Köp av klocka/armbandsur

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Senaste nyförvärvet, Bomberg 1968.
8b102818a3f8c54931e98d1a2fa0793a.jpg
bdc2d00aa5948ca816a994508e7eafc1.jpg
babbdac95b8df5948b8caf8ce6e9db70.jpg

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Oerhört smaklös klocka på pantbanken. Kan tänka mig att det lämnas in en hel del sådant som knappt är säljbart i vår del av världen.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
dags och uppdatera er med mina nya klockor :p

Jag sålde av några "High accuracy" certina quartz då dom inte fick någon tid på armen tyvärr.

Sedan rök min Seiko GMT som jag tyckte om. Enda problemet var att "Kinetic" urverket aldrig verkade "ladda" klockan... Den var ständigt tom på batteri. Om seiko bara haft ett mekaniskt urverk i den istället....jag fick inte min tandborst laddare att nypa på seikon. De säljer dock "laddare" för någon tusenlapp i japan..... suck. tanken är inte att "ladda" klockan genom vägguttaget.

Certina Multi-8 ersattes med en mycket bättre Tissot t-touch expert solar. Samma funktioner + Barometer, kompass, höjdmätare etc... och framförallt dubbelt så stor "digital display" som frustrerat mig med Certina multi-8.

Roamer Searock åkte ut men super fin klocka/urverk. Jag kunde 9/10 gånger inte se "tim-markeringarna" för dom är i krom .Så det blänkte mer än var till nytta tyvärr.

ut.jpg

Så nya klockor är multi klockan Tissot Expert solar. Jag gillade den orange accenten på visarna vilket gav en annorlunda smak på helheten.

IMG_20171012_200931365~2.jpg

Här med orginal bandet
3.jpg

nya svarta armbandet
1.jpg

Sedan har vi en certina ds 1 himalaya special edition. Jag fastnade för guld accenten på urtavlan. Väldigt fin och titta på i verkligheten. Görs sig inte riktigt betjänt på bild.

Urverket är relativt nyutvecklat av Swatchgroup och ETA. håller tiden väldigt bra och urverket har 80 timmars gång reserv vilket passar bra. Den kan ligga på bordet i 3 dygn utan behov att vrida upp den för hand.

IMG_20171012_201452670~2.jpg

IMG_20171012_202031329~2.jpg

IMG_20171012_202356458~2.jpg

IMG_20171012_204517934.jpg

Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Sen 2 paket som är på ingång är följande :

MK II Paradive Gen3.
dock går det rykten att just gen 3 är långt ifrån den kvalite som MKII brukar tillverka (kina-producerat) så troligen kommer jag skicka klockan i retur när jag får den tyvärr. många klagar på både att kronan och vridringen är undermåligt utfört.
MkII-Paradive-gear-patrol-lead-slide-1-970x650.jpg

Squale 30 ATMOS TROPIC GMT.

Squale30AtmosGMTVintageCeramicaL.jpg

Bara som kuriosa. Några på klockforum har grävt fram Squales orginal som man hämtat designen och inspiration från. Squale var underleverantör till väldigt många märken under boomen med dykarklockor på slutet av 60 talet och hela 70 talet.

Och dom tror att det följande modeller.

SqualeAd.jpg

Super squale Wonder Watch.jpg

Super, Master, Medium, and 1000M cases, were sold to brands such as Altanus Genève, Arlon, Potens Prima, Prima Flic, Jean Perret Geneva, Ocean Diver / Blandford, Deman Watch, Margi, Berio, Eagle Star Genève, La Spirotechnique, Wertex, Carlson Tavernier Geneva and Sinn. 500m Cases with crown at 4 were sold to brands like Airin, Dodane, Blancpain, Tag Heuer, Doxa, Zeno and Auricoste. Just to to name a few. In particular TagHeuer, Doxa and Auricoste in their Spirotechnique versions and Balncpain in the Bund 3H.

"Homager" är en stor vattendelare bland klock-kretsar och idag är tyvärr Squale stämplat av många som "Rolex klon" vilket jag upplever som hårt för ett företag som har så mycket historia inom "dyk klockor". Dock spottar dom ur sig modeller som jag anser "är" raka kloner av submariner. Och det skulle jag gärna se att dom slutade med.

Squale 20 Atmos Classic.
Squale20AtmosClassicL.jpg

Men för att vara transparent så kan vi säga att nya Squale GMT TROPIC är en "klon" av Rolex GMT Master ref: 16700-16750.

