Köp av klocka/armbandsur

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tror också på G-shocken faktiskt... Har för mig att man generellt har lättare att läsa av tiden snabbt på en analog urtavla jämfört med en digital.
Annars kan du kika på Suunto, Deep Blue, Traser H3 eller Marathon.
Jo, Casio brukar ju vara ganska prisvärda i förhållande till vilka funktioner man får. Och ganska hållbara. Och om den går åt skogen eller man tappar bort den så är det ingen förmögenhet som försvinner. De GUL som jag äger har också varit tåliga och billiga.

Vilka funktioner man behöver beror ju lite på vad man ska ägna sig åt. Har man inga specifika krav så går en vanlig analog av dykarmodell* att använda till mycket. En analog är lätt att läsa av snabbt, med dykarringen kan man ta tid om man inte har allt för höga krav på hundradelar eller mellantider etc och den analoga klockan går ju även att använda som kompass. Kanske någon analog/digital om man vill ha lite bättre tidtagning eller funktioner som termometer, barometer, larm, nedräkning eller något.

När det gäller armband så ska man nog undvika metallarmband. De är hårda, vassa, kalla och riskerar att rassla eller slå emot något så de låter onödigt mycket om man smyger omkring i skogen. Dessutom så är det så att om ett bandstift går sönder så tappar man klockan. Har man ett natoarmband eller kardborrearmband så hänger klockan fortfarande kvar om ett bandstift går sönder, plus att de är mjukare och varmare.

Nu behöver det ju inte alltid vara en fördel med ett armband som hänger kvar vid armen oavsett vad som händer. Om det finns en stor risk att ett armbandsur ska fastna i något tungt eller roterande etc (som t.ex. mekanikerjobb) så kanske det är bättre att ett bandstift lossnar och klockan flyger iväg än att det är hela handen som följer med samtidigt. Då är nog ett gummi- eller plastarmband lämpligare.

Men armband är ju egentligen en ganska så liten fråga. Är det inget specialfäste för armbandet så går det ju alltid att byta i efterhand om man är sugen på något annat.

Annars kan man också kolla på Addnature eller Naturkompaniet eller något och se vilka klockor de säljer. De borde ju vara en aning tåligare än snittet får man hoppas. Sedan tittar man om man kan hitta de någon annanstans.

*) Quartz, inte automat. Dels brukar mekaniken i automater vara känsligare för stötar och slag, och dels så riskerar man att de håller tiden lite sämre än quartzur.

Jag brukar ha en Casio MDV-103 med natoarmband på armen när jag är ute i skogen och cyklar (analog dykare). När jag inte cyklar så hänger den i duschen. Det är ingen vidare bra klocka då den har dålig kvalitetskänsla, syns inget vidare i mörker, riskerar säkert att gå i småbitar eller att man spräcker glaset vid en ordentlig marksyning och så vidare. Men den var vattentät och billig. Jag ser hellre att den blir skrot än någon av mina automater.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har kollat runt lite nu, G-shock klockorna verkar lovande med sitt rykte för att vara väldigt tåliga, men jag tyckte många av dem såg väldigt plottriga ut med krångligt utseende och massor av småmätare och jobbiga färgkombinationer... Oroa mig lite över deras läsbarhet liksom...:va

Timex och suunto verkar vara väldigt mycket digitalklockor... Tänker på det som sas om att analogt är bättre om man ska läsa av klockan snabbt etc. Vad tycker ni, digitalt eller analogt? Suunto hade i och för sig en del intressanta gadgets, höjdmätare, kompasser, väderutrustning etc... Kan ju kanske vara bra att ha, eller?

Deep blue hade ett gäng klockor som jag gillade, klassiska och stiliga att se på och med tritiumljus... Men de flesta var ganska dyra...:näsblod

Traser h3 såg också ganska lovande och hade ljus inbyggt, får kika mer på dem... Någon som vet mer om deras tålighetsfaktor?

