Köp av klocka/armbandsur

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Varför i hela friden skall du sälja din nuvarande? (Vilken det nu är)
Klocka är på livstid! :fakta

Därför att jag tänker på miljön. Har jag två måste jag ha en watch winder som bidrar till växthuseffekten. :hihi

Men seriöst, klart man vill ha en samling. Har en fyra år gammal Submariner date i nuläget. Perfekt klocka, om än något vanlig. Men som jag skrev tidigare. Har lite svårt att motivera köp av en till dykarklocka för 45000 just nu. Därför man skulle vilja ha en vintage med läderband. Billigare i inköp och mer variation. Sneglar faktiskt även på en Datejust. Lite liten kanske men en riktigt klassisk och proper klocka.

Med tanke på din förra avatar. Kör du Rolle också?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Därför man skulle vilja ha en vintage med läderband. Billigare i inköp och mer variation. Sneglar faktiskt även på en Datejust. Lite liten kanske men en riktigt klassisk och proper klocka.

Omega har inte nått samma kultstatus som gamla Rolex sportklockor. En Omega Costellation från tidigt 60- tal kostar inte särskilt mycket begagnade. Man får en otroligt fin klocka för pengarna. Den är snygg att bära vid olika tillfällen både till vardags och vid finare tillställningar. Klockan på bilden tillhörde min farfar. Det enda jag gjort var en service och köpte ett nytt armband i strutsskinn. Höjde intrycket av klockan otroligt mycket.

Rolex Datejust är också en klassisk modell som hängt med länge. De lite äldre med plexiglas ger mer karaktär till klockan än de lite senare varianterna med safirglas. Oavsett vilken modell du själv föredrar är det ett utmärkt val. Välj ett presidentarmband om du tänker ha klockan många år. I vissa tider tycker man att det ser lite gammaldags ut, men i längden tror jag att det är en vinnare på just den modellen.

Till vardags bär jag en Rolex Submariner 5513 från 1962. Den har redan fått sin patina och man behöver inte vara rädd för att den ska få lite fler blessyrer än den redan har. Vill man variera sig kan man byta ut länkarmbandet mot ett nato strap.

Bifogat

• bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    138.4 KB · Visningar: 92

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Var köpte du ditt Nato stap?

Det finns massor av ställen på internet som säljer Nato straps. Jag vidarebefordrade en länk (nedan) till en vän som gjorde en beställning sist. Det är troligtvis där jag gjorde min beställning. Du bör ha koll på hur många mm brett det ska vara för att passa din klocka. Finns många olika färger och stilar att välja mellan. De är väldigt slitstarka. Beställningen gick snabbt och smidigt. Köp ett par stycken när du ändå beställer. Själv har jag tre stycken. Ett svart, grönt och nato färgat (exakt samma som Bond använde i en tidig Sean Connery film).

En fördel som jag ser med Nato straps är att det inte är lika uppenbart att man bär en Rolex klocka. Det ser lite slappare ut.

T ex.
http://www.rltwatches.co.uk/

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Omega har inte nått samma kultstatus som gamla Rolex sportklockor. En Omega Costellation från tidigt 60- tal kostar inte särskilt mycket begagnade. Man får en otroligt fin klocka för pengarna. Den är snygg att bära vid olika tillfällen både till vardags och vid finare tillställningar. Klockan på bilden tillhörde min farfar. Det enda jag gjort var en service och köpte ett nytt armband i strutsskinn. Höjde intrycket av klockan otroligt mycket.

Rolex Datejust är också en klassisk modell som hängt med länge. De lite äldre med plexiglas ger mer karaktär till klockan än de lite senare varianterna med safirglas. Oavsett vilken modell du själv föredrar är det ett utmärkt val. Välj ett presidentarmband om du tänker ha klockan många år. I vissa tider tycker man att det ser lite gammaldags ut, men i längden tror jag att det är en vinnare på just den modellen.

Till vardags bär jag en Rolex Submariner 5513 från 1962. Den har redan fått sin patina och man behöver inte vara rädd för att den ska få lite fler blessyrer än den redan har. Vill man variera sig kan man byta ut länkarmbandet mot ett nato strap.

Jättefin Constellation! Hur funkar den, drar den sig nåt? Och vet du hur din farfar och ev far har skött den? Service osv? Jag tänker på om det är en stryktålig klocka eftersom man köper grisen i säcken lite när det gäller så gamla ur.

Datejusten är ju tidlös. Men presidentlänk, är inte det för damer? Du kanske menar jubileelänken? Den gillar jag. Go retrokänsla över den. Provade klockan på bilden i Tokyo. Billiga som attan var de. Yenen var låg förra sommaren.

Bifogat

• Japan 172.JPG
    Japan 172.JPG
    151 KB · Visningar: 81

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Just det. Provade bla en annan Datejust och ett par Aquatimers. Utan chronograf tyvärr. I Sapporo tror jag det var.

Bifogat

• Japan 220.JPG
    Japan 220.JPG
    141.6 KB · Visningar: 66
  • Japan 219.JPG
    Japan 219.JPG
    142.6 KB · Visningar: 70
  • Japan 218.JPG
    Japan 218.JPG
    148.8 KB · Visningar: 93

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Det finns massor av ställen på internet som säljer Nato straps. Jag vidarebefordrade en länk (nedan) till en vän som gjorde en beställning sist. Det är troligtvis där jag gjorde min beställning. Du bör ha koll på hur många mm brett det ska vara för att passa din klocka. Finns många olika färger och stilar att välja mellan. De är väldigt slitstarka. Beställningen gick snabbt och smidigt. Köp ett par stycken när du ändå beställer. Själv har jag tre stycken. Ett svart, grönt och nato färgat (exakt samma som Bond använde i en tidig Sean Connery film).

En fördel som jag ser med Nato straps är att det inte är lika uppenbart att man bär en Rolex klocka. Det ser lite slappare ut.

T ex.
http://www.rltwatches.co.uk/

Tackar! Men, de banden ser ut att bara vara grå/svarta dva inte ha de röda linjerna.

bond-goldfinger-strap-big.jpg

Jag har en Submariner 16610v. Är på jakt efter sådant Nato strap som används i GF och TB, alltså lite "underdimensionerat"(18mm) för en Sub. Men jag vill även ha den bredden som Connery har i FRWL(20mm).

Problemet jag har är att de flesta som säljer på nätet inte skickar till Thailand och jag orkar inte fråga om någon kompis kan att emot paketet i Sverige för att sedan skicka det till mig.

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Kul med klock-entusiaster! Jag tycker det verkligen är ett konstprojekt i sig som aldrig försvinner!
Själv kör jag hawaii-style utan vare sig klocka eller bestämda tider, därmed ingen stress eller tidsuppfattning! Kanske därför klockan är 04:19 och jag är fortfarande vaken!
Igår tittade jag på morgonnyheterna fram till 07! :D

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jättefin Constellation! Hur funkar den, drar den sig nåt? Och vet du hur din farfar och ev far har skött den? Service osv? Jag tänker på om det är en stryktålig klocka eftersom man köper grisen i säcken lite när det gäller så gamla ur.

Vi menar nog samma länk oavsett namn - jubilee eller president. Finns både och. Det är retro länken jag syftar på. Oyster länken som ofta sitter på sportklockorna ser visserligen sportigare ut, men i ett längre perspektiv när man blir äldre tror jag de äldre länkarna är en vinnare.

Servicehistoriken på min farfars Costellation vet jag inte så mycket om. Fick aldrig chansen att fråga honom om den. Jag fann den i en låda efter hans död. Där hade den nog legat i många år. Den hade ett gammalt skinnarmband som sett sina bästa år och smårepor i plexiglaset. Jag provade klockan lite och märkte att den tappade tiden rätt rejält. Den var helt klart i behov av service. Efter genomgången håller den tiden lika bra som någon annan klocka med automatiskt urverk.

Om jag förstått saken rätt har Omega väldigt fina urverk i sina gamla klockor. Enligt en urmakare jag pratat med är urverken bättre än Rolex samtida samt att Omega hade bättre anseende på den tiden. Idag vet vi ju hur framgångsrik Rolex varit och hur starkt deras varumärke vuxit sig med smart marknadsföring och prissättning. Så har det dock inte alltid varit.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tackar! Men, de banden ser ut att bara vara grå/svarta dva inte ha de röda linjerna.

