Köpa MC man inte får provköra

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Såg just en annons på en MC där "provkörning sker som passagerare".
Finns det någon som köper en MC de inte får köra innan köp?
Finns det någon som köper något fordon som provkörs som passagerare?

I min värld låter det helt galet och jag undrar om säljaren själv provkör sina fordon som passagerare :va
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Provkörning..... det däringa e svårt. När min RD500 e till salu..... då vete fanken om det är uppenbart att spekulant får provköra!..... Personkemin blir då görviktig :tummenupp
! Toyman
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Provkörning..... det däringa e svårt. När min RD500 e till salu..... då vete fanken om det är uppenbart att spekulant får provköra!..... Personkemin blir då görviktig :tummenupp
! Toyman

:D jo, det är klart. Då kanske man anger att provkörning inte är självklar.
Var spekulant på en MC en gång som fick provköras i sällskap av gigantisk förare på Hayabusa.
Det kan ju vara ett tips :crash
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Om man skriver så så avskräcker man ju en del oseriösa provkörare. Jag skrev i min annons när jag sålde min smc: "Provkörning sker endast innan vi åker till banken"

Jag tappa nog någon seriös spekulant kanske, men han som kom och kolla var jätte trevlig. Man fick ett seriöst intryck direkt och han hade nyare bil. Jag fick känslan att han är genuint intresserad och har pengarna till det. Han fick provköra hojen utan att jag tjafsa och efteråt så swishade vi över pengar och hojen levererades.

Så för mig funkade det kanon! Att jag valde att skriva så på just smc annonsen är ju för motard kan locka fel personer och jag orkar inte med provkörare. Om man tar en diskussion med personen på plats så ska ni se att han ger med sig.

Om säljaren ändå inte skulle ge med sig så skulle jag tro att det är något fel på hojen och isf välja en annan. Men det är lättare att prata med en person face to face än att försöka göra det på telefon.

Ge säljaren som skrivit så ett seriöst intryck och i värsta fall lämna körkort/bil nyckel i pant så ska ni se att det inte är några problem. Jag tror bara att dom flesta som jag skrev så för att avskräcka oseriösa och provkörare.

Detta är ju inte det bästa sättet att sälja en hoj på, men iom försäkringen inte gäller så är det ju svårt att lösa. Man kan ju betala 10K för ett försäljningsuppdrag på en firma, men då finns ju risken att den blir en demo hoj under tiden. Hur man än vänder på det så går det ju inte få det perfekt för alla.

När jag sålde min 1190 så skrev jag inget om provkörningen. 1190:in lockar ju en helt annan kategori av hojåkare med. Den sålde jag till första killen som kom och kollade. Så det gick väldigt smidigt med.
 
Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Om man skriver så så avskräcker man ju en del oseriösa provkörare. Jag skrev i min annons när jag sålde min smc: "Provkörning sker endast innan vi åker till banken"

Jag tappa nog någon seriös spekulant kanske, men han som kom och kolla var jätte trevlig. Man fick ett seriöst intryck direkt och han hade nyare bil. Jag fick känslan att han är genuint intresserad och har pengarna till det. Han fick provköra hojen utan att jag tjafsa och efteråt så swishade vi över pengar och hojen levererades.

Så för mig funkade det kanon! Att jag valde att skriva så på just smc annonsen är ju för motard kan locka fel personer och jag orkar inte med provkörare. Om man tar en diskussion med personen på plats så ska ni se att han ger med sig.

Om säljaren ändå inte skulle ge med sig så skulle jag tro att det är något fel på hojen och isf välja en annan. Men det är lättare att prata med en person face to face än att försöka göra det på telefon.

Ge säljaren som skrivit så ett seriöst intryck och i värsta fall lämna körkort/bil nyckel i pant så ska ni se att det inte är några problem. Jag tror bara att dom flesta som jag skrev så för att avskräcka oseriösa och provkörare.

Detta är ju inte det bästa sättet att sälja en hoj på, men iom försäkringen inte gäller så är det ju svårt att lösa. Man kan ju betala 10K för ett försäljningsuppdrag på en firma, men då finns ju risken att den blir en demo hoj under tiden. Hur man än vänder på det så går det ju inte få det perfekt för alla.

När jag sålde min 1190 så skrev jag inget om provkörningen. 1190:in lockar ju en helt annan kategori av hojåkare med. Den sålde jag till första killen som kom och kollade. Så det gick väldigt smidigt med.

Fast provkörning som passagerare är ju ingen provkörning alls. Jag skulle heller inte sätta mig bakom en förare jag inte känner :crash

Kanske om vi är två som kollar på MC.n och en av oss kör och den andra åker, det kanske funkar :)
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Enligt min mening är provkörningarna en av riskerna man tar med att sälja till privatpersoner och jag skulle nog bara neka om de verkar rätt oseriösa. T.ex. kommer och kollar lite snabbt i nån minut och sen vill ut och köra direkt.
Än så länge har alla kommit i par och så länge jag har en person i pant känner jag mig rätt säker på att de kommer tillbaka :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Asså, provkörning som passagerare ger ju inget av det man faktiskt vill provköra för. MAn kan inte känna på gasrespons, växlingarna, koppling, hur hojen spårar och om där är några konstiga vibrationer i styret och allt annat såntdär.
Som passagerare så känner man ju i princip bara hur mycket passagerarsadeln vibrerar. :gnissla
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Inte en chans att jag köper utan att prova.
När jag säljer sorterar jag köpare efter hur seriösa dom verkar. Dom som inte verkar vettiga vid första kontakt undviker jag
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Vem köper en begagnad hoj? :rofl finns det folk som gör det på riktigt? :dummer
Jag brukar slänga mina hojar när däcken är slut.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag har sålt flera hojar utan att köparna velat provköra så det finns nog båda sorter...
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det finns bara en typ av fordon jag har full förståelse för att man inte låter folk prova hursomhelst.
Och det är bilar med 500-600hk eller mer. Likaså turbohojar och liknande.
Med tanke på att medelsvennebanan knappt duger till och ratta en 170hk passat så är det rätt uppenbart varför.
Nu kanske inte den målgruppen lockas så ofta av övermotoriserade fordon men ändå...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Än så länge har alla kommit i par och så länge jag har en person i pant känner jag mig rätt säker på att de kommer tillbaka :)

