trettonde ;-)
Lucka 13 Toymans Julkalender 2024. MC-året 2013 i några bilder.
Klubbsamarbete. CBX och CB1100R,

Efter 29 år i leksaksbranschen sålde vi 2012 vår Lek&Hobbybutik.
2013. 62 år och pensionär. När jag kollar så här tillbaka har jag lite svårt se hur det här gick till . Utöver det ni ser här hände massor i min "nya" vardag.

24-27 Januari. Extremt kallt. Min andra MC-mässa, i Stockholm! 22 hojar ska dit å lite utrustning. Hittar en sponsor för transporten, 20 hojar hämtas ock körs upp till Stockholm. Får otrolig hjälp utav Bengt, chauffören i detta. Kompis Anders hjälper till med i och urlastning. Annars är jag själv.
IMG_2330 (1024x768) sh special.jpg
1-3 Mars. MC-Mässa i Åhaga. Gamla lokstallet i Borås. MC-Handlare Bergman är arrangör. Min bil och släp fixar 5 hojar åt gången + tillbehör. 2 vändor tur/retur Borås. Innan Ulricehamn får jag punktering på släpet. Gamla vinterhjul!!! Reder ut det. Hemtransporten får hjälp utav broder Stefan.
IMG_2692 text.jpg
8-10 Mars. Veckan efter ner till MC-Mässan i Halmstad. Även här 2 vändor tur/retur. Släpet tar 4 hojar, lastar jag lätt själv. Bilen tar 2 hojar, går bra att tömma själv, lasta kräver lite hjälp. Inte samma 10 hojar som i Åhaga helgen innan. IMG_2805 text.JPG
28 mars - 1 april. Påsk. Elmia Jönköping. Sonen Christian hjälper mig. Fått låna utav Mothers Harleyshop en Ducati Desmocedici som han har till salu. Å så har Roland i Alingsås kommit med sin extrema HRC RC45:a, å så mina 10 hojar.
IMG_3054 text.JPG
9 maj. Kungsrallyt med CB1100R vänner
DSC04263 mix.jpg
19 maj. Söndagsmys. 1 dagars utställning utomhus. Hade kört ner 5 hojar dagen innan. Familjen hjälpte mig denna helg. Även här har Roland kommit ner med si tjusiga RC45:a HRC!
IMG_3896 text.JPG
29 juli. Motorträff vid Nääs Slott. Fikaträff med kompisar. Lite blandat hojval. Vi vart väl 9 gobbar. 1 RC45, 2 RC30, 1 Ducce 996, 2 CB1100R, 1 Ducati Monster, 1 CB900 Bol Dor och en Honda Valkyrie. Och nästan resten var typ custom HD.
IMG_4498 mix.jpg
3 augusti. Årsmötet CB1100R klubben. Sviestad i Linköping. Lördag, en heldag. Tur retur... Vi vart 9 hojar ifrån Västkusten. Långa vägen dit, ingen motorväg. Regn vart de på hemresan
IMG_4599 mix.jpg
8 September. 1 heldag i Mariestad. 2013 års Speed Art Design, Week. Har med mig 6 hojar.
2013 Speed Week  Mariestad .jpg
Till samlingen... 2 hojar 2012. 3 hojar 2013...
IMG_20200730_103531 640 2013 MIX.jpg
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Igår, den dagen, Fredag den trettonde gick bra. Nu lördag igen!
Lucka 14 Toymans Julkalender 2024. MC-året 2014 i några bilder.
Klubbsamarbete. CBX och CB1100R,

MC Mässan Göteborg 23-26.1.2014. Har fått gjort en deal med McRF.
Super Bike montern!
Ifrån dagboken: Toyman 2014-01-28 klockan 04:47

43,000 besökare varav 22,000 på lördagen! Succe, ja så kändes det. Jag som efter förra årets mässturnerande med 4 mässor, Stockholm, Borås, Halmstad och Jönköping plus 2 utomhusaktiviteter, Tjolöholm och Mariestad sagt till mig själv och min familj att nu får det vara bra, då tömd på energi och medveten om att kommentarer som att är den där gubben på plats igen! Tanken var då att jag skulle pausa några år och bygga ut samlingen som bestod utav 20 hojar.

I höstas hör mäss-chefen Peter Näsman utav sig och frågar om jag är redo för Mc-mässan 2014. Jag funderar på det och livet... vad som helst kan hända är ju ändå 64 år! Man behöver ju känna att man orkar med. På ett utav de 2 veckofasta fikamötena jag deltar i nämnde jag det vid kaffebordet... innan jag druckit upp säger flera utav fikakompisarna att de hjälper gärna till! Jag hör utav mig till mässledningen och nämner att vi måste göra så besökarna kommer närmare hojarna, alltid tidigare haft ett staket runt montern, rädsla för alla som ska provsitta och torrgasa. De återkommer med ett förslag på en jättemonter, 19*10 meter och en skiss med 20 podier i varierande höjder. Jag går igång på detta!

190m2 rymmer betydligt fler hojar, några har kommit till, några köps i december och mc-vänner kontaktas, snart har vi förslag på 26 hojar och podie-skissen ritas om! Komma nära hojarna och se på dem lite upphöjda på sina podier kräver lite extra översyn utav hojarnas nedre delar. Detta jobb påbörjas juldagen och pågår till veckan innan mässan. En del hojar behövde mycket kärlek! Kamrater bidrager med 5 hojar så det blir 21 egna att se över!

Logistiken till flytten och mässans genomförande, vi vart ett gäng. Bidragit med hojar, Mika, Magnus, Roland, Pelle och jag. Utöver detta hjälpte 8 kompisar ( Anders, Håkan och Ingemar, Hans-Erik och Sven-Erik, Stig och Morgan, Bengt ) mig att flytta mina hojar. Och i montern mässdagar var vi några stycken, ibland 4 pers. Utöver detta så hjälpte min kvinna till i montern, till utflyttningen var också ungdomarna Christian, Maria och Fidde med! Inblandade var också 3 bilar med släpvagn och 1 lastbil. 3 mil är det till garaget men vi behövde köra totalt 80 mil för att få dit och hem grejerna! *

Succe! Dunder-succe! Så mycket gott folk sade för att montern nu var öppen och tillät folk att kolla hojarna ur alla vinklar, kika in i kåpor osv. De 2 tidningsreportagen, Norra Halland och GP med fotobesök i garaget och mitt udda namn gjorde att jag mötte folk igen som jag träffat på 70 och 80 talet, via jobb, dragracing och rally-åkat. Folk som idag delar mitt intresse att köra hoj. Äldst var nog en Herre i 80 års åldern som sålt mycket Gevalia Kaffe till farsan Gunther / Willy (Willys) kompanjoner då, jag jobbade då i deras butik Kungs Livs i Kungsmässan och har lastat utav åtskilliga ton kaffe, många långtradare! Många kom fram och frågade om jag mindes episoder i min rally-era på mitten utav 80-talet, men det är dåligt med det. Frågan blev då när de vart osäkra på mig.... det var väl du som körde den grön/vita Kadetten med 2 litersmotorn och stora dubbla Weber 48or.. jovisst var det jag som körde alldeles för vass bil! i 3 år!

Mitt efternamn Dönges. För motorsportsintresserade har det dykit upp emellanåt, 22 år på den europeiska Dragracing kartan med fina framgångar har satt sina spår. Så jättemånga kommer och hälsar. Ibland är det jättesvårt att minnas, ansikten och episoder! Men ibland hjälper det ju att prata lite och minnet väcks till liv. För att minnas nu. 2014 och lite bakåt, dagbok blir det här på Sporthoj.com!

Så en än gång, lite bilder och text ifrån Toyman. varför Toyman då? 29 år som leksakshandlare.... ett garage fullt med skoj... hojskoj Toyboy..... Inte lek utan hyffsat på
allvar! Så Toy-Man

IMG_0268 mix.jpg
IMG_0345 TEXT.jpg
IMG_0056 mix small.jpg
4 Italienare. Ducati, Aprillia, Benelli och Bimota.
IMG_0057 mix 2480.jpg
4 Japaner. Kawasaki, Suzuki, Yamaha och Honda.
IMG_0335 mix.jpg
Kungsrallyt. Yamaha RD500. 1984. Nu 30 år. Jag har en sådan i trafik i garaget. Dags att vara med, V4.A tvåtakt. å lite rök. Trevligt. Gillar den hojen starkt. Men!!! Den har lämnat garaget!
IMG_2155 mix.jpg
7 Ducatis med. Gjorde det jobbet Ducati klubben borde gjort. Har ju träffat Ducati klubben några gånger som utställare där. Men det var inte så ofta.
IMG_1191  text.jpg
2 Augusti. Årsmöte CB1100R klubben. Linköpings Motorbana. Sviestad. Ifrån Västkusten.
7 CB1100R, en Triumph och en Porsche Turbo???
IMG_3060 mix.jpg

IMG_20200730_103531 640 2014 MIX.jpg
 
Last edited:

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Igår, den dagen, Fredag den trettonde gick bra. Nu lördag igen!
Lucka 14 Toymans Julkalender 2024. MC-året 2014 i några bilder.
Klubbsamarbete. CBX och CB1100R,

MC Mässan Göteborg 23-26.1.2014. Har fått gjort en deal med McRF.
Super Bike montern!
Ifrån dagboken: Toyman 2014-01-28 klockan 04:47

43,000 besökare varav 22,000 på lördagen! Succe, ja så kändes det. Jag som efter förra årets mässturnerande med 4 mässor, Stockholm, Borås, Halmstad och Jönköping plus 2 utomhusaktiviteter, Tjolöholm och Mariestad sagt till mig själv och min familj att nu får det vara bra, då tömd på energi och medveten om att kommentarer som att är den där gubben på plats igen! Tanken var då att jag skulle pausa några år och bygga ut samlingen som bestod utav 20 hojar.

