Grand Seiko (kvartsur). Här har vi då ett kostymalternativ eftersom G-Shock inte funkar till kostym. Relativt rimliga priser i sammanhanget, fantastisk finish och elegant utan att vara vräkigt (och utan att rånare börjar drägla om man t.ex. åker buss). Kvartsuren drar sig max 5 eller 10 sekunder per år och har ett serviceintervall på 50 år. Det sista sparar mycket pengar.
Finns det någon Grand Seiko kvartsur som saknar sekundvisare?
Hackande sekund är en total NO-NO för mig.
Har även svårt för deras SpringDrive av samma skäl.
Det är en speciell känsla att se en riktig analog klockas sekundvisare ta pyttesmå steg fram i snabb takt.
Min King Seiko High Beat (36k beat per sec)!
Plastklockor och digitalur a la Casio G-Shock går därmed även de bort som ni säkert förstår.
En riktig klocka är analog har ett äkta mekaniskt ur och ser ut som en riktig klocka.
Känslan av fin mekanik är hela grejen med en klocka ett litet konstverk i miniatyr som har ett eget liv.
Prisvärt för mig kan bara vara Seiko’s klassiska designer.
Turtle, Capt Willard, Tuna och MarineMaster 300.
Som med andra kapitalvaror, bilar till exempel köper jag kvalitetsur begagnat, där äldre Omega och IWC kan få oss för mycket rimliga pengar, givet deras original pris och kvalitet.
Tag Heuer samma sak.
Köper endast klassiska modeller av klockor.
Skulle jag köpa min första Rolex (dock på tok för dyrt för mig) blir det därför en Explorer, då jag är mer flyg / militär-urskille än dress.
Jag har dessa till kostym, där de andra har Rolex submariner och datejust.
Hade tex en Flieger på fest igår.
Bara de som VET…ser att det är en kvalitetsklocka med historik