Kör folk den typ av hoj dom verkligen vill eller finns det en imagefråga?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om jag skulle få välja så skulle fritt så skulle jag ha en ren gathoj i form av någon vridstark nakenhoj.. men i nuläget så bränner jag mestadelen av hojbudgeten på bankörning, och R6:an är jag inte spec sugen på att köra gata med.. (blivit ungefär 30 mil till och från fika den här säsongen)..

Så svaret på trådens fråga blir ja och nej. Jag kör precis den hoj jag vill på banorna, men på gatan hade jag hellre kört nåt annat.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Motfråga, hur många med färskt kort vet egentligen vad de vill köra ?

Påverkan av omgivningen, absolut, då det inte finnes egen erfarenhet att bygga på.

Det tar en massa mil att bounda med en hoj, en typ av hoj, och den körstil det innebär. Vissa kanske inte vill ta den tiden till att prova något nytt, alltid säkrare att karva vidare i gamla spårval.

Har gett mig på de flesta typer av 2 hjulingar, och alla har sin charm, helt beroende på vad, när och hur.

3 hjulingar däremot, inte kört dem tillräckligt för att hitta "det", men det kanske kommer det också.

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Innan jag tog mitt kort (2009) kunde jag absolut ingenting om hojjar. Jag har länge vart motorintresserad, men hoj eller moped föll mig aldrig i smaken. När jag sen började kika Efter en första hoj var det mycket custom/bobber jag tittade på. Det slutade med en cb400n att öva med. När den var skrotad och kortet var tagvet blev det min cb900f -81 som jag kört med sedan dess.
Nu känner jag inte många som kör hoj och har själv aldrig kört i grupp och det påverkar nog en del. 4-hjuling eller 3-hjuling har jag svårt för, annars har jag nog aptit för det mästa.
Tittar just nu mot, yama xjr1300, BMW k1300r, BMW f800r och en galet läcker svart HD 883? jag sett i det lokala garaget, med rakt styre och Brun retrosadel. Hur påverkat mitt intresse är av kringliggande faktorer är svårt att säga :)

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Jag vill köra en M1 till McD och en KTM 450 Rally till vardags, på bana vill jag ha en solstol och en kall öl.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag har bara haft Ducati sen jag började köra hoj. Däremot har jag avverkat alla familjer i Ducati modellprogrammet förutom Multi...Jag kör alltid de hojar som jag känner passar mig och som jag trivs med.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det beror väl lite på hur man ser det.
Hade jag inte haft några ekonomiska ramar som begränsade så hade jag haft flera hojar.
En s 1000 RR för att nöjesköra eftar landsvägar och kanske köra lite bana.
En BMW 1200 GS för att toura lite även på sämre vägar.
Och antagligen några till för lite olika syften och beroende på humör.

Nu har jag ju ekonomiska ramar och jag vill inte att det ska kosta alltför mycket att ha hoj och jag vill ha kul.
Då är min TDM alldeles utmärkt.
Den går att piska ganska bra efter kurviga landsvägar samtidigt som det går att få med rätt bra med grejor om jag vill toura lite och det går utan vidare att köra rätt långt utan att få alltför ont i baken.

Så jag är nöjd med min kompromiss vad gäller hojen och jag känner att jag har svårt att byta bort den för att jag är så nöjd. Huruvida den anses som cool av andra skiter jag fullständigt i. Jag har den för att jag ska ha kul. Om det står folk och gapar när jag passerat har jag ju i alla fall ingen aning om.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man skall ha flera hojar, så tar man den hoj som passar för dagen.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Är bara 53....;) fyller idag faktiskt, och får jag pengar i present så säljer jag sporthojen, min ZXR750 -92. Och köper en Blade, en Repsol edition.... Får jag ont i knäna så köper jag en tub Voltaren.....

Har fullt upp med att hålla mig fast ibland så jag använder redan Voltaren till nacken om den hoppar ur led vid fullgas. :crash

För övrigt låter det skumt att somliga kör en specifik mc modell för att andra gör det.
Lite som att spela långgolf när minigolf är bra mycket roligare.

Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tror många skulle ha roligare på mindre hojar, än vad de har idag.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har fullt upp med att hålla mig fast ibland så jag använder redan Voltaren till nacken om den hoppar ur led vid fullgas. :crash

För övrigt låter det skumt att somliga kör en specifik mc modell för att andra gör det.
Lite som att spela långgolf när minigolf är bra mycket roligare.

Sån e ja! Sportster skakar som fan, men vips blev även jag åtrådd, stark och vacker.
http://www.youtube.com/watch?v=ijs-qNd7zK8

Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Prestige tror jag inte på, man köper något man gillar och skiter i att andra hånar en bakom ryggen :tummenupp

jetson

Guest
Prestige tror jag inte på, man köper något man gillar och skiter i att andra hånar en bakom ryggen :tummenupp

Jag tror tvärtom, om vi inte hade fallit för grupptrycket hade vi kört drömhojen

LML-scooters-Star-Deluxe-560x396.jpg

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
Jag tror många skulle ha roligare på mindre hojar, än vad de har idag.

Är lite inne på detta.. Kör R1 på banan och R6 på gatan. Trots ombyggnad till SF under vintern tycker jag fortf det går på tok för fort på gatan. Funderar på att skaffa mig nåt Offroad/motard liknande istället. Har tom sneglat en hel del på KTM 390 Duke som ska komma nu i mitten av månaden. 125cc chassi med 44hk och en toppfart på 160 måste ju bara vara fullt tillräckligt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Faktum är att sportster är en väldigt bra allroundhoj (eller som jag brukar säga: lika dålig på allting :D ), samt lättmekad och i originalutförande väldigt driftsäker. Redan den korta grussnutten innan rörkenbanan stoppar upp tex en sportis med sitt lilla framhjul och branta gaffelvinkel rätt bra. I början undrade jag varför alla körde så sakta där isf att passa på att åka brett.

http://youtu.be/GU6ZsTfuFa4

Hehe :D Ja, visst är det någonting med sportstern.......

Men som jag sa innan. Finns inget som helst praktiskt område för en dyl hoj, mer än möjligen posör...

Men vad gäller den odefinierbara känslan är det svårslaget :va

Last edited:

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Faktum är att sportster är en väldigt bra allroundhoj, samt lättmekad och i originalutförande väldigt driftsäker. Redan den korta grussnutten innan rörkenbanan stoppar upp tex en sportis med sitt lilla framhjul och branta gaffelvinkel rätt bra. I början undrade jag varför alla körde så sakta där isf att passa på att åka brett.

fast just din sportster tror jag dom flesta här gärna hade ägt :)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
fast just din sportster tror jag dom flesta här gärna hade ägt :)

Tror du? Man kan väl beundra utan att nödvändigtvis vilja äga. Det är ju ett kvalificerat entusiastbygge ganska långt ifrån vad t ex jag prioriterar i det egna motorcyklandet. Fanatiskt projekt, förlåt...fantastiskt!

Jag behöver dock nytändning och har så gjort ett tag.

Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ha ha! De flesta går genom ett helt liv, oroliga för vad deras omgivning ska tycka. Sedan dör dom. :)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin