Köra skruvmejsel i pannan på en pitbull....

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Bart skrev:
Jo, men är dom kamphundar? Nej.. det var min poäng..

För mig skiter jag i om de klassas som balettdansande jyckar... Poängen är att jag oavsett hur mycket jag själv gillar hundar kan förstå argumentet att vissa hundar är värda att debattera eftersom de är såpass starka i kropp men framförallt käkar att de orsakar stora skador när de väl flippar.... Sen kan man älta bäst man vill om att de "är snälla i rätt händer"...

När jag blev biten första gången var hunden fastknuten utanför ett dagis. Hunden var en av de snällaste någon hade träffat(även i efterhand håller jag fast vid detta)... Men när husse är inne på dagiset och tio småungar omringar jycken för att klappa den när den är fastknuten så kan även den mest väldresserade hund hugga för att markera... ...och jag har en vag känsla av att det hade blivit mer än två småsår i mitt plyte om det varit en pitbull som velat markera...
 

Baby-ninja

youliveaslongasiletyou
Gick med
3 Aug 2003
Ort
På ön mitt i stan
Hoj
Baby ninja
korvgubbe skrev:
När jag blev biten första gången var hunden fastknuten utanför ett dagis. Hunden var en av de snällaste någon hade träffat(även i efterhand håller jag fast vid detta)... Men när husse är inne på dagiset och tio småungar omringar jycken för att klappa den när den är fastknuten så kan även den mest väldresserade hund hugga för att markera... ...och jag har en vag känsla av att det hade blivit mer än två småsår i mitt plyte om det varit en pitbull som velat markera...

Eeeh, skyll dig själv?? :confused:


Till er som tror er veta. Yttra er inte!
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
G-MAN skrev:
Kampar djuren med varann? :lol

Pitbulls e gay! FACT!

Om man nu ska använda uttrycken kamphund så får man väl se till vad de olika hundarna är framavlade till, tex hund- och tjurkamper. Mastiffer, Schäfrar, Rottisar, Dobbermans är avlade för att vakta och skrämma, därav storleken. Ingen blir speciellt rädd för en vakt-tax.
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
OLJEKYLD GSXR skrev:
de ovanstående är vakthundar som används mot människor.
No shit? Har ägt en dobberman, en av den snällaste och mest barnkära ras jag träffat. Men så är det ju det här med vaktningen.. kan bli lite jobbigt.

korvgubbe skrev:
För mig skiter jag i om de klassas som balettdansande jyckar... Poängen är att jag oavsett hur mycket jag själv gillar hundar kan förstå argumentet att vissa hundar är värda att debattera eftersom de är såpass starka i kropp men framförallt käkar att de orsakar stora skador när de väl flippar.... Sen kan man älta bäst man vill om att de "är snälla i rätt händer"...

Jaja.. men du skrev:

korvgubbe skrev:
Min poäng är att pitbulls och valfria kamphundar säkerligen kan vara lika bra sällskapshundar som någon annan med rätt ägare MEN när de väl känner sig hotade, trängda och väl agerar så blir konsekvensen desto värre...
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Baby-ninja skrev:
Eeeh, skyll dig själv?? :confused:


Till er som tror er veta. Yttra er inte!

Jag tror mig veta att du antingen är korkad eller att du skojar...

Jag hoppas, för allas vår och din skull, att du skojar.. Annars passar du bra som den hundägaren som ser till att folk blir bitna..
 

Baby-ninja

youliveaslongasiletyou
Gick med
3 Aug 2003
Ort
På ön mitt i stan
Hoj
Baby ninja
korvgubbe skrev:
Skylla mig själv? Är det en 5 årings fel att de inte vet hur hundar funkar?
hade du otur när du tänkte eller försökte du bara vara lustig?


Det var ingen nyhet för mig att man inte går fram till hundar som står bundna när jag var 5 år!! Om en 5åring springer ut i gatan och blir påkörd, är det då förarens fel? Eller har föräldrarna misslyckats i uppfostran.