Det skulle nog vara svårt att hålla kvar en person i pant. Vill denne lämna gör han/hon det precis när de har lust.

Det är svårt att gardera sig helt i samband med försäljning om man vill att det ska gå smidigt tillväga. Själv hade jag velat provköra det jag köper och har förståelse för att det gäller omvänt. Hur man i praktiken löser det beror nog från fall till fall. Jag har inte sålt någon motorcykel så jag har inte funderat särskilt mycket på det. Gäller det bil åker man ju med som passagerare.

Skulle aldrig sätta mig på motorcykel som passagerare i samband med provkörning och skulle inte heller vilja ha passagerare vid provkörningstillfället.

Nu när jag köpte Monstret begagnat hade säljaren en till motorcykel och han blev reseledare en runda i samband med provkörningen. Tyckte det var en bra lösning. Han kände sig trygg i att kunna ha ett vakande öga och jag hade en guide som kunde visa några trevliga vägar. Rent juridiskt hade det inte hållit om jag stuckit. Försäkringsbolaget hade nog kunnat neka ersättning. Han hade tagit körkortsuppgifter eller t om körkortet i pant. Inte ens det hade ju varit säkert nog i realiteten. Kunde varit anmält stulet/förfalskat.

Att vissa skriver i sina annonser att provkörning sker med dem som passagerare har nog sin bakgrund i att de vill att stöldförsäkringen ska gälla.

http://www.svmc.se/smc/Forsakringsfragor/Provkorning-vid-forsaljning/

Där står bland annat:

Det allra bästa och enda säkra sättet är att den som vill provköra får lämna ifrån sig hela eller stor del av köpesumman innan provkörningen. Alternativt åker du med bakpå personen som provkör motorcykeln. Ett annat alternativ är att genomföra provkörningen på ett inhägnat och låst område där du hela tiden har uppsikt över förare och motorcykel.

Jag ser vissa problem med att uppfylla punkterna ovan för gemene man om man vill få igenom en affär. Lämnar man över pengarna och motorcykeln inte motsvarar det man önskat. Då kan det bli svårt att få tillbaka pengarna. Ta med passagerare är en no no om det ens är möjligt. Vissa hojar går ju inte att skjutsa på. Sedan inhägnat område. Var får man tag i ett sådant med låst gnid som privatperson. Boka en bandag och be att grinden låses vid infarten? Försäkringen gäller ändå inte om den som provkör kraschar. Gäller ens försäkringen på inhägnat område? Har inte läst villkoren på länge. Har för mig att det står inhägnat tränings och tävlingsområde. En inhägnat industriområde kanske hade fungerat om inte försäkringsbolaget vill få det till ett träningsområde.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Jag har köpt 4 hojar utan provkörning. 2 av dem på distans dessutom. Beror väl lite på vem man köper av & vilken slags hoj det är. Senaste hojköpet var nya R1 och jag såg ingen som helst anledning att provköra den!
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Aldrig! Däremot så tycker jag som köpare att man har någorlunda koll på vad det är för man ska köpa. Måste hata personer som åker och provkör andras hojar för "skojs" skull.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Köpte min utan provkörning. Säljaren bodde långt in på en grusväg och så hade jag kört modellen innan så jag visste vad det var för något. Varvade motorn lite, och bedömde skicket generellt, sen var saken mer eller mindre biff!
Men vad är man egentligen ute efter iom en provkörning? Kolla så att hojen sitter ihop?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Om det är en vanlig standardhoj vi pratar om och inte ett samlarobjekt eller något annat som gör hojen oerhört exklusiv så skulle jag inte komma på tanken att köpa om jag nekades en provkörning.

Alla annonser som innehåller text som håller direkt otrevlig ton eller KRAV på mig som köpare bläddras omgående förbi.

Det krävs ju ingen raketforskning för att förstå att det är köparens marknad när man tittar på blocket.

En lockande annons har ett vettigt pris, bra bilder som visar hojen från alla vinklar, modellspecifik information samt information om allt som är moddat, om originalprylar finns osv.

Fraser som går bort.

Provkörning vid full betalning och dylikt.
Cash is king.
Inte min hoj på bilden men en likadan.
Sänkt pris! blir den inte såld nu så behåller jag den till våren och sätter ut den för ett HÖGRE pris.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Köpte min utan provkörning. Säljaren bodde långt in på en grusväg och så hade jag kört modellen innan så jag visste vad det var för något. Varvade motorn lite, och bedömde skicket generellt, sen var saken mer eller mindre biff!
Men vad är man egentligen ute efter iom en provkörning? Kolla så att hojen sitter ihop?

Att allt känns som det ska, inga konstiga ljud, att växellåda känns okej osv osv osv.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top