I höstas hör mäss-chefen Peter Näsman utav sig och frågar om jag är redo för Mc-mässan 2014. Jag funderar på det och livet... vad som helst kan hända är ju ändå 64 år! Man behöver ju känna att man orkar med. På ett utav de 2 veckofasta fikamötena jag deltar i nämnde jag det vid kaffebordet... innan jag druckit upp säger flera utav fikakompisarna att de hjälper gärna till! Jag hör utav mig till mässledningen och nämner att vi måste göra så besökarna kommer närmare hojarna, alltid tidigare haft ett staket runt montern, rädsla för alla som ska provsitta och torrgasa. De återkommer med ett förslag på en jättemonter, 19*10 meter och en skiss med 20 podier i varierande höjder. Jag går igång på detta!

190m2 rymmer betydligt fler hojar, några har kommit till, några köps i december och mc-vänner kontaktas, snart har vi förslag på 26 hojar och podie-skissen ritas om! Komma nära hojarna och se på dem lite upphöjda på sina podier kräver lite extra översyn utav hojarnas nedre delar. Detta jobb påbörjas juldagen och pågår till veckan innan mässan. En del hojar behövde mycket kärlek! Kamrater bidrager med 5 hojar så det blir 21 egna att se över!

Logistiken till flytten och mässans genomförande, vi vart ett gäng. Bidragit med hojar, Mika, Magnus, Roland, Pelle och jag. Utöver detta hjälpte 8 kompisar ( Anders, Håkan och Ingemar, Hans-Erik och Sven-Erik, Stig och Morgan, Bengt ) mig att flytta mina hojar. Och i montern mässdagar var vi några stycken, ibland 4 pers. Utöver detta så hjälpte min kvinna till i montern, till utflyttningen var också ungdomarna Christian, Maria och Fidde med! Inblandade var också 3 bilar med släpvagn och 1 lastbil. 3 mil är det till garaget men vi behövde köra totalt 80 mil för att få dit och hem grejerna! *

Succe! Dunder-succe! Så mycket gott folk sade för att montern nu var öppen och tillät folk att kolla hojarna ur alla vinklar, kika in i kåpor osv. De 2 tidningsreportagen, Norra Halland och GP med fotobesök i garaget och mitt udda namn gjorde att jag mötte folk igen som jag träffat på 70 och 80 talet, via jobb, dragracing och rally-åkat. Folk som idag delar mitt intresse att köra hoj. Äldst var nog en Herre i 80 års åldern som sålt mycket Gevalia Kaffe till farsan Willy (Willys) kompanjoner då, jag jobbade då i deras butik Kungs Livs i Kungsmässan och har lastat utav åtskilliga ton kaffe, många långtradare! Många kom fram och frågade om jag mindes episoder i min rally-era på mitten utav 80-talet, men det är dåligt med det. Frågan blev då när de vart osäkra på mig.... det var väl du som körde den grön/vita Kadetten med 2 litersmotorn och stora dubbla Weber 48or.. jovisst var det jag som körde alldeles för vass bil! i 3 år!

Mitt efternamn Dönges. För motorsportsintresserade har det dykit upp emellanåt, 22 år på den europeiska Dragracing kartan med fina framgångar har satt sina spår. Så jättemånga kommer och hälsar. Ibland är det jättesvårt att minnas, ansikten och episoder! Men ibland hjälper det ju att prata lite och minnet väcks till liv. För att minnas nu. 2014 och lite bakåt, dagbok blir det här på Sporthoj.com!

Så en än gång, lite bilder och text ifrån Toyman. varför Toyman då? 29 år som leksakshandlare.... ett garage fullt med skoj... hojskoj Toyboy..... Inte lek utan hyffsat på
allvar! Så Toy-Man

View attachment 507674
View attachment 507665
View attachment 507675
Kungsrallyt. Yamaha RD500. 1984. Nu 30 år. Jag har en sådan i trafik i garaget. Dags att vara med, V4.A tvåtakt. å lite rök. Trevligt. Gillar den hojen starkt. Men!!! Den har lämnat garaget!
View attachment 507672
7 Ducatis med. Gjorde det jobbet Ducati klubben borde gjort. Har ju träffat Ducati klubben några gånger som utställare där. Men det var inte så ofta.
View attachment 507667
2 Augusti. Årsmöte CB1100R klubben. Linköpings Motorbana. Sviestad. Ifrån Västkusten.
7 CB1100R, en Triumph och en Porsche Turbo???
View attachment 507669