Och för att svara på det andra du sa så tror jag inte att en pitbull, eller någon av de andra raserna som kategoriseras som "kamphundar" överhuvudtaget hade gjort utfall mot dig i den situationen! Dessa hundar har ingen aggresivitet/vaktighet mot människor i sina avelslinjer. Däremot så hade du nog blivit slickad i ansikte tills du såg ut som en blöt hund.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Bart skrev:
Jaja.. men du skrev:

Oki, jag ber hundra gånger om tusen om ursäkt... Ordvalet var dåligt... Jag syftade på hundar som är framavlade just för sina kamp/vakt-egenskaper...

Min poäng är att jag älskar alla hundar. Jag kommer skaffa hund igen då jag känner att jag har tiden och möjligheten. Däremot har jag full förståelse för debatten...

ALLA raser kommer innehålla en del problemindivider... ...problemet uppstår när dessa probleminidivider tillhör dessa raser... Därför är det väl fullt logiskt att diskusisonen är uppe?!

De som förlöjligar de som objektivt diskuterar förbudets för och nackdelar och själva ämmer sig bakom argument som:
- "Men min pitbull/rottis/schäfer/dobberman har minsan aldrig skadat någon"
...står i mina ögon lika högt på argumentationsskalan som de som tycker "HA och bandidos är helsköna snubbar eftersom de aldrig gjort just dem något"...

Baby-ninja skrev:
Dessa hundar har ingen aggresivitet/vaktighet mot människor i sina avelslinjer.

Men det hävdar du alltså att Golden Retrievers har? :va

Baby-ninja skrev:
Det var ingen nyhet för mig att man inte går fram till hundar som står bundna när jag var 5 år!! Om en 5åring springer ut i gatan och blir påkörd, är det då förarens fel? Eller har föräldrarna misslyckats i uppfostran.
.

Varför inte införa rösträtt och rätt att köra bil för femåringar? ....om inte annat är jag minst sagt imponerad över hur bra du minns hur du var som femåring? Eller var det kanske nyligen?

Baby-ninja skrev:
Det var ingen nyhet för mig att man inte går fram till hundar som står bundna när jag var 5 år!! Om en 5åring springer ut i gatan och blir påkörd, är det då förarens fel? Eller har föräldrarna misslyckats i uppfostran.
.

Varför inte införa rösträtt och rätt att köra bil för femåringar eftersom de tydligen är så kapabla och förnuftiga? ....om inte annat är jag minst sagt imponerad över hur bra du minns hur du var som femåring? Eller var det kanske nyligen?
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
korvgubbe skrev:
Oki, jag ber hundra gånger om tusen om ursäkt... Ordvalet var dåligt... Jag syftade på hundar som är framavlade just för sina kamp/vakt-egenskaper...

Kein problem..
 
Last edited:

Baby-ninja

youliveaslongasiletyou
Gick med
3 Aug 2003
Ort
På ön mitt i stan
Hoj
Baby ninja
korvgubbe skrev:
Varför inte införa rösträtt och rätt att köra bil för femåringar eftersom de tydligen är så kapabla och förnuftiga? ....om inte annat är jag minst sagt imponerad över hur bra du minns hur du var som femåring? Eller var det kanske nyligen?
:klappar
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Baby-ninja skrev:
Okej, uttrycker mig såhär istället då, de har avlat bort vaktigheten i dessa raser, det har inte gjorts i samma utsträckning i andra raser!!

Mycket möjligt... Men uppenbarligen skadas folk rätt allvarligt med jämna mellanrum av dessa förfinade raser.. eller hur?! Och även om "knäppjyckeantalet" bland kamphundar är 1%(hypotetiskt) medan den bland Chihauhau:eek:rna är 10%(oxå hypotetiskt) så är jag benägen att tro att antalet allvarligt skadade mäniskor kommer att ha skadats av de förstnämnda i fler fall, trots ett generellt sett stabilare psyke...
 

Baby-ninja

youliveaslongasiletyou
Gick med
3 Aug 2003
Ort
På ön mitt i stan
Hoj
Baby ninja
korvgubbe skrev:
De som förlöjligar de som objektivt diskuterar förbudets för och nackdelar och själva ämmer sig bakom argument som:
- "Men min pitbull/rottis/schäfer/dobberman har minsan aldrig skadat någon"
...står i mina ögon lika högt på argumentationsskalan som de som tycker "HA och bandidos är helsköna snubbar eftersom de aldrig gjort just dem något"...

Det hemska i det hela är snarare att det överhuvudtaget diskuteras förbud. Jag tror inte att det är rätt väg att gå. Det bästa alternativet är att godkänna APBTn för registrering i skk. Om man gör det så har man direkt ett antal kennlar som föder upp renrasiga APBTs istället för blandraser med APBT i. Det är nämligen så att 90% av "mördarhunds-attackerna" är inte med renrasiga hundar utan som någon sa, en APBT korsad med en vaktig ras.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Baby-ninja skrev:
Det hemska i det hela är snarare att det överhuvudtaget diskuteras förbud.

Nu har jag aldrig argumenterat för ett förbud. Jag är inte för ett förbud. Jag tycker däremot att väldigt många utan vett slåss för sin rätt att ha sina jyckar i fred.. Samma strutsmentalitet som när sporthojsförbudet nämns...

Självklart finns det bättre vägar att gå. De du nämner är t.ex. en bättre lösning iaf initialt. Problemet är att vissa är så "strutsiga" att de inte ser några gråzoner..

"- Rör inte min pitbull din pantade förbudsivrare" är typ det enda vissa får ur sig och det är de gångerna som förbudsivrarna får övertaget..

I mina ögon är det bästa sättet att undvika förbud att vara ödmjuk, sätta sig in i förbudsidans syn på saken och därefter försöka mötas halvägs, t.ex. som du gör nu.. :tummenupp

När du däremot säger saker som:
- Vaffan, en femåring får ju skylla sig själv om han/hon går fram till en hund utanför ett dagis"
...så är det ju det bästa sättet att skaffa rasen en enkel biljett ur landet.
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
korvgubbe skrev:
Mycket möjligt... Men uppenbarligen skadas folk rätt allvarligt med jämna mellanrum av dessa förfinade raser.. eller hur?! Och även om "knäppjyckeantalet" bland kamphundar är 1%(hypotetiskt) medan den bland Chihauhau:eek:rna är 10%(oxå hypotetiskt) så är jag benägen att tro att antalet allvarligt skadade mäniskor kommer att ha skadats av de förstnämnda i fler fall, trots ett generellt sett stabilare psyke...
Uppenbarligen skadas folk rätt ofta och ibland allvarligt av Golden Retrivers .. eller hur?

Visst... man ska ha koll på sin hund, och folk som vill äga en bara för att vara macho ska inte kunna få tag på en. Men vad mer kan man göra? Ska man döda alla Pittbulls och ersätta ägarna med hundar som är "mer lämpade"? (inte bara riktat till dig korvgubbe)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Bart skrev:
Uppenbarligen skadas folk rätt ofta och ibland allvarligt av Golden Retrivers .. eller hur?

Visst man ska ha koll på sin hund, och folk som vill äga en bara för att vara macho ska inte kunna få tag på en. Men vad mer kan man göra? Ska man döda alla Pittbulls och ersätta ägarna med hundar som är "mer lämpade"?
l
..läs ovanstående inlägg(det innan ditt här).. jag förklarade min ståndpunkt där..
 

Baby-ninja

youliveaslongasiletyou
Gick med
3 Aug 2003
Ort
På ön mitt i stan
Hoj
Baby ninja
korvgubbe skrev:
När du däremot säger saker som:
- Vaffan, en femåring får ju skylla sig själv om han/hon går fram till en hund utanför ett dagis"
...så är det ju det bästa sättet att skaffa rasen en enkel biljett ur landet.

Det hade jag sagt om det så var en groda med ko mule som stog bunden utanför dagis! Som sagt, gå inte fram till en hund som står bunden.

Jag ser förövrigt gärna att det införs ett körkort för hund. Inte bara en del hundar, utan för ALLA hundar. Varför jag tycker att det ska vara till alla raser är för att det finns så mycket hundar som far illa av andra anledningar än hundkamper osv..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top