Men personligen ser jag att Squale har använt "egen" design men "snott" iden om en vintage-GMT från Rolex. Som sagt ett känsligt ämne som rör upp många känslor.

Men jag hoppas ni tycker om läsningen och tycker det vart informativt.

GMT Master
- Mercedes visare
- 39mm bred
- 11mm tjock
- 20mm armbandsbredd
- Aluminium vridring
- 50 meter vattentät
- Ingen antireflex behandling

Tropic:
- Batong visare. (rektangulära).
- Sekund visaren har fyrkantig lyspunkt.
- 42mm bred.
- gigantisk krona
- 21mm armbandsbredd
- Vattentät 300m.
- 13mm + tjock.
- Snabb inställning av datumet och 2 tidzonen, ETA 2893-2
- anti reflex behandlat glas på insidan.
- Keramisk (Tropic) vridring.

rolex gmt master.jpg2.jpg

Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Senaste nyförvärvet, Bomberg 1968.

Lite för mycket för min smak. men jag besökte deras hemsida. Tyvärr verkar tomtarna inte vara på loftet då dom blandat ihop "funktionerna" på urverken och dom faktiska bilderna på klockorna....

Som de listade quartz GMT klockorna är det bilder på vanliga klockor utan GMT funktion. Bolt-68 GMT. Ibland blir man lite mörkrädd vad företag sysslar med.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Bara jag som kör heldigitala klockor? , senaste Garmin Tactix Bravo (Fenix 3 och 5 i civilt utförande) kan ju simulera urtavla lite sexigt och samtidigt köra som fullvärdig tränings GPS.

Man måste ju ladda dom med USB lite då och då , men en månad minst om man inte kör GPS utan bara barometerplott med stormvarning och kör lite kompass nån gång.
Måste man köra dom i loggande GPS läge får man betydligt kortare tid , 20-40 timmar
men det behöver man inte om man inte joggar o vill snitta tid alltid.

Bifogat

• tactix-bravo-lineup.jpg
    tactix-bravo-lineup.jpg
    246.5 KB · Visningar: 58

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Kör denna som vardagsbeater. Gillar Casios klockor. Tål väldigt mycket innan dom säger stopp.
cas-gg-1000-1aer.jpg

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
"Homager" är en stor vattendelare bland klock-kretsar och idag är tyvärr Squale stämplat av många som "Rolex klon" vilket jag upplever som hårt för ett företag som har så mycket historia inom "dyk klockor". Dock spottar dom ur sig modeller som jag anser "är" raka kloner av submariner. Och det skulle jag gärna se att dom slutade med.
Det är lite tråkigt att fler tillverkare inte vågar ta ut svängarna lite mer när det gäller vad som är ett dykarur. Och att de inte kollar på lite andra tillverkare än Rolex när de ska göra en vintageinfluerad dykare. Om man går tillbaka till 60 eller 70-tal och tittar på dykarna från den tiden så är det tämligen stor spännvidd i form, funktion och färger. Ändå blir det i nio fall av tio "Submariner" när det ska byggas retrodykare.

Doxa är en tillverkare som väl mer eller mindre alltid har gjort sin egen grej när det kommer till dykare. På gott och på ont.

En dykare som alltid har gått sin alldeles egen väg är annars Omega Seamaster Ploprof. Den misstar man inte i första taget för att vara något annat. :tummenupp

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Casio PRG/PRW serien och G-shock är ju vassa saker - dom håller nästan för evigt speciellt dom med solladdning , man byter batteri var 5 år och så.Dom förstnämnda är ju som Garmins/Suntos GPS klockor men utan GPS.G shock är lite mer vanliga klockor med stake i hållbarheten kvar utan special funktioner - finns vissa G-shock som har egenskaper av dyrare PRG/PRW serien dock.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Idag kom en tidig Julklapp. Jubileumsmodell med tanke på Finlands 100-årsfirande. En modern kopia av artilleri-ur, men mycket mindre än originalet. Blir nog vardagsklocka efter att min Vostok börjat dumma sig mer än vanligt.
09a0778adc1f5ad5a66c7a3af32a3b75.jpg

Skickat från min SM-G930W8 via Tapatalk

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Väntar fortfarande på att tvättmaskinen ska gå sönder. Fanskapet svalde min Certina DS för många år sedan. Snål som jag är har jag inte köpt någon ny klocka. När tvättmaskinen dör ska jag obducera den. Får se om klockan överlevt. Går förvånansvärt bra att klara sig utan klocka.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år