Murphys law...
Idag skulle jag byta bromsar på hojen. Eller rättare sagt, jag började igår kväll men torxnyckeln passade inte riktigt i bultarna till bromsskivorna så jag tänkte att jag skulle köpa en på vägen hem från jobbet idag. Sagt och gjort. På vägen hem stannade jag och köpte en torxsats. När jag kommer hem ringer jag mc-firman och frågar om dom har fått hem bromsbeläggen som var slut när jag var där i torsdags. Jodå, det hade dom så det var bara att åka och hämta. Innan jag slängde mig på cykeln och trampade iväg till polarns jobb för att låna hans bil ska jag bara prova om jag får loss bromsskivorna. Den nya torxen passar lika illa som den gamla. Vid lite närmare synande av bultarna inser jag att det är någon som saknat torxnyckel tidigare och helt enkelt slagit in en insexa istället och därmed förstört skallen
Nåja, iväg till hojfirman och då det börjar bli lite knappt om tid innan dom ska stänga. Nästan framme fastnar jag såklart i köer vid en rondell där dom ska lägga ny asfalt. Jag ser flaggvakten stå långt därborta med en ilsket lysande röd flagga som hånfullt säger:
"you won't make it"
Efter tio minuters stillastående så sänker slutligen flaggvakten flaggan och tro det eller ej, jag hinner!
Eftersom bultskallarna till bromsskivorna var dåliga så tänker jag att det är lika bra att kolla om dom har nya bultar. Jodå, fem stycken hade dom iaf så jag tänker att det är lika bra. Förmodligen kommer jag ju få bulta och banka både mig och bultarna helt blåa innan jag får bort dom och sen lär det ju knappast gå att dra dom.
Iväg hemåt igen för att byta bromsarna. Nu har jag belägg, skivor och nya bultar. Vad skulle kunna gå fel? Svårt att få bort dom gamla bultarna kanske men annars kan väl inte så mycket gå snett?
Kommer hem och slänger mig på knä för att byta skivorna. "Jodå, bultarna går nog att få loss" tänker jag. Eller? Nä. Den där satt. Bankar och slår på insexhylsan för att bulten ska lossa lite och för att få så bra grepp som möjligt. Pang! Den släppte!
Får bråka med ett par till innan jag får bort skivorna men jag fick iaf bort dom.
För att vara på den säkra sidan så använder jag iaf dom nya bultarna när jag sätter dit dom nya skivorna. Drar till dom för hand innan jag tar spärrskaftet och ska dra på riktigt. Eftersom det är insex i dom nya bultarna använder jag självklart insexhylsan som jag använde för att få bort dom gamla. PANG! Säger det helt plötsligt. Hylsan gick av! Min enda! Och jag slog i handen och började blöda.
Så nu sitter jag här, med lösa bromsskivor och inget att dra fast dom med. Trots att jag hade tänkt på "allt". Jävla Murphy!