Köra bana med ögonstenen, hur gör ni?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
De ggr jag kört min hoj på bana tar jag det lugnt, koncentrar mig å att köra snyggt och inte låta mig hetsas. Jag brukar tänka så här: det är ju helt fantastiskt att få köra på en väg utan grus och möten, och att blott ngn/ngra minuter senare kunna komma tillbaks till samma kurva och korrigera det som vart obra förra gången, isf att man som på landsvägen, bara får ett försök per kurva. Drömmen vore ju att få vara helt själv på en bana med passionshojen. Med det tankesättet ser jag de andra hojarna som blott störningsmoment.

Om du har en vanlig köpeducce utan delar som du tillverkat själv, är det ju därtill inte så emotionellt krävande att råka lägga den. Den består ju då helt av serietillverkade prylar som finns på hyllan. Allt kan bytas mot nya delar.


Den här är fin! :D
"They let the Harleys loose on the track...........retarded" :D


[YOUTUBE-ID]uUgN8vkg5JA[/YOUTUBE-ID]


Who, Who let the hogs out.....:) Det är vackert.
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Har rätt så mycket lån på hojen och enbart trafikförsäkring.

Att ha en banhoj är nog de enda riktiga valet, samtidigt kan man pröva på lite bandagar med Duccen fast i bra mycket lugnare tempo, och köra "all out" med banhojen.

Hur är det med risken att bli påkörd på bana av andra? Det kommer ju allt slags folk där, så hur säker är man bland andra hojar?

Och det finns ju inget mer jag vill göra med Duccen, känner själv att den är underbar på landsväg, på bana hade det varit ännu bättre. Dock är det fel tillfälle nu, vill gärna ha en avbetalad hoj eller ah, åtminstone att jag haft den ett tag och betalat av en stor mängd pengar :)

Som tidigare sagts: SMC:s kurser kör du försäkrad på, dessutom lär du dig köra hojen ordentligt! Åk på en storbanekurs så kommer du sedan att veta om du vågar dig ut på en oförsäkrad bandag eller inte, det handlar inte om de andra hojarna på banan utan om dig och din körning och hur trygg du känner dig på den! Risken att torpederas av någon är nog betydligt större i trafiken skulle jag tro!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
  • Fordon är leksaker
  • Leksaker ska användas
  • Har jag inte råd att använda leksaken så är leksaken inge rolig
  • Är leksaken inge rolig så vill jag inte ha den

Ett tankesätt som fungerar för mig själv, jag har suttit med fordon som banken ägt och funderat på när jag ska sälja för att åtminstone kunna lösa lånet osv osv. Nu har det aldrig varit några extrema summor men jag har naturligtvis aldrig velat gjort dåliga affärer, sen att exempelvis en bilaffär nästan aldrig är bra ur en ekonomisk synpunkt men den behöver inte bli alltför dålig heller.

Problemet för folk är att det kan vara för lätt att köpa, förköpa sig brukar man säga va? ;) Nasare har inga som helst problem att trolla med siffrorna så att det låter hur billigt som helst att äga en bil med lån, 50% restvärde(restskuld) är ett beprövat knep vilket kan skita sig ordentligt.. läs Saab. Sen är jag inte fullt så uppdaterad, de kanske har fått hårdare restriktioner även där men för 6-7 år sen när jag jobbade med bl.a. bilsäljare kunde man klia sig i skallen både en och två ggr när man hörde hur folk resonera med sina bilaffärer.

Detta har varit läropengar och nu vette farao om jag någonsin kommer köpa ett fordon med lån igen, absolut inget intresse av det i dagsläget och motorcyklar är naturligtvis tacksammare eftersom de i regel inte bringar lika högt värde som bilar om vi ser till lite nyare fordon. I slutändan har jag så mycket roligare med ett fordon som är betalt och klart från start, jag har råd om det går sönder och behöver reparation samt eventuell självrisk om den där svarta katten springer över vägen för många ggr.

Kan ha viss förståelse för folk som vill leva i nuet och köpa sitt drömfordon med lån men då ska man ha råd med det också även om det skiter sig, annars är det inge kul i min värld.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Som tidigare sagts: SMC:s kurser kör du försäkrad på, dessutom lär du dig köra hojen ordentligt! Åk på en storbanekurs så kommer du sedan att veta om du vågar dig ut på en oförsäkrad bandag eller inte, det handlar inte om de andra hojarna på banan utan om dig och din körning och hur trygg du känner dig på den! Risken att torpederas av någon är nog betydligt större i trafiken skulle jag tro!

Ett förtydligande kan nog vara på sin plats, H4 skriver att han har enbart trafikförsäkring, då har han givetvis bara trafikförsäkring på SMC: kurser. D.v.s du har samma försäkringskydd på SMC:s kurser som du har på vägen.
 

Fricco

Highsider.se
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Racehoj
Bättre du skaffar en billig hoj för att köra bana med, så slipper du oroa dig att lägga Duccen. Då kan slappna av mer och njuta av bankörningen.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Du köpte nog drömcykeln för tidigt :/

Själv brukar jag inte köra eller testa cyklar jag inte har råd med för jag vet hur iaf jag fungerar:rolleyes: Mc vill jag inte ha för stora lån eller försäkringskostnader på..

Som fricco skrev, det är lättare att slappna av och få bättre flyt i körningen om man inte är rädd för att förstöra hojjen.. Du skulle inte gjort dig av med din gamle 750:)
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur vågar man ha endast en trafikförsäkring på en motorcykel med stora lån? Hade minst tecknat en halvförsäkring på en så pass dyr motorcykel. Finns trots allt en viss stöldrisk oavsett hur man förvarar den.

I trådskaparens kläder hade jag nog skaffat en av och påställningsbar helförsäkring och bokat upp SMC kurser och använt motorcykeln där den hör hemma.

En garageförsäkring kostar inte många kronor och vill man ha något att köra gata med kan man alltid skaffa något som är mer lämpligt där en en sporthoj med extrem körställning till en bråkdel av priset försäkringsmässigt.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Har du en ögonsten så får du posera vid kiosken, har du en motorcykel så kör du bana. För mig så motorcykeln en leksak som ska användas.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Varför skulle bana vara farligare än väg? Har du sett många banor med korsningar, tjälskott, rullgrus, möten, älgar, dieselspill osv?

Å andra sidan, varje gång jag varit på bankörning så är det någon som köra av, ofta flera personer av säg 75 (3 grupper a 25). Snittar man 3 avkörningar per gång blir det 4% av hojarna kraschar, nästan aldrig med personskador men är man rädd om hojen (vilket TS var) så är det inte dom bästa oddsen.

Dock relativt ovanligt med folk som torpederar andra så är man försiktig så klarar man sig normalt sett men växer hornen när man kommer ut så börjar riskerna ackumuleras...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Å andra sidan, varje gång jag varit på bankörning så är det någon som köra av, ofta flera personer av säg 75 (3 grupper a 25). Snittar man 3 avkörningar per gång blir det 4% av hojarna kraschar, nästan aldrig med personskador men är man rädd om hojen (vilket TS var) så är det inte dom bästa oddsen.

Dock relativt ovanligt med folk som torpederar andra så är man försiktig så klarar man sig normalt sett men växer hornen när man kommer ut så börjar riskerna ackumuleras...
Javisst är det fler avkörningar på bankörningar, men det beror ju dels på att man försöker pressa sina gränser under "säkra" former, och dels att vissa tar för stora kliv, det är svårt att kapa PB med 10s från ett varv till ett annat utan att riskera att mumsa lecakulor.

Jämför med cyklister. Cyklar man till jobbet så orkar man alltid komma fram (gatåka), är man ute på en träningsrunda för att få bättre kondis tar man i betydligt mycket mer. Ibland är man för pigg när man kommer hem (touringtempo), ibland får man tagga ner rätt rejält sista milen (klotning) eller så stumnar man i någon uppförsbacke (escapen).
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur stor är statistiken att det kraschas i gruppkörningar? Jag tycker mig läsa om att det är rätt så vanligt att någon synar asfalten på nära håll.

Personligen tar jag hellre mina risker på bana. De flesta krascher på bana är egentligen helt onödiga precis som på landsvägarna. Oftast någon som bromsat omkull sig eller kört rakt fram i en kurva efter att ha blivit rädda. Var är risken som störst att skada sig allvarligt? På gata eller bana så länge vi talar om bandagar för amatörer?

