Känsliga bör ej läsa!!!!!

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Tråkigt utav hlvt.. var själv och körde ute nån timme sen, det var så fridsamt och stilla att jag tänkte redan i början av turen att det förmodligen kommer dyka upp en och annan 'djursak' så man bör vara aktsam. Rätt som det var hoppa det fram två st råddjur mitt på vägen, det var rätt dimmigt också så tur att jag hann bromsa i tid, kunde lätt hänt nåt mer.. sen såg jag en grävling också som skuttade över vägen,..

vettenfan skulle nog bli chockad om jag själv körde på något, eller var där när någon annan kört på.. det humana vore väl bryta nacken men vettefan om man skulle klara av det när djuret sprattla,.. hemskt.. ska funta på det där med att få in en kniv i bilen ifall att..

hoppas du hittar någon att prata med så det här inte blir värst långvarigt :(

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Ibland är det svårt även att skära halsen av det om man inte har en REJÄL kniv... Det lättaste sättet är att ta tag om "nosen" böj huvudet fram så mycket det går.. Och tryck in kniven där "skallbenet" slutar, innan ryggraden tar vid..
Böjer man fram huvudet på detta viset blir det en liten oskyddad öppning in i huvudet och en erfaren jägare kan avliva djuret med en kulspetspenna på ett par sekunder.. (dock är kniv såklart att föredra)..
Som någon skrevm tänk på att djuren, rådjur, hjortar kan skrika ngt rent djävulskt när man tar tag i dem...

Hoppas vi slipper några viltincidenter i sommar...

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
hmm

Felix skrev:
Bedrövligt är det, jävla idiot att köra över det rent sagt, har fått avliva en grävling en gång och ett rådjur en gång. Grävlingen körde jag på och slog ihjäl med fälgkorset, tar man i utav hel*ete behövs det bara ett slag.

Sen i en annan situation stog det några bilar vid vägkanten och det låg ett påkörd rådjur med brutna bakben mitt i vägbanan. Ingen gjorde en ansats till att göra något så jag skar helt sonika av halsen på rådjuret med en kniv. Då började en tant skrika jävla djurplågare osv... kan ju tillägga att rådjuret dog fort,... det finns folk till allt.
Men visst är det otäckt och inte något att skryta om, huvudsaken är att man gör lidandet kort för djuret.

/F

I min smak var det väl kanske inte världens snabbaste sätt dock.
Absolut snabbaste och smärtfriaste sättet är att försiktigt böja ner djurets nos mot bogen, leta rätt på mellanrummet mellan skallbasen och atlaskotan och bryta ryggmärgens förbindelse med hjärnan med hjälp av en kniv eller dylikt verktyg. På så sätt "slår man av strömbrytaren" och djuret är dött innnan du hunnit dra ut verktyget. Du slipper en massa sprattel och skrik förutom det som blir när du närmar dig djuret.Blöder man ur ett djur så brukar det sparka och fara omkring och det ser illa ut. Slipper du det så slipper du också åskådarnas kommentarer. Enkelt och snyggt.
Hur vet jag nu detta, jag som är så jävla duktig?
Jag har jagat i många år och avlivat många djur sålunda, bland annat en råget som fått båda frambenen avskjutna av en klantig brandman på ett flygfält. Detta stackars rådjur höll sig undan i en veckas tid för att sen bli framskrämt under en flygdag. Jag tror inte att någon av de 60000 åskådarna han märka vad som hände.
Känslokallt? Nej tvärtom! HUR i helvete kan man påstå att man som djurvän kommer att hålla för ögonen, vända sig bort, gå därifrån, förbli passiv och allt annat konstigt jag har läst här. Konstigt sätt att visa sin känsla för djur.