View attachment 507673
Helt otroligt vad du har hunnit vara med om
Roligt med farsan Willy , det är han alltså som startade Willys-kedjan ?
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Helt otroligt vad du har hunnit vara med om
Roligt med farsan Willy , det är han alltså som startade Willys-kedjan ?
Hej, vart lite text fel där. Min farsa Gunther och Willy var jobbarkompisar i Liberia/Västafrika. 1966 när vi flyttade hem startade de en livsmedelsbutik i Kungsbacka, blev 2 butiker. Efter ett tag 1973 vart det en större butik i Kungsmässans Matmarknad som öppnade i det då nya Kungsmässans Köpcentrum. Min far Gunter dog 1980 i en hjärtinfarkt. 50 år gammal. Vår familj lämnade/sålde vår del till Willy som blev ensamägare. Han lämnade/sålde sedan butiken och påbörjade "Willys" 1986 som blev en succe. 1983 köpte min bror Stefan och jag en leksaksaffär på Frölunda Torg. Vi verkade där i 29 år. Avslut 2012.
 
Last edited:

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hej, vart lite text fel där. Min farsa Gunther och Willy var jobbarkompisar i Liberia/Västafrika. 1966 när vi flyttade hem startade de en livsmedelsbutik i Kungsbacka, blev 2 butiker. Efter ett tag 1973 vart det en större butik i Kungsmässans Matmarknad som öppnade i det då nya Kungsmässans Köpcentrum. Min far Gunter dog 1980 i en hjärtinfarkt. 50 år gammal. Vår familj lämnade/sålde vår del till Willy som blev ensamägare. Han lämnade/sålde sedan butiken och påbörjade "Willys" 1986 som blev en succe. 1983 köpte min bror Stefan och jag en leksaksaffär på Frölunda Torg. Vi verkade där i 29 år. Avslut 2012.
Tack, nu har man lite historia som kommer att dyka upp i huvudet när jag veckohandlar på lokala Willys vid Avion i Umeå 😃
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Off topic:
Jag har faktiskt träffat både Günter och Willy när jag sommarjobbade i deras butik på Kungsmässan. Ibland såg man också "chefens son", Tony. "Han håller på med dragracing" hade man hört talas om.

"Coolt", tyckte vi 15-åringar innan vi körde hem på våra mopeder efter dagens arbetspass med kundvagnarna. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej, vart lite text fel där. Min farsa Gunther och Willy var jobbarkompisar i Liberia/Västafrika. 1966 när vi flyttade hem startade de en livsmedelsbutik i Kungsbacka, blev 2 butiker. Efter ett tag 1973 vart det en större butik i Kungsmässans Matmarknad som öppnade i det då nya Kungsmässans Köpcentrum. Min far Gunter dog 1980 i en hjärtinfarkt. 50 år gammal. Vår familj lämnade/sålde vår del till Willy som blev ensamägare. Han lämnade/sålde sedan butiken och påbörjade "Willys" 1986 som blev en succe. 1983 köpte min bror Stefan och jag en leksaksaffär på Frölunda Torg. Vi verkade där i 29 år. Avslut 2012.
Jag var med och tog i drift den första Willys i Kungsbacka. Olson Ref där jag jobbade levererade kompressoraggregatet. Vi såg priserna och tänkte handla innan vi tog bilen ner till Malmö. Men det fanns bara två kassor (Willy hade underskattat intresset !) så köerna sträckte sig väl 20 meter ner genom butiken. När jobbet var klart och vi skulle handla.
Vi åkte hem utan att handla.
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Lucka 15 Toymans Julkalender 2024. MC-året 2015 i några bilder.
Klubbsamarbete. CBX och CB1100R,

Efter det fina sammarbetet 2014 på Göteborgsmässan blev det likadant på Stockholms mässan 2015. Dock inga podier här.
IMG_5539 NY text.JPG
Det var lite mindre backup här. Bara jag och Hans-Erik. Så vi bestämde oss för lite avspärrningar men med öppning. 1avd: Japaner och 1 med Italienare...
IMG_5776 mix.jpg
På våren. Långt ner i Italien, i höjd med Rom. I inlandet uppe i bergen. Har en god vän Tobbe i Rom. Han hjälpte mig mycket med dealen på denna Benelli Tornado. Efter hämtning/köp vart jag ner till honom i Rom. Fick mig en heldags guidning i Rom utav honom och hans kvinna.
IMG_6280 (1280x960) mix.jpg
Kungsrallyt. NS400R hojen är nu 30 år. Så det var godkänt deltaga i Kungsrallyt. En härlig dag med massa goa motorcyklister. Stig med CB1100R:n åkte ihop med mig.
IMG_6828 mix.jpg
Avslut = åter till startplatsen. Torget i Kungsbacka.
IMG_6865.JPG
Tjolöholm Classic. 1100R klubben deltager ej. Men 2 gobbar ställde ut i CBX montern.
IMG_6906 mix.jpg
Årsmötet, Vi hade denna gång valt att inte också åka hem på lördag. Så det vart på Hotell.
IMG_7648 mix.jpg
Gemensam lördagsmiddag. Å några öl. Söndagen kolla race innan hemfart.
IMG_7693 mix.jpg
September, en söndag! En blöt natt! Men det skulle torka upp. Så ut med hojarna. Öppet hus i 4 timmar. Mycket trevligt, goa vädret gör allt.
IMG_8673 mix 3720.jpg
Superbikesamlingen.
IMG_20200730_103531 640 2015 MIX.jpg
6 Ducatis, 4 Honda. 3 Kawasaki. 3 Suzuki. 3 Yamaha. 2 Bimota. 1 Aprillia. 1 Benelli.
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Lucka 16 Toymans Julkalender 2024. MC-året 2016 i några bilder.
Klubbsamarbete. CBX och CB1100R,

MC-Mässan. Deltagit. Utmärkta platser.
2012 Göteborg 18mc. 2013 Stockholm 23mc. 2014 Göteborg 26mc. 2015 Stockholm 23mc.
2016 Göteborg. Plats? Ett utrymme de inte fick sålt. Blir då ofta ett sent okey och stress få ihop hjälp å så. Blev okey, nöjd. 20 hojar + 25 Replica skinnställ. Ock så hjälpte de till med bakvägg och belysning för skinnställen. Matta och avspärrning.
IMG_2042.JPG
Som sagt. Det gör sig inte själv. 10 kompisar å jag. Tänker på detta, vänskap. Känns så bra.
IMG_2162 KOMPLETT TEAM namnxx.jpg

1 vecka borta......... hojhämtning. --- A wild ride! Jo det visste jag att det skulle bli! Ingen sightseeing direkt. Pure business! Torsdag 16,30 30 april for jag ner till Stena-terminalen och Kielfärjan. Börjar lugnt med enkla 5 mil.

Fredagen mjukstartar med målsättningen att komma ner till Nancy i Frankrike, undviker Belgien och luxenburg utan väljer vägen via Frankfurt! 89 mil senare och i skymmningen letar jag mig fram till hotellet mitt i Nancys centrum. Hotellet bokar jag i Booking.com appen ett par timmar innan ankomst. Har köpt Europasurf 1 vecka utav Telia.

Lördag: Efter en god natts sömn har jag riktning Basyonne i sydvästra Frankrike, vägrar betalväg så sträckan är 100 mil på lite långsammare vägar, inte direkt längre än betalvägarna. Över halva denna tripp går på landet på mindre vägar, många byar och lugn fart. sista 40 milen på motorvägar... 130km vägar. Bokar hotellet några timmar innan jag tror mig komma fram och får ju i Appen även då en adress att slå in i GPS:en. Mitt i Bayonne... kör sista timman i mörker så inte mycket jag ser utav staden. En dusch, en banan å ner för en öl. Sedan god natt.

Söndag: Kliver upp i ottan 05,30, värmer vatten på rummet och tar 2 koppar nescaffe, sedan ner till bilen. Öppnar provianlådan och gör att par mackor som jag lägger i bilen. Lämnar Bayonne 6,30 i kolmörkret och staden är helt stilla.... Lalin i Galicien knoppas in i GPS:en (ej betalväg) visar lite över 80 mil.... luffsar på. Kommer upp i Pyreneerna, skönjer mycket snö på topparna ( ca 3000meter) kör i bergskedjan på höjder mellan 800 meter och 1200 meter, det blåser rejält och är rätt kyligt, våren som skönjas i Frankrike är inte lika långt kommen här. Flyter på bra.. på hyffsade vägar och landar i Lalin vid 18,00 snåret. Finner firman där hojen ska vara, den står fullt synlig i skyltfönstret. Hotellet jag bokat ligger bara 400 meter härifrån. ****-stjärnigt SPA hotell till lågpris. Kanonhotell och inga gäster... typ 5 bilar på parkeringen. Bokar in... går ner ocg fixar mig några öl.. går och lägger mig påverkad och sover som en stock!

