Än så länge har alla kommit i par och så länge jag har en person i pant känner jag mig rätt säker på att de kommer tillbaka
Det skulle nog vara svårt att hålla kvar en person i pant. Vill denne lämna gör han/hon det precis när de har lust.
Det är svårt att gardera sig helt i samband med försäljning om man vill att det ska gå smidigt tillväga. Själv hade jag velat provköra det jag köper och har förståelse för att det gäller omvänt. Hur man i praktiken löser det beror nog från fall till fall. Jag har inte sålt någon motorcykel så jag har inte funderat särskilt mycket på det. Gäller det bil åker man ju med som passagerare.
Skulle aldrig sätta mig på motorcykel som passagerare i samband med provkörning och skulle inte heller vilja ha passagerare vid provkörningstillfället.
Nu när jag köpte Monstret begagnat hade säljaren en till motorcykel och han blev reseledare en runda i samband med provkörningen. Tyckte det var en bra lösning. Han kände sig trygg i att kunna ha ett vakande öga och jag hade en guide som kunde visa några trevliga vägar. Rent juridiskt hade det inte hållit om jag stuckit. Försäkringsbolaget hade nog kunnat neka ersättning. Han hade tagit körkortsuppgifter eller t om körkortet i pant. Inte ens det hade ju varit säkert nog i realiteten. Kunde varit anmält stulet/förfalskat.
Att vissa skriver i sina annonser att provkörning sker med dem som passagerare har nog sin bakgrund i att de vill att stöldförsäkringen ska gälla.
http://www.svmc.se/smc/Forsakringsfragor/Provkorning-vid-forsaljning/
Där står bland annat:
Det allra bästa och enda säkra sättet är att den som vill provköra får lämna ifrån sig hela eller stor del av köpesumman innan provkörningen. Alternativt åker du med bakpå personen som provkör motorcykeln. Ett annat alternativ är att genomföra provkörningen på ett inhägnat och låst område där du hela tiden har uppsikt över förare och motorcykel.
Jag ser vissa problem med att uppfylla punkterna ovan för gemene man om man vill få igenom en affär. Lämnar man över pengarna och motorcykeln inte motsvarar det man önskat. Då kan det bli svårt att få tillbaka pengarna. Ta med passagerare är en no no om det ens är möjligt. Vissa hojar går ju inte att skjutsa på. Sedan inhägnat område. Var får man tag i ett sådant med låst gnid som privatperson. Boka en bandag och be att grinden låses vid infarten? Försäkringen gäller ändå inte om den som provkör kraschar. Gäller ens försäkringen på inhägnat område? Har inte läst villkoren på länge. Har för mig att det står inhägnat tränings och tävlingsområde. En inhägnat industriområde kanske hade fungerat om inte försäkringsbolaget vill få det till ett träningsområde.