Marathon hade en del som såg sjyst ut men satan vad de kostade...:näsblod

Känns som att jag har en del att fundera på... :D :rolleyes: Heelt lost... :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo, Casio brukar ju vara ganska prisvärda i förhållande till vilka funktioner man får. Och ganska hållbara. Och om den går åt skogen eller man tappar bort den så är det ingen förmögenhet som försvinner. De GUL som jag äger har också varit tåliga och billiga.

Vilka funktioner man behöver beror ju lite på vad man ska ägna sig åt. Har man inga specifika krav så går en vanlig analog av dykarmodell* att använda till mycket. En analog är lätt att läsa av snabbt, med dykarringen kan man ta tid om man inte har allt för höga krav på hundradelar eller mellantider etc och den analoga klockan går ju även att använda som kompass. Kanske någon analog/digital om man vill ha lite bättre tidtagning eller funktioner som termometer, barometer, larm, nedräkning eller något.

När det gäller armband så ska man nog undvika metallarmband. De är hårda, vassa, kalla och riskerar att rassla eller slå emot något så de låter onödigt mycket om man smyger omkring i skogen. Dessutom så är det så att om ett bandstift går sönder så tappar man klockan. Har man ett natoarmband eller kardborrearmband så hänger klockan fortfarande kvar om ett bandstift går sönder, plus att de är mjukare och varmare.

Nu behöver det ju inte alltid vara en fördel med ett armband som hänger kvar vid armen oavsett vad som händer. Om det finns en stor risk att ett armbandsur ska fastna i något tungt eller roterande etc (som t.ex. mekanikerjobb) så kanske det är bättre att ett bandstift lossnar och klockan flyger iväg än att det är hela handen som följer med samtidigt. Då är nog ett gummi- eller plastarmband lämpligare.

Men armband är ju egentligen en ganska så liten fråga. Är det inget specialfäste för armbandet så går det ju alltid att byta i efterhand om man är sugen på något annat.

Annars kan man också kolla på Addnature eller Naturkompaniet eller något och se vilka klockor de säljer. De borde ju vara en aning tåligare än snittet får man hoppas. Sedan tittar man om man kan hitta de någon annanstans.

*) Quartz, inte automat. Dels brukar mekaniken i automater vara känsligare för stötar och slag, och dels så riskerar man att de håller tiden lite sämre än quartzur.

Jag brukar ha en Casio MDV-103 med natoarmband på armen när jag är ute i skogen och cyklar (analog dykare). När jag inte cyklar så hänger den i duschen. Det är ingen vidare bra klocka då den har dålig kvalitetskänsla, syns inget vidare i mörker, riskerar säkert att gå i småbitar eller att man spräcker glaset vid en ordentlig marksyning och så vidare. Men den var vattentät och billig. Jag ser hellre att den blir skrot än någon av mina automater.

Tack för ett bra inlägg! Det du säger om armbanden är mycket tänkvärt... Föredrar ju metallband rent utseendemässigt, men som du säger har de ju en del uppenbara funktionsbrister om man tänker på det... Och den klocka jag i slutändan väljer måste ju framförallt gå att använda, utseendet (mer än det funktionella utseendet, läsbarheten etc) är underställt... Tack för bra input! :)

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Har kollat runt lite nu, G-shock klockorna verkar lovande med sitt rykte för att vara väldigt tåliga, men jag tyckte många av dem såg väldigt plottriga ut med krångligt utseende och massor av småmätare och jobbiga färgkombinationer... Oroa mig lite över deras läsbarhet liksom...:va

Timex och suunto verkar vara väldigt mycket digitalklockor... Tänker på det som sas om att analogt är bättre om man ska läsa av klockan snabbt etc. Vad tycker ni, digitalt eller analogt? Suunto hade i och för sig en del intressanta gadgets, höjdmätare, kompasser, väderutrustning etc... Kan ju kanske vara bra att ha, eller?

