Köp av klocka/armbandsur

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Mm , trevlig..
Mr-sundström, har du ingen steinhart ocean du vill göra dig av med?
Inte för tillfället, men jag har allvarligt funderat på att sälja av samlingen för en riktigt dyr pjäs... Har inte vågat ta klivet än bara..!
Suktar efter en Helson Sharkmaster i brons, samtidigt som jag vet att det är smartare att lägga pengar på husrenoveringen.. :crash
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Inte för tillfället, men jag har allvarligt funderat på att sälja av samlingen för en riktigt dyr pjäs... Har inte vågat ta klivet än bara..!
Suktar efter en Helson Sharkmaster i brons, samtidigt som jag vet att det är smartare att lägga pengar på husrenoveringen.. :crash
Helsons Sharkmaster 600M var ju en inte så särskilt oblyg kopia av Omega Seamaster Ploprof. Fast till ett betydligt humanare pris. Gillar speciellt hur de textat Sharkmaster på ett sätt som är mycket likt Omegas Seamaster och att texten under det är väldigt lik också.

För att inte tala om vissa likheter mellan Helson Skindiver och Blancpain Fifty Fathoms.


Mäktig pjäs.. Kolla http://www.doxa.ch/en/ också , väldigt lika
Jag är lite halvsvag för Doxa klassiska orangea dykare. T.ex. deras SUB1200T. Kanske beror på att jag gillar min Orange Monster och har läst några böcker av Clive Cussler... :rolleyes:

Men då man redan har en orange klocka kanske det skulle vara uppfriskande med en turkos. http://www.doxawatches.com/sub1200t_project_AWARE_II.htm
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Helsons Sharkmaster 600M var ju en inte så särskilt oblyg kopia av Omega Seamaster Ploprof. Fast till ett betydligt humanare pris. Gillar speciellt hur de textat Sharkmaster på ett sätt som är mycket likt Omegas Seamaster och att texten under det är väldigt lik också.

För att inte tala om vissa likheter mellan Helson Skindiver och Blancpain Fifty Fathoms.

Inte bara vissa likheter.. Just dom modellerna har ju en självklar koppling till dyrare diton..
Likaså Ocean7 LM-7 är en PloProf variant.. Jag kan ändå inte bära dom då jag kör klockan på högerarmen. Kronan skulle gräva sig in i handryggen lika fort som en Japan på Iwo Jima..!
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Plockade på mig en Maurice Lacroix Masterpiece Phase de Lune under hösten. De har förvisso lanserat efterföljaren, men personligen tycker jag att denna har lite mer av den klassiska looken som jag är ute efter.

MauriceLacroixMP6427-YG101-19E_big.jpg
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kan du inte ta ett dopp med den så vi får veta om de tål att duscha/bada med?
En dusch torde den väl klara, men med tanke på läderarmbandet lär jag aldrig ta reda på det :rolleyes:

Trivs iaf bra med den även om luminiscensen kunde vara bättre.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Plockade på mig en Maurice Lacroix Masterpiece Phase de Lune under hösten. De har förvisso lanserat efterföljaren, men personligen tycker jag att denna har lite mer av den klassiska looken som jag är ute efter.
Det är ju något lite extra häftigt med mekaniska armbandsur som har några komplikationer utöver bara vanlig visning av dag och datum. Som den där t.ex. med både månad och månfas.

Tyvärr dock inget för mig eftersom jag brukar kunna vara en aning omild i min behandling av mina armbandsur. Och enligt vad jag har hört och läst mig till så ska inte kombinationen av omild behandling och komplicerade klockor vara allt för lyckad alla gånger.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Det är ju något lite extra häftigt med mekaniska armbandsur som har några komplikationer utöver bara vanlig visning av dag och datum. Som den där t.ex. med både månad och månfas.

Tyvärr dock inget för mig eftersom jag brukar kunna vara en aning omild i min behandling av mina armbandsur. Och enligt vad jag har hört och läst mig till så ska inte kombinationen av omild behandling och komplicerade klockor vara allt för lyckad alla gånger.

Tack vänligen!

Jag är ytterst nöjd med klockan och ser den som ett gediget komplement till min samling. Bland det som tilltalar mig mest är att de har lyckats att hålla den på ca. 38 mm bredd samtidigt som den är påtagligt tunn, trots komplikationerna som den har - all in all en klockan jag kommer att trivas med.

De flesta goda märken idag, tillika de varianter samt serier som de släpper, har en målgrupp. Det finns riktigt bra klockor från erkända märken med komplikationer som är tillverkade för "the man on the go", så att säga. Självfallet lite svårt att spekulera i vad du exakt befattar dig med :), men skulle det vara av intresse så finns det gedigna alternativ även för dig :).

Mycket handlar självfallet om materialet de väljer. Dock ska man ej bortse från att det till en stor del handlar om packning, lager, täthet och "buffert" för "intense" rörelser. All in all får du ändock räkna med en lite större klocka :)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Schnygg !
Var hittade du den ?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Yepp .. och jag har fräschat upp min fortis med ett nytt Nato band
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1361045117895.jpg
    uploadfromtaptalk1361045117895.jpg
    47.8 KB · Visningar: 148
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top