Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Jo, Casio brukar ju vara ganska prisvärda i förhållande till vilka funktioner man får. Och ganska hållbara. Och om den går åt skogen eller man tappar bort den så är det ingen förmögenhet som försvinner. De GUL som jag äger har också varit tåliga och billiga.Tror också på G-shocken faktiskt... Har för mig att man generellt har lättare att läsa av tiden snabbt på en analog urtavla jämfört med en digital.
Annars kan du kika på Suunto, Deep Blue, Traser H3 eller Marathon.
Vilka funktioner man behöver beror ju lite på vad man ska ägna sig åt. Har man inga specifika krav så går en vanlig analog av dykarmodell* att använda till mycket. En analog är lätt att läsa av snabbt, med dykarringen kan man ta tid om man inte har allt för höga krav på hundradelar eller mellantider etc och den analoga klockan går ju även att använda som kompass. Kanske någon analog/digital om man vill ha lite bättre tidtagning eller funktioner som termometer, barometer, larm, nedräkning eller något.
När det gäller armband så ska man nog undvika metallarmband. De är hårda, vassa, kalla och riskerar att rassla eller slå emot något så de låter onödigt mycket om man smyger omkring i skogen. Dessutom så är det så att om ett bandstift går sönder så tappar man klockan. Har man ett natoarmband eller kardborrearmband så hänger klockan fortfarande kvar om ett bandstift går sönder, plus att de är mjukare och varmare.
Nu behöver det ju inte alltid vara en fördel med ett armband som hänger kvar vid armen oavsett vad som händer. Om det finns en stor risk att ett armbandsur ska fastna i något tungt eller roterande etc (som t.ex. mekanikerjobb) så kanske det är bättre att ett bandstift lossnar och klockan flyger iväg än att det är hela handen som följer med samtidigt. Då är nog ett gummi- eller plastarmband lämpligare.
Men armband är ju egentligen en ganska så liten fråga. Är det inget specialfäste för armbandet så går det ju alltid att byta i efterhand om man är sugen på något annat.
Annars kan man också kolla på Addnature eller Naturkompaniet eller något och se vilka klockor de säljer. De borde ju vara en aning tåligare än snittet får man hoppas. Sedan tittar man om man kan hitta de någon annanstans.
*) Quartz, inte automat. Dels brukar mekaniken i automater vara känsligare för stötar och slag, och dels så riskerar man att de håller tiden lite sämre än quartzur.
Jag brukar ha en Casio MDV-103 med natoarmband på armen när jag är ute i skogen och cyklar (analog dykare). När jag inte cyklar så hänger den i duschen. Det är ingen vidare bra klocka då den har dålig kvalitetskänsla, syns inget vidare i mörker, riskerar säkert att gå i småbitar eller att man spräcker glaset vid en ordentlig marksyning och så vidare. Men den var vattentät och billig. Jag ser hellre att den blir skrot än någon av mina automater.