Sökte lite på nätet och hittade en sida på nätet som säljer de band du är ute efter:
http://corvuswatch.com/index.asp?page=watchbands

"To make the REAL BOND NATO watchstrap, Corvus turned to Phoenix Straps in Wales, UK. Phoenix was the original supplier of nylon straps to the British Ministry of Defense."

I den tidigare länken jag bifogade stod det om banden: "These are made by the official supplier to the British Ministry of Defence.". Det verkar som om de bytt tillverkare under åren som gått sedan Bondfilmerna kom ut. Inte så konstigt med tanke på hur många år som gått sedan de först kom ut.

Om du verkligen vill ha bandet i fråga och de inte skickar vidare till Thailand ser jag bara en lösning på problemet och det involverar några av dina vänner här hemma i Sverige.

Bifogar en bild på en Sub 5513 med ett grönt band.

Bifogat

• bild-2.jpg
    bild-2.jpg
    107.3 KB · Visningar: 85

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Samma företag som jag bifogade i min sista länk, verkar skicka över hela världen enligt ebay annonsen dessutom, vilket man även gör från sin hemsida i länken jag bifogat.
Var det något mer som du väldigt-gärna-ville-berätta? Inte? Bra. Det står nämligen uttryckligen att de vill att beställningar utanför Europa&USA sker med Paypal via Ebay. Eftersom att du inte var medveten om den möjligheten så plockade jag fram ebaylänken till er båda.

Fråga: Hur enkelt byter jag en stållänk mot textilband?

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Du plockar av länken med ett smalt föremål genom att trycka in det i det lilla hålet du kan se. Sätt tillbaka pinnen igen. Bandet trär du sedan igenom. Det en väldigt enkel operation.

Det finns ingen anledning att vara otrevlig tycker jag. Du bifogade en ebay annons. Jag bara påpekade att det var samma företag bakom den som länken jag bifogade. Hur kunde jag veta att du redan visste det? Stod "free worldwide shipping" på båda ställena. Jag kommer inte att beställa bandet i fråga och fördjupade mig inte närmare om att de hade önskemål att man beställde genom ebay.

Lycka till med bytet av länk till nato- band.:tummenupp

Rolig historia om klockbandet !! Tillverkningskostnaden lär vara sjukt låg, bra marginal på den produkten, bara att gratulera tillverkarna :tummenupp:tummenupp

Tänkte samma sak.

Last edited:

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.

Byte på en klocka jag hade för massa år sen, då tog jag bara en väldigt tunn skruvmejsel och drog spärren som sitter på "pinne" som håller länken åt sidan, sen sätter du bara tillbaka "pinnen" och trär under textilbandet, klart :tummenupp:tummenupp

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Byte på en klocka jag hade för massa år sen, då tog jag bara en väldigt tunn skruvmejsel och drog spärren som sitter på "pinne" som håller länken åt sidan, sen sätter du bara tillbaka "pinnen" och trär under textilbandet, klart :tummenupp:tummenupp
Verkar logiskt, tack :tummenupp

Du plockar av länken med ett smalt föremål genom att trycka in det i det lilla hålet du kan se. Sätt tillbaka pinnen igen. Bandet trär du sedan igenom. Det en väldigt enkel operation.

Det finns ingen anledning att vara otrevlig tycker jag. Du bifogade en ebay annons. Jag bara påpekade att det var samma företag bakom den som länken jag bifogade. Hur kunde jag veta att du redan visste det? Stod "free worldwide shipping" på båda ställena. Jag kommer inte att beställa bandet i fråga och fördjupade mig inte närmare om att de hade önskemål att man beställde genom ebay.

Lycka till med bytet av länk till nato- band.:tummenupp
Och tack till dig också! :tummenupp

No hard feelings, jag tappar bara fattningen med människor som skall påpeka att de minsann var först e.d. Sorry! ;)

Något nato-band blir det nog inte haha, 300 spänn för nylon? :lol

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad