tob skrev:
I min smak var det väl kanske inte världens snabbaste sätt dock.
Absolut snabbaste och smärtfriaste sättet är att försiktigt böja ner djurets nos mot bogen, leta rätt på mellanrummet mellan skallbasen och atlaskotan och bryta ryggmärgens förbindelse med hjärnan med hjälp av en kniv eller dylikt verktyg. På så sätt "slår man av strömbrytaren" och djuret är dött innnan du hunnit dra ut verktyget. Du slipper en massa sprattel och skrik förutom det som blir när du närmar dig djuret.Blöder man ur ett djur så brukar det sparka och fara omkring och det ser illa ut. Slipper du det så slipper du också åskådarnas kommentarer. Enkelt och snyggt.
Riktigt bra!
Tänkte faktiskt inte så långt själv, men det var nog för att jag tänkte att det skulle vara enkelt. Är du ovan vid att hantera djur och vid deras anatomi, så hittar du halsen likt förbannat...
Om detta skulle hända mig någongång så är detta metoden jag kommer att använda! Tack!
No1 skrev:
Vad vill jag komma med detta!!?? Jo, till trotts att jag är utbildad att genomföra en sådan här sak samt att jag förkortade ett djurs enorma plåga på bästa sätt så vart jag anmäld av dessa poliser för "djurplågeri", ngt som lades ner av åklagaren först efter 22 månader!!! :kocko
Se mitt tidigare inlägg! Du gjorde helt rätt och hade dessutom stöd för det i djurskyddslagen! Poliser med full koll där...
c9h13no3 skrev:
Tror du missförstod. Mitt fel, utryckte mig klumpigt...
Det jag menade var att djur inte fattar att dom är skadade, dom kan självklart känna smärta. Utan den förmågan skulle de dö snabbt...
Dock är det så att om man t.ex. skjuter ett djur så fortsätter det att gå omkring, springa, hoppa och skutta till synes oskadat om inget vitalt är träffat.
En människa i samma situation fattar att han/hon blivit skadad och lägger sig ner för att inte förvärra saken.
Det jag försökte få fram var att djur kan röra sig och låta mer än vad de i själva verket troligen plågas. Blev nog luddigt.
Men man ska komma ihåg att djur INTE tänker. Deras hjärna är byggd på instinkter. Bambi finns bara i disneys värld...
Källan jag kan hänvisa till är kurslitteraturen i jägarexamen...
Det exempel du tar upp gäller ett skott genom lungora. Det gör säkert ont men inte så mycket mer än du måste stå ut med som vilt djur. Det finns relativt lite nervvävnad i lungorna, det mesta sitter bröstkorgsväggens muskler och i huden utanpå. Människan kan ju intellektuellt koppla smällen och smärtan med skott i lungan och vilka konsekvenser detta medför. Du har säkert rätt i att ett sådant skott på ett djur ger en lugn och rätt smärtfri död eftersom de inte förstår vad som hänt.
Träffas hjärtat förblöder djuret fort och jag kan inte tänka mig att det är så smärtsamt, för inte heller hjärtat har så mycket sensoriska nervceller kopplade till medvetandet.
Blir djuret skadskjutet så står smärtan i proportion till hur mycket sensoriska nervceller området har.
Min slutsats är att även om det gör ont så lär du ignorera detta för att överleva. Det går inte att "gnälla" för om du gör det syns det att du är skadad och då är det kört. Som vilt djur måste du även skaffa föda och vatten så lägga sig sjuk kan vara ödesdigert även av den anledningen. Det betyder inte att det gör mindre ont! Desto värre när det syns och hörs på ett djur att de har ont. De har inget behov som människan att få sympati från omgivningen, det är bara som unge det är relevant att omgivningen (modern) får veta att de behöver omvårdnad. När ett djur visar smärta så gör det så ont att de tappat "självbehärskningen"!
Att ett vilt djur sprattlar och skriker när du närmar dig eller tar i det är förmodligen ett försök att skrämma iväg dig så de får vara ifred.
Och ja. Bambi finns bara i Disneys värld. Djur resonerar och tänker inte på samma sätt som en människa. Disney förmänskligar djur på ett orelevant sätt.
Men att som du gör reducera djuren till enbart instinkter är lite förlegat. Djur tänker visst! Djur har visst känslor! Hjärna och nervsystem är uppbyggda på samma sätt som människans.
Skillnad ligger i att vårt är längst utvecklat på så sätt att vi har större hjärbark. Det är där medvetandet sitter. Djuren har också hjärnbark och ju mer veckad desto större yta. (Fåglar och reptiler har inga många veck...) En stor del av den kunskap som finns om nervsystemet och beteenden är gjort på djur och djurmodeller och görs fortfarande. Den mänskliga hjärnan och dess funktioner har först nu börjat undersökas med dagens teknik eftersom man inte behöver göra någon åverkan på försöksmaterialet med dessa. Dessutom är vi till råga på allt mer styrda av instinkter och invanda beteenden än vad vi vill erkänna.
All denna forskning har lett fram till hur våran djurskyddslag ser ut i dag.
/Flamma - inte bara hojtokig utan även veterinärstudent.