Deep blue hade ett gäng klockor som jag gillade, klassiska och stiliga att se på och med tritiumljus... Men de flesta var ganska dyra...:näsblod

Traser h3 såg också ganska lovande och hade ljus inbyggt, får kika mer på dem... Någon som vet mer om deras tålighetsfaktor?

Marathon hade en del som såg sjyst ut men satan vad de kostade...:näsblod

Känns som att jag har en del att fundera på... :D :rolleyes: Heelt lost... :D
Jag har en GA-100-1A1ER.
Den kan vara svår att läsa av då den är helt svart men jag vande mig efter ett tag.
Det andra "problemet" är att LEDen inte lyser upp den digitala displayen (två st) men det är inget som påverkar mig. Behöver jag se datumet eller liknande så sätter jag mitt pekfinger ovanför displayen och sätter på LEDen, då kastas ljuset via min finger till displayen.

När jag gjorde lumpen så hade jag en ganska enkel digital g-shock och den fungerade ypperligt!
Är det en grundutbilding du ska göra så lägg inte ner för mycket stålar, det kan du göra om du blir anställd (eller kanske inte, de får så dålig lön:rofl).

EDIT; Jag tycker att digitalt går snabbare att läsa av men det är nog en vanesak. Idag föredrar jag analogt.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag har en GA-100-1A1ER.
Den kan vara svår att läsa av då den är helt svart men jag vande mig efter ett tag.
Det andra "problemet" är att LEDen inte lyser upp den digitala displayen (två st) men det är inget som påverkar mig. Behöver jag se datumet eller liknande så sätter jag mitt pekfinger ovanför displayen och sätter på LEDen, då kastas ljuset via min finger till displayen.

När jag gjorde lumpen så hade jag en ganska enkel digital g-shock och den fungerade ypperligt!
Är det en grundutbilding du ska göra så lägg inte ner för mycket stålar, det kan du göra om du blir anställd (eller kanske inte, de får så dålig lön:rofl).

EDIT; Jag tycker att digitalt går snabbare att läsa av men det är nog en vanesak. Idag föredrar jag analogt.

Tack för tipset, den såg lite tuff ut men samtidigt smakfull utan en massa färger och så... Inbyggd led är ju smidigt om man nu inte väljer en sån där tritiumklocka, men hur påverkar det batteritiden? Måste man byta stup i kvarten eller hur länge håller de?

Får kanske ta en lite grundligare titt på de där gshock då... :)

Jag tänker lite så också, men samtidigt vill jag lägga "Tillräckligt" (eller nja, mina föräldrar får väl lägga :D ) för att få en klocka som håller och fungerar inte bara under utan även efter utbildningen oavsett vad det blir av mig. Vill ha något som gör att jag inte måste uppdatera mig i första taget liksom :) Sen om den är funkis även i livet som yrkesmilitär är det ju en fördel eftersom det är dit jag hoppas på att nå, men duger den för det borde den ju duga till ett liv som civil också :)

Förstår, är nog en vanesak ja... Men tack för input :)

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
http://www.ebay.com/itm/VICTORINOX-...919150424?pt=Wristwatches&hash=item20cf6f9758

Strax över 4000:- inkl frakt får jag det till, så det är ju i stort sett halva priset mot i Sverige. Någon som vet hur mycket som läggs på av tullen när den kommer till Sverige? Säljaren har ju väldigt bra omdömen, men hur ska man veta att klockan man får är äkta och undgå att bli lurad?
Har för mig, 25% moms, 12% tull och nån hundring för postens ockeravgifter... OM den fastnar i tullen vill säga.. Man kan ha tur också!

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Tack för tipset, den såg lite tuff ut men samtidigt smakfull utan en massa färger och så... Inbyggd led är ju smidigt om man nu inte väljer en sån där tritiumklocka, men hur påverkar det batteritiden? Måste man byta stup i kvarten eller hur länge håller de?

Får kanske ta en lite grundligare titt på de där gshock då... :)

Jag tänker lite så också, men samtidigt vill jag lägga "Tillräckligt" (eller nja, mina föräldrar får väl lägga :D ) för att få en klocka som håller och fungerar inte bara under utan även efter utbildningen oavsett vad det blir av mig. Vill ha något som gör att jag inte måste uppdatera mig i första taget liksom :) Sen om den är funkis även i livet som yrkesmilitär är det ju en fördel eftersom det är dit jag hoppas på att nå, men duger den för det borde den ju duga till ett liv som civil också :)

Förstår, är nog en vanesak ja... Men tack för input :)
Jag hade satsat på något liknande som esquire föreslår.. En dykarmodell med dykarskala, tritium, quartz och ett natoband eller zuluband.. Fördelarna är många! Enkelt att läsa av, dag som natt, lätt att ta tid på olika moment, nylonbanden är galet bekväma samtidigt som klockan sitter säkert. Flyger ett bandstift loss hänger klockan kvar ändå.
Jag är riktigt nöjd med min luminox, just nu sitter den på ett grönt zulu!
image.jpg
image.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag hade satsat på något liknande som esquire föreslår.. En dykarmodell med dykarskala, tritium, quartz och ett natoband eller zuluband.. Fördelarna är många! Enkelt att läsa av, dag som natt, lätt att ta tid på olika moment, nylonbanden är galet bekväma samtidigt som klockan sitter säkert. Flyger ett bandstift loss hänger klockan kvar ändå.
Jag är riktigt nöjd med min luminox, just nu sitter den på ett grönt zulu!
View attachment 379517
View attachment 379518

Tack för ytterligare input, uppskattar det :) Tritium är en funktion jag verkligen fastnade för, så det vill jag ha. Någon form av tidtagare vore också smidigt, men allra helst skulle jag nog vilja ha en analog klocka med digital tidtagare då det känns enklast och smidigast både generellt avläsningsmässigt och exakt tidtagarmässigt... Hur är det med alarm i klockan, är det något ni använder/rekommenderar?:va

Funderar på en annan sak också, såg att en del köper klockor för 4k och uppåt men hur mycket bör man räkna med att få lägga för en kvalitetsklocka med de funktioner man vill ha? jag har aldrig burit klocka ordentligt (hade någon enklare variant när jag var yngre, innan mobiltelefonens stora genombrott bland ungdomar) och har således ingen koll alls på "marknaden"... Jag vill ha en vettig kvalitetsklocka som förhoppningsvis håller mer eller mindre livet ut liksom och som jag inte behöver uppgradera alls inom överskådlig tid. så det känns vettigare att lägga lite extra vid detta enda tillfälle istället för att köpa billigt och behöva byta inom ett par år av diverse anledningar... räknar med att köpa (låta föräldrarna köpa) i usa då farsan flyger dit på regelbunden basis, men i vilket prissegment bör jag lägga mig? 3-400 dollar, är det vettigt? mer, mindre?:va

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Har hittat ett gäng klockor som jag är småsugen på... Lite dyrare än jag först tänkt mig tyvärr, vet inte om föräldrarna är sugna på att köpa klocka för uppemot 3k till mig...:gnissla Men hur som, har hittat ett par alternativ och har ett par tankar om dem. Vill gärna höra era åsikter och funderingar då jag inte kan något om sånt här själv :)

Kan ju börja med den jag tycker bäst om hittills:
http://www.amazon.com/Traser-T4004-...1_15?s=watches&ie=UTF8&qid=1361716089&sr=1-15

Det jag gillar med den är:
- Tritiumljus.
- Stilig, smakfull och inte alltför plottrig talva = lättavläst.
- tidtagarmöjligheter.
- Datumvisning.
- Vattentät.
- Militärklocka.
- Snygg! Lite småtuff men stilren och inte överdrivet flashy, min typ av utseende på en klocka.
- Bra omdömen.