Måndag, lätt frukost och ner till butiken 10,00. David möter mig och vi hälsar. Kontakten med säljare Ramon har jag haft med en kvinna Isabel.. på Engelska, å så David som hjälper Ramon som jag aldrig pratat med..... ? Hojen får det bli även fast den kommer kräva mycket jobb/rengöring innan jag är nöjd. Dock är jag nöjd... tror att mätarställning är korrekt 890 mil på en hoj ifrån 1988... klart åldern, förvaringen har satt sina spår. Hojen går utmätkt i maskin, tyst och fin å svarar gott på, gas! Vi går in på Davids kontor.. jag lånar deras dator och loggar in på min bank och gör betalningen där. Får allt utskrivet. Dock får jag inte lasta in hojen i bilen, ägaren vill se pengarnas på sitt konto... det tager 24 timmar. Några timmar e kvar på dagen, jag kör till Santiago de Compostella. Firar där med en Big Mac??? Letar upp Isabels arbetsplats.. hon jobbar och vi träffas. Vi har mailkontaktat varan i över ett år, skulle gjort detta förra våren men fick avbryta det försöket. Jag tackade henne för all hjälp och alla svar hon sänt mig, alltid artig och korrekt. Hon berättade att säljaren, en stor affärsman i Lalin är en märklig person, jag håller med.... han har inte på något sätt hört utav sig själv!!!. Såg storkar för första gången, bobyggen på "G" lite palmer också. Åker tillbaka till butiken och hoppas på under... men inga pengar på Ramons konto. Åter till hotellet.

Tisdag: Ner till butiken.... 10,30 ingen kontakt. Går ut och promenerar, får kontakt 12,00 på Instagram, its OK!!!! Går till butiken och lastar in. 13,00 lämnar jag Lalin. Ställer in GPS en på Bayonne och tillåt betalvägar... fint väder och det rullar på bra. I Bilbao kommer lite betalvägar. Kommer fram till att jag kan köra till Bayonne igen. Bokar in mig på hotell i Appen! Slår in hotellets namn på GPS:en.... den finner ej gatan. Surfer runt lite i telefon och finner på karta där en intilliggande gata.. kör dit och ser mitt hotell.Innaför staket... låst grind! Som tur är kommer andra gäster och jag smiter in på gården. Det är sent och receptionen är stängd!!!! Men där är en registreringsapparat på väggen. Loggar in med mitt bokningsnummer... stoppar i kreditkortet ocg fram poppar en pappersnyckel till mitt rum... funka fint. ca 75 mil idag. Sova lite.....

Onsdag: Upp i ottan... knoppar in Nancy.. 105 mil på delvis betalvägar, längre än ditresan men förhoppningsvis snabbare.... så vart det inte, riktig skit och ca 10 betalstationer med över 100 Euro.... ????. Landar i Nancy sent på kvällen. Samma hotell som på nerresan. Promenerar en runda på 1 km... behövde röra på mig.

Torsdag. Sista stinten!!! 135 mil... fixar jag detta. Vill hem nu är ju inte på semester. 05,45 stiger jag upp och laddar iväg 06,30. Några Franska betalstationer till... å så in i Tyskland. Autobahn i high speed.... Ducaton mäktar lätt med tempot där... typ runt 125/130 km/t.. doch inte läge att kolla på naturen. Mycket trafik hela dagen, högerfil full med långtradare och övriga filer fulla med annat på hjul.... inga direkta problem med vägbyggen och "STAU" förmiddagen drabbas jag utav trötthet... å lite ryggont. Tröttheten försvinner och jag landar i Puttgarden 18,00.... bara 40 mil kvar. Middag på färjan..... 23,45 e jag hemma....... puuuuuuu så skönt.
Fredag..... urlakad men hojen urlastad ur Ducaton.
Lördag.... gymmat 2 timmar, känns bra. MotoGP-kval.... lugnt igen Smiley smile
PS!: vad gjorde ni i veckan?
IMG_2760 mix 50%.jpg
Kungsrallyt. 2016. VF1000R Rothmans design. 1986 = bästa årsmodellen.
IMG_3382 mix 50%.jpg
2016. Tjolöholm Classic. Med 6 hojar ur samlingen.
IMG_3807 text.jpg
Hojen jag hämtade i norra Spanien nära Portugal. Lätt brukad med patina! YB4IE
IMG_3810.JPG
INT CB1100R möte. Sverige och Norge i sammarbete. Plats Fredriksten fästning vid staden Halden i Norge,
IMG_3987 mix 4004.jpg
Rudskogen motorsportcenter i Norge, Vi fick köra några varv där!
2a.  CB1100R int möte 2016 Rudskogen.jpg
Med 7 kompisar till tur i Norge. Ett besök på Rjukan kraftstation. WW2 Tungt vatten....
IMG_4664 mix 505.jpg
Börjar närma sig slutet. WSBK 1988-2002. Homologation-specials.
IMG_20200730_103531 640 2016 MIX.jpg
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Lucka 17 Toymans Julkalender 2024. MC-året 2017 i några bilder.
Klubbsamarbete. CBX och CB1100R,

17 ÅR -------- 2017 sedan lucka 1 åren går. Vissa MC-vanor är återkommande... men aktiviteten sjunker emellanåt.

MC-mässa. Nej.
2017. Kungsrallyt. Blir en VF1000R 1984. Ej helt original. Doohan replica hjälm. "BLÅ"
IMG_8162 2017 mix 4000.jpg
Brukade denna till och ifrån 2017. Kungsrallyt och till Anderstorp.
IMG_0450.JPG
Samlade ihop lite kompisar till SPORTHOJS TRÄFF denna dag på Tjolöholm Slott.
IMG_8059 text.jpg
Dagen är över, grabbarna ska dra sig hemåt efter en trevlig dag.
IMG_8110 mix.jpg
Samling på fik. Vi ska ner till Anderstorp. Kolla lite racing. Jag kör VF1000R hojen.
IMG_9453 mix.jpg
Anderstorp depån...
IMG_9476 mix 4000.jpg
Linköping. Årsmöte. Vart utanför banan i år. "JAG" körde bil denna gång! Hämta paket.
IMG_9718 mix 4000.jpg
Gelleråsen. SMC kurs. Vi är tre gobbar ifrån Kungsbacka. Fuktig bana hela dagen.
IMG_8290 mix 4000.jpg
2017, september. Rullade ut alla hojarna. Torka golv...
IMG_0176 MIX.jpg
Bra uppslutning denna hyffsade dag. Som vanligt bjuder vi på fika och varm korv.
DSC_0121 supermix.jpg
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Trevliga resor vi hade till Anderstorp,vi var där tre gånger på Classic racing.
Sedan försvann Classic racingen från Anderstorp.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Lucka 18 Toymans Julkalender 2024. MC-året 2018 i några bilder.
Klubbsamarbete. CBX och CB1100R,

Bland mina bilder ser jag att 2018. Då hände inte mycket på MC-fronten.
MC-Mässan i Göteborg, vart där 2 ggr. 1 med mina kompisar och 1 med min dotter Maria.
IMG_2205 supermix.jpg
Saknad. Jättegoo hoj. Colin Edwards replica Aprillia Mille 2003. SÅLD! Utanför samlingen.
IMG_2792.JPG

Legat i. Allt detta är lika med många möten med likasinnade. Mycket trevligt.
IMG_20181104_101930 text ram.jpg
Aj Aj AJ, ---- kört hoj utanför garaget, bromsat omkull mig i vintergrus. Dåligt klädd!
IMG_3556.JPG
XL-Moto. ----- På besök ett filmteam ifrån Polen. Reklamfilm för Pierce Group ABIMG_20180528_092503 mix film 6000.jpg
9. Nionde INT: Honda CB1100R träffen i Europa. 2018 Tyskland. Trevliga möten. :)
CB1100R INT MEETING 2018 group-photo.jpg
6 utav nio har jag deltagit i ----- "stjärna" !!!
CB1100R 9. int meet mix paint.jpg
MC-vänner i Kungsbacka/Göteborg. Gruppresa till Nord-Tyskland, Östersjökusten. Kollat lite WW2 platser. Å så. Penemunde Tekniska Museum. Raketfabrik. Rugen, Hitlers semesterhem för sina Nazister.
IMG_5717 mix 4008.jpg
Suzuki NR 4 vart till i samlingen. Bruksskick. = rätt okey efter rengöring å så.
6007661448.jpg
26 stycken! ----- saknas en Kawasaki. GPX750. De deltog med den 1988, Fabriken avstod men Kawasaki France gjorde iordning några ex. Annars så kom ju fabriken 1989 med en ZXR750H1. Den e ju inte dum den heller. 1990 H2 e ju lite bättre....
IMG_20200730_103531 640 2018 MIX 2.jpg
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Lucka 19 Toymans Julkalender 2024. MC-året 2019 i några bilder.
Klubbsamarbete. CBX och CB1100R,

PREMIÄR.
Inte tidigare. Visat upp hojarna på ett stort köpcentrum . En deal med Frölunda Torg. Jättenöjd med samarbetet med dem. Annorlunda besökare också tillfredsställande!
IMG_20190308_082118 (4-mix)j pg.jpg

Tidnings-reportage. Han har unik MC-samling
Han lade dragracing-tävlandet på hyllan och blev återfallsknutte och började samla på superbikes. Vi träffade Tony Dönges, när han visade upp en del av sin MC-samling i ett av Göteborgs köpcentrum.
MC-samlaren och före detta handlaren Tony Dönges ställde ut en del av sin hojsamling i ett köpcentrum i Göteborg.

Dagen då vi träffar Tony har han tagit med sig ett tjugofyra av sina motorcyklar till köpcentrumet vid Frölunda Torg i södra Göteborg. De står uppställda i inomhusgallerians nedre plan. Tony har också tagit med sig ett urval skinnställ som han hängt upp i gallerians tak ock dressade skyltdockor på stora scenen.

– Jag står här fredag till söndag. Innan du kom hit så har jag i stort sett stått och pratat med folk hela tiden. Det är jättetrevligt.
Tony Dönges har alltid gillat motorer och fart och mellan 1975 och 1998 körde han dragracing på fritiden.
– När jag lade ner dragracingen blev det tomt i garaget och då blev jag snart återfallsknutte och köpte drömhojen, en klassiker Hondas CB1100R 1982. Den byggdes endast med ett syfte att vinna den tidens Super-bike-racing, berättar Tony Dönges. Han kör med sin CB1100 R till vardags. Det var superhojen då, på tidigt 80-tal.

De nya reglerna för MC-tävlingsklassen F1 blev 1998 WSBK (World Superbike) och varade fram till 2002. Reglerna tvingade MC-tillverkarna att producera ett visst antal WSBK-motorcyklar anpassade för civilt bruk, varierande antal beroende på storleken på mc-tillverkaren. Stora tillverkare skulle producera 1500 exemplar och mindre tillverkare 200 stycken.
– Sedan såldes ett race-kit som du kunde köpa till för att göra den sista anpassningen till en tävlings-motorcykel. De flesta Ducati-modeller jag har med mig här är bara gjorda i femhundra ex. Det är limited edition allihopa du ser här.
Tonys intresse för motorcyklar skulle visa sig handla mer om andra saker än att bara köra dem. Ett halvår efter att han hade köpt sin Honda CB1100R så slog han till på en Honda NS400 R tvåtaktare.
– Med MC-intresset fick jag nya vänner här i stan och en av dem berättade för mig att det var en Honda RC30 till salu i Helsingborg. Den måste du ha, sade han.
Drygt tre månader senare hade Tony köpt sin första WSBK homologiseringsmodell en Hondas VFR750R RC30.
Du köper inte på dig motorcyklar för att sälja vidare?
– Nej, så har det inte varit hittills. Men! Tanken är att varje gång jag köper en hoj och om jag ångrar mig så ska jag få igen pengarna om den ska säljas.
Januari 2004 läste Tony ett stort reportage i en brittisk motortidning som hade letat upp 23 motorcyklar som var homologiseringsmodeller och tog dessa till tävlingsbanan Brands Hatch, där de provkörde dem och sedan presenterade dem på 25 sidor i tidningen.
– Och det visade sig att jag hade fyra av de där hojarna i min ägo. Där började det, och sedan har jag köpt en hoj eller två varje år. Nu har jag 26 som är Superbikes. Men motorcyklarna står uppställda ganska trångt och är svåra att enkelt ta ut.

Tony har hunnit med att visa upp sin MC-samling ett tiotal gånger hittills, men då på MC-mässor i Stockholm och Göteborg. Möjligheten att ställa ut i Frölunda köpcentrum uppstod av en slump, då han fikade med en gammal bekant som tidigare jobbat för gallerians fastighetsägare. Tony har också själv ett förflutet i köpcentrumet i Frölunda, där han under 29 års tid ägde och drev leksaksbutiken Toys Leksaker&Hobby.

När Tony Dönges köpt sin sista motorcykel vet han inte, än mindre när det blir dags att börja sälja av sin samling.– Tanken är att varje gång jag köper en hoj och ångrar mig så ska jag i alla fall få igen pengarna om jag säljer den.

IMG_20190309_074725 (mix) text.jpg
Alla skinnställ vart med. Här på scenen 10 klädda dockor.
IMG_20190310_093834 (1280x960).jpg
Premiär. Kungsrallyt 2019. Yamha OW01 och Suzuki RR. 1989:eek:r. 30 åringar.
IMG_20190530_092518 mix 4000.jpg
Med CB1100R klubben till Gotland. En utav killarna har sommarhus där. Hjälpte till och fixade det mesta där på plats. Och guidade oss på rundturer.
IMG_20190608_120126 cut.JPG
Kutens Bensin/Creperie Tati-Resataurang på Fårösund. En god lunch i sommarväder. IMG_20190608_133941.jpg
Tur till Norge, Atlantkusten. Med Kungsbacka mc-vänner. Började i ösregn.
IMG_20190613_100657 mix 4000.jpg
Trevlig Lördag på Gelleråsen. Jag och Hans-Erik var där. Där var fler utställare med klassiker.
2019 Gelleråsen i Karlskoga.jpg
40 års JUBILEUM. Gelleråsen 2019. Ca 30 riktiga klassiker visades upp. Najs!
IMG_20190831_112324.jpg
2019. Öppet hus, flyttade hojarna till grannens bil-lokal. Blött ute men det kom lite besökare. Bodil fixar fika och varm korv.
IMG_20190928_112159 mix 4000.jpg
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top