Hojen kan man strunta fullständigt i i sammanhanget. Även om man skulle dras med 100- 200 tusen i skuld till banken känns det viktigare att komma helskinnad från olyckstillfället.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
För mig är det tvärt om - jag kan inte vänta tills jag får spöa min hoj på bana, trots att eventuell vurpa skulle vara svindyr och att jag förmodligen skulle sitta och grina efter allt arbete som är lagt ner på den.

Men vet du vad? Risken att vurpa är ganska liten.

Som många påpekat så skiljer sig bankörning mot gatkörning på rätt många punkter. Alla kör i samma riktning, inget rullgrus, inga kälskott och inga korsning. Man kör utifrån sina egna förutsättningar och skiter i allt annat.

Man behöver inte ligga och rita svartstreck ut ur kurvor för att bankörning ska vara kul. Man behöver inte ens köra speciellt fort för att det ska vara roligt. Hittar man ett bra flyt runt hela banan (även om det går sakta), sätter kurvan som jävlats hela tiden för dig, gör ditt första knäskrap eller vad som helst. Det är såna grejjer som gör bankörning skoj och det gäller alla - oavsett om man är Rossi eller Pelle 20 år på sin första bandag.

Man behöver inte ligga på 110%.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Å andra sidan, varje gång jag varit på bankörning så är det någon som köra av, ofta flera personer av säg 75 (3 grupper a 25). Snittar man 3 avkörningar per gång blir det 4% av hojarna kraschar, nästan aldrig med personskador men är man rädd om hojen (vilket TS var) så är det inte dom bästa oddsen.

Dock relativt ovanligt med folk som torpederar andra så är man försiktig så klarar man sig normalt sett men växer hornen när man kommer ut så börjar riskerna ackumuleras...

Fast det har ju med ens egen inställning att göra också. Problemet är att många VILL alldeles för mkt.

Jag har åkt asfalt ca 10 år (klippkort på akuten under cross-åren, så det räknar jag inte) och en del bana de sista 4-5. Jag har ALDRIG lagt en hoj på asfalt.

Jag har kört av några ggr, men det är ju därför man åker bana, för att det finns escapes och sandlådor att åka i istället för krondiken och träd. Aldrig skadat varken mig eller hojen!


Däremot har jag faktiskt blivit påkörd en gång. Så en viss risk finns ju som man inte kan styra över själv. En "hjälte" jag körde om vägrade släppa med resultatet att han bromsade på sig och halvt torpederade mig in i kurvan sen. Men med viss instabilitet så slutade det också bra (för mig iaf).

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Till TS säger jag bara..

Du har köpt dyra nya tuttar till din tjej, som du inte får röra för de blev så ömma efter operationen!

Rätt poänglös investering!
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

Jens

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -09
En fundering till. Vad säger banken om jag kraschar med min hoj på en bandag då försäkringen inte gäller? Jag har alltså hojen som säkerhet för mitt "fritidslån". Tror till och med att jag måste ha den helförsäkrad just på grund av det.

Jag är på jakt efter en billigare hoj och enbart ha den trafikförsäkrad just för att slippa vara nojig över att jag på bana ska göra dyra misstag med en 100'-kr hoj.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En fundering till. Vad säger banken om jag kraschar med min hoj på en bandag då försäkringen inte gäller?

Pay up! Alt får du skriva om lånet till ett privatlån med förmodad högre ränta, kanske det går att lägga på bostadslån eller hur de kan trolla till det.

Skulle jag gissa iaf men säkrast svar får du nog av din banks kundtjänst om det inte står i villkoren för lånet, där skulle det även kunna stå att man inte får bruka fordonet på något sätt som gör att försäkringen inte gäller.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Du kan byta din 1098s mot min 748 så har du en underbart rolig banhoj du inte behöver vara rädd om. Jag lovar du skulle få ett roligare liv om du faktiskt gjorde det ;)
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Hur är det med risken att bli påkörd på bana av andra? Det kommer ju allt slags folk där, så hur säker är man bland andra hojar?

Hur funkar det om man blir påkörd på bana och ingen försäkring gäller? Man får själv försöka argumentera för att förövaren ska stå för kalaset eller? Kanske göra en civil stämning för att få ersättning? Eller vad kan man göra? Det kanske finns någon inofficiell koncensus att var och en betalar skadorna på sin egen hoj vid bankörning?
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top