Det jag är osäker på:
- Metallarmband.
- Inget alarm.
- osäker på stöttålighet etc, står inte vidare mycket om detta...
- Dyr...

Detta är som sagt den klocka jag gillar bäst av de jag hittat, den har det mesta jag vill ha och är snygg och lättavläst samt har goda omdömen på amazon... Vad tycker ni om den?

Alternativ nummer ett:
http://www.amazon.com/Armourlite-Pr...=UTF8&qid=1361716706&sr=1-17&keywords=tritium
Finns även en variant med ett gummiarmband:
http://www.amazon.com/Armourlite-Sh...es&ie=UTF8&qid=1361716710&sr=1-24&keywords=h3
Gillar:
- Tritium (dock grönt, vilket inte är min favoritfärg men det spelar ju egenbtligen mindre roll. gummiarmbandsvarianten har blått ljus vilket jag gillar bättre).
- Tidtagare.
- Kevlararmband låter intressant, borde vara både starkt och bekvämare/varmare än metall.
- Lättavläst tavla med vitt mot svart.
- vattentät.
- Billigare än trasern.
- Verkar stadig då det talas en del om dess styrka och spricksäkra glas etc.
- Datumvisning.

Osäker på:
- Inget alarm.
- Trasern är generellt snyggare och mer tilltalande för mig.
- Inga omdömen...

Alternativ två:
http://www.amazon.com/Luminox-1848-...=UTF8&qid=1361716706&sr=1-10&keywords=tritium

Gillar:
- Tritium.
- Läderarmband.
- tidtagare.
- Datum.
- Alarm.
- Billigare än trasern men dyrare än armorliten
- Hyfsade omdömen.

osäker på:

- ett av omdömena nämner att kvaliteten känns sisådär jämfört med en del andra klockor, att inställningsskruvarna känns lösa och klena etc...
- småplottrig urtavla, dock inte katastrofalt svåravläst.
- Gillar inte riktigt utseendet... Ser gubbig ut.

Alternativ tre:

http://www.amazon.com/Traser-Classi...es&ie=UTF8&qid=1361716710&sr=1-21&keywords=h3

Gillar:
- Tritium.
- Tidtagare.
- Datum.
- Alarm.
- Stilren och lättavläst tavla.
- Stilrent och klassiskt utseende, hyfsat attraktiv.
- Vattentät.

Osäker på:
- Lika dyr som första trasern...
- Vet ej hur det är med stöttåligheten.
- Även om den ser hyfsad ut så ser första trasern tuffare ut.
- metallarmband igen...

Vad tycker ni grabbar om de olika klockorna? :)

Hade velat hitta ett casio g-shock alternativ också då deras tålighet verkar smått legendarisk men har tyvärr inte hittat någon med tritium eller som inte är fruktansvärt plottrig och svåravläst... Förslag?

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250

Inlägg 573

En ganska trevlig klocka är Tag Heuer F1 chronotimer. Oansenlig med en hel del nyttiga funktioner som inte syns. Jag brukar alltid ha den på mig när jag är i skumma delar av världen. Vill tro att en sportklocka med gummiarmband är mindre trolig än en Omega med stållänk i avseendet att tillocka sig tjuvar.

1. Normalläge
2. Alarm
3. Chronometer
4. Tid hemma i Sverige
5. Nedräkning
6. Tisdagen den 13:e
7. Tid
8. Baksida

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Tack för tipset! Den låter onekligen intressant! Du råkar inte ha en länk till typ amazon eller nåt? När jag googlar hittar jag bara en med stålarmband som kostar typ 1000 dollar...:näsblod Antar att det inte är den? :D

Har den någon belysning förresten?