/T

Last edited:

Frazze

Kall om handen...
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Hoj på dig själv du...
Satte plant för många somrar sedan, och drämde ner plantröret bakom ett nedfallet träd som jag var tvungen att kliva över...
Då ser jag att jag planterat en gran mitt i en fågelunge. Då blev man inte så nöjd... :huvet

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
tob skrev:
I min smak var det väl kanske inte världens snabbaste sätt dock.
Absolut snabbaste och smärtfriaste sättet är att försiktigt böja ner djurets nos mot bogen, leta rätt på mellanrummet mellan skallbasen och atlaskotan och bryta ryggmärgens förbindelse med hjärnan med hjälp av en kniv eller dylikt verktyg. På så sätt "slår man av strömbrytaren" och djuret är dött innnan du hunnit dra ut verktyget. Du slipper en massa sprattel och skrik förutom det som blir när du närmar dig djuret.Blöder man ur ett djur så brukar det sparka och fara omkring och det ser illa ut. Slipper du det så slipper du också åskådarnas kommentarer. Enkelt och snyggt.

Riktigt bra!
Tänkte faktiskt inte så långt själv, men det var nog för att jag tänkte att det skulle vara enkelt. Är du ovan vid att hantera djur och vid deras anatomi, så hittar du halsen likt förbannat...
Om detta skulle hända mig någongång så är detta metoden jag kommer att använda! Tack!

No1 skrev:
Vad vill jag komma med detta!!?? Jo, till trotts att jag är utbildad att genomföra en sådan här sak samt att jag förkortade ett djurs enorma plåga på bästa sätt så vart jag anmäld av dessa poliser för "djurplågeri", ngt som lades ner av åklagaren först efter 22 månader!!! :kocko

Se mitt tidigare inlägg! Du gjorde helt rätt och hade dessutom stöd för det i djurskyddslagen! Poliser med full koll där... :(

c9h13no3 skrev:
Tror du missförstod. Mitt fel, utryckte mig klumpigt...
Det jag menade var att djur inte fattar att dom är skadade, dom kan självklart känna smärta. Utan den förmågan skulle de dö snabbt...

Dock är det så att om man t.ex. skjuter ett djur så fortsätter det att gå omkring, springa, hoppa och skutta till synes oskadat om inget vitalt är träffat.
En människa i samma situation fattar att han/hon blivit skadad och lägger sig ner för att inte förvärra saken.

Det jag försökte få fram var att djur kan röra sig och låta mer än vad de i själva verket troligen plågas. Blev nog luddigt.
Men man ska komma ihåg att djur INTE tänker. Deras hjärna är byggd på instinkter. Bambi finns bara i disneys värld...

Källan jag kan hänvisa till är kurslitteraturen i jägarexamen...

Det exempel du tar upp gäller ett skott genom lungora. Det gör säkert ont men inte så mycket mer än du måste stå ut med som vilt djur. Det finns relativt lite nervvävnad i lungorna, det mesta sitter bröstkorgsväggens muskler och i huden utanpå. Människan kan ju intellektuellt koppla smällen och smärtan med skott i lungan och vilka konsekvenser detta medför. Du har säkert rätt i att ett sådant skott på ett djur ger en lugn och rätt smärtfri död eftersom de inte förstår vad som hänt.
Träffas hjärtat förblöder djuret fort och jag kan inte tänka mig att det är så smärtsamt, för inte heller hjärtat har så mycket sensoriska nervceller kopplade till medvetandet.
Blir djuret skadskjutet så står smärtan i proportion till hur mycket sensoriska nervceller området har.

Min slutsats är att även om det gör ont så lär du ignorera detta för att överleva. Det går inte att "gnälla" för om du gör det syns det att du är skadad och då är det kört. Som vilt djur måste du även skaffa föda och vatten så lägga sig sjuk kan vara ödesdigert även av den anledningen. Det betyder inte att det gör mindre ont! Desto värre när det syns och hörs på ett djur att de har ont. De har inget behov som människan att få sympati från omgivningen, det är bara som unge det är relevant att omgivningen (modern) får veta att de behöver omvårdnad. När ett djur visar smärta så gör det så ont att de tappat "självbehärskningen"!
Att ett vilt djur sprattlar och skriker när du närmar dig eller tar i det är förmodligen ett försök att skrämma iväg dig så de får vara ifred.

Och ja. Bambi finns bara i Disneys värld. Djur resonerar och tänker inte på samma sätt som en människa. Disney förmänskligar djur på ett orelevant sätt.
Men att som du gör reducera djuren till enbart instinkter är lite förlegat. Djur tänker visst! Djur har visst känslor! Hjärna och nervsystem är uppbyggda på samma sätt som människans.
Skillnad ligger i att vårt är längst utvecklat på så sätt att vi har större hjärbark. Det är där medvetandet sitter. Djuren har också hjärnbark och ju mer veckad desto större yta. (Fåglar och reptiler har inga många veck...) En stor del av den kunskap som finns om nervsystemet och beteenden är gjort på djur och djurmodeller och görs fortfarande. Den mänskliga hjärnan och dess funktioner har först nu börjat undersökas med dagens teknik eftersom man inte behöver göra någon åverkan på försöksmaterialet med dessa. Dessutom är vi till råga på allt mer styrda av instinkter och invanda beteenden än vad vi vill erkänna.
All denna forskning har lett fram till hur våran djurskyddslag ser ut i dag. :fakta

/Flamma - inte bara hojtokig utan även veterinärstudent. :hej

Last edited:

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Tycker polisen ska kunna få avliva djur, speciellt trafikskadade sådana.

Att folk själva ska börja ge sig på att skära i rådjur (och liknande).. och försöka hitta rätt ställe att sätta kniven i... och ha tur .... och allt ... för att den ska slippa lida så länge...
Tanken är god men...
Tycker det här börjar bli farligt :confused:

Jag skulle då aldrig avliva ett djur(slag) jag aldrig avlivat förr... om jag inte vore mycket säker på vad jag sysslar med.

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
The_FacultyGirl skrev:
Tycker polisen ska kunna få avliva djur, speciellt trafikskadade sådana.

Att folk själva ska börja ge sig på att skära i rådjur (och liknande).. och försöka hitta rätt ställe att sätta kniven i... och ha tur .... och allt ... för att den ska slippa lida så länge...
Tanken är god men...
Tycker det här börjar bli farligt :confused:

Jag skulle då aldrig avliva ett djur(slag) jag aldrig avlivat förr... om jag inte vore mycket säker på vad jag sysslar med.

Polisen får avliva skadade djur enligt Djurskyddslagen 30§.

Och du har rätt. Kan du inte göra det på ett beslusamt, snabbt sätt så låt bli.
Ingen stor vits med att göra skadan värre, som sagts...

Det är dock ett problem att så få vet hur det görs på de snabbaste och enklaste sätten. Fast det vet vi ju allihopa nu och det är väl inte farligt?

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Har alltid en yxa i bilen, vet alldrig vad man stöter på. Mycke renar uppöver.

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Ha Ha!!

Eh,, ni skämtar va?
D e ju bara o slå! va fan!
Ett rådjur,,, ja fattar inte,, men ja e inte sååå inne på dedär med djur.
Vi körde på ett rådjur m bilen.Sprattlade lite men vi skar av halsen, hade inget o slå med.

Men alla e vi olika,ja fixar inte folk som spyr o sånt.. ha ha :fatta! :fatta! :fatta! :fatta!

Hade :tummenupp

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
TokJohan skrev:
Vad är det som du tycker är så roligt ??

// TOK :fyllisar

Det är för fan ett jävla djur, inte fan sitter någon och bölar nu när 200 pers sprängdes i bitar nere i spanien? Va är det någon som tänker på hur många det är som förlorar sina pappor, mammor, barn osv? Är det någon som gråter för det? Dom flesta här äter väll kött, ja varje dag dödas djur för att du ska få dig något fint att steka på fredags kvällarna. Det är inte som man tex ser på tv en liten pistol mot huvet avtryck och djuret somnar in lätt och smärtfritt. Massor med djur lider på många andra sätt och ingen tänker på det, men ifs så såg du det här med dina egna ögon så det är lite kännsigare..för dig.
Är det ett jävla djur som har blivit skadat och man måste döda det så döda det har du ingen pistol så andvänd vad du har, som tex en bil, det tar väll en stund innan djuret dör men det dör fortare än vad det vanligtvis skulle göra.
Sen så.....nee orka skriva mer.

För helvete jävla larv... det är vad det är inget annat!

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Flamma77 skrev:
Polisen får avliva skadade djur enligt Djurskyddslagen 30§.

Det är dock ett problem att så få vet hur det görs på de snabbaste och enklaste sätten. Fast det vet vi ju allihopa nu och det är väl inte farligt?

aaaahhh.. ang. polisen där, det har jag missat. Men de verkar ju aldrig göra det ändå? :kocko

Det jag menar med farligt är om folk ska prova att avliva det påkörda djuret nästa gång. Om de aldrig gjort det förr liksom.

Fakta och utförande är två stora skillnader.
Hoppas på att ingen gör något de inte är 100% säkra på bara...

Forkman

Uppe bland molnen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nepp
EazyD skrev:
Det är för fan ett jävla djur, inte fan sitter någon och bölar nu när 200 pers sprängdes i bitar nere i spanien? Va är det någon som tänker på hur många det är som förlorar sina pappor, mammor, barn osv? Är det någon som gråter för det? Dom flesta här äter väll kött, ja varje dag dödas djur för att du ska få dig något fint att steka på fredags kvällarna. Det är inte som man tex ser på tv en liten pistol mot huvet avtryck och djuret somnar in lätt och smärtfritt. Massor med djur lider på många andra sätt och ingen tänker på det, men ifs så såg du det här med dina egna ögon så det är lite kännsigare..för dig.
Är det ett jävla djur som har blivit skadat och man måste döda det så döda det har du ingen pistol så andvänd vad du har, som tex en bil, det tar väll en stund innan djuret dör men det dör fortare än vad det vanligtvis skulle göra.
Sen så.....nee orka skriva mer.

För helvete jävla larv... det är vad det är inget annat!
Är du på riktigt eller bara någon dum inbillning?

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
EazyD skrev:
Det är för fan ett jävla djur, inte fan sitter någon och bölar nu när 200 pers sprängdes i bitar nere i spanien?

Det, kära du, har du ingen jävla aning om för att använda ditt eget språk. Hade dessutom någon av oss har varit ögonvittnen så hade vi definitivt gjort det!

Och vadå "ett jävla djur"? Det är ju du också...

(och nej...jag är inte vegetarian, jag anser mig precis som alla andra djur ha rätt att döda för att äta...)

Ta nu och damma av din medmänskliga sida lite och var inte så jäkla "tuff". :7peta

Last edited:

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
Flamma77 skrev:
EazyD skrev:
Det är för fan ett jävla djur, inte fan sitter någon och bölar nu när 200 pers sprängdes i bitar nere i spanien? QUOTE]

Det, kära du, har du ingen jävla aning om för att använda ditt eget språk. Hade dessutom någon av oss har varit ögonvittnen så hade vi definitivt gjort det!

Och vadå "ett jävla djur"? Det är ju du också...

(och nej...jag är inte vegetarian, jag anser mig precis som alla andra djur ha rätt att döda för att äta...)

Ta nu och damma av din medmänskliga sida lite och var inte så jäkla "tuff". :7peta

Jag har en medmänsklig sida, bara att ni är så jävla larviga över ett djur.
Nej jag ser mig själv inte som nåt djur hade jag gjort det så hade jag gått med i någon sekt.

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
EazyD skrev:
Jag har en medmänsklig sida, bara att ni är så jävla larviga över ett djur.
Nej jag ser mig själv inte som nåt djur hade jag gjort det så hade jag gått med i någon sekt.

Du tillhör gruppen däggdjur och är nära släkt med de andra primaterna. :arsele
Precis som jag och alla andra människor. Du behöver ingen sekt, det är fixat...

Att vi har en annorlunda intelligens än de övriga djuren ger oss inte mer rättigheter utan fler skyldigheter och större ansvar för vår omgivning...

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...