Edit, det var nog den när jag söker lite noggrannare... Hittar inga tag heuer klockor alls för under 750 dollar...:näsblod Det är nog tyvärr lite mycket för min del, men tack ändå för tipset :)

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Har hittat ett gäng klockor som jag är småsugen på... Lite dyrare än jag först tänkt mig tyvärr, vet inte om föräldrarna är sugna på att köpa klocka för uppemot 3k till mig...:gnissla Men hur som, har hittat ett par alternativ och har ett par tankar om dem. Vill gärna höra era åsikter och funderingar då jag inte kan något om sånt här själv :)

Kan ju börja med den jag tycker bäst om hittills:
http://www.amazon.com/Traser-T4004-...1_15?s=watches&ie=UTF8&qid=1361716089&sr=1-15

Det jag gillar med den är:
- Tritiumljus.
- Stilig, smakfull och inte alltför plottrig talva = lättavläst.
- tidtagarmöjligheter.
- Datumvisning.
- Vattentät.
- Militärklocka.
- Snygg! Lite småtuff men stilren och inte överdrivet flashy, min typ av utseende på en klocka.
- Bra omdömen.

Det jag är osäker på:
- Metallarmband.
- Inget alarm.
- osäker på stöttålighet etc, står inte vidare mycket om detta...
- Dyr...

Detta är som sagt den klocka jag gillar bäst av de jag hittat, den har det mesta jag vill ha och är snygg och lättavläst samt har goda omdömen på amazon... Vad tycker ni om den?

Alternativ nummer ett:
http://www.amazon.com/Armourlite-Pr...=UTF8&qid=1361716706&sr=1-17&keywords=tritium
Finns även en variant med ett gummiarmband:
http://www.amazon.com/Armourlite-Sh...es&ie=UTF8&qid=1361716710&sr=1-24&keywords=h3
Gillar:
- Tritium (dock grönt, vilket inte är min favoritfärg men det spelar ju egenbtligen mindre roll. gummiarmbandsvarianten har blått ljus vilket jag gillar bättre).
- Tidtagare.
- Kevlararmband låter intressant, borde vara både starkt och bekvämare/varmare än metall.
- Lättavläst tavla med vitt mot svart.
- vattentät.
- Billigare än trasern.
- Verkar stadig då det talas en del om dess styrka och spricksäkra glas etc.
- Datumvisning.

Osäker på:
- Inget alarm.
- Trasern är generellt snyggare och mer tilltalande för mig.
- Inga omdömen...

Alternativ två:
http://www.amazon.com/Luminox-1848-...=UTF8&qid=1361716706&sr=1-10&keywords=tritium

Gillar:
- Tritium.
- Läderarmband.
- tidtagare.
- Datum.
- Alarm.
- Billigare än trasern men dyrare än armorliten
- Hyfsade omdömen.

osäker på:

- ett av omdömena nämner att kvaliteten känns sisådär jämfört med en del andra klockor, att inställningsskruvarna känns lösa och klena etc...
- småplottrig urtavla, dock inte katastrofalt svåravläst.
- Gillar inte riktigt utseendet... Ser gubbig ut.

Alternativ tre:

http://www.amazon.com/Traser-Classi...es&ie=UTF8&qid=1361716710&sr=1-21&keywords=h3

Gillar:
- Tritium.
- Tidtagare.
- Datum.
- Alarm.
- Stilren och lättavläst tavla.
- Stilrent och klassiskt utseende, hyfsat attraktiv.
- Vattentät.

Osäker på:
- Lika dyr som första trasern...
- Vet ej hur det är med stöttåligheten.
- Även om den ser hyfsad ut så ser första trasern tuffare ut.
- metallarmband igen...

Vad tycker ni grabbar om de olika klockorna? :)

Hade velat hitta ett casio g-shock alternativ också då deras tålighet verkar smått legendarisk men har tyvärr inte hittat någon med tritium eller som inte är fruktansvärt plottrig och svåravläst... Förslag?
Hur är det med shock resist och anti magnetic på dessa klockor du länkade?
Kollade på två st med hittade ingen info.

Borde i och för sig vara standard men man vet ju aldrig.

Shock resist är väl ganska viktigt då en klocka som inte är "anpassad" inte ens klarar av hojåkande (analoga klockor).

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hur är det med shock resist och anti magnetic på dessa klockor du länkade?
Kollade på två st med hittade ingen info.

Borde i och för sig vara standard men man vet ju aldrig.

Shock resist är väl ganska viktigt då en klocka som inte är "anpassad" inte ens klarar av hojåkande (analoga klockor).

Ingen aning tyvärr, det är därför jag skriver osäker på tåligheten på en del... Tålighet är ju som sagt A och O, någon som skakar sönder av vanligt hojåka går ju fetbort direkt... Hur tar man reda på mer om sånt?:va

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Ingen aning tyvärr, det är därför jag skriver osäker på tåligheten på en del... Tålighet är ju som sagt A och O, någon som skakar sönder av vanligt hojåka går ju fetbort direkt... Hur tar man reda på mer om sånt?:va
Pass!:lol

Det får nog någon som är mer insatt svara på.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har för mig, 25% moms, 12% tull och nån hundring för postens ockeravgifter... OM den fastnar i tullen vill säga.. Man kan ha tur också!

Ok, där försvann en hel del av prisskillnaden mot o köpa den här hemma. Tack för infon :)

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05

Om du vill ha alarm så tycker jag nog bäst om ditt sista alternativ, dock är jag osäker på om du någonsin kommer att behöva vara så noga på sekunden även inom det militära att stoppur är nödvändigt..
Sm jag sagt tidigare, en "vanlig" klocka utan kronograffunktion fast med vridbar dykarskala gör jobbet lika bra, om inte bättre... Det känns som att dom där pyttesmå visarna till kronografen är svåra att läsa av i vanliga fall, tänk då hur det är i fält... Dessutom är det bara ytterligare en grej som kan strula..

Stållänken är inga problem, den går att byta ut mot något annat på två röda. Kan ju vara kul att ha den dagen du blir civilist igen.. :tungan

Min kompis är plutonchef på jägarpluton i Karlsborg, och han körde med Traser Mil-g type 6600 på ett five ring zulu ett bra tag.. Man blir bortskämd med tritium, helt klart!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Om du vill ha alarm så tycker jag nog bäst om ditt sista alternativ, dock är jag osäker på om du någonsin kommer att behöva vara så noga på sekunden även inom det militära att stoppur är nödvändigt..
Sm jag sagt tidigare, en "vanlig" klocka utan kronograffunktion fast med vridbar dykarskala gör jobbet lika bra, om inte bättre... Det känns som att dom där pyttesmå visarna till kronografen är svåra att läsa av i vanliga fall, tänk då hur det är i fält... Dessutom är det bara ytterligare en grej som kan strula..

Stållänken är inga problem, den går att byta ut mot något annat på två röda. Kan ju vara kul att ha den dagen du blir civilist igen.. :tungan

Min kompis är plutonchef på jägarpluton i Karlsborg, och han körde med Traser Mil-g type 6600 på ett five ring zulu ett bra tag.. Man blir bortskämd med tritium, helt klart!

Behöver och behöver, känns smidigt bara... Aldrig varit ett fan av att ta tiden med tidtagarringen, känns omständigt... Ett knapptryck i start, ett i slutet och sen läsa av är mer min melodi... :D
Men visst, ytterligare en grej som kan strula är ju lite småjobbigt...

Vet inte om jag kommer behöva ett alarm, kan ju ha mobilen till det om inte annat de dagar man inte BLIR väckt av någon... :tungan Återigen, känns bara som en funktion jag kan se nytta med och som jag skulle använda om jag hade den, vilket gör att jag på något plan vill ha den också :)

Låter fint!:tummenupp Jo precis:D

Ska ta en kik på den klockan också bara för att, tack